Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har man rätt att,,,,  (läst 5052 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Har man rätt att,,,,
« skrivet: 15 nov-08 kl 15:37 »
,,,,Avliva, alt bedriva fällfångst och avliva, andras husdjur som uppehåller sig på ens egen tomt/mark?.

Frågan gäller främst vad som gäller "katt och hund" och är: OBS!!! enbart av "juridiskt intresse". OBS!!!

Vad säger "ni lärde" om saken???,,,,,

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Har man rätt att,,,,
« Svar #1 skrivet: 16 nov-08 kl 19:28 »
I jakt lagstiftningen från99 står att katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttshavaren eller någon som företräder denne. Är det inom tätbebyggt område krävs polis tillstånd. Hund får tas om hand och då skall ägare eller ortens polis snarast underrättas. Boken jag läste det i är några år gammal så dom kanske har ändrat det nu.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 21:56 »
Är det inom tätbebyggt område krävs polis tillstånd.

Om du vill skjuta en vildkatt som är fångad i fälla krävs tillstånd.
Men det krävs inget tillstånd att avliva den på annat sätt än med krutvapen.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 22:48 »
En hund som springer lös i ett område där det finns vilt, får kopplas av jakträttshavaren. Hundens ägare eller innehavare ska då genast underrättas. Många jakthundar har ett telefonnummer på halsbandet, men om det inte går att få klarhet i vems hund det är ska polisen i stället underrättas. Även om man som jakträttshavare har en formell rätt att koppla jakthund som springer på en jaktområde bör man tänka på att jakthundar normalt inte ska kopplas utan de ska ges möjlighet att självmant söka sit tillbaka till den plats varifrån de släpptes.
Den som vill återfå en på detta sätt omhändertagen hund är skyldig att betala ersättning för hundens föda och övriga kostnader omhändertagandet har medfört. Har inte ägaren eller innehavaren, mot ersättning enligt första stycket, återtagit hunden inom en vecka efter det att han underrättats om omhändertagandet eller inom två veckor efter det att polismyndigheten underrättats, får jakträttshavaren behålla hunden.
Kan en i markerna löslöpande hund inte tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

Källa: Nya Jägarskolan, Svenska Jägareförbundets Kursbok För Jägarutbildningen. LAGEN sid 52

I boken hänvisas man till
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter §4 och §5
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 03 dec-08 kl 19:01 »
Ur Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

"11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.

12 § Om en hund har omhändertagits med stöd av 11 §, får ägaren eller innehavaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning, besluta att hunden skall säljas, skänkas bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avlivas.

13 § Om det inte längre finns skäl för omhändertagandet, skall polismyndigheten besluta att detta genast skall upphöra.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten."

"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 18:11 »
Tack till er som svarat.

Undra dock,,,,,

Om en fastighetsägare boende i tätort/plan-villaområde fångar katt i "levandefälla" och sedan plockar med sig denna till egen jaktmark (ej tätort), för avlivning,,,vad gäller då????.

trappern

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 18:59 »
Det är inte bra att undra för myche. Gör som du känner för!!!!!!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 22:18 »
Kan ju bara inflika att om någon skulle ha ihjäl min katt så vet jag inte riktigt vart jag skulle stanna i vedergällning... Så var säker på att den är herrelös innan du gör nåt förhastat även om det här bara var en koll så att säga...

Jag älskar min katt...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 17 dec-08 kl 07:16 »
Kan ju bara inflika att om någon skulle ha ihjäl min katt så vet jag inte riktigt vart jag skulle stanna i vedergällning... Så var säker på att den är herrelös innan du gör nåt förhastat även om det här bara var en koll så att säga...

Jag älskar min katt...
Min bror känner ungefär lika som dig men tvärt om. Dom är hyperallergiker och asmatiker.
Han fullkomligt hatar folk som släpper ut sina katter vind för våg.

Då får han köra som en galning in till sjukhuset så att ungarna får medicin och får andas syrgas.
Sen blir han sittandes några timmar där. Pga alla dom som låter sina katter springa vind för våg i tätbebyggt område.

Själv så flyttade jag långt ut på landet för att slippa grannar och besök av oönskade djur.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 17 dec-08 kl 11:42 »
Tja.. det är ju jobbigt för han men reglerna för katter ser ju ut som dom gör.. lösningen är nog att göra som du.. Flytta långt bort om man av olika anledningar inte tål folk å deras vanor. Sen har jag svårt att tro att dom är så allergiska så dom dör för att en katt gått förbi deras tomt men vad vet jag.. Men jag hajar att dom är väldigt allergiska å det är ju inte kul att oroa sig för sina barn hela tiden.

Det går inte att prata med grannarna då? Jag tar gärna en disskussion med mina grannar om min katt och har gjort det vid flera tillfällen.. Inga problem gäller ju bara att respektera varandras ståndpunkter å prata sansat med varann..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 18 dec-08 kl 15:55 »
Tja.. det är ju jobbigt för han men reglerna för katter ser ju ut som dom gör.. lösningen är nog att göra som du.. Flytta långt bort om man av olika anledningar inte tål folk å deras vanor. Sen har jag svårt att tro att dom är så allergiska så dom dör för att en katt gått förbi deras tomt men vad vet jag.. Men jag hajar att dom är väldigt allergiska å det är ju inte kul att oroa sig för sina barn hela tiden.

Det går inte att prata med grannarna då? Jag tar gärna en disskussion med mina grannar om min katt och har gjort det vid flera tillfällen.. Inga problem gäller ju bara att respektera varandras ståndpunkter å prata sansat med varann..
Dom dör inte men halsen svullnar igen så dom får andningsnöd. Så det blir snabbkörning till sjukan.

Problemet är att katterna gärna lägger sig i utemöblerna, rotar runt i sandlådan, hoppar in i bilen om någon har glömt en bildörr öppen, eller gå in i lekstugan när någon av glömt dörren öppen.

Tyvärr kan man inte se om det har varit en katt där så det blir rena lotteriet om man skall få en trevlig dag hemma eller tvingas sitta massa timmar på akuten.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 18 dec-08 kl 16:32 »
JA det är ju inte kul Rosten.. Hajjar det. Men i ett program om grannbråk med aschberg som berodde på katter så hade dom nån sorts elgrunka som sände ut högfrekventa ljud så katterna höll sig borta.. Hajjar att din bror kanske inte tycker att han ska ta den kostnaden men det kanske det kan vara värt..

Sen kan han ju prata med grannen så kanske han kan betala den eller så... Hoppas det löser sig.. 
//Snickarn

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 18 dec-08 kl 20:20 »
Hej!
Jag blir lite förvånad när jag läser att det anses acceptabelt att katter får driva omkring lösa men inte hundar och andra husdjur. Skulle någon släppa ut sina hundar under jakttid för att riva rådjur så skulle det bli ett dj--a liv men katter får gå omkring och döda fridlysta djur under häckningstiden. Vet alla om att katter sprider en svår sjukdom som orsakar skador på människor och dödar exempelvis harar? Vore jag jägare så skulle jag anse att alla katter som driver omkring skäligen vara övergivna.
MVH
Jan Lindgren

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 18 dec-08 kl 22:27 »
Citat från: Jan lindgren
Jag blir lite förvånad när jag läser att det anses acceptabelt att katter får driva omkring lösa men inte hundar och andra husdjur.

Har du ingen egen erfarenhet av dessa (katt o hund) djur? Katt och hund är helt enkelt två väldigt olika djur, att lagstiftningen ser ut så här är inget konstigt. Det är nog kulturellt och historiskt sett en helt riktig lagstiftning skulle jag nog vilja påstå. I de fall lösgående katt utgör ett problem så finns det annan lagstiftning som går in, typ hälsovårdslagstiftning.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 18 dec-08 kl 23:07 »
Plus att många Bostadsrättsföreningar upprättar områdesbestämmelser som säger att katter inte får vistas lösa inom området och liknande... Å det kan man ju jobba för om man bor i ett område å inte i friliggande villa.
//Snickarn

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-08 kl 23:08 »
Vilken skrämmande tråd! TS verkar ha ett osunt intresse för avlivande av katter >:(
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 19 dec-08 kl 14:50 »
Hej!
Jag har naturligtvis erfarenhet av både katt och hund. Det är knappast något skäl för att låta dessa djur driva omkring på annans mark. Förr i tiden var det klart att jag hade tillstånd att avliva alla katter som vistades olovandes på min jaktmark. Den nuvarande lagstiftningen är relativt färsk. Jag tror inte att folk vet vilka skador katter kan medföra. Ett bra sätt att öka sin kunskap är att läsa boken Zoonoser, redktörer Gunilla Källenius och Stefan B. Svenson. Ytterligare information kan man få på engelska Wikipedia om man söker på toxoplasosis.
MVH
Jan

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 19 dec-08 kl 21:07 »
Citat från: Snickarn
Plus att många Bostadsrättsföreningar upprättar områdesbestämmelser som säger att katter inte får vistas lösa inom området och liknande

Jag undrar just om detta egentligen är juridiskt hållbart, att genom lokala områdesbestämmelser förbjuda något som är tillåtet enligt lag? Jag skulle personligen gärna förorda ett lokalt förbud mot motorcyckel, moped, fyrhjuling, snöskoter och stadsjeep.   ;D

Lainde

• -
« Svar #18 skrivet: 20 dec-08 kl 12:42 »
Vilken skrämmande tråd! TS verkar ha ett osunt intresse för avlivande av katter >:(

Du är rejält "ute och åker" i det här fallet,,,, S-A

Har själv katt och finner inget nöje i att avliva husdjur - varken egna eller andras!
Däremot har vi en person i grannskapet (planområde), som anser sig ha rätt att både avliva samt fånga katt i levandefälla på egen tomt.
Inget som egentligen drabbar mig, eftersom vår "gubbe" är en 14 år gammal samt kastrerad "inomhuskatt", men övriga grannar är ju
påtagligt nervös att deras husdjur "kan försvinna spårlöst", en vacker dag.

Frågan är alltså enbart av juridiskt intresse,,,,, men det har jag ju redan förklarat i inlägg No:1

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 dec-08 kl 12:47 »
Det kom en dom härom året som innebär att man har rätt att rasta katterna på grannens tomt och låta dem uträtta sina behov i rabatterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser