Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36509 gånger)

Charlotte

• -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #140 skrivet: 09 nov-08 kl 19:54 »
Vad beträffar björn så håller jag med dig, björnstammen är åt skogen för stor i vissa delar av landet och behöver jagas i mycket större utsträckning.
Det är just där jag inte förstår vad som skiljer sig med att det är för mycket björn i vissa delar och för mycket varg på andra? Skulle vi "skrämma" vargarna med lite jakt skulle dom kanske sprida sina gracer mer över landet, liksom björnen antagligen kommer att göra om vi jagar i större utsträckning, det blir jättekul för alla att få björn runt knuten, en äkta naturupplevelse.
 Jag tycker inte det är så svårt att känna med dom som bor i vargrevir eftersom jag vet hur det är när myndigheter inte lyssnar och folksom inte drabbas hånar en mer eller mindre. För några år sedan var faktiskt "Björndebatten" väldigt lik den som förs nu om vargar. Björn hade inte dödat någon på si och så många år och var i det närmaste ofarlig, den var fortfarande starkt utrotningshotad och måste skyddas till varje pris osv osv. Trots att ortsbefolkningen hade annan uppfattning, och när folk började bli dödade och man tog egna initiativ till räkning av björn osv, då ändrades helt plötsligt alla fakta.
                                             Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 20:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 09 nov-08 kl 20:08 »
Charlotte. Det där förvånar mig också, nu har en människa blivit dödad av björn och ingen verkar bry sig? Var det väntat eller? Hade det varit ett annat ljud i skällan om det varit en varg? Nu har ju alla barn (även jag) en teddybjörn. Teddyvarg är fortfarande ett okänt begrepp! Har vi omedvetet fått detta med bröstmjölken, att björn är gullig och vargen ond trots att björnen leder stort (ca 100004-12)?

Vresus. Konstruktiva ideér! Bra!

Margit

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 09 nov-08 kl 20:17 »
Charlotte. Det där förvånar mig också, nu har en människa blivit dödad av björn och ingen verkar bry sig? Var det väntat eller?

Men nog blev det uppmärksammat när björnen dödade mannen i Norrland, och sånär dödade en skogsarbetare. Björnen är för människan mycket farligare än vargen.

Charlotte

• -
« Svar #143 skrivet: 09 nov-08 kl 20:24 »
 VargErik: Jag vet faktiskt inte... Kan det bero på mors lilla Olle ;)
 För mig var det inte oväntat i alla fall. Det säger sig ju självt att om björnmötena blir fler och fler och mer "närgågna" så måste det ju till slut bli olyckor? Björnen ha ju kapacitet mer en nog för att slå ihjäl en människa. Den honan jag såg flera ggr i våras skulle kunnat ha sopat mattan med mig hur lätt som helst, ändå är jag ingen liten speta ;) Fatta vilka ramar :o
 Det KAN väl inte vara oväntat för myndigheter heller ???  Men det kanske skulle ha sett illa ut om man i mål och konsekvensbeskrivningar av rovdjursstammen även skulle ha tagit med ett visst svinn av korkade Norrlänningar ;D
Jag kan ju inte påstå att jag går omkring och hatar vargar (eller björnar för den delen) hela dagarna.
Jag har känt en oro över björnens ökning länge, för kanske 25 år sedan gick vi man ur huse för att kolla björnspår över en tomt i skogen, det var spännande som sjutton! Man visste att dom fanns där långt borta i skogen men visade sig inte. Så var det väl till ungefär 10 år (?) sedan (åren går fort nu förtiden..)
Då började man stöta på dom om man gick nån kilometer upp i skogen, sen har det faktiskt bara exploderat (för att låna ord av kungen). Då känner man sig maktlös när man ändå inte får något som helst gehör för vad man säger... Därför är jag helt införstådd med hur man kan känna sig i trakter där vargen lever tätt inpå.
                                  Mvh
                               Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 09 nov-08 kl 20:24 »
Men nog blev det uppmärksammat när björnen dödade mannen i Norrland, och sånär dödade en skogsarbetare. Björnen är för människan mycket farligare än vargen.
Jovisst, men hade det blåst över lika fort om det varit varg tror du?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #145 skrivet: 09 nov-08 kl 20:28 »
Hallå i hetluften!

Vill bara meddela att vi satt upp rovdjursstängsel ( 5 eltrådar ) enligt de riktlinjer vi fått av den kontollant som kom o tittade på marken innan, kom med goda råd osv. Vi bor i Västmanland, och har alltså fått bidrag.
Vi har 16 cm tjocka hörnstolpar, som den gode sambon borrade ner med jordborr monterad på traktorn. Han har även borr för "vanliga" stolpar, även denna för montage på traktor. Sök för farao i grannars o vänners bodar o maskinhallar, för fiffigare grej finns inte! Såå smidigt, jämfört med spett! För att trycka med stolpar kan man använda lastmaskinen, så får man ned dem med minimalt arbete. Jag skulle inte fundera på att slå ner 600 stolp utan borrade hål, och jag skulle inte muskelmässigt klara att lyfta klubban så högt som krävs. Men med bra grejer så funkar det ju!!
Vi har i alla hörn en grov trästolpe, stagad förståss, sen tre eller fyra glasfiberstolpar, och sen en vanlig trästolpe, tre eller fyra glasfiber osv osv. Glasfiberstolparna ska enligt uppgift släppa ur marken om en älg brakar in i tråden, men hålla trådarna från varandra, och om trådarna är tillräckligt spända, "fjädra tillbaka" och ställa sig upprätt igen..  Vi får väl se! Vi har även "detektorer" som skall visa om vi inte har ström i tråden.

Det känns iallafall bra att ha gjort det man kan, utan att försöka gå på vatten..

Mvh  Annika

Margit

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 09 nov-08 kl 20:49 »
Margit, angående vad vargen får kosta, så får Svenska Jägar Förbundet 48 milj. och Jägarnas Riksförbund 6 milj. SJF:s pengar är till för att "leda" delar av jakten och viltvården i landet. JR:s pengar är inte öronmärkta. Hur mycket kostar rovdjursskadorna osv? Det behövs mer nyanserad  debatt.
Den biologiska mångfalden (inkluderande rovdjuren) måste få kosta. Vi kan inte utarma vår planet mer än vi redan gjort. Allt hänger samman: Näringskedja kallas det!

Nu menade jag den enskilda vargen...hur många får ska en enskild varg få riva utan att beslut tas om avlivning. Nu blev det väl ett beslut om skyddsjakt på just den här vargen som TS syftade på.

Visst måste våra djur få kosta, kanadagåsens skador kostade över 14 miljoner år 2003...

Birgit

« Svar #147 skrivet: 10 nov-08 kl 07:00 »
Då Margit är vi på samma nivå igen (trodde du menade vargstammen).
Självklart måste man ta bort problemvargar och problembjörnar. Det är nog väldigt få som misstycker i det.
Men sedan är ju då frågan hur man går vidare i hundfrågan? För om dina djur blir rivna av hund, är det lika traumatiskt, lika kostsamt osv. Men där får du ingen hjälp om du inte kan bevisa vilken hund. Kanske skulle en del av jägarkårens miljoner gå till att betala detta? För att få ha löshundsjakt t.ex! (Jag vet att det inte bara är jakthundar som härjar, men dessa springer ju lösa lagligt delar av året).
Vresus kolla med din Länsstyrelse, vore väl toppen om grannarna kunde gå samman om stängsel osv. Även gemensamma hundar. Skulle minska statens kostnader m.m.
Angående skydd, läste jag om en man uppåt (tror det var Dalarna) i Land för några år sedan. Han gick runt sina marker, i skogsbrynet och markerade revir (pinkade). Trots riklig förekomst av både björn och varg, så gick de inte över hans doftmarkering. Han hade både får och kor om jag inte minns fel.
Boskapshundarna gör regelbundet doftmarkeringar runt hagarna, för att markera gränsen. Så olika sätt att avskräcka ett intrång torde vara det bästa. Visst kan en björn, eller varg döda en hund, men i rovdjurstäta områden ska du aldrig ha en ensam hund. Dessutom trivs de bättre om de är minst två.
Sedan har vi varit inne på det tidigare, att välja rätt djur. Har säkert berättat om fäbodägaren som köpt hund av mig. Ingen rovdjurshatare precis. Vad han konstaterade när han köpte hundarna av mig, var att vissa fårraser inte passade på fäbod. Gutefår t.ex. då de inte är vana vid stora rovdjur (de har levt skyddat på Gotland), föredrar öppen terräng (saknas) och är väldigt orädda och stöddiga. De betedde sig som lamor ungefär och gick mot björnen, som istället hade ett lättfångat byte. Spelsauen han hade sprang hem till fäboden när det luktade björn.

Dessutom har jag pratat med flera fäbodägare och de är ganska överens om att en bra björn, som inte fått smak på tamboskapen, är guld värd, för den håller bort andra björnar från reviret. Hur skulle det funka om man då sköt björnen så fort man siktade den vid fäboden?

ulfg

« Svar #148 skrivet: 10 nov-08 kl 09:59 »
Undrar om inte gutefår försvarar sig relativt framgångsrikt mot enstaka vargar eller lo? En av få fördelar med att de har horn. De är som sagt orädda och antagligen vana att jaga undan rävar,  mm. Mot björn är det naturligtvis självmord.
Men min flock blev jagad av min gamla napoletanska mastiff (70 kg vakthund) en gång av misstag. Ledartackan vände sig om och stångade ner henne innan jag hann fram...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Stormulen

« Svar #149 skrivet: 10 nov-08 kl 12:11 »
Nej, inte så mycket mer än att antalet vargar ökat med nästan 100%

Vad bygger du det på? Knugnen? En hane träffar en hona sedan blir de sju ungar och därefter kan ju alla räkna ut vilken explosion av vargar det blir? Visa gärna fakta Charlotte.

tolle

• live and let live
« Svar #150 skrivet: 10 nov-08 kl 12:23 »
Hade det funnits fler vargar från början hade det inte blivit så många procent. Statistik och lögn....
Hellre mångfald än enfald.

Charlotte

• -
« Svar #151 skrivet: 10 nov-08 kl 13:34 »
Vad bygger du det på? Knugnen? En hane träffar en hona sedan blir de sju ungar och därefter kan ju alla räkna ut vilken explosion av vargar det blir? Visa gärna fakta Charlotte.

Varsågod Stormule:
2005/2006
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=303#varg
2008
http://www.folkbladet.nu/?p=124028
Enligt Viltskadecenters forskare.
Kungen kan sina Blommor och Bin :)
« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 15:33 av Charlotte »

Stormulen

« Svar #152 skrivet: 10 nov-08 kl 18:30 »
Är jag trög eller?
En varg får i genomsnitt 2-5 valpar per år.
Enligt viltskadecenter gäller "Ökningstakten de senaste åren är cirka 1–2 föryngringar, vargkullar, per år."
Det dör väl dessutom av vargar under tiden, illegal/legal avskjutning, ålder, trafik etc. Hur kan då stammen ha ökat med 100 % på tre år eller var det fem år? Visa mig gärna en klar och tydlig beräkning så att även jag förstår och inte bara ni som hatar Ulven.

Charlotte

• -
« Svar #153 skrivet: 10 nov-08 kl 18:38 »
Är jag trög eller?

Ja, inte vet jag.
Men om du läser i länkarna så fanns dett 2005/2006 130 vargar och 2008 har vi mellan 230-250.
 Skulle vi ha exakt 260 så  vore väl ökningen 100%? Jag skrev nästan 100%
Vilka senaste åren menar du?!? Det är svårt när du använder gammal statistik...
Här har du vargföryngringarna i år:
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Kartor/karta_vargforyngringar_2008_prel_okt.pdf
 Tolkar man som dom skriver att det föds valpar hos ca 3/4 av parbildningarna, blir det ca 25 kullar med 2-5 valpar i, nu till våren. Alltså mellan 50-125 nya vargar. Ju fler honor det finns som hanarna kan träffa ju fler kullar blir det, precis som kungen säger även om han inte hade koll på antalet ungar i kullarna.

« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 19:23 av Charlotte »

guba

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 10 nov-08 kl 18:44 »
Undrar om inte gutefår försvarar sig relativt framgångsrikt mot enstaka vargar eller lo?
Visst gör de det, enligt min klippare så är gutarna en av få raser som har kvar sitt naturliga beteende att försvara sig mot rovdjur vilket jag fick ett tydligt bevis på en vårdag efter lamningarna.
Min Östsibiriska Laika var som vanligt med ute i skogshagen där jag brukade hugga ved och där fåren gick under vintrarna. De kände varandra väl.

Men alltefter som de lammat färdigt så blev de mer vaksasmma mot Sippa som hunden hette.
En dag så ringade de in henne, 11 tackor, nästan omärkligt, jag undrade lite vad de höll på med. Lammen var utanför ringen som krympte undan för undan, Sippa och jag tänkte inte så mycket på det men rätt som det var som på en obefintlig signal så exploderar 11 tackor i en gemensam attack inåt och cirkeln slöts runt stackars Sippa som trycktes ihop mellan alla dessa horn.
Ylandes kom hon upp ur högen, över ryggarna på fåren och sedan raka vägen hem.

Hon var väldigt skeptisk till att vistas i samma hage som fåren efter den dagen.

hustran

« Svar #155 skrivet: 10 nov-08 kl 23:56 »
Härligt att höra. Tyvärr så känner jag att jag inte borde haft min nya BC. i år för det funkar bra mycket bättre med den gamle som lärt sig läsa dem. Hon har ett mycket lugnare sätt att närma sig fåren (gutar) och det finns ingen jakt utan bara en viss samhörighet. Blodtrycket rusar i höjden med den "nya" och känslan av att jag inte behöver henne är inte bra för vare hennes eller min skull. Att Gutarna försvarar sig så fantastiskt bevisar att man inte behöver en vallhund om man kan kommunisera med sina djur. Ibland i fårhuset däremot så älskar jag att ha en hund som flyttar dem. Ang. vargar så har vi inte haft ngr. problem hitills. Däremot hundattack och då aldrig av jakthundar. de är inte avlade på att bita,hugga och döda. Men vissa sällskapshundar som ägarna inte vet vad de har för hund kan bli skitfarliga.

Birgit

« Svar #156 skrivet: 11 nov-08 kl 07:40 »
Ja, gutarna är som jag brukar säga stöddiga. Men den egenskapen kan alltså vara negativ om man placerar dem på fel ställe, som exempelvis en fäbod med björn.
Vad jag tog upp tidigare är att valet av ras, i förhållande till vilka marker man har och även rovdjurstryck, är troligen viktigt.
Gutar kan säker mota enstaka vargar, men inte björn (tidigare nämnda fäbod miste 14 gutetackor i ett svep).
Jag ser tydlig skillnad på mina Roslagsfår och Gutarna. Gutarna vill ha öppna ytor, betar hellre på åker än bland träd. Dessutom ligger de gärna helt öppet med utsikt över stora ytor. De har inte heller samma intima flockbeteende som Roslagsfåren, utan kan ströva omkring utspritt.
 Rosorna vill ha trygga viloplatser, där de syns minimalt och har koll åt alla håll. Under betessäsongen har det varit granar som gällt (tak över huvudet). Har bitvis haft problem att hitta dem p.g.a detta vid den dagliga tillsynen. Vid fara är de en tätt packad flock, som på given signal "flyger" iväg. Försöker man då tränga dem flyger de ut åt alla håll. Detta är ju en försvarsstrategi mot större rovdjur.
Gutar har liten respekt för hundar, medan det är mer komplicerat att vänja roslagsfår vid dem.
Att gutar attackerar faran, kan vad jag fått förklarat för mig av någon kunnig person i tamboskaps beteende vid rovdjursangrepp, bero på att de under lång tid inte utsatts för större rovdjur än att de kan hantera dem själva.
Att använda BC som ju vallar med rovdjursbeteende, borde ju ytterligare kunna vänja fåren av med respekt för varg?

Stormulen

« Svar #157 skrivet: 11 nov-08 kl 13:20 »
Nu har det hänt, jag har bytt sida och HATAR Ulven. Den ska utrotas.  Hittade min Rosa, Gunhild och Hilda tillsammans med deras lamm rivna i morse. Besiktniningsmannen från LST i Dalarna kom ut på direkten och kostaterade att det var Ulven. Trots 5 trådar med 5000 Volt så hjälpte det inte. Nu förstår jag hur alla ni andra som har haft får rivna känner er. Ursäkar mig samtidigt för tidigare inlägg.

Vargerik

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 11 nov-08 kl 13:36 »
Nu har det hänt, jag har bytt sida och HATAR Ulven. Den ska utrotas.  Hittade min Rosa, Gunhild och Hilda tillsammans med deras lamm rivna i morse. Besiktniningsmannen från LST i Dalarna kom ut på direkten och kostaterade att det var Ulven. Trots 5 trådar med 5000 Volt så hjälpte det inte. Nu förstår jag hur alla ni andra som har haft får rivna känner er. Ursäkar mig samtidigt för tidigare inlägg.
Skojar du?

Stormulen

« Svar #159 skrivet: 11 nov-08 kl 15:30 »
Nej, jag skämtar inte. Var tvungen att sjukskriva mig och har mått jätte dåligt hela dagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser