Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rosa ben= höna??(uppdaterad-Tupp eller höna?)  (läst 8075 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
rosa ben= höna??(uppdaterad-Tupp eller höna?)
« skrivet: 31 okt-08 kl 17:09 »
Hallojsan!
I går så var jag, min pöjk och hans pappa och köpte ett gäng på 6 unghöns att fylla ut den lilla flocken med till vintern.

Nu till blommehönan... Hon är ca 14 veckor gammal och har... Väldigt stor kam och slör tycker jag. Av de fullvuxna värpande blommehöns (ej skånsk) så tycker jag att den här har minst lika stor och röd kam som dem... Men hon har rosaaktiga ben och enligt uppfödaren så har tupparna gula ben och hönorna rosa ben... Stämmer detta alltid?
Gick igenom henne/honom noga nu på eftermiddagen och hittade en hel del "skimrande röda" fjädrar som var på väg att växa ut under de "mattare" fjädrarna...
Skulle någon kunna posta lite bilder på unga blommehöns så jag kan jämföra?

Nu tillbaka till höken... När vi köpte dem så kollade jag inte så noga eftersom det såg ut som en höna... Och uppfödaren garanterade att det var en höna. Jag har nu kollat igenom den också och har hittat något som ser ut som en början till sadelbehäng... Förekommer det hos någon ras att även höns kan ha lite sadelbehäng eller är det endast tuppar som har det...
den har ingen stor kam... Däremot så tycker jag att den ser lite för röd ut om man jämför med sumatrahönsens "ofärgade kammar" (har samma sorts kam... = ärtkam av något slag)
Jag sa till min pojkvän.. "påminner lite om en sen brahmatupp i huvudet"... Även lätet låter mer  som en tupp i målbrottet än en höna.

Jag kommer att lägga in bilder på Höken senare så ni också får kolla litegranna... Jag brukar vara riktig duktig på att se skillnad men höken är mitt första fall där jag är riktigt osäker på vad hon/han kan vara för något. (tupp eller höna)

Nästa gång ska jag kolla ännu nogare vad det är vi köper... Samtidigt så vill man ju lita på uppfödaren och inte lägga sig i så mycket och säga "det där är en tupp!"... För jag sa det om en som hon skulle stoppa i lådan först som tvärsäkert var en tupp och då såg hon lite förolämpad ut... Och då.. Kanske dumt.. Men jag känner mig dum då... En 17 årig flicka vågar stå och säga så till en "uppfödare" av rashöns. (fast egentligen så är det ju så att jag haft höns längre än henne även fast jag är så mycket yngre... )

Aja, bilder på Höken komer snart som sagt och tills vidare... Diskutera blommehöns!  :-*
« Senast ändrad: 10 mar-15 kl 13:00 av Sirpa »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: rosa ben= höna??(uppdaterad-Tupp eller höna?)
« Svar #1 skrivet: 31 okt-08 kl 17:26 »
Alla mina blomme har fötts med gula ben och har det fortfarande.. både tuppar och hönor..

Här en grupp ungdjur..
De mörkaste är tuppar..nja en ljusare tupp står långt bak till höger på bilden (totalt 6st).. de tre  hönorna som är med på bilden har vid det här laget väldigt liten rosa kam..inte mer än ett 5mm hög..
« Senast ändrad: 31 okt-08 kl 17:31 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 31 okt-08 kl 17:32 »
Alla mina blomme har fötts med gula ben och har det fortfarande.. både tuppar och hönor..

Här en grupp ungdjur..

Jasså?  ??? Enligt henne så skulle benen vara rosa på hönorna och hon gick efter det....
Har ingen stor erfarenhet av blomme men... Antar att djuret i "centrum" av bilden är en höna och den till vänster om det (sedd från oss) är en tupp? Den vi har i hönshuset här har mycket större kam än hönan på din bild i sådana fall. (kan gå ut och fota den med)

Ungefär hur gamla är fåglarna på bilden?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 31 okt-08 kl 17:40 »
Japp.. från kyckling till vuxna.. bara gula ben.. :)

Ja hon i centrum till höger är en höna.. en höna är på väg ur bild uppe till vänster och en står bakom de 3  tupparna i förgrunden nere till höger..

De var ca 18 veckor där tror jag.. nu är de 21-22v och kammarna börjar bli röda på hönorna.. men är fortfarande lika låga 0,5-1cm.. tupparnas däremot är riktigt röda och ca 1,5-2cm höga..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 31 okt-08 kl 19:33 »
Japp.. från kyckling till vuxna.. bara gula ben.. :)

Ja hon i centrum till höger är en höna.. en höna är på väg ur bild uppe till vänster och en står bakom de 3  tupparna i förgrunden nere till höger..

De var ca 18 veckor där tror jag.. nu är de 21-22v och kammarna börjar bli röda på hönorna.. men är fortfarande lika låga 0,5-1cm.. tupparnas däremot är riktigt röda och ca 1,5-2cm höga..

18 veckor... Ja då undrar man ju om detta är en höna... (ca 14 veckor gammal)

Lägger även upp en bild på klumpen - (en av tupparna han fick av mig)
Klumpen är en korsning av derco/ljus sussex - och en rad andra raser... (men derco är dominant) Han är ca 13-14 veckor på bilden (nytagen idag) Blommen har ju lika stor slör och kam som han... Kan det verkligen vara en höna eller har blommehöns så stora kammar vi så tidig ålder?

Alla unghöns jag haft under livet har inte börjat fått kammar förrän 18-19 veckor eller när de börjat till att värpa... Andra tar det ännu längre tid för.  :o

+ det där med de där "skimrande" fjädrarna jag hittade på "hönan". När man höll den mot lampan så lös den vackert rött/starkt orange/guld precis som en fjäder från en tupp.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 31 okt-08 kl 19:37 »
Lägger även upp bilder på "höken" nu...

Är det en tupp eller höna?
Den har ju börjat fått sadelbehäng.. Det ser man ju tydligt men samtidigt så ser det ut som en höna om man kollar på den på håll.

Här har vi då bilder på ansiktet och hela fågeln.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 19:38 »
Och här har vi en närmare titt på hur fjädrarna utvecklas...Visst ser det väll lite mysko ut?
Kan det vara så att det är en sen tupp?

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 01 nov-08 kl 11:09 »
e hon bara 14 veckor e hon en tupp.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 11:21 »
Ja, jag tyckte väll att det var lite väl för mycket slör och kam på den... Men vågade inte säga emot mer efter att ha stoppat henne från att stoppa ned en med ännu större slör och kam...  :-\

Vet du något om det där med benen om det stämmer? (gäller endast vanlig blomme, ej skånsk)

Föressten, vad tror du om den svarta då?
Tupp eller höna?  ???

Den ser ju ut som en höna men jag blir osäker med tanke på sadelbehänget.... (med typiska tuppfjädrar)
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 11:23 av Linkoso »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 13:37 »
Vet du något om det där med benen om det stämmer? (gäller endast vanlig blomme, ej skånsk)

Mina Blommehönor har inte rosa ben  ;D

Vanlig Blomme  ???
Vad är skillnaden på det du kallar vanlig Blomme och "Skånsk Blommehöna"  ???

(f.ö ser höken ut som en tupp)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 01 nov-08 kl 13:55 »

Vanlig Blomme  ???
Vad är skillnaden på det du kallar vanlig Blomme och "Skånsk Blommehöna"  ???

Vettefasen.. Jag nämnde skånsk blomme och sa då att de vuxna hönsen hade nästan mindre kam och haklapp än denna kyckling...

"Ja, det är skånsk blomme det", sa hon... Men den här sorten har hönsen stor kam... Men ändå... "Vuxna hönor" ja.. Men ej könsmogna kycklingar brukar inte ha så röda stora kammar ändå enligt allt jag har sett under min uppväxt.

Känner mig ganska förvirrad...  ??? Trodde själv att det bara fanns en sorts blommehöna och det var den skånska.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 01 nov-08 kl 14:11 »
Vad jag vet finns det bara Skånsk Blommehöna.. antingen är säljaren okunnig om rasen eller så har hon lurat dig :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 01 nov-08 kl 14:36 »
Vad jag vet finns det bara Skånsk Blommehöna.. antingen är säljaren okunnig om rasen eller så har hon lurat dig :-\

Ja.. Jag tror inte min pojkväns pappa blir särskilt glad över att ha fått hem 2 tuppar till...  :-\
En anledning till att han skaffade flera var ju att han skulle ha flera "hönor" till de 4 tupparna han har redan... Varav egentligen så skulle han bara ha 3 tuppar om inte samma uppfödare hade slarvat med att kolla dem djuren också... (en visade ju sig vara en tupp vilket ajg fick syn på när jag var och hälsade på veckan efter) ... Jag fick även hjälpa henne när jag var med i somras när han köpte sina första hönor att skilja på tupp/höna på ett par dv kochin tuppar som såg ut att vara ca 18.v gamla... Man såg ju tydligt att det var tuppar på deras stora kammar och glänsande färger. (men hon var osäker ändå)

Den svarta fågeln garanterade hon var en höna men som sagt så tycker jag att det ser ut som en tupp nu när jag kollade närmre på den efter att vi tagit hem dem.

Själv så har jag köpt ägg utav henne vilket funkade bättre för då får man ju räkna med tuppar (tur nog fick ajg bara 1 tupp och de andra 2 som kläcktes var 2 hönor... så nu har jag en egen liten grupp dv kochin  :-[) Dem såg jag skillnad på redan vid en veckas ålder... (förlåt... Hoppas det är okej med lite skryt... För att könsbestämma är något jag tycker själv jag är rätt duktig på redan de första veckorna... :-[ :-[ :-[ :-\ :-*)

Kanske ska bli mer bestämd i framtiden och våga säga "får jag titta närmre på det där djuret innan du säljer det till oss"...
Man vill ju kunna lita på att uppfödaren vet vad den säljer... SÅ den inte bara chansar... (vilket hon troligen gjorde på blommen...)

fjäderfän

« Svar #13 skrivet: 01 nov-08 kl 15:27 »
det finns bara skånsk blomme och dom har gula ben ialla fall dom jag hade och kamen på hönan e nästan obefintlig tills dom börjar värpa så tyvärr är du lurad. den svarta svårt att säga ärtkamar är svåra.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 01 nov-08 kl 15:39 »
det finns bara skånsk blomme och dom har gula ben ialla fall dom jag hade och kamen på hönan e nästan obefintlig tills dom börjar värpa så tyvärr är du lurad. den svarta svårt att säga ärtkamar är svåra.

Åh... Jag visste det...  :'( Men ville ju lita på uppfödaren... (som jag antar du känner till men vill inte nämna namnet här på forumet)
Bara att ringa och meddela de tråkiga nyheterna.. Eller åtminstone meddela att han "troligen" har fått 2 nya tuppar. Man kan alltid hoppas in i det sista även om det ser ut som att det är tuppar... Min pojkvän blev sur på mig när jag sa åt honom att jag skulle ringa och berätta.. "varför ska du göra det?"

Ja.. För att jag vill säga sanningen  kanske! Bättre att man är beredd på en gång än att man går och tror i flera veckor tills man upptäcker att de börjat att gala och att man är lurad! (+ att man har en bekant = jag.. Som har gått under dessa veckor och vetat men inte sagt något!)

fjäderfän

« Svar #15 skrivet: 01 nov-08 kl 15:51 »
lämna tillbaka dom och säg att du ska ha dina hönor du betalt för.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 nov-08 kl 15:56 »
Skånsk blommehöna är en gammal lokal lantras med sitt ursprung i Skåne som bevaras inom en genbank. Allt är dock inte "blommehöns som blommar". Med detta menar jag att det finns gott om korsningar i omlopp som är mer eller mindre rasrena, förhoppningsvis bara utanför genbanken. Detta gäller inte bara blommehöns utan de flesta eller alla raser.

Renrasiga skånska blommehöns kan ha antingen vita eller gula ben, med vissa ytterligare variationer.

Könsvisande nedärvning betyder INTE att alla tuppar alltid får en viss färg på benen och alla hönor en annan. Det beror på hur man väljer avelstupp och avelshöna.

Anlagen för benfärg ligger i könskromosomen, så långt är det rätt, men inte längre!

Om vi tittar på vit (ofta lite blodrödprickigt) i förhållande till blå (vildformens benfärg) och gul, så är vit dominant och och gul vikande. Anlagets placering (locus) är i den s.k. sex/könskromosomen vilken styr vilket kön som individen får. I motsats till däggdjur (inkl. människa) så är det hos fåglar så att hanen har två och honan en sådan kromosom.

Krångligt? Ja, men det kan hjälpa om man sätter sig ner i lugn och ro med papper och penna och ritar.) Vi går vidare...

Väljer man en svagare/vikande benfärg på tuppen (gul) och en dominant på hönan (vit) så får alla tuppkycklingar från dessa två gener i könskromosomen och blir därmed tuppar. En gen från pappa och en från mamma. Dom får alltid en från pappa (han har två). Från mamman får de däremot antingen en gen eller en "blank" och dessa kycklingar blir hönor! Det är därför att det alltid är 50 % chans vid befruktningstillfället att det blir en tupp och 50% att det blir en höna.

Nu till själva exemplet: Väljer man en tupp med gula ben och en höna med vita, så blir all tuppkycklingarna vitbenta och alla hönkycklingarna gulbenta! Gör man tvärtom, alltså väljer en tupp med vita ben och en höna med gula, så blir alla vitbenta oberoende av kön! Så är det - tro mig.

PS! Detta är ju oberoende av ras. Det finns tex en ras som heter RIR som har gula ben och en annan som heter Sussex som har vita ben. Samma könsvisande effekt ser man på kycklingarnas ben om man väljer dom raserna som föräldradjur.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 01 nov-08 kl 16:01 »
lämna tillbaka dom och säg att du ska ha dina hönor du betalt för.

Ja... Får väll göra det...  :'(

Um... Eller han får ju göra det... (hans "hönor")
Vad tror du uppfödaren kommer att säga? Hon gnabbade emot när jag försökte stoppa henne från att lägga blommen i lådan (när jag sa att det var en tupp) ... ... ... Så den hamnade ju i lådan ändå...

Men han har betalat för höns och ska ju då ha det han betalat för! (+ att 5 tuppar är alldeles för många till 15 hönor!  :o)
Så om hon inte går med på att byta så lär ju de stackarna få möta yxan på grund utav hennes slarvighet...  :-\

Kommer ihåg hur hon skojade om att "ska du inte ha några tuppar med då?"... Hehe...  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 01 nov-08 kl 16:20 »
Ronny: Så slutsatsen till detta är alltså... Att så akn detta mycket väl vara en tupp? (den har ljusa ben)...
Eller missuppfattar jag det hela nu.. ? Jag kom fram till efter att ha läst (den krångliga texten  :-[ ;D) att antingen får tupparna (i fallet med tupp med gula ben) vita ben... Eller så får både hönsen och tupparna vita ben (om hönan har gula ben)....

Vilket resulterar till att det är oerhört dumt att gå efter benfärg om man inte vet säkert vad föräldrarna har för färg på benen... Och även om man vet det och det är så att hönan har gula ben så kan man ändå inte säga att alla kycklingar med vita ben är hönor eftersom även tupparna får vita ben då... ?

Oj.. nu blev svaret visst lite hockus puckos också... Hoppas du fattar vad jag menar... (och om jag fattat rätt)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 01 nov-08 kl 19:00 »
Gör man tvärtom, alltså väljer en tupp med vita ben och en höna med gula, så blir alla vitbenta oberoende av kön! Så är det - tro mig.

Vääänta lite nu.

En vitbent tupp kan ju innebära att tuppen har en vitbent och en gulbent kromosom. I så fall blir bara 50 % av avkomman, oavsett kön, vitbenta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare
Nataks, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser