Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags igen med att fixa lufttorkad skinka  (läst 17958 gånger)

Skytten

• Skåne
Dags igen med att fixa lufttorkad skinka
« skrivet: 26 nov-08 kl 11:57 »
Köpte förrgår en gris livslevande på 100 kg (slaktad vikt).

Betalade 1600:- för grisen och gav slakthjälpen 350:-.

Vi slaktade i går och nu är allt i frysen förutom den skinka som ska torkas.

Skinkan var lite större än sist, den får inte plats i karet!

Jag fick då såga av en bit av foten.

Här har jag hällt på ca 5 kilo havssalt.

Och så täcker jag med vatten, och har hällt i en flaska rödvinsvinäger.

Jag kommer att låta den ligga här i en månad, temperaturen är 10-15 grader i detta rum.

Får hitta på ett annat sätt att fästa tråden när den ska hänga nu när jag nödgas kapa foten.

Skinkan beräknas bli klar i februari.
« Senast ändrad: 26 nov-08 kl 12:02 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lars Pers Maria

• -
SV: Dags igen med att fixa lufttorkad skinka
« Svar #1 skrivet: 26 nov-08 kl 19:42 »
Vet att lufttorkat behandlats i annan tråd men... sen då? Var hänger du den? Temp? Skydd, typ viltsäck? Hur länge? När den är färdig och du börjat skära; du kan väl inte äta allt på en gång, håller snittytorna sig rena? Annat?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 nov-08 kl 20:10 »
Som jag skrev, en månad i saltlagen, och beräknat färdig i februari, det kan variera lite hur lång tid det tar att få den färdig. Det hänger på hur torr luft det är, om det är blåst mm.

Jag hänger den faktiskt inne i vardagsrummets tak, och vid blåsiga dagar hänger jag den ute (om jag kan passa den för ev snyltare).

Jag har inget skydd runt, men det kan kanske krävas i vissa miljöer.

När den är klar, ligger den i kylskåp, och håller sig fint det halvår det tar mig att äta upp allt.
Jag skär en bit som jag sedan skivar tunnt i en apparat.

Det är inget märkvärdigt, har man den bara i salt tillräckligt lång tid, blir den bra.

Vid torkning kryper saltet ut på ytan, så skinkan är inte särskillt salt.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 nov-08 kl 17:08 »
varför torrsaltar du inte? Fick lära mig det på min charkkurs, att det gör man med lufttorkat.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 nov-08 kl 19:10 »
varför torrsaltar du inte? Fick lära mig det på min charkkurs, att det gör man med lufttorkat.

Det går att göra på båda sätten.  Detta är ett säkert och fungerande sätt.

"det gör man med...."   

Man kan göra på olika sätt(om inte man kan så kan i allafall jag).

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 nov-08 kl 19:34 »
vad blir skillnaden?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 nov-08 kl 21:16 »
Väldigt liten, men saltet tränger fort in till benet i vatten.  Torktiden är förmodligen något längre.

Tycker att min skinka är lite mindre salt.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 nov-08 kl 11:29 »
Guud sån 5-åring man är när man ska lära sig nåt;) varför då, varför då varför då?

varför saltar du en hel månad? jag har fått lära mig att saltet tränger in en cm per dygn. I såfall är din skinka 60 cm i diameter..

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 nov-08 kl 11:36 »
Den är rätt stor, ca 10 kg. Möjligen går det att ta den lite fortare, men en av vitsarna med att torka är att man vill uppskjuta konsumtionen av varan ett bra tag.  Jag vill äta min skinka från mars till augusti. Alltså ingen brådska, och den blir inte för salt.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 nov-08 kl 11:41 »
ah.. det håller alltså där i saltningen? jag vill gärna bli av med nåra bogar i frysen, men inte börja torka förrän tidigast april. Men två månader vågar man sig inte på eller?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 nov-08 kl 11:46 »
Jag gissar att det går bra, det kan inte komma in hur mycket salt som helst.
När skinkan torkar samlas salt på ytan.

Du kan annars försöka med att lägga  det i en svagare saltlösning den sista veckan, eller ett par dar i  osaltat vatten.

Men jag tror nog att det inte gör så mycket om det ligger 2 mån i salt.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 nov-08 kl 12:39 »
nja.. jag ska nog följa charkmästarens råd å göra exakt som han säger.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 nov-08 kl 12:56 »
nja.. jag ska nog följa charkmästarens råd å göra exakt som han säger.

Det går säkert bra!

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 nov-08 kl 14:02 »
Fördelen med att salta i vatten skulle väl kunna vara att du vet på ett ungefär hur salt den kommer att bli, eftersom du kan smaka på lagen, den blir ju aldrig saltare än lagen.. Med torrsaltning känns det ju som att den skulle kunna bli allt saltare ju längre den ligger..men det är ju bara som jag tycker... :)

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 nov-08 kl 15:12 »
Fördelen med att salta i vatten skulle väl kunna vara att du vet på ett ungefär hur salt den kommer att bli, eftersom du kan smaka på lagen, den blir ju aldrig saltare än lagen.. Med torrsaltning känns det ju som att den skulle kunna bli allt saltare ju längre den ligger..men det är ju bara som jag tycker... :)

Jo det ligger nog något i detta. En skinka som saltas torrt, påbörjar sin torkning under tiden den ligger i salt, och det är till stor del osmosdriven insaltning. 

När en skinka som är insaltad och påbörjar sin torkning först i luften, drivs saltet ut mot ytan, när torkningen fortskrider, den har mer vatten från början.

Vid torrsaltning brukar man inte ha det i salt någon längre tid.

Jag tycker det är lättare med att salta i lag, och så vill jag ha den klar, inte så fort som möjligt utan  först till våren.

Lovisa

« Svar #15 skrivet: 10 dec-08 kl 08:24 »
Hej! Det här är förmodligen en jättekorkad fråga, men kan man använda samma salt som man använder till skinnen (saltas innan de skickas på beredning) när man saltar in skinkan?

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 dec-08 kl 08:31 »
Vet inte vad för salt du har till skinn.
Det salt som krävs är Natriumklorid av en kvalite som duger till livsmedel.

Salt kan vara mycket, ibland kallas tom konstgödsel salt. Det finns farliga och giftiga salter.

En säck havssalt kostar väldigt lite, och har hur lång hållbarhet som helst.

Mushi

« Svar #17 skrivet: 10 dec-08 kl 09:20 »
Man får ju lust att skaffa gris! (Fast nån gris blir det inte för mig.) Någon som har testat att lufttorka något annat än fläsk? Vilt är väl vanligt? Men vad tror ni om en lammstek eller en bit nöt, skulle det bli gott?

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 10 dec-08 kl 09:29 »
Man får ju lust att skaffa gris! (Fast nån gris blir det inte för mig.) Någon som har testat att lufttorka något annat än fläsk? Vilt är väl vanligt? Men vad tror ni om en lammstek eller en bit nöt, skulle det bli gott?

Går jätterbra.

Kolla vad torkad ox kostar i delikatessen!

strutsmamman

« Svar #19 skrivet: 10 dec-08 kl 12:02 »
Luftorka är bara en teknik som används för att konservera eller att få en hållbarare produkt, så visst kan du använda vilket kött du vill. Lycka till med dina försök.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser