Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull-hantverksbabbel  (läst 14506 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Ull-hantverksbabbel
« Svar #20 skrivet: 07 okt-08 kl 22:13 »
Vilken är favoritullen då? (av får) Jag har fått i sinnet att jag ska ha Värmlandsfår för de verkar ha så många vackra färgnyanser.

som jag har fattat det så kan det skilja jättemycket mellan olika "lantras-får", jag har tex. köpt ull från spelsau får, i olika färger, och jösses vilken kvalitéts skillnad!
vad gäller får-ull så säger jag gotlandsfår. helt klart den finaste ullen jag har haft att göra med. :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

kison

« Svar #21 skrivet: 08 okt-08 kl 22:26 »
Jag har inte någon favorit ull...  det beror på vad det är jag ska göra för något. Ska jag göra en sjal vill jag att det ska vara mjukt och gosigt och ska jag sticka raggsockor vill jag att det ska vara hållbart. Ibland efterfrågar man hög glansighet i ett garn och kanske bara det unika i ett handgjort ullgarn.

Jag hadde ochså en tanke på Värmlandsfår från början, pga att ullen har så många vackra färger. Men det finns rätt så många och det är inte svårt att få tag på ull.
Där emot finns det vissa raser som är starkt utrotningshotade och det skulle vara synd om det försvann någon sorts ull (får). Det val som jag gjort med Dala-päls får är jag riktigt nöjd med.

Jag skulle inte säga att allmogefåren är samma ras, det är en hel del som skiljer dem åt och de är alla unika. Det skulle vara som att säga att alla vallhundar är samma ras!!!

Allmogefår är ett samlingsnamn för 8 fårraser av gammal stamm som levt utan yttre påverkan. De är en levande del av vårat kulturarv som verkligen är värt att bevara.
Vill du veta mera så gå in på Allmogefårföreningens hemsida. Där kan du läsa om de olika raserna..

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #22 skrivet: 15 okt-08 kl 19:19 »
Jag gjorde en slända enligt ditt tips Kison. Sonens modellera, en blompinne och en liten krok. Kroken är dock för stor för pinnen så pinnen spricker, men det går rätt bra ändå. Ska leta en mindre krok. Det finns en bild i fototråden. Första garnet blev tjockt och väldigt ojämnt med massa "bubblor". Nu är det mycket jämnare.

Ullen jag spinner är Kisons dala-päls. Fantastisk ull. Med stora variationer. En del partier är nästan raka och en aningens grövre (inget är egentligen grovt), andra partier är finkrusiga och supermjuka.

Jag får aha-upplevelser hela tiden. Som att man bestämmer själv när man vill släppa upp snodden, det är ingen brådska. Och att bra kardat är hälften spunnet!
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kison

« Svar #23 skrivet: 15 okt-08 kl 23:12 »
Jätteroligt  mycket lycka till Magda..

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #24 skrivet: 16 okt-08 kl 14:30 »
Ja kul är det. Men idag går det bara av hela tiden. Kanske jag inte kardat tillräckligt bra.
Men det är nog dags för en ny ulldag här i Västerbotten. Sist var det ju bara jag och du kison.....
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Göthes

« Svar #25 skrivet: 16 okt-08 kl 14:46 »
Ja kul är det. Men idag går det bara av hela tiden. Kanske jag inte kardat tillräckligt bra.
Men det är nog dags för en ny ulldag här i Västerbotten. Sist var det ju bara jag och du kison.....

eller också har du inte tillräckligt hög fart på sländan eller släpper på ullen för fort! :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #26 skrivet: 16 okt-08 kl 19:21 »
Jag är bara okoncentrerad. När jag kan koncentrera mig går det bra. Men lerklumpen vill ju ramla av ibland å så. Det är ju inte det mest finstämda redskapet det här =) Men jag tänkte få ihop garn till en liten trekantssjal i alla fall.

Humle

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 16 okt-08 kl 20:50 »
Fin slända en sån måste jag göra mig en vacker dag när jag skaffat ull och kardgrejjer. Det ser säkert extra hemmagjort ut med egenspunnet garn då den tråkiga maskinella exaktheten reduceras något :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

kison

« Svar #28 skrivet: 17 okt-08 kl 10:49 »
Vi kan gärna ha en ny ulldag. Hoppas vi blir flera då. Det är alltid kul med nya vinklar och ideer.
Som slända kan man prova att använda lite av varge. Träslevar i olika storlek går ofta bra om de är jämna i formen. Prova olika saker och se hur de snurrar. Annars så är en sländor inte så dyra, men det finns otrolikt många olika.www.spinspiration.se/?cat=sl&ucat=&main=spinsp Jag har en "skolslända" som är idialisk att lära sig på. Den är enkel och bottentyngd.

Göthes

« Svar #29 skrivet: 17 okt-08 kl 12:17 »
Vi kan gärna ha en ny ulldag. Hoppas vi blir flera då. Det är alltid kul med nya vinklar och ideer.
Som slända kan man prova att använda lite av varge. Träslevar i olika storlek går ofta bra om de är jämna i formen. Prova olika saker och se hur de snurrar. Annars så är en sländor inte så dyra, men det finns otrolikt många olika.www.spinspiration.se/?cat=sl&ucat=&main=spinsp Jag har en "skolslända" som är idialisk att lära sig på. Den är enkel och bottentyngd.

spinndag låter kul tycker jag..! men vart i västerbotten? stort landskap ju! ;)

Agnetha

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #30 skrivet: 17 okt-08 kl 17:23 »
Spinndag låter kul! Synd bara att ni verkar bo så långt bort... inga smålänningar här?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #31 skrivet: 18 okt-08 kl 13:48 »
Nu är vårt vardagsrum färdigrenoverat så vi kan vara hemma hos mig. Jag är mammaledig så för mig funkar även vardagar. Iofs har jag ju barnen omkring mig då men har jag tur är pappan också hemma och kan hålla koll.

Jag har rätt mycket nu i november men någon dag ska vi väl lyckas hitta. Jag bor vid kusten, några mil norr om Umeå. Jag vill inte lämna ut min adress på ett öppet forum men exakt vägbeskrivning lämnar jag så klart till dem som vill komma.

Å så har jag lagt ut en bild på mitt tredje spinnförsök i fototråden.

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #32 skrivet: 05 aug-09 kl 18:13 »
Hej! Jag hoppar gärna in i denna tråden jag med. Jag har nyligt fattat intresse för och börjat spinna. Ska få tag i ett parti ull snart då det är dags för klippning. Ni som tar tillvara på och tvättar ull, hur gör ni? Håller ni till utomhus? Har hört/läst att vattnet helst inte ska vara så mycket kalk i så sjö vatten borde vara bra då? Hur länge kan man "spara" otvättad ull, härsknar den direkt?
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

kison

« Svar #33 skrivet: 05 aug-09 kl 23:05 »
otvättad ull håller sig ca 6 mån till ett år. Förvara den svalt och torrt. Men om man tvättar ulen så håller den längre, det är ju ullfettet som härsknar.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #34 skrivet: 08 aug-09 kl 09:45 »
Spinndag låter kul! Synd bara att ni verkar bo så långt bort... inga smålänningar här?
Jo :)

snörom

• trägen vinner
« Svar #35 skrivet: 08 aug-09 kl 11:06 »
hej! jag "försöker" spinna lite för att det är roligt, har använt finull. har ni införskaffat 2 värmlandsfår och 1 rya, hur är deras ull som spinnull?
har även ett problem som jag behöver hjälp med, när jag spinner verkar det som om jag trampar för fort, garnet "snurrar" ihop sig innan det går på spolen och i vissa fall går den av. vad gör jag för fel. har inte gått någon kurs, är så långt till de flesta tyvärr utnyttjar därför denna tråd.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Pysslan

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 aug-09 kl 12:20 »
Vilken häftig tråd  :)

Jag blir riktigt inspirerad. Kardade ull igår, vet int ännu vad jag ska göra med den, möjligen tova något.

Hur gör ni när ni spinner garn? Spinna på slända har jag testat men lämnar ni det en-trådigt eller tvinnar ni sedan ihop till 2- 3- 4-trådigt? Och hur gör man det då för det har jag inte gjort.

renee d

« Svar #37 skrivet: 08 aug-09 kl 17:06 »
Hej, ullfolk. Nu er jag flyttet till södre Jämtland och har det härligt. Hele sommeren har jag sittet på markndader i Klövsjö, Vemdal och Funåsdalen och spunnet op min rok. Ingen spinnar. Lidt tovnig men inte spinning.
Snorom, jag tror du har en gammel rok. Bobbinen skal väre lös (snor let ) for at ullen köre inne .Det kan väre et problem med en rok der har stået stille i mange år. Du kan fil lidt i hullet med en rund fil
Pysslan, det er lidt svärt på slända. Ta`to tråd och tvinna dem sammen.

I er velkomme hos mig,men ja ved det er långt från alle. Näste år holder jag en Skandinaviske spinneträf och skriver så snart jag har dato.
Renee
www.enuldenaffaere.dk

snörom

• trägen vinner
« Svar #38 skrivet: 08 aug-09 kl 19:01 »
Hej, ullfolk. Nu er jag flyttet till södre Jämtland och har det härligt. Hele sommeren har jag sittet på markndader i Klövsjö, Vemdal och Funåsdalen och spunnet op min rok. Ingen spinnar. Lidt tovnig men inte spinning.
Snorom, jag tror du har en gammel rok. Bobbinen skal väre lös (snor let ) for at ullen köre inne .Det kan väre et problem med en rok der har stået stille i mange år. Du kan fil lidt i hullet med en rund fil
Pysslan, det er lidt svärt på slända. Ta`to tråd och tvinna dem sammen.

I er velkomme hos mig,men ja ved det er långt från alle. Näste år holder jag en Skandinaviske spinneträf och skriver så snart jag har dato.
Renee
www.enuldenaffaere.dk

tack för tipsen, skall testa.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #39 skrivet: 08 aug-09 kl 22:11 »
hej! jag "försöker" spinna lite för att det är roligt, har använt finull. har ni införskaffat 2 värmlandsfår och 1 rya, hur är deras ull som spinnull?
har även ett problem som jag behöver hjälp med, när jag spinner verkar det som om jag trampar för fort, garnet "snurrar" ihop sig innan det går på spolen och i vissa fall går den av. vad gör jag för fel. har inte gått någon kurs, är så långt till de flesta tyvärr utnyttjar därför denna tråd.

Jag har ryafår och spinner ullen både på spinnrock och slända. Ryaullen kan spinnas som den är med bottenull och täckhår tillsammans eller delad i bottenull  och täckhårsull. Bottenullen kan spinnas till ett mjukt garn med grovlek nästan som merino. Täckhåren kan spinnas som kamgarn till ett slätt starkt garn passande till bildvävsgarn eller liknande.

Förmodligen trampar du för fort och har för lite spänning på rocksnöret. Förutom att rullen skall löpa lätt måste snöret vara så spänt att ullen dras på när du släpper fram garnet. Det är också lätt att knipa för hårt om ulltotten när man inte är så van spinnerska.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser