Har du skjutit så illa att du inte e säker på att älgen ska dö, ja då tycker jag att du ska skjuta dig själv i foten först, och sen ska du ta kontakt med hundföraren som får avsluta ditt taskiga skytte. 
Ingen vidare bra svar på en seriös fråga.
Det är nog mer än en person som varit osäker när man börjar jaga.
Jag har ingen koll på hur nya jägarskolan är. Den gamla var väldigt dålig på att förklara vad som kunde hända och varför.
Jag kommer ihåg när jag sköt mitt första rådjur. Det stod helt still på ca 20 meters håll i slutet av januari. Så jag höjde hagelbössan och sköt. Jag hade lärt mig att det skulle vara "knall och falleffekt" Men rådjuret bara sprang iväg.

Huvudet vart helt tomt. Jag kom inte ihåg om man skulle gå fram och undersöka skottplats eller om man skulle vänta en timme inan eftersök påbörjades. Till råga på allt så hade jag ingen mobiltelefon och givetvis så var jag helt själv i skogen. Funderade i en halvtimme om jag skulle hämta eftersökshund eller försöka själv. Så jag smög försiktigt fram. Upptäcker då att det är blod överallt och att spåren syns jättebra i snön.

(snacka om stressad när man inte ens förstår att eftersök i nysnö är enkelt.) Så jag följer spåren försiktigt. 20 meter från skottplatsen ligger ett stendött rådjur.
Nu har man skaffat sig lite mera rutin. Så då är det betydligt enklare att veta vad man skall göra vid olika tillfällen.