Åh en tråd som engagerar mig. Kan berätta om mina erfarenheter av buffé för 70 pers:
Valde tema Italien och rätterna var i princip det som du beskrev i första inlägget: Budget 6 000 för mat, dryck och div dekorationer och och serveringsfat. Såhär i efterhand hade jag kunnat slimma budgeten med ett par tusen för all mat som blev över. Kan säga att alkohol och kallskuret kött var den dyraste posten.
Uppläggningen är viktig om man vill påverka vad och hur mycket folk ska äta. Ställ "billig" mat som grönsallad och potatisallad först. Då fyller de tallriken och har inte plats för ost och annat som de ska äta mindre av.
Jag hittade foliefomar på coop. 2,5 L st. Det var en toppeninvestering. Bara att fylla i mat, sätta på lock och stapla i kylutrymme. Jordkällare är idealiskt! Vid servering är det sen bara att ta av locken och ställa upp på bord. (skriv på innan vad det är i bara). En nypa ruccola på toppen och det ser ut som catering.
Så till mängder:
Potatissallad på 7 kg potatis är alldeles för mycket, hälften hade varit nog. Gjorde en matig som kryddades med paprikarelisch, cremefraisch och vinegrett.
Qiunoasallad på ett paket blev också mycket över, då var det bönor i, 1 paket torkade.
Grönsallad, 3 salladshuvuden, ett par paket blandade blad (spenat, ruccola), 2-3 gurkor, 4 rödlök, 4 paprikor, ev tomater. är nog lagom, de flesta äter inte så mycket av just det. Jag hade två backar med sallad (totalt 20l) och det åts bara en halv.
Oliver, fetaost, nötter, feferoni, köptes i en butik med mycket utländska matvaror. Då finns det i storpack. En stor burk oliver 2 liter räckte med råge och då gjorde jag tapenade också.
Humus på 6 burkar kikärtor var så det gick att äta i veckor framöver.
Tomatsallad på en full påse tomater räcker också gott och väl.
Vi hade kallskuret kött och det har jag förstått att ni inte tänker ha. Annars kan jag berätta att jag köpte 2 x 2,5 kg lufttorkad salami plus 2 kg parmaskinka och 2,5 kg kokt skinka. Hälften hade räckt!
Hoppas mina erfarenheter kan vara till någon hjälp.