Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull-hantverksbabbel  (läst 14493 gånger)

Wisteria

SV: Ull-hantverksbabbel
« Svar #60 skrivet: 19 nov-09 kl 08:13 »
Tillbe spinngudarna innan du sätter igång ;)

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #61 skrivet: 03 dec-09 kl 19:36 »
Ja det verkar inte som att spinngudarna är vakna alla dagar. Blev så sugen en dag att prova spinna av Angoraullen som jag kom över. Det gick ändå ganska hyffsat.
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

Zhunee

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 05 dec-09 kl 10:39 »
Jag har nyss fått låna en gammal dubbeldriven spinnrock (yay!). Efter många om och men har jag lyckats få den att dra på någorlunda ordentligt (den samarbetar inte riktigt än, men vi ska nog bli kompisar så småningom).

Nu funderar jag på hur stor skillnad det är att spinna på en sådan till skillnad på en ashford traditional, som i princip är den enda spinnrocken jag testat. Är det något jag ska tänka på innan jag blir frustrerad över att garnet inte blir som jag vill?

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
« Svar #63 skrivet: 08 feb-10 kl 01:14 »
Va roligt att hitta denna "tråd".
Jag är precis i början av att lära mig ullhantering,då främst alpackaull så klart  :) Jag har provat karda,spinna på slända och spinnrock,nåltova och våttova och jag VILL verkligen lära mig så mycket som möjligt så jag själv kan ta reda på den fina ull jag får från mina alpackor varje år. Att sitta och handkarda ALLT är ett evighetsgöra så jag funderar skarpt på att inhandla en kardmaskin, någon utav er som har något förslag på vilken typ av maskin jag ska skaffa och vart kan man få tag på en sådan till bra pris?
<3 Lise-Lotte <3

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #64 skrivet: 08 feb-10 kl 16:35 »
Hej
Bra kardmaskiner kan jag erbjuda MEN vad du menar med ett bra pris vet jag ju inte. MEN titta gärna på www.dengamlaskolan.se så hoppas jag höra av dig. Den fina kardmaskinen fungerar mycket bra med Angoraull och tunnare kan väl inte din alpacka vara...
IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
KJE, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser