Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket elbolag är billigast o bäst miljömässigt  (läst 4731 gånger)

Nescio

• Västergötland
vilket elbolag är billigast o bäst miljömässigt
« skrivet: 27 nov-08 kl 17:34 »
på nätet kan man göra jämförelser bland dom 147 elbolag som finns ,men då ska man veta vilken årsförbrukning man har o jag har en 2:a (från 1/1-09) inga speciella apparater mer än dammsugare ,lampor ,dator o tv bor i gbg ,att ta fast pris nu verkar ju dumt ,för elpriser är väll så högt det kan bli? o skiljer det mkt?typ flera hundralappar i kvartalet mellan olika elbolag? ,snälla hjälp!fattar INGENTING av denna el-djungel
« Senast ändrad: 27 nov-08 kl 17:40 av kvaristan »

Vurre

SV: vilket elbolag är billigast
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 17:39 »
Elpriserna faller kraftigt och har gjort det ett tag, liksom olja och bensin. Med så liten förbrukning som man har i lägenhet spelar det väl ingen större roll, men jag tror att elpriset kommer att fortsätta neråt ett tag till.
snus? vad är priset på en pris?

Naturliv

• Södermanland
SV: vilket elbolag är billigast o bäst miljömässigt
« Svar #2 skrivet: 29 nov-08 kl 14:58 »
När man bara har hushållsel att betala kanske inte prisskillnaderna är avgörande, utan man kan unna sig att se på miljöbiten istället. Själv har jag Telge energi, som bara köper el från vindkraft och vattenkraft. Det är jag nöjd med.

Prismässigt vet jag att de inte gör påslag på marknadspriset så de borde ju tillhöra de billigare. Men jag vet inte, det är en rätt komplicerad historia att jämföra priser. Tidigare erbjöd de LO-medlemmar lägre priser.

Jag tycker att du ska hitta på en årsförbrukning och använda den i jämförelsen. Ring ett elbolag och fråga vad det kan handla om i kilowattimmar det du har. De hjälper säkert en eventuellt ny kund.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 13:54 »
Själv har jag Telge energi, som bara köper el från vindkraft och vattenkraft. Det är jag nöjd med.
Telge säljer bara el från vind och vatten. Men köper in el från bland annat kol och kärnkraft.
Vart den elen tar vägen vet ingen. ;)

Så jag hoppas att du inte betalar extra för vindkraft och vattenkraftelen. ;)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-08 kl 17:41 »
Telge säljer bara el från vind och vatten. Men köper in el från bland annat kol och kärnkraft.

Var hittar du uppgifterna på inköp av kol och kärnkraft? Telge energi säger sig garantera att 100 procent av elen som köps in till deras kunder är från vind och vatten. Det skulle vara intressant att få reda på hur stor mänd kol- och kärnkraftsel de köper till sina egna anläggningar, det kanske inte rör sig om så mycket, men om deras information inte stämmer är vi säkert en och annan som vill få reda på det.

Nej, jag betalar inget extra utan fick vatten- och vindkraftsel först den dagen bolaget beslutade det. Idag kan man välja bara vindkraft för en extra kostnad och det har inte jag.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 nov-08 kl 19:12 »
I princip alla bolag säljer bara vatten och vindkraft el. Ändå importerar vi "fulel" och kör ett antal kärnkraftverk här i Sverige.

Jag var på en föreläsning för några dagar sedan med Närkes Energiförening. Då pratade man om den stora bluffen.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-08 kl 19:38 »
I princip alla bolag säljer bara vatten och vindkraft el. Ändå importerar vi "fulel" och kör ett antal kärnkraftverk här i Sverige.

Jag var på en föreläsning för några dagar sedan med Närkes Energiförening. Då pratade man om den stora bluffen.

Ja, egentligen är ju hela avregleringen av energimarknaden ett slöseri med resurser och en stor miljörisk. Att få sig en bild av hur det ligger till med miljömässigt riktig elproduktion är inte lätt.

På Fortums hemsida hittar jag exempelvis att 46 procent av elproduktionen kommer från kärnkraft. Men jag har ännu inte hittat hur mycket av det som säljs i Sverige eller i andra länder. Är det så att elbolagen i Sverige exporterar olje- och kärnkraftsel och säljer vind/vattenkraftsel till oss? EON bygger ju ut sin kolkraftverkproduktion utomlands så det ligger ju i samma linje - om det nu är så.

Du som är insatt, skriv några radet. Det här var intressant.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 01 dec-08 kl 08:02 »
Ja, egentligen är ju hela avregleringen av energimarknaden ett slöseri med resurser och en stor miljörisk. Att få sig en bild av hur det ligger till med miljömässigt riktig elproduktion är inte lätt.

På Fortums hemsida hittar jag exempelvis att 46 procent av elproduktionen kommer från kärnkraft. Men jag har ännu inte hittat hur mycket av det som säljs i Sverige eller i andra länder. Är det så att elbolagen i Sverige exporterar olje- och kärnkraftsel och säljer vind/vattenkraftsel till oss? EON bygger ju ut sin kolkraftverkproduktion utomlands så det ligger ju i samma linje - om det nu är så.

Du som är insatt, skriv några radet. Det här var intressant.
Problemet var att vi exporterade vind och vattenkraftel till utlandet för att vi fick bättre betalt där.
Därför är vi tvungna att importera kolkraft.

Jag kollade i mina anteckningar och vindkraften producerar 2 teravatt/år.
Kärnkraften producerar 65 teravatt/år

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-08 kl 10:02 »

Halaj!

Detta är också jag intresserad av.
För ett tag sen skickade jag efter blanketter från mitt elbolag, plusenergi.
Jag bockade för att jag endast ville ha förnyelsebar elenergi.

Jag tyckte att infot om var elen verkligen kommer från var rent usel.
Men jag har antagit att det beror på att bolagen köper från olika håll hela tiden beroende på var det är billigast för just den dagen.
Det blir då naturligtvis omöjligt att t.ex ge ut en broschyr som talar om vilken el man köper.

Och det här att bara bocka för vindkraft i elkontraktet är ju extra intressant.
För vad händer en stilla dag när det inte blåser i Sverige?
Får dessa kunder ingen el den dagen?
Naturligtvis får de det.
Kundens proppskåp är ju även den dagen kopplad till elnätet.
Det intressanta är vilket fotarbete elbolaget använder sig av för att bortförklara detta.
En bortförklaring skulle ju kunna vara att man säljer samma mängd el vid överproduktionsdagar, till elmarknaden.
Men denna el måste ju dumpas ner till kärn-kol-vattenkraftspriser och är då säkert en förlustaffär.

//T

P.S. betalar förresten, om jag inte minns fel, 1,5 öre/kWh extra för min miljöel. en skitsumma i sammanhanget DS

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 01 dec-08 kl 12:15 »
Jag skall kolla med föreläsaren om han inte kan skriva ett inlägg här på sidan.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 01 dec-08 kl 12:30 »
Jag har valt Skellefte Kraft av flera skäl: det är ett lokalt bolag; de har vattenkraftsel och till syvende och sist så fick vi ett bra pris (kommer inte ihåg priset just nu ...). Men om de också köper in "fulel" det vet jag inte ... Det känns inte riktigt bra.
Om alla privatkunder vill ha "finel" så är det kanske företagen/fabrikerna som köper "fulelen" (de bryr sig endast om priset?). Det kanske är dags att vi konsumenter börjar kräva "finel" vid tillverkningen av de produkter som vi köper. En del företag har ju anammat detta, men för stora företag så är det säkert svårt att kontrollera. Tänk er H&M och deras underleverantörer med egna underleverantörer som också har underleverantörer ... vem vet var kläderna tillverkas? Egentligen? Och med vilken el?
Hoppsan, det blev kanske lite off topic  ;D ber om ursäkt!

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 01 dec-08 kl 13:23 »
Jag har nu kontaktat SERO och hoppas få kontakt med Olof.
För er som vill så kan ni kolla runt lite på deras hemsida så länge.
http://www.sero.se

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 12:25 »
Dom  vertikala vindkraftverken är mindre effektiva men skall var billigare att tillverka.

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 20:40 »
Det man ska komma ihåg är att elkraftverken inte kan precisionsstyra elen till rätt urtag; de skickar ut ellen på nätet och vi hämtar den från nätet - bildligt talat blandas fulel och finel till en enda gogga däremellan. Det vi kan styra är vilka bolag som får mest pengar av oss, och som därmed blir stora nog att investera i (förhoppningsvis) miljövänlig elproduktion och sedan kunna pumpa ut så mycket finel som möjligt.

Praktiskt sett ska man alltså leta efter ett energiföretag som gör miljövänlig energi, har bra priser och som håller sin energibalans (de pumpar ut el så att det räcker till alla dess abonenter). Tyvärr har jag inte hittat någon websida med aktuell information om energibalansen, men om jag minns rätt hörde Telgeenergi till de företag som gjorde det den gång jag hittade något.

Är man bara intresserad av priset kan man kolla på elpriskollen på Energimarknadsinspektionen (meh, när Konsumentverket skötte den kunde man redan i sökningen kolla om företaget var miljövänligt [klagohatt av]).

Litet tänkvärd kuriosa:
Vattenfall utsågs i November till Sveriges skitigaste energibolag av Veckans Affärer. Det kanske inte kommer som en överraskning, men man ska nog undvika dem tills de slutat flyttat byar och använda brunkol i sin produktion.

Man kan bli andelsägare i ett vindkraftverk och köpa el till självkostnadspris (13 öre/kWh för tillfället) via företaget o2 Vindel. De säljer även energi till icke andelsägare. Dock vet jag inte hur de sköter sin energibalans och hur pass noga de är när de placerar sina vindkraftverk.

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 dec-08 kl 21:56 »
Det man ska komma ihåg är att elkraftverken inte kan precisionsstyra elen till rätt urtag; de skickar ut ellen på nätet och vi hämtar den från nätet - bildligt talat blandas fulel och finel till en enda gogga däremellan. Det vi kan styra är vilka bolag som får mest pengar av oss, och som därmed blir stora nog att investera i (förhoppningsvis) miljövänlig elproduktion och sedan kunna pumpa ut så mycket finel som möjligt.

Halaj!

;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #16 skrivet: 22 dec-08 kl 22:16 »
Man kan bli andelsägare i ett vindkraftverk och köpa el till självkostnadspris (13 öre/kWh för tillfället) via företaget o2 Vindel. De säljer även energi till icke andelsägare. Dock vet jag inte hur de sköter sin energibalans och hur pass noga de är när de placerar sina vindkraftverk.

Tjoho! Vi skulle spara 5393533 kr/per år genom att köpa andelar för hela vårt behov. Troligt......?! :P
Det verkar fattas ett kommatecken! ;)
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 22:19 av Sar »

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 22 dec-08 kl 23:44 »
Lite info om Vattenfall.
http://www.effecta.se/effecta/images/Elv_rme.pdf

Dubbelmoral när den är som bäst. ;D
Någon som trodde att staten var för en hållbar miljö? ;D

Johannes

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #18 skrivet: 01 jan-09 kl 11:01 »
Du kan ju kolla -god el oxå! Dom hade olika miljöalternativ och bra fakturor.

Nescio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 09 jan-09 kl 07:30 »
det blev god-el

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser