Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna till buffé  (läst 11763 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Beräkna till buffé
« Svar #20 skrivet: 05 nov-08 kl 18:27 »

Självklart vill vi bjuda på alkoholen med i det här fallet kommer det bara bli vin och öl men det kommer med all sannolikhet att köpas på systemet eftersom man kan få lämna tillbaka det som blir över. vi dricker inte alls mycket så blir det över kan det bli stående länge  :-[

Öl och vin kommer man långt med tycker jag! Flaschiga drinkar och groggbord blir bara slabbigt!

Min svåger och hans fru hade bunkrat i Tyskland innan sitt bröllop som de hade i dagarna tre (!). Efter brunchen på söndagen auktionerade de ut resterande alkohol till gästerna och fick på så sätt in lite cash till smekmånaden (som de åkte på nästan direkt). Alla blev nöjda; brudparet blev av med överskottet och folk fick köpa alkohol till ett billigare pris än de hade kunnat köpa här hemma i Sverige!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ekoStina

« Svar #21 skrivet: 05 nov-08 kl 19:18 »
ja, det är sant att det är kul att bjuda om man kan. men vi hade vårt bröllop på en söndag, eftersom maken var tvungen att jobba annars. det var inte många som drack eftersom de skulle till jobbet dan därpå.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #22 skrivet: 07 nov-08 kl 15:24 »
Jag tänkte bara tillägga en sak angående festlighet. Mycket handlar om själva presentationen hur festlig maten ser ut att vara. En snygg uppläggning med bra dekorationer gör att det ser ut som en buffévariant av Nobelmiddagen ;) ;D ;D

Hummus är också en bra grej som mättar och som även många köttätare är bekant med.

Jag har också gjort pajer i långpanna till fester. Ett inte helt miljömässigt tips är att det finns förpackningar (det vanliga märket, vad det nu heter) med 4 st  folieformar i, som precis räcker till en långpannepaj delad i fyra delar. Om man inte har tillgång till flera långpannor... Bara att värma direkt i lådorna.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Plupp

« Svar #23 skrivet: 13 nov-08 kl 19:02 »
Åh en tråd som engagerar mig. Kan berätta om mina erfarenheter av buffé för 70 pers:

Valde tema Italien och rätterna var i princip det som du beskrev i första inlägget: Budget 6 000 för mat, dryck och div dekorationer och och serveringsfat. Såhär i efterhand hade jag kunnat slimma budgeten med ett par tusen för all mat som blev över. Kan säga att alkohol och kallskuret kött var den dyraste posten.

Uppläggningen är viktig om man vill påverka vad och hur mycket folk ska äta. Ställ "billig" mat som grönsallad och potatisallad först. Då fyller de tallriken och har inte plats för ost och annat som de ska äta mindre av.

Jag hittade foliefomar på coop. 2,5 L st. Det var en toppeninvestering. Bara att fylla i mat, sätta på lock och stapla i kylutrymme. Jordkällare är idealiskt! Vid servering är det sen bara att ta av locken och ställa upp på bord. (skriv på innan vad det är i bara). En nypa ruccola på toppen och det ser ut som catering.

Så till mängder:
Potatissallad på 7 kg potatis är alldeles för mycket, hälften hade varit nog. Gjorde en matig som kryddades med paprikarelisch, cremefraisch och vinegrett.

Qiunoasallad på ett paket blev också mycket över, då var det bönor i, 1 paket torkade.
Grönsallad, 3 salladshuvuden, ett par paket blandade blad (spenat, ruccola), 2-3 gurkor, 4 rödlök, 4 paprikor, ev tomater.  är nog lagom, de flesta äter inte så mycket av just det. Jag hade två backar med sallad (totalt 20l) och det åts bara en halv.

Oliver, fetaost, nötter, feferoni, köptes i en butik med mycket utländska matvaror. Då finns det i storpack. En stor burk oliver 2 liter räckte med råge och då gjorde jag tapenade också.

Humus på 6 burkar kikärtor var så det gick att äta i veckor framöver.

Tomatsallad på en full påse tomater räcker också gott och väl.

Vi hade kallskuret kött och det har jag förstått att ni inte tänker ha. Annars kan jag berätta att jag köpte 2 x 2,5 kg lufttorkad salami plus 2 kg parmaskinka och 2,5 kg kokt skinka. Hälften hade räckt!

Hoppas mina erfarenheter kan vara till någon hjälp.

Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Gurkan4

« Svar #24 skrivet: 13 nov-08 kl 19:06 »
Det har hjälpt mycket!
Tack

Plupp

« Svar #25 skrivet: 13 nov-08 kl 19:16 »
En bild på hur det kan se ut:
Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #26 skrivet: 13 nov-08 kl 19:51 »
Jag vill rekommendera boken FEST av Lagmark http://www.lagmark.se/?s=F%F6rlag

I den finns det färdiga bufféförslag, men massor man kan kapa inne i menuerna till en buffé. Vi hade den mycket som grund till sonens namngivningfest! Köp den!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #27 skrivet: 14 nov-08 kl 12:08 »
Slarvat bort receptet på grönkålspajen :P

Men skam den som ger sig. Efter lite detektivarbete, på nätet, har jag nu hittat det  :D

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=493529
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Gurkan4

« Svar #28 skrivet: 14 nov-08 kl 16:24 »
Slarvat bort receptet på grönkålspajen :P

Men skam den som ger sig. Efter lite detektivarbete, på nätet, har jag nu hittat det  :D

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=493529

Tack!

Det ska definitivt testat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
Jinjer, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser