Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröten bränner fast  (läst 17948 gånger)

HenrikH2

• Gäst
Gröten bränner fast
« skrivet: 19 okt-08 kl 20:58 »
Gröt är en billig, nyttig, snabblagad och god frukost.

Problemet är att när jag gör gröt bränner det alltid fast i botten av kastrullen, vilket
gör det svårt och jobbigt att diska. Och att börja varje morgon med att stå och slita med
det är ju ingen bra start på dagen.

Nån som har nåt tips?  :)

Sommartorparn

SV: Gröten bränner fast
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 21:01 »
Du kokar på mjölk, mannagrynsgröt, då? Det är alltid svårt med mjölk. Skulle föreslå att du antingen kokar gröt på flingor med vatten eller skaffar en speciell kastrull (tror att teflon är bra, men jag har inte testat själv).

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 21:04 »
Gröt är en billig, nyttig, snabblagad och god frukost.

Problemet är att när jag gör gröt bränner det alltid fast i botten av kastrullen, vilket
gör det svårt och jobbigt att diska. Och att börja varje morgon med att stå och slita med
det är ju ingen bra start på dagen.

Nån som har nåt tips?  :)
Teflon-kastrull...

Annars att låta kastrullen stå med kallt vatten ett tag.. Jag vet inte om detta har någon särskild betydelse men min morfar hävdar att det ska vara det bästa..  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 21:15 »
Eller kokar på för hög värme, vrid ner!!

(kallt vatten är absolut det bästa!)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 21:43 »
Köp en DYR teflon-kastrull, jag kokar havregrynsgröt varje dag i min och sån billigt IKEA-skit håller max ett halvår.
Jag kokar upp på maxvärme med lock (locket är mycket viktigt, går dubbelt så fort då), sen sänker jag ner till medel/låg-värme och tar av locket, rör ganska ofta,  sen får gröten stå tills den torkar ihop (några min.). när jag hällt upp så ställer jag kastrullen i vatten och diskar när jag kommer hem från jobbet. Det är säkert inte nödvändigt att ha den stående i vatten så länge, men det är roligare att diska om resterna rinner ur kastrullen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

tanteva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 09:11 »
Ett gammalt "husmorsknep" är att låta ca 1 tsk smör smälta i botten på kastrullen.

Annars går det lätt att göra ren kastrullen om du direkt när du tagit gröten slår på hett vatten och låter det stå ett tag. Brukar mer eller mindre lossna av sig själv.
Eva

Ausma

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 09:23 »
Jag började koka gröten i micron när jag tröttnade på at diska grytor ;)!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 07:34 »
Jag började koka gröten i micron när jag tröttnade på at diska grytor ;)!

Samma här. Snabbt och smidigt. Blir bökigare om man har gäster, bara. Men ställer man grötgrytan i blöt till lunchen/kvällen (eller nästa frukost  :-[ ) så brukar det inte vara nägra problem.

A.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 17:33 »
Lagar också i mikron, välling också.
elliha.blogspot.com

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 17:38 »
Jag brukar också köra ner lite smör i kastrullen innan jag häller i övriga ingredienser. Blir dessutom godare då ;)

Annars är jag också en stor fan av micron när det gäller att koka gröt, främst havregrynsgröt då. Lite mer mixtrigt att koka mannagryn etc.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 28 okt-08 kl 20:53 »
Havregrynsgröt i mikron varje dag; 1 dl gryn å 2 dl vatten i 3-4 min. Sedan i med en kravbanan och mjölk. Mums!

Som sagts, i med vatten och låt stå i blöt nå'n timme. Å koka inte på för hög värme.

Risgrynsgröt (tomtegröt) och mannagrynsgröt (hos oss: tomtenissegröt) kokar jag alltid i aluminiumkastruller trots alla hälsovarningar. Kokar upp, i med grynen, vispa mannan/rör risgrynen. slå av plattorna och låt risgrynen stå i 40 min - klart. Mannagrynen blir ju färdiga tidigare.

Förr kokade jag ofta jättekastruller med rågmjölsgröt som vi åt som den var dag ett och stekte sen resterna några dagar framåt. Lingonsylt till är ett måste, förutom mjölken förstås.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 okt-08 kl 21:33 »
Koka upp mjölken först, under vispning - då bränner det inte lika lätt  :)

LillaMor

« Svar #12 skrivet: 16 nov-08 kl 21:28 »
Enligt min uppfattning är micron inget hälsosamt alternativ.
Sätt på ingredienserna inklusive ev. mjölk. Slå på plattan, och låt koka upp under omrörning. Drag av kastrullen efter en sådär 30 sekunders uppkok. Låt stå och svälla färdigt ett par minuter på annan kall platta, eller grytunderlägg. Ät och njut. Ställ sedan i kallt vatten, och ta hand om grytan SEN. Låt tiden och vattnet göra jobbet. Om man kokar på detta vis, ska det till en mycket dålig Rostfri gryta för att du ska lyckas att bränna vid. Så har vi gjort i min släkt i säkert 75 år. Med bra resultat. Lycka till!

duvningens

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 nov-08 kl 17:28 »
Långkokgröt som risgrynsgröt kokar jag alltid i vattenbad, ingen fastbränning !
Bara den fått koka upp så sköter den sig själv.
Jag vet dom som kokar risgrynsgröt i ugnen.
MVH Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

LillaMor

« Svar #14 skrivet: 22 nov-08 kl 20:10 »
Min mormor hade ett annat knep. Hon lade allt till gröten i blöt kvällen före, och gjorde bara ett snabbt uppkok. Funkar också.

kison

« Svar #15 skrivet: 27 nov-08 kl 14:10 »
Min morfar som var en klok man...  gav mig en gång tre kronor..
tack sa jag 
men han instruerade mig att de tre kronorna skulle ligga i en treangel på plattan när jag kokade gröt och såser så skulle det aldrig bränna fast och
det funkar..

LillaMor

« Svar #16 skrivet: 28 nov-08 kl 12:48 »
An metallsticka går också bra, för den som känner sig manad.
« Senast ändrad: 30 nov-08 kl 17:24 av LillaMor »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 nov-08 kl 15:55 »
Nu har jag testat och kokat igenom alla mina kastruller, här äts det gröt varje dag  :)

Det gick lika bra att koka i den ärva rostfria, i IKEA kastrullen, i den svindyra samt i gjutjärnskastrullen. Ingen brände vid. Varför går det inte att sänka temperaturen bara ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sub rosa

« Svar #18 skrivet: 29 nov-08 kl 20:00 »
Du får inte ta i så mycket! Var som ett grässtrå och böj dig i vinden! :-[

Fyll kastrullen med naturens bästa rengöringsmedel (vatten) och se...... på eftermidagen när du kommer hem har gröten lossat - hur enkelt som helst!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

LillaMor

« Svar #19 skrivet: 30 nov-08 kl 17:26 »
Det är Min stil!! sub Rosa

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser