Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför använda fel djur i avel??  (läst 8980 gånger)

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
varför använda fel djur i avel??
« skrivet: 26 sep-08 kl 10:45 »
nu när jag köpt kläck ägg av visa raser så har kycklingarna inte varit enligt rasstandard och varför sälja ägg av sådana djur som inte håller måttet??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 10:50 »
Kanske har inte säljarna varit tillräckligt insatt i hur djuren ska se ut. :(
Kanske blir inte avelsresultatet det förväntade även om mna avlar med rastypiska djur. ???
Kanske bryr de sig helt enkelt inte >:(
Hoppas det är ngt av de två förstnämnda alternativen.
Egentligen ska man nog inte köpa ägg om man inte sett djuren, fast jag har fått ägg med posten flera gånger och har tydligen haft turen att bara träffa på seriösa säljare.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 10:58 »
det kan du ha rätt i. tycker då att man ska läsa på om sina raser och deras standard och plocka bort felaktiga djur. det har ja nu gjort och blev några hönor fattigare och visa raser gick helt bort.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 11:05 »
Japp, eller i alla fall inte använda de otypiska i aveln.
Jag är så blödig, så här får alla hönor leva, men de som jag tycker inte håller måttet ger jag antingen bort eller behåller som värphöns eller "äggkläckare".
Även om man läser standarden och ställer ut, så kanske man ändå missar ngn liten detalj. Men de som är totalt orastypiska med diskvalificerande fel borde man i alla fall kunna sortera bort från aveln.

Har du pratat med de du köpt äggen från? De kanske inte själva vet att deras djur inte alls håller måttet, utan lever i tron att de säljer ägg efter fina höns. Det är ju bra om de får veta, så det inte säljer ägg till flera, som blir besvikna.
« Senast ändrad: 26 sep-08 kl 11:08 av BK »

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 11:48 »
Kanske av samma anledning som man använder
avelsägg med fel form och färg?

Jag tror tyvärr att det beror på att folk inte bryr sig om hur raserna ska vara enl. stand. de vill bara sälja.

Om man inte bryr sig om detta så kommer raserna på sikt att förändras och bli "något annat".

Det är synd tycker jag.
Gotlandskaniner, genbank.

SFK

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #5 skrivet: 26 sep-08 kl 13:00 »
Vad glad jag blir att ni tar upp det här.   :D  Har när jag läst inslagen här att många avlar på vad som helst och hur som helst.  :(    Vi måste vara rädd om våra raser både när det gäller lanthönsen och de andra.  Vet väldigt många som fått något helt annat än de det beställt ur äggen de köpt och  kläckt.... >:(

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #6 skrivet: 26 sep-08 kl 13:22 »
Kanske av samma anledning som man använder
avelsägg med fel form och färg?

Jag tror tyvärr att det beror på att folk inte bryr sig om hur raserna ska vara enl. stand. de vill bara sälja.

Om man inte bryr sig om detta så kommer raserna på sikt att förändras och bli "något annat".

Det är synd tycker jag.

Och där har ju utställningarna en viktig funktion, trots att många anser att det bara är snobberi.
När vi väljer en viss ras gör vi ju det för att vi vill ha en höna som har just de egenskaperna och det utseendet som rasen enligt standarden har.
Men sedan kan ju blandrashöns och otypiska rashöns också vara trevliga och värpa ägg, men det är en annan historia.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #7 skrivet: 26 sep-08 kl 15:12 »
Citera
Vi måste vara rädd om våra raser både när det gäller lanthönsen och de andra.
Håller fullständigt med.

Citera
Och där har ju utställningarna en viktig funktion, trots att många anser att det bara är snobberi.
Ja många ser på utställningarna som en sport. En tävling hönsägare emellan om vem som har finast djur.
Men utställningarna är ju framförallt ett sätt för uppfödare att kontrollera att de är på "rätt väg" med sin uppfödning att de verkligen avlar fram rastypiska djur, just för att raserna inte ska förändras.

Tror att de flesta inte tänker långsiktigt på att bevara raserna som de är utan bara på "sitt" och sina egna intressen. Många tycker nog att det är kul att ta fram kycklingar och sälja och bryr sig inte om att de inte är rastypiska.
Dessvärre är det många nybörjare som köper av dessa och blir besvikna när de har fäst sig vid djuren och det visar sig att det inte är några bra djur att avla vidare på.

Ta dv.k. som ex. det är en mycket populär ras (som många här på forumet håller sig med) men tyvärr är det inte många som har riktigt rastypiska djur.

Citera
Men sedan kan ju blandrashöns och otypiska rashöns också vara trevliga och värpa ägg, men det är en annan historia.
Håller fullständigt med.
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 07:50 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 15:21 »
nej jag har inte sagt det till dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sallyomolly

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 17:31 »
Det är ju inte alla som sysslar med utställning och det kan man inte tvinga dem till, en del har dem bara som hushållshöns. Du får nog be att få bilder el fråga dem om de är utställda.

Tänk bara hur många som säljer tex silkeshöns? Hur många av dem är enligt standard i färg och form? Inte många, man får nog ta det ansvaret själv som köpare.  Ovetskapen är stor.

sallyomolly

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #10 skrivet: 26 sep-08 kl 17:32 »
Förresten, var går gränsen för fel djur i avel?  Det beror ju precis på målet, alla har inte samma mål.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 17:39 »
tex när en araucana får änkel kam och sjärt då e det nått konstigt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 20:41 »
Tror inte att någon vill tvinga någon annan till att ställa ut.

Tycker att både säljaren och köparen har ansvar i detta.
Säljarens ansvar att tala om vad man säljer. Köparens att tala om vad man vill ha.
Det finns mycket "falsk marknadsföring" bland hönsannonserna och jag tror inte att det bara är okunskap.

Tex inte lätt för en helt grön nybörjare att "ha koll" på allt man behöver fråga om, särskilt detta faktum med olika "kvalite".

Men frågan är ju varför man överhuvudtaget avlar fram dessa djur till försäljning / säljer avelsägg om man inte är intresserad av rashönsavel?
« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 10:17 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

 

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #13 skrivet: 26 sep-08 kl 20:50 »
Oddsen att få ett kanondjur även efter bra rastypiska föräldrar är väldigt liten. Detta gäller såväl hönor som hundar och hästar mm. Har man ett föräldrapar som är elit/champion/bis etc så ska man inte vara säker på att få bra djur.

Man brukar säga: för att få fram ett kanondjur måste man kläcka minst 100 kycklingar.

Med detta säger jag inte att man ska använda vad som helst i aveln. Jag sorterar själv väldigt hårt på de djur jag väljer att avla på.
Man kan aldrig veta vad man får eftersom vi inte vet vad som ligger tillbaka i stammarna.

Jag försöker att bara köpa ägg från uppfödare där jag sett föräldradjuren och (väldigt gärna om det går) tidigare generationer.

Det är olyckligt när man köpt ägg och resultatet är skräp. Man har ju alltid stora föhopppningar inför varje kläck att 'denna gången' ska det bli ett kanondjur.

Utställningarna är den bästa ledsagningen att veta vad för material man har.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #14 skrivet: 26 sep-08 kl 20:58 »
härdan efter ska jag bara köpa ägg av riktiga uppfödare som kan sina raser.

har fått en del bra person kontakter så det är skönt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #15 skrivet: 26 sep-08 kl 21:09 »

Men frågan är ju varför man överhuvudtaget avlar fram dessa djur till försäljning / säljer avelsägg om man inte är intresserad av rashönsavel?


Jag kan bara svara för mig personligen och jag säljer aldrig avelsägg. Jag säljer ägg. När folk frågar mig efter avelsägg från mina djur säger jag alltid att visst kan de få köpa ägg men jag lämnar inga garantier vare sig om befruktning eller att det blir toppkvalitet på avkommor. De får se mina djur och själva avgöra om de är intresserade.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #16 skrivet: 26 sep-08 kl 21:13 »
Oddsen att få ett kanondjur även efter bra rastypiska föräldrar är väldigt liten. Detta gäller såväl hönor som hundar och hästar mm. Har man ett föräldrapar som är elit/champion/bis etc så ska man inte vara säker på att få bra djur.

Man brukar säga: för att få fram ett kanondjur måste man kläcka minst 100 kycklingar.

Med detta säger jag inte att man ska använda vad som helst i aveln. Jag sorterar själv väldigt hårt på de djur jag väljer att avla på.
Man kan aldrig veta vad man får eftersom vi inte vet vad som ligger tillbaka i stammarna.

Jag försöker att bara köpa ägg från uppfödare där jag sett föräldradjuren och (väldigt gärna om det går) tidigare generationer.

Det är olyckligt när man köpt ägg och resultatet är skräp. Man har ju alltid stora föhopppningar inför varje kläck att 'denna gången' ska det bli ett kanondjur.

Utställningarna är den bästa ledsagningen att veta vad för material man har.
:) bra tänk!!!! ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #17 skrivet: 29 sep-08 kl 21:26 »
.......eller oxå kanske det har gått som för mej.Jag tog mina allra vackraste och ras typiska leghorn och skulle göra utställnings djur.
Det blev bara skrutt av allt,långbenta,fula kammar,dåliga stjärtar......
Ibland så gör inte generna det man tänkt sig.
Men det är snart vår igen och då försöker jag på nytt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

SFK

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #18 skrivet: 30 sep-08 kl 06:57 »
Det är ju det som är utmaningen med rashönsen......att få dem så lika standarden som möjligt.  :)   Kämpa på anders 67  nästa år blir de säkert bättre   :)

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #19 skrivet: 30 sep-08 kl 17:34 »
Hej.

Fjäderfän: det förvånar mig att du inte har talat med säljaren direkt? Det hade jag gjort, tänk om den personen tror att hans/hennes djur är ok? Be att få pengarna tillbaka om de inte är rasrena, för det tycker jag att man kan kräva i det läget. Man kan få dålig befruktning, söndriga ägg, dålig färg eller teckning mm men de ska vara rasrena.

Då jag har talat med flera seriösa uppfödare  så säger dem att man aldrig ska avla på två djur som har fått höga poäng, avkommorna brukar inte bli bra då. Någon av avelsdjuren får gärna ha någon liten defekt. Ganska logiskt egentligen: hur kan två perfekta djur få mer perfekta djur?

Vi människor är olika, vi har olika behov och olika mål.
Hönsen är en hobby så länge man inte har det som arbete, är dvs en seriös uppfödare och har det som sitt leverbröd. Som lämnar garantier och kvitto på det kunderna köpt.

Alla gör sitt val, vilket vi har rätt till.
Ingen kan tvingas till något eller ännu mindre tala om för andra vad de ska eller inte ska göra med sin hobby. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Varje individ uppfyller sina egna behov. Vi är olika och det är BRA.

Och att få ha den friheten att kunna VÄLJA, ska vi vara rädda om.

Tycker
Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser