Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva upp sparris  (läst 6467 gånger)

Suresh

• -
Gräva upp sparris
« skrivet: 04 okt-08 kl 09:56 »
Jag har fått i uppdrag att gräva upp och flytta en sparrisrot.

Nu undrar jag om det finns något speciellt knep för att göra detta, eller om det finns något annat att tänka på, som om roten är skör och lätt tar skada.

Den rot jag skall flytta är mycket kraftig. Jag har försökt att gräva ett spadtag runt om , men det räcker inte. Jag måste gå djupare ner eller använda spett.

Rosten

• Närke
SV: Gräva upp sparris
« Svar #1 skrivet: 04 okt-08 kl 10:09 »
Jag har hört att man inte får flytta sparris.
Men om det stämmer vet jag inte.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 04 okt-08 kl 10:25 »
Jag har hört att det går att flytta sparris men har för mig att det ska göras på våren. En gammal sparrisplanta kan ha ett enormt rotsystem så frågan är om det är värt besväret.
snus? vad är priset på en pris?

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 okt-08 kl 10:25 »
Flytta kan man göra, men som med nyplanderad så ska man inte skörda första året efter flytten. Och något jag fick lära mej på Sinclairsholms slott som odlar sparris är att rötterna ska planteras rakt ut åt två sidor och inte rakt ner i jorden. Vi har själva gjort så och det funkar bra.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 04 okt-08 kl 22:43 »
OK - tack.

Men hur var det, skall jag gräva upp den nu eller vänta tills våren?

Vurre

« Svar #5 skrivet: 04 okt-08 kl 23:05 »
http://www.odla.nu/fs/article/file_2356.html

Senhöst eller tidig vår. Det blir mycket gräva. Rötterna kan täcka uppåt en kvadratmeter och först ska de grävas upp, sen ska de grävas ner och då antar jag att samma förhållanden ska råda som när man planterar unga plantor, att rötterna ska bredas ut ganska plant.

Verkar enklare att köpa en ny planta.

Kolla på nätet om sparrisplantering eller hör med Vitis, som har planterat sparris. Vet inte om det var barrotade plantor dock.
snus? vad är priset på en pris?

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 05 okt-08 kl 23:10 »
Timlön. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser