Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna till buffé  (läst 11762 gånger)

Gurkan4

Beräkna till buffé
« skrivet: 04 nov-08 kl 08:41 »
Hej!

Vi hade tänkt bjuda på buffé till 60 personer men jag har lite svårt att bedöma hur mycket det kan gå åt så jag tänkte be om lite hjälp!
Det jag redan vet mängden på men som kan vara bra att veta är att vi bjuder på potatissallad, couscoussallad, bönsallad, bröd, ost och smör. Det jag behöver hjälp med är tillbehören:
Blandade salladsblad
Fetaost
Soltorkade tomater
Oliver
Gurka
Tomat
Rädisor
Röd lök
Sockerärtor

Kanske förslag på något mer tillbehör som vi inte tänkt på?
Väldigt tacksam för svar!

Vurre

SV: Beräkna till buffé
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 13:14 »
Min första reaktion var: var är maten? Med i stort sett bara sallader kommer det att gå åt enorma mängder ost och oliver. Jag skulle föreslå att du tog bort en sallad och istället la till nån (grönsaks)gratäng eller paj. Även om jag gillar grönsaker skulle jag vilja ha något mer som är mat. Jag förstår att ni är vegetarianer, men är det uteslutet att bjuda gästerna på något med kött? Eller i alla fall något mera tillagat. Jag skulle tömma närmaste gatukök på hemvägen.  ;D

Efterrätter?
snus? vad är priset på en pris?

Gurkan4

« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 17:04 »
vi tycker ju då att både potatis, couscous och bönor mättar bra och lägger man då till rejält med bröd så tror jag knappast någon kommer gå hungrig.
Kött däremot är uteslutet just för att vi är vegetarianer däremot kan man ju lägga till kokta ägg med någon fyllning på bordet.

Vi vill helst undvika tillagade mat eftersom vi bara har tillgång till en ugn även om man då kan servera pajer kalla kommer det inte bli så roligt att tillaga exempelvis tio pajer eftersom dessa kräver tid och man inte vill laga dom alldeles för många dagar i förväg då de är som godast nygjorda.

det kommer ju även att serveras diverse såser och dressingar och efterrätt... Kladdkaka, färska frukter och glass
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 17:22 av Gurkan4 »

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #3 skrivet: 05 nov-08 kl 08:55 »
Generellt är det så att ju fler rätter man har desto mindre av allt går åt. Ganska självklart men jag blir förvånad själv varje gång. Har nu lagat mat åt många ett flertal gånger och det visar sig sant varje gång trots att jag är orolig innan  :-[

Om man har typ 3-4 maträtter räcker det att räkna på att göra recepten för ca 20 pers/st för 60 gäster. (Man får titta lite på hur mättande saker man har också. I ert fall är det nog bra att ha mycket bönsallad.) Och har man dessutom ytterligare tillbehör så ska det absolut räcka. Av tillbehör när ni har så många, så tar alla t.ex. ett par skivor gurka (om de inte är lövtunna), lika mkt tomat, en el två rädisor (fast alla tar inte av dem) osv. Men som sagt, har alla fått och något tar slut så får de ta av det andra och det är då helt ok :) Oron är ju alltid att inte alla ska hinna få av allt de vill ha. Tips är att ställa sådant som det är lite ont om (dvs dyrt ;D ) sist på bordet, så att tallriken redan är full. Och tvärtom, det man vill att de ska mycket av ställer man först. Lök brukar vara låg åtgång på, om man vill kan man slå en liten vinägrett över tunna skivor av den, så blir den lite snällare.

Hur som helst så ligger det lite i vad Vurre säger... det vill säga, om man bjuder många köttätare på vegetariska sallader kommer det att gå åt mycket ost. Vi hade studentfest för ca 60 pers, det kom väl några färre än det men med potatissallad, pajer, grönsaker som mat gick det åt närmare 7 kg ost! Däremot blev det både pajer och poatissallad över. Hade vi haft mindre ost hade de ju fått lov att äta av det andra förstås  ::) ;D

Är däremot era gäster också vegisar blir situationen en annan. De är mer vana att se annat som mat. Även om vegisar också behöver protein, men där finns ju bönsalladen. Så det blir säkerligen bra  :)

Tillägg: Någon kall sås tycker jag ni behöver, baserad ex på youghurt (turkisk tycker jag är bra). Jag brukar ibland blanda yoghurten med fetaost, men det blir ju lite kaka på kaka om ni ska ha feta som tillbehör ;D Krydda med de örtkryddor ni tycker om, lökpulver har jag börjat använda för det ger lite fyllighet till smaken. Någon finhackad paprika kan ju också slinka ner om man vill. Det finns inga begränsningar  ;)

Om man tycker fullkorn är ok, så kan man använda cous cous av fullkorn, lite matigare. Man kan också ha bulgur och göra t.ex tabbouleh! Supergott och matigare än cous cous.

Quorn om man tycker det är ok att äta, alla tycker inte det och det ligger säkert en del i det. Hur som helst brukar jag bryna filéerna runt om (går bra frysta), sedan får de bräsera under lock i en smakrik buljong + några hela pepparkorn o lagerblad, ev. också med örter och strimlor av citrusskal. Ha bara buljong så det täcker pannans yta och en bit upp på filéerna och späd eftersom med mer buljong när den kokar in/bort. Ca 20-25 minuter brukar vara bra. Sedan får filéerna kallna. När man ska äta dem, så skär man upp dem i långa, tunna skivor genom att skära snett från översidan ner mot undersidan. Precis som man skär gravad lax om ni har koll på det. De blir otroligt saftiga på detta tillagningssätt!!! Och köttlika.  Det går bra att göra en dag i förväg men man skivar dem helst samma dag. Ta fram dem ur kylen ett tag innan bara så de inte är kylskåpskalla när de ska ätas. Gäller ju all "kall" mat. Skivorna passar också bra som pålägg, bra att ha ett gäng i frysen ;D

Har man råd, och det inte är en massa småbarn som kommer, så är ju också nötter bra tillbehör. Cashewnötter mm som är rostade, saltade och klara. Eller om man har tid, så kan man skålla mandel och rosta i stekpanna själv och krydda med något man tycker om. Även solrosfrön är gott att rosta och krydda. Jordnötter kan man låta bli eftersom vissa är så väldigt allergiska mot dem och kan få svåra problem bara att vistas i samma rum.

« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 10:11 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Gurkan4

« Svar #4 skrivet: 05 nov-08 kl 11:25 »
Tack Rafiki för tipsen!

Couscousen kan mkt väl bytas ut mot bulgur. mindre ost tvinga dem att äta annat var ju med ett bra tips  ;D

Nötter och frön hade jag inte ens tänkt på  :-[ lite pinsamt så där men självklart ska det fram cashewnötter, pumpafrön och solrosfrön. Kanske salta mandlar med...

kalla såser är redan medräknade! hemgjord tzaziki, ajvar relishröra och en rhode island för de mer konservativa.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 05 nov-08 kl 11:55 »
 Vad är det ni firar med ett så stort kalas? Inte för att jag har med saken att göra, bara nyfiken.

Gurkan4

« Svar #6 skrivet: 05 nov-08 kl 14:32 »
bröllop till sommaren... troligtvis!
vi håller på att räkna om vi har råd med det  ;D
Maten är ju en stor bit av kostnaden men jag tror jag har en hyfsad summa på det...
sen vill vi gärna kunna bjuda på öl och vin..

Så om nu mina svärföräldrar som jag vet hänger på den här sajten läser det här och listar ut att det är jag så är ingenting klart än. Blir det klart kommer det en inbjudan framåt våren!

Vurre

« Svar #7 skrivet: 05 nov-08 kl 15:42 »
Man får gratulera!

Det är inte min mening att göra dig arg, men är den där menyn verkligen en bröllopsfestmeny? Jag vet ju inte hur den tilltänkta gästlistan ser ut, men kommer det vanliga medelålders herrar som Vurre så är risken att de liksom jag undrar var maten är nånstans.

Att bjuda 60 pers med tillgång till en enda ugn låter jobbigt. Hoppas att kylutrymmena är bättre.

Kan man inte göra vegetariska patéer? Grönsakspaté har jag fått och det är gott, men jag har för mig att jag nån gång på 70-talet gjorde nåt med mosade bönor eller linser och jag tror att det var nötter i, vitlök och kryddor förstås men det där är ju några decennier sen och minnet är klent. Patéer måste ju göras i förväg och det är ju bra.

Hur är det med sånt som man rullar in i nåt? Jag tänker då på sånt som dolmar, piroger, rullar av skilda slag. Samosas, vårrullar, vinbladsdolmar, tortillas som man fyller med nåt och rullar ihop och skär i skivor etc. Vanliga pannkakor kan man fylla med nåt gott.

Ni vill väl att gästerna ska bli nöjda och mätta, inte bara mätta, då kan man bjuda på gröt för det mättar bra  ;D.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 nov-08 kl 15:53 »
Grönkålspaj, mums...

Gurkan4

« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 16:06 »
jag ska nog be om ursäkt om jag uppfattades som arg!
usch det är jag som är grinigare än en gammal bitter kärring bara för att jag är sjukskriven och sysslolös men det klart ska ju inte gå ut över andra!
Men det är bra att du lämnar din åsikt, du representerar ju trots allt en annan generation än mig själv. Tack!
Kylutrymme är ju lättare att lösa med hjälp av inlånade kylväskor och fruset vatten.

Många är medelålders på listan men vi tänkte att de äter kött de andra 364 dagarna om året att de helt enkelt får stå ut med att äta veggie en dag  ;D
min kära far skulle verkligen behöva pröva på då han anser att en måltid utan kött inte är komplett!
Jag däremot vill inte lägga vare sig pengar eller händer på kallskuret kött...

Patéer? Det måste jag vara för ung för för det har jag aldrig ätit hehe.
Piroger går ju klart att göra, de kan ju dessutom frysas och ändå smaka lika bra. De går ju att fylla med quornfärs och så kommer alla att tro att det är köttfärs hihi
tunnbrödsrullar är ju rätt lätta att fixa med... men känns mer som tilltugg.

men om man lägger upp bordet så här:
Potatissallad
couscous/bulgursallad
bönsallad (ett par tre olika)
Blandade salladsblad
Gurka, tomater, rädisor, lök, oliver, soltorkade tomater, sockerärtor, majs, fetaost
Piroger
Bröd, smör och ost (massor med bröd i olika grader av fullkorn)
Nötter, frön och mandlar
Tzatziki, ajvar relish sås samt rhode island

till efterrätt hade vi tänkt ha kladdkaka (har ett recept som håller flera dagar i kylskåpet och den blir bara godare!) med glass och massor med frukt som kiwi, jordgubbar, physalis, äpple, banan, körsbär m.m. och eventuellt chokladsås med!

Framåt kvällningen kan man ju plocka fram lite snittar och tunnbrödsrullar med olika fyllningar. sånt går ju ganska snabbt att göra.

Hur ser den menyn ut?

Gurkan4

« Svar #10 skrivet: 05 nov-08 kl 16:07 »
Grönkålspaj, mums...

grönkålspaj?
jag har inte ens ätit grönkål så det här lät oerhört spännande!
Recept tack!

Vurre

« Svar #11 skrivet: 05 nov-08 kl 16:15 »
grönkålspaj?
jag har inte ens ätit grönkål så det här lät oerhört spännande!
Recept tack!

Vad äter en ung och modern alternativ vegetarian vintertid om den inte äter grönkål ??? Jag är inte ens vegetarian och jag äter massor av grönkål, dock inte i paj så jag kollar också gärna på Ulrics pajrecept.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 nov-08 kl 16:28 »
Vad gäller recept får jag passa. Ulva, hilfe!

Gurkan4

« Svar #13 skrivet: 05 nov-08 kl 16:57 »
Vad äter en ung och modern alternativ vegetarian vintertid om den inte äter grönkål ??? Jag är inte ens vegetarian och jag äter massor av grönkål, dock inte i paj så jag kollar också gärna på Ulrics pajrecept.

ja inte grönkål uppenbarligen haha!
Men morötter och lök och potatis och kålrötter... men grönkål måste jag erkänn aatt jag är nyfiken på men aldrig vågat tillaga !

ekoStina

« Svar #14 skrivet: 05 nov-08 kl 17:38 »
ett hett tips för buffé är vitlök!! ha en ordentlig vitlökssås och vitlöksbröd. om man som jag är köttätare kan mycket av kött"suget" ersättas av vitlökens fyllighet  :) eller av mat med mycket fett i, tex olja eller avokado. en perfekt kombo av vitlök o olja är ju aioli. vi hade hemlagad (kompis gjorde  ;)) operakällans aioli...det var såååå gott! det rekomenderar jag.

nu är ju inte jag en superköttfantast, men jag tycker att eran meny ser god ut. vi hade buffé på vårt bröllop och maten var supergod! vi hade lite knytis, dvs min närmaste familj gjorde lite olika saker så att jag kunde koncentrera mig på annat.  det var jättebra. dessutom så blev det lite billigare eftersom alla inte ville ha ersättning för utgifterna. men mycket mat gjorde vi själva och vår buffé (med kött inräknat) kostade oss ca 3000kr för 40 personer. det tyckte jag var billligt. det blev massor över såklart  :D

glöm inte drickan...det kostar mycket! men gästerna kan ta med sig det de vill dricka med alkohol i så sparar man en rejäl slant.

på en annan fest gjorde vi bla paj i långpanna till buffén. det gick åt tre pajer till 60 personer tillsammans med övrig buffé. tar mycket mindre plats i ugnen eftersom den är fyrkantig. om ni nu bara har en ugn och ni ändå ska ha fest på sommaren, varför inte grilla?!?! det tar ju bara plats utomhus...då kan ni värma på olika saker på grillen, även paj. fast det tar ju lite tid och luktar lite rök, men det kan vara ett trevligt samlingsställe för gästerna och även en värmekälla om det blir kyligt.

lycka till!!

ekoStina

« Svar #15 skrivet: 05 nov-08 kl 17:42 »
ett tips till!! se till att nån annan än ni ansvarar över framdukning och påfyllning mat och för disk, så att ni kan slappna av och njuta av eran dag.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #16 skrivet: 05 nov-08 kl 17:49 »
Vad gäller recept får jag passa. Ulva, hilfe!
Oj, då måste jag leta fram julrecepten.

I kväll är det info-samrådsmöte i skolan, så jag återkommer i morgon. :)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 nov-08 kl 17:57 »
ett tips till!! se till att nån annan än ni ansvarar över framdukning och påfyllning mat och för disk, så att ni kan slappna av och njuta av eran dag.
Till vårt bröllop så anlitade vi en kompis 13-åriga doter och hennes kompis, de fick 50:-/timmen var och de skötte då framdukning, påfyllning och disk i 4 timmar. Det var suveränt att ha dem där! Det gick då på 400:- men de fick 200:- till som bonus.. :)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #18 skrivet: 05 nov-08 kl 18:09 »

glöm inte drickan...det kostar mycket! men gästerna kan ta med sig det de vill dricka med alkohol i så sparar man en rejäl slant.

Oh no! Är det fest så är det fest! Snåla bröllop glömmer man aldrig, precis som man inte glömde de som var förbaskat roliga, dock av olika anledningar! Att ta med drickan tycker jag är lite fjortis och dessutom vet ju folk inte vad man bjuder på så då vet man ju inte vad man ska ta med sig! Gör en liten minisemester och åk till Danmark eller Tyskland och bunkra!

Vi hade buffé på äldsta sonens namngivningsfest. vi serverade pannacotta till efterrätt och serverade den i plastglas. Felet vi gjorde var att vi gjorde för stora portioner så folk orkade inte äta upp den mäktiga gräddefterrätten. Man kan servera lite soppa glas på buffén. Gazpacho är ju helt underbart (eller någon nässelsoppevariant)!

Samosas är ett bra tips! Allt som är av plockkaraktär gillar jag på en buffé. Jag ska kolla lite vad vi hade ... som inte var med kött!  ;)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gurkan4

« Svar #19 skrivet: 05 nov-08 kl 18:13 »

Samosas är ett bra tips! Allt som är av plockkaraktär gillar jag på en buffé. Jag ska kolla lite vad vi hade ... som inte var med kött!  ;)

en kall soppa var ju ett bra tips!
Man behöver ju inte ens hälla upp i plastglas utan ställa dem jämte och så får de som vill ta!
Och kolla jättegärna vad ni hade!

Självklart vill vi bjuda på alkoholen med i det här fallet kommer det bara bli vin och öl men det kommer med all sannolikhet att köpas på systemet eftersom man kan få lämna tillbaka det som blir över. vi dricker inte alls mycket så blir det över kan det bli stående länge  :-[
« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 18:15 av Gurkan4 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser