Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull-hantverksbabbel  (läst 14516 gånger)

snörom

• trägen vinner
SV: Ull-hantverksbabbel
« Svar #40 skrivet: 08 aug-09 kl 22:36 »
Jag har ryafår och spinner ullen både på spinnrock och slända. Ryaullen kan spinnas som den är med bottenull och täckhår tillsammans eller delad i bottenull  och täckhårsull. Bottenullen kan spinnas till ett mjukt garn med grovlek nästan som merino. Täckhåren kan spinnas som kamgarn till ett slätt starkt garn passande till bildvävsgarn eller liknande.

Förmodligen trampar du för fort och har för lite spänning på rocksnöret. Förutom att rullen skall löpa lätt måste snöret vara så spänt att ullen dras på när du släpper fram garnet. Det är också lätt att knipa för hårt om ulltotten när man inte är så van spinnerska.

tack för tipset! förstår inte men i början vad det så lätt och gick så bra (hade en annan spinnrock då) men ju mer jag försöker ju svårare blir det. vänder det någon gång och blir lättare?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

snörom

• trägen vinner
« Svar #41 skrivet: 09 aug-09 kl 07:07 »
ville bara meddela att jag färgade garn igår med vassvippor och de blev härligt gröna. tidigare i veckan färgade jag med älggräs som blev ljust gulgrönt och med färgkullor som blev klargult, underbara färger. får jag bara snurr på spinnrocken också så kanske jag nästa sommar kan färga mitt eget garn.

Pysslan

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 aug-09 kl 07:14 »

snörom, tog du bara bladen av älggräset eller ska stammen också med? Hur är det med blomman/fröställningen?

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #43 skrivet: 09 aug-09 kl 09:35 »
tack för tipset! förstår inte men i början vad det så lätt och gick så bra (hade en annan spinnrock då) men ju mer jag försöker ju svårare blir det. vänder det någon gång och blir lättare?
Jag hade samma jätteproblem med min gamla rock i början, men gör som Lammemma sa, och så hämtar du en burk vaselin o stoppar in en rejäl klick överallt där det ska snurra. Rätt vad det är så hittar man rätt balans mellan trampning, spänning osv, och det funkar! Du får helt enkelt kämpa på ett tag :)

snörom

• trägen vinner
« Svar #44 skrivet: 09 aug-09 kl 10:15 »
snörom, tog du bara bladen av älggräset eller ska stammen också med? Hur är det med blomman/fröställningen?

jag tog bara bladen. jag vet inte om man kan använda blomman men i receptet stod det blad, därför tog jag det.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #45 skrivet: 09 aug-09 kl 23:26 »
vänder det någon gång och blir lättare?

Oh  ja. Det är bara att träna på.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #46 skrivet: 10 aug-09 kl 17:46 »
Det är först nu jag börjar få bättre "kläm" på hur spinnrocken funkar, men jag tycker ändå det är ganska svårt. Har lånat och läst en massa böcker samt tittat på youtube.com. Det är som de säger att med träning och övning så blir det lättare!
Här är några klipp som jag tyckte var lärorika:

Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

Wisteria

« Svar #47 skrivet: 21 aug-09 kl 00:19 »
Jag har precis provat på att spinna otvättat okardat gotländsk pälsfårsull på en slända. Jag tänkte tvätta efteråt när jag har stickat färdigt. Vill ha grovt och tjockt garn å det gick inte att få på min gamla spinnrock. Det ska bli en kudde och tänkte passa på att tova ihop den när jag ändå ska tvätta den. Nackdelen med otvättat är att man blir väldigt skitig, men det går ju att tvätta sig... använder ni yes eller bara varmt vatten eller såpa när ni tvättar ullen?

anette i bugared

• -
« Svar #48 skrivet: 22 aug-09 kl 13:37 »
Så här vackert blir roslagsfårens otvättade ull när man kardar den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #49 skrivet: 22 aug-09 kl 14:20 »
Så här vackert blir roslagsfårens otvättade ull när man kardar den.

Men ååååhhh! :o Vad härlig den ser ut. Vilka långa fibrer!

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 22 aug-09 kl 15:15 »
Jättefin!
Jag har svårt att göra något av ullen ibland, bara för att den är så fin som den är! Jag skulle kunna ha små korgar stående överallt med speciellt fina lockar eller vacker kardad ull, bara som prydnad:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #51 skrivet: 22 aug-09 kl 15:47 »
Jättefin!
Jag har svårt att göra något av ullen ibland, bara för att den är så fin som den är! Jag skulle kunna ha små korgar stående överallt med speciellt fina lockar eller vacker kardad ull, bara som prydnad:)
Mvh Charlotte
Ja så tänker jag också, det är vackert nog som det är.
Men nu ägnar jag helgen åt att karda upp en massa ull eftersom jag är nödd och tvungen att bara vistas i köket.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #52 skrivet: 22 aug-09 kl 15:49 »
Men ååååhhh! :o Vad härlig den ser ut. Vilka långa fibrer!
Jag har aldrig sett sån ull som efter roslagsfåren och då har jag ändå både Rya och Gute att jämföra med, men jag gissar att det annars finns fler av våra lantraser som har denna underbart långa och lättkardade ull.

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
Smörja spinnrocken?
« Svar #53 skrivet: 25 aug-09 kl 18:01 »
Har en fråga om spinnrocken.. hur ofta ska man smörja den? Har köpt vitt vaselin då jag läst att det ska vara bra smörjmedel. Det är ju ett tag sedan jag smorde upp den och det har börjat gå lite sämre att spinna, kanske är dags att smörja upp den igen då?

Pysslan

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 aug-09 kl 07:47 »

Tror nog inte att man kan smörja för ofta. Huvudsaken är ju att det inte klottar så det kommer på det du spinner. Smörjningen är ju inte bara för att det ska "gå lätt" utan också för att minska slitage, att delarna inte ska nötas mot varandra.

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
spinnrocken
« Svar #55 skrivet: 26 aug-09 kl 19:29 »
Nu har jag smörjt men jag får ändå inte riktigt till det. Hur jag än ställer in och har mig så blir garnet överspunnet. Och dras in på spolen för långsamt. Jag fattar inte, jag har ju spunnit förut och det har funkat ganska bra. När man ska skruva fast trissan på vingen hur hårt ska man dra åt den då? Det blir ju ett rasslande ljud då den är för löst fastskruvad. Ska den sitta fast ganska hårt?

renee d

« Svar #56 skrivet: 26 aug-09 kl 20:50 »
Trissan skal sitta fast ganka hårt mn spolen skal väre lös

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #57 skrivet: 29 aug-09 kl 09:33 »
Men om jag skruvar fast trissan på vingen så hårt det går (utan att bruka våld) så snurrar ju spolen nästan inte alls. Är det då att justera de två "skruvarna" som håller fast vingen?

renee d

« Svar #58 skrivet: 29 aug-09 kl 17:26 »
Er der nogen fel i spolen? Siddar spolen hårdt mot trissan? Kann du bruge sandpapir på spolen så den snurrar lätt- eller er hullet på spolan for lille?

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #59 skrivet: 19 nov-09 kl 07:43 »
Jag tog mig i kragen igår och satte mig vid spinnrocken igen. Bytte bara till en tom spole och började spinna lite ull jag fått av grannen. Och DÅ går allt hur bra som helst! Inga problem alls! Ibland verkar det bara som att "man ska inte spinna just då" Tror den har en egen vilja ibland spinnrocken ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser