Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rosa ben= höna??(uppdaterad-Tupp eller höna?)  (läst 8070 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: rosa ben= höna??(uppdaterad-Tupp eller höna?)
« Svar #20 skrivet: 01 nov-08 kl 20:43 »
Det är helt rätt att en till synes vitbent tupp KAN ha ett anlag för vitt och ett anlag för gult (som är dolt/vikande för vitt och för den sakens skull även för blått=vild/normal). Men eftersom anlaget har sin placering/locus i könskromosomen och en tupp alltid bär på två könskromosomer och hönor bara har en blir det i så här:

Exempel 1: Tuppen är vitbent. Då kan han ha antingen två vita eller en vit och en gul. Hade han haft två gula hade han blivit gulbent till sitt yttre. Låt oss anta att han har en av varje i första exemplet. Hönan är gulbent och hennes enda måste då vara gul. (Annars hade hennes ben varit vita). Låt oss rita:

Tupp: Vit + Gul.
Höna: Gul + "blank".
Avkomman nedärver slumpmässigt en av faderns två. 50% chans för vit och 50% för gul. Detta sker slumpmässigt från det ena befruktningstillfället till det andra.
De får från hönan antingen en kromosom (som i detta fallet alltid är gul) eller ingen alls (blank).
De avkommor som nedärver en blank från hönan blir hönor!
Då kan kombinatinerna i avkommans DNA bli:
Tuppar 50% Vit + Gul = Vitbent till utseendet
och 50 % Gul + Gul = Gulbent till utseendet
Hönor: Får alltid en "blank" från mamman (annars hade de blivit tuppar). 50% av dessa får en Vit från pappa och uppvisar då vit benfärg. 50% får en Gul från pappa och får då gula ben.

Exempel 2: Tuppen är precis som i exempel 1 vitbent, MEN han bär på två Vita anlag.
Hönan är fortfarande gulbent och måste då bära på Gul. (Det spelar för övrigt ingen roll om hon skulle vara vitbent och bära på Vit, för det kommer ändå att se likadant ut på avkomman). Då blir fördelningen procentuellt sett:
Tuppar: 100 % vit
Hönor: 100 % vit.

PS! Ett dominant anlag visar sig både i enkel och dubbel uppsättning. Ett recessivt/vikande anlag visar sig bara om inte det finns ett dominerande i samma genpar. I dessa fall döljer vitt gult om det finns.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 01 nov-08 kl 22:23 »
Armands kommentar är helt riktig. Jag tror att jag bekräftat detta genom mitt senaste inlägg. Vad jag egentligen ville få sagt, är att det är, lindrigt sagt, vanskligt att gå ut och sälja könssorterade "blommehöns" efter benfärg. Dessutom är inte genetikens lagar alltid de samma i teori och praktik! En del gener är relativt starka medan andra är relativt svaga. Ingen regel utan undantag alltså!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 01 nov-08 kl 22:28 »
Så Ronny... Om du tar en titt på bilden jag postat på blomman...

Vad skulle du säga... Tupp eller höna? (som första tanke när du ser själva bilden på djuret)
Som sagt så har jag för mig att den är runt omkring 14 veckor.. MAX 16 veckor i alla fall.. Den piper fortfarande som en kyckling.. (ibland kan det komma lite skrock)

Fräsen: Ursch, säg inte så...  :-\ :-[ (en som inte äter kyckling alls)
Men det är ju inte jag som köpt dem så det är ju inte jag som bestämmer vad som händer med dem...  :P *hoppas fortfarande att höken är en höna för hon/han är ju så himla fin!  :'( (vill ta hem... vill ta hem.. Vill ta hem! Men som sagt ej möjligt...  :'()
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 01 nov-08 kl 23:03 »
Ok! Nu har jag gett mig in på nåt som jag egentligen inte ville blanda mig i, men om du frågar så snällt, så ska jag svara efter bästa tyckande och förmåga: Om du menar de två bilderna på de bruna hönsen så avbildar den övre bilden en ungtupp och undre bilden en höna, men ingen av dem är renrasiga skånska blommehöns.
Nästa bildsekvens "höken" är svårare: Vad skulle detta vara enligt försäljaren? Ras? Blandras? Kön?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 01 nov-08 kl 23:26 »
Ok! Nu har jag gett mig in på nåt som jag egentligen inte ville blanda mig i, men om du frågar så snällt, så ska jag svara efter bästa tyckande och förmåga: Om du menar de två bilderna på de bruna hönsen så avbildar den övre bilden en ungtupp och undre bilden en höna, men ingen av dem är renrasiga skånska blommehöns.
Nästa bildsekvens "höken" är svårare: Vad skulle detta vara enligt försäljaren? Ras? Blandras? Kön?

Ja, den understa är en blandras.. (röda) Faktiskt så är det en ungtupp (derco/sussex/djungehöna/silke... öh och en hel jäkla rad...  :o)... 13 veckor gammal. (har långa gröna fjädrar där bak och även på vingarna... Fotade dock bara huvudet för att jämföra med blommen) som kommer från min besättning.
Den översta (blommen) är köpt av uppfödaren och ska enligt henne vara en blomme... Höna... Vilket jag har svårt att tro på.

Höken visste hon inte vad det var för något.. Antagligen en blandras... Jag är själv osäker men som sagt så har jag hittat tecken på sadelbehäng som är på sin väg att växa ut...
Har du någon aning om det förekommer någon ras där även hönsen kan få lite sadelbehäng? Själv så har ajg aldrig sett någon.  :o
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 23:31 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 02 nov-08 kl 00:46 »
 ;D :D :D Ja, älskar mina härliga blandisar! (om du menade det med "hönasoppa") ... Kan få fram så mycket tufft... T.ex. en svart fawerolle... Eller en prickig Lohman! Friska och krya djur blir det också...  ;D Dock så är det också kul att ha lite renrasigt... Kämpar just nu med att försöka få tag i antwerpen och seabright -> (drömma) mot våren... Ser ljust ut än så länge...  :)

Föressten... Har skickat meddelande till uppfödaren under kvällen och hon gick med på att byta ut blommen och höken ifall att det råkar vara så att det är 2 tuppar vi fått... Dock inte förrän till våren...  :-\

Hur ska man göra då under vintern för här har man ju inte eller någon plats för 2 st extratuppar utan att hönsen kommer bli halft ihjälparade av alla ungtuppar....  :-\ :-X

Om hon nu ens vill ha tillbaka dem till våren eller om hon bara är villig att ge oss 2 hönor för uppfattade jag aldrig riktigt...  :-\
Hmm.... Nej, nu tror jag det är dags att sova för mig... Vilken snurrig dag det varit idag...  ;D

Nattis med er!
Kommer troligen att puffa upp tråden om några veckor så får vi se hur det gick... *damdamdam*
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 00:55 av Linkoso »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #26 skrivet: 03 nov-08 kl 12:52 »
Blir lika förundrad varje gång jag får höra om alla dessa ideer att tex titta på benens färg  ??? och därigenom veta kön. Det är ju lika troligt att det skulle vara 100% som att en fjällko med bruna öron skulle mjölka bättre än en med svarta öron som min granne en gång i tiden hävdade.

Om alla kunde titta på könens verkliga attribut istället (kam, slör, kraftiga/tunna ben, fjäderform, sätt) skulle många oerfarna slippa bli lurade. Sedan är det ju inte alltid så lätt att avgöra tex kön om kycklingen är för liten för tuppigaste och hönigaste exemplaren är ju alltid lätt men det finns alltid en gråzon av fjolliga tuppar och manhaftiga hönor som trixar till det hela.

Men benfärg ???? ÖÖÖÖÖ förlåt jag vill inte stöta mig med någon, men det var det dummaste jag hört. Särskillt om det gäller lantraser som är så oerhört variabla i färg.

En annan bekant hävdade också att hon visste att hon köpt renrasiga Blommehöns eftersom de värpte prickiga ägg, det hade minsann försäljaren sagt.....dööööööööö
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 03 nov-08 kl 16:26 »
Okej... Ja... Nog finns det ju flera höns som lägger  ägg med "prickar" i... Och det brukar ofta variera från individ vad jag har märkt hitills (känner inte till någon speciell ras som "ska" lägga prickiga ägg)...

Jag håller fullständigt med dig... Det är så mycket lättare att se könen om man går efter t.ex. fjädrar och kam/slör och sådant... Har alltid gått efter det... (började öva som 6 åring) Som sagt så försökte jag ju säga ifrån när hon skulle stoppa blommen i lådan men hon envisades om att det var en höna... För den hade rosa ben... Och ja... Det var väll bara att hålla käften och låta "experten" (uppfödaren) stoppa ned den... (Dock så kändes det inte alls rätt eftersom jag var helt övertygad om att det var en tupp ändå... )
För övrigt så tycker jag att denna uppfödare är väldigt bra... Och jättetrevlig! Den kanske bara är lite ny på blomme? Och slarvkollar på vissa andra... *host* (har ju fått 2 tuppar till från denne som skulle vara hönor)

Och se... Ser ut som det var jag som hade rätt ändå...
+ Att det tydligen inte verkar vara bara blommen utan även den svarta "hönan"... (Ja, du kan ju se sadelbehänget... Vet du någon ras där hönorna har sådana fjädrar? Själv är jag bara medveten om att tuppar utvecklar sådana fjädrar)
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 16:36 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 06 dec-08 kl 21:22 »
Veckorna har gått och nu ser man tydligt att både blommen och den svarta blandisen (höken) är tuppar...  :-\

Uppfödaren sa att det var okej att byta dem... Dock mot våren då den inte har någon plats just nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare (1 dolda)
Juicertrr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser