Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "jakt pågår" -skylten?  (läst 25684 gånger)

pappi747

• Blekinge
"jakt pågår" -skylten?
« skrivet: 30 dec-08 kl 18:34 »
Jag har på väg till och från jobbet ibland sett att man ställt ut skyltar med "jakt pågår". Vad är syftet med det? Gäller andra trafikregler efter skylten? Har hundar t.ex företräde? Gäller annan hastighet?

..har funderat på detta och är tacksam om någon kunde upplysa?

Vad gäller hastighet så har man ju skyldighet att aldrig köra fortare än att man kan stanna för uppkomna hinder så jag vet inte vad poängen är riktigt.

Majasmamma

• Gästrikland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 19:09 »
Kanske har jag tokfel men jag hävdar ändå att skylten kanske mest riktar sig till dem som färdas utanför bilen, typ cykel går osv.
Det är ju inte helt smart att med barnvagn och hund vara ute och promenera mitt in i pågående jakt.

Färdas man i bil gäller väl bara allmänt vett och att vara extra uppmärksam på ev. jakthundar eller vilt som kommer farandes som en oljad blixt över vägen.

Rätta mig gärna om jag har fel  :P
Vill man så kan man ;P

pappi747

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 19:12 »
Ja så kan det ju vara! Men ska man inte kunna gå sin vanliga runda med hunden och barnen under pågående jakt då? Riskerar man att bli skjuten? Eller påhoppad av en arg älgko som mist sin kalv?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 19:14 »
Risken att bli skjuten är nog minimal, med bra jägare skall tilläggas  :P
Däremot är ju djuren lite oförutsägbara så jag väljer en anna promenad just de gågner det är jakt på gång på vår vanliga runda.
Det är ju inte varje dag det rör sig om.
Vill man så kan man ;P

pappi747

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 19:29 »
Jo det är klart att risken att det kommer en skräckslagen älg hoppandes är ju större, även för bilister. Tills vi vet mer får vi anta att det är jägarnas omsorg om de som vistas på vägen som är anledningen till skyltningen.

Järvi

« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 19:34 »
Skyltarna, är mest till för att uppmärksamma folk. Så att man vet vad som pågår.
Om man kör bil så är det läge att sakta ner en aning eftersom att en hund som driver/ är efter vilt inte stannar för några bilar inte.
Och det är ju inte trevligt om man har en älg i vindrutan heller.

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 19:41 »
Så sant vad gäller hundarna.. Jag var ute i skogen med min hund i Oktober. På håll hörde vi en hund som drev rådjur och tycktes vara på väg åt vårt håll. Plötsligt brakade det till 10 meter framför oss och 2 rådjur hoppade fram och försvann snabbt iväg. Vi stannade och väntade, för att inte korsa spåret och störa den förföljande hunden. Strax dök en liten jycke upp från där rådjuren kommit med nosen stint i backen. Vi var max 10m ifrån honom men han lade aldrig märke till oss! Total fokus på spårningen! ...tänk om man hade den koncentrations-förmågan...

JoakimS

• -
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 22:01 »
Jag har jagat och haft jaktmarker i folktäta områden vid flera tillfällen och skyltningen har kommit att handla om att medvetandegöra allmänheten och visa respekt. Om man kliver ut ur en buske, beväpnad och camoflaugeklädd får man en något annorlunda reaktion, från den gamla damen som är ute och går med sin hund, om man har förvarnat med skyltar än om man inte har gjort det :)

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 dec-08 kl 22:10 »
Jag är väldigt tacksam för dessa skyltar, det kan bli väldigt obehagligt att sitta på en häst när det smäller av ett skott riktigt nära.
Dessutom tror jag jägarna uppskattar om inte jag kommer brännande i full galopp samtidigt som värsta älgtjuren.

Järvi

« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 11:41 »
Om älghunden inte har hittat älg ännu och du kommer med häst, då ska du bara önska att du inte behöver rida i full galopp.
Hunden kan lätt hänt börja hänga efter dig...

Så rid ej där det finns skyltar!  :)

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 13:34 »
Om man trots allt rider förbi skylten och en hund stressar upp hästen så ryttaren kastas av och gör sig illa, vem bär ansvaret? Som hundägare blir man ofta påmind om ansvaret som djurägare att hålla sin hund under uppsikt alt. kopplad. Slutar allt sånt gälla vid jakt med hund?

Järvi

« Svar #11 skrivet: 31 dec-08 kl 14:29 »
Om jägaren har satt upp en skylt så har den gjort sitt.
Då är det upp till tex ryttaren att avgöra om man vill rida där.

pappi747

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 31 dec-08 kl 14:38 »
Fasen vad smidigt! Då ska jag sätta upp skyltar vid vägen intill min tomt med "här bor en hund". Så får dom förbiridande göra som dom vill men på egen risk...

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 16:02 »
Fasen vad smidigt! Då ska jag sätta upp skyltar vid vägen intill min tomt med "här bor en hund". Så får dom förbiridande göra som dom vill men på egen risk...

Ute efter att provocera eller något annat i kikaren?
Vill man så kan man ;P

pappi747

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 31 dec-08 kl 16:17 »
Nejdå jag är en mycket fredlig individ men jägarna är en stark intressegrupp som helt säkert tål att både ifrågasättas och skojas med ibland...

Moraggarn

• -
« Svar #15 skrivet: 31 dec-08 kl 19:58 »
Nejdå jag är en mycket fredlig individ men jägarna är en stark intressegrupp som helt säkert tål att både ifrågasättas och skojas med ibland...

EXAKT!!!

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 31 dec-08 kl 20:49 »
Om jägaren har satt upp en skylt så har den gjort sitt.
Då är det upp till tex ryttaren att avgöra om man vill rida där.
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hunden ställer till med.
Skylten tar inte bort något ansvar.
Skylten är bara till som information.

Järvi

« Svar #17 skrivet: 31 dec-08 kl 20:57 »
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hunden ställer till med.
Skylten tar inte bort något ansvar.
Skylten är bara till som information.

Alldeles riktigt!
Men om man har satt upp en skylt så måste tex. ryttaren också förstå vad detta innebär.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 31 dec-08 kl 21:00 »
Alldeles riktigt!
Men om man har satt upp en skylt så måste tex. ryttaren också förstå vad detta innebär.
En uppsatt skylt innebär att man kan träffa på folk med vapen, jakthundar och vilt som kommer springandes.
Men man har fortfarande all rätt i världen att rida, plocka bär/svamp, promenera mm.

Järvi

« Svar #19 skrivet: 31 dec-08 kl 21:07 »
Joo, det stämmer...

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser