Jag tror jag fått helt fel uppfattning om dv kochintuppar! Hade en tvärrandig för många många år sedan men honom mins jag knappt något av eftersom jag var så liten...
Nu i sommar så skaffade jag ägg från renrasiga dv kochin och det blev en tupp och en höna... Båda är jättegoa och rara, särskilt tuppen.
Däremot så är han inte lika rar mot katterna, jisses!

Vi har alltid haft tuppar som stått på vakt men vill ogärna närma sig främmande djur... Men lilla Wall-e blott 14 veckor gammal jagar kattkrakarna!

Han är den tuppigaste tuffaste lilla tupp jag någonsin sett.

Idag när jag gjorde rent deras inhägnad (de bor ihop med sin fosterpappa Jerry i en egen inhägnad) så gör jag som alltid att jag släpper ut dem och de får kuta runt och undersöka saker i den stooooooooora världen!
Jag skrattar för mig själv när jag ser lilla Wall-e sprätter runt med sina korta ben... Han ser ju för rolig ut!

Plötsligt ser jag våran en av våra katter kommer smygandes... (den sabla fågelätaren!) "Aj då" tänkte jag... Bäst jag flyttar på de små...
Jag går fram för att plocka bort de små svarta fjäderbollarna men... Vad nu?
Jag ser hur Wall-e står med halsen utsträckt högt i luften... Han närmar sig katten... Sakta i sidled samtidigt som han sänker huvudet en aning. Han börjar sedan resa upp sin krage... Han står nu ca en meter ifrån det enorma (han är enorm!) dregglande rovdjuret och ser honom rakt in i ögonen. Plötsligt så drar han ned vingarna i backen och som en kanonkula far han fram och flyger på den chockade kattkraken... Katten springer iväg och Wall-e sätter efter med sin knubbiga lilla kropp och jagar katten i säkert 15 meter! Han skuttar sedan malligt tillbaka till sin styvpappa och sin blivande fru, sprätter med fötterna så gruset far och ger ifrån sig ett dovt litet galande.

Trodde inte att dv kochin var sådär tuffa?

De ser ju inte direkt kaxiga ut.

Men men, inte bedöma efter utseendet.

I alla fall så känner jag mig väldigt stolt över min lilla tupp.

Innan så var denna katt inte rädd för någonting (han har något fel i huvudet, allvarligt)... Nu är han rädd för något...

(han satt och åt ur sin skål senare samma dygn... Så ser man den lilla tuppskallen sticka in huvudet i stalldörren och katten försvann ut i skogen på en gång.

)