Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hög domkraft behövs  (läst 3168 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Hur hög domkraft behövs
« skrivet: 03 nov-08 kl 18:45 »
Billigare garagedomkrafter verkar ha för dålig lyfthöjd. Ok har en 380 mm nu för 289:-. Jag vill inte palla med brädor och har en Passat mm. Måste jag lyfta bilen för att kolla vad som behövs?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

covboy

• Gäst
SV: Hur hög domkraft behövs
« Svar #1 skrivet: 03 nov-08 kl 18:51 »
Är det slaget som är 38cm eller är det själva domkraften  ???

Long Life

• Vid datorn
« Svar #2 skrivet: 03 nov-08 kl 19:24 »
Är det slaget som är 38cm eller är det själva domkraften  ???
Bra fråga det undrade jag med men bör vara max lyfthöjd från golvet, en annan har 13-39 cm.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 23:48 »
Det beror ju helt och hållet på vad man ska ha domkraften till. Om det bara är hjulbyten, enklare bromsmekande och sånt, så räcker de små garagedomkrafterna till gått och väl. Men om man är ute efter att hissa upp en bil så högt att man kan ställa den på pallbockar och meka obehindrat mitt under den, ta ner växellåda och andra skrymmande saker och få dem att gå fria under bilen, ligga och svetsa under bilen osv, så bör man ha en större domkraft om man inte anser sig ha tid att lyfta i flera omgångar.

Ofta är det en bättre affär att köpa en begagnad proffsdomkraft (Nike, Huzells eller liknande) än att köpa en billig större domkraft ny. En sliten och läckande gammal domkraft av bra svenskt märke kan man få nästan gratis, om man är beredd att kosta på den en del omvårdnad och en packningssats så har man bra domkraft i många år sedan...

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 04 nov-08 kl 00:35 »
Jag har Biltemas 3-tons garagedomkraft. Den lyfter från 140 mm till 530mm.
Jag har haft den några år och den har funkat bra. Men man får vara lite försiktig när man skall släppa ner bilen på marken.
För det är lite "allt eller inget"
Men är man väldigt försiktig så går det att sänka bilen på ett lagom fort sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser