Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröten bränner fast  (läst 17952 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: Gröten bränner fast
« Svar #20 skrivet: 30 nov-08 kl 17:41 »
Det viktigaste är att genast vrida ner värmen när det hela kokat upp, oftast räcket det att ha på lägsta värmen sen. Och att röra, röra, röra....

Havregrynsgröt kokar jag alltid i vanlig rostfri kastrull, gillar inte mikro-gröt. Havregrynen är av eko-modell och ska koka ca 10 - 12 minuter.
Mannagrynsgröt i vanlig rostfri kastrull.
Risgrynsgröt oftast i ugnen. Sen mjölken kokt upp lyfter jag hela kastrullen med lock på in i 100 graders ugn. Inget passande, inget som blir brännt. Emellanåt kokar jag den på spisen, men då alltid med tre mynt under (använder 5 cents mynt)
Rågmjölsgröt blir det på spisen, men med mynt under kastrullen.

Sen tycker jag det är enklare att blanda i gryn, flingor eller mjöl i direkt i stället för att hälla dem i kokande vätska...

För övrigt äger jag bara rostfria kastruller där handtag och lockets knopp också är rostfria. Plus förstår gjutjärnsgrytor. Teflon vägrar jag att använda, det kan väl inte vara riktigt hälsosamt heller?

Om något brännt fast ordentligt brukar jag skura med en sockerbit....

LillaMor

« Svar #21 skrivet: 30 nov-08 kl 21:17 »
Enär jag är loj som en katt understundom, framför allt på morgonkvisten, kokar jag upp den och ställer av den. Sen får den banne mig bli klar av sig själv! Havregrynen sväller snällt, och är klar på angiven tid. Spar både ström och en himla massa vevande. Jag kan tänka mig 1000 och 1 saker jag hellre gör iställer på den tiden. Har bojkottat teflonen redan 1992.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 nov-08 kl 22:29 »
Samma här. Ställer på gröten..och där får den puttra medans jag byter om  på ungar, matar katten o hämtar tidningen :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 30 nov-08 kl 23:58 »
Havre ska inte koka, bara sjuda. Man förstör något med den annars. Den behöver skapligt lång tid på låg värme. Egentligen är ångpreparerade havregryn delvis förstörda av uppvärmningen. Jag använder därför havrekross istället. Jag lägger havrekross i blöt kvällen innan. När jag ska koka så sätter jag till russin och sätter kastrullen på ettan (om jag använder elspis, annars motsv på vedspisen). Sen får den nästan koka upp så, med lite omrörning så och då. Det tar väl ca 10-15 minuter. När den nästa kokat upp (bubblat lite) stänger jag av plattan och den får bli klar på eftervärmen (under lock). Det tar ungefär 10-15 minuter till. Russinen och tillagningsmetoden gör att gröten inte blir stabbig när den kallnar. Jag kan därför äta denna gröt flera dagar. Då gör det inte så mycket att det tar lite tid att laga till den. Den kan följande dagar ätas kall, eller ljummas upp på varm plats, eller värmas i t ex ångkokare, som man vill ha det.

Vilse

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 dec-08 kl 01:08 »
kokar groet till husse varje morgon.
tager en kastrull, haeller i lite mjoelk, naer det kokar saa saenker jag ner til ettan och slaar i lite mannagryn och roer med vispen,,haller upp och slaar paa kall vatten INSTANTLY,,
senare naer vael hemkommen fraan jobbet saa rinner groet resterna ur kastrullen naer man skoeljer under kallvattens kranen och bara nuddar med diskborsten!

grejen aer att saenka vaermen direkt naer mjoelken bara roer paa sej och kalvatten direkt i kastrullen naer den toemts.

vargmamma

• Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är!
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 04 dec-08 kl 14:14 »
När jag kokar risgrynsgröt, sticker jag in en matkniv mellan plattan och kastrullen ca 4 cm. Givetvis kokar jag på lägsta värme/G
Bor på en liten gård, tillsammans med fullblodsaraber, hundar, katt och dvärghöns. Stolt farmor till Ian och tillika stolt mormor till Filip 6 mån.  Nyfiken på allt och vill lära mig det mesta.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 04 dec-08 kl 16:59 »
När jag kokar risgrynsgröt så låter jag den koka upp och lägger ett gjutjärnsundelägg på vedspisen och ställer kastrullen på göten blir perfekt har man ingen vedspis koka upp gröten ställ in i ugnen på 100 grader i en timme mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Sjaunja

• -
« Svar #27 skrivet: 14 dec-08 kl 21:20 »
Lägg några enkronor på plattan så blir det lagom varmt och inte bränt!

mosslotta

• En barfota ängskulla springer på myren
« Svar #28 skrivet: 16 dec-08 kl 19:52 »
Man kan lägga 50 öringar på plattan också,och så smör i gröten är bra.

mosslotta

• En barfota ängskulla springer på myren
« Svar #29 skrivet: 16 dec-08 kl 19:55 »
Oj då ,såg att dom tipsen redan var tagna oopss!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Mats Persson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser