Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför använda fel djur i avel??  (läst 8965 gånger)

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #20 skrivet: 30 sep-08 kl 18:17 »
Tycker att både säljaren och köparen har ansvar i detta.
Säljarens ansvar att tala om vad man säljer. Köparens att tala om vad man vill ha.
Det finns mycket "falsk marknadsföring" bland hönsannonserna och jag tror inte att det bara är okunskap.

Tex inte lätt för en helt grön nybörjare att "ha koll" på allt man behöver fråga om, särskilt detta faktum med olika "kvalite".

Men frågan är ju varför man överhuvudtaget avlar fram dessa djur till försäljning / säljer avelsägg om man inte är intresserad av rashönsavel?


Håller med! Detta är ju inte unikt för höns att man tager vad man haver! Precis som LM säger så har ju även köparen ett ansvar och detta tycker jag att man alltför ofta glömmer bort (inte minst här på alternativ  :-X)! Genom att vara påläst så vet man vad man vill ha och kan på så sätt undvika att hamna i tråkiga situationer!


Då jag har talat med flera seriösa uppfödare  så säger dem att man aldrig ska avla på två djur som har fått höga poäng, avkommorna brukar inte bli bra då. Någon av avelsdjuren får gärna ha någon liten defekt. Ganska logiskt egentligen: hur kan två perfekta djur få mer perfekta djur?

 ??? ??? ???

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #21 skrivet: 30 sep-08 kl 18:21 »
Citera
Då jag har talat med flera seriösa uppfödare  så säger dem att man aldrig ska avla på två djur som har fått höga poäng, avkommorna brukar inte bli bra då. Någon av avelsdjuren får gärna ha någon liten defekt. Ganska logiskt egentligen: hur kan två perfekta djur få mer perfekta djur?

Inom travsporten är det vanligt att systern till en riktigt bra tävlingssto blir bättre i aveln.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #22 skrivet: 30 sep-08 kl 20:02 »
Nu tycker iallafall jag att det är skillnad på djur och djur.Jag avlar rasrent och ras typiskt,jag väger höns och tuppar så att vikten är vad den ska,kollar äggfärg,ben färg o.s.v.På utställnings djuren ska varenda liten fjäder ha rätt färg,ögonen ska ha rätt färg m.m........
Det bästa av det bästa är utställnings djur.Det är skillnad på rasrena,rastypiska brukshöns och utställnings djur.Jag plockar alltid ut det bästa till avel men det är väldigt få som skulle passa på en utställning,men så är det väl med alla djurslag.
Men en standardhönsbok tycker jag nog att de flesta skulle titta i så att man vet hur sin ras ska se ut.Börjar mina leghorn se ut som orpington så kan jag nog inte sälja/ställa ut dem som leghorn.
Typen först,färgen sen.Så avlar jag.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #23 skrivet: 30 sep-08 kl 20:10 »
Nu tycker iallafall jag att det är skillnad på djur och djur.Jag avlar rasrent och ras typiskt,jag väger höns och tuppar så att vikten är vad den ska,kollar äggfärg,ben färg o.s.v.På utställnings djuren ska varenda liten fjäder ha rätt färg,ögonen ska ha rätt färg m.m........
Det bästa av det bästa är utställnings djur.Det är skillnad på rasrena,rastypiska brukshöns och utställnings djur.Jag plockar alltid ut det bästa till avel men det är väldigt få som skulle passa på en utställning,men så är det väl med alla djurslag.
Men en standardhönsbok tycker jag nog att de flesta skulle titta i så att man vet hur sin ras ska se ut.Börjar mina leghorn se ut som orpington så kan jag nog inte sälja/ställa ut dem som leghorn.
Typen först,färgen sen.Så avlar jag.

Och det är precis så de sade. Typen först, färgen sedan.

Dina djur Anders följer bra standard, det såg jag på de gula Sussex jag köpte ägg av dig ifrån.
Kraftig bra stam blev det!

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 20:12 av carmen »

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #24 skrivet: 01 okt-08 kl 13:59 »
Det stämmer bra att det bästa inte alltid ger det bästa.

Vi har här på gården en häst som har kanonföräldrar. Mamman är europachampion och pappan är världschampion. Märren som vi  har är långt från championmaterial. Det man kan hoppas på är att med rätt hingst ska hon kunna ge bra avkommor.

Det är inte alltid säkert att bara för att man avlar på de bästa paren så får man lika bra eller ännu hellre bättre. Man måste alltid kolla bakåt på tidigare led om möjligt.
Man måste också se till att djuren väger upp varandras fel. ex. Har man en höna med medelmåttig till dålig kam så måste tuppen ha bra kam. Är färgen inte inte helt korrekt på det ena djuret så ska den vara det på det andra. Har man ett djur som inte är rastypiskt, avla inte på det.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #25 skrivet: 01 okt-08 kl 15:34 »
Tack Carmen!
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #26 skrivet: 02 okt-08 kl 20:07 »
Hej!

Varsågod Anders67, det minsta jag kan göra är att tala om att jag har köpt bra ägg från dig, jag är mycket nöjd!

Mina dv Silkes kommer från ett par avelsdjur som har fått höga poäng. De blev inte så bra allihop men ack så goá! Riktiga kelgrisar och det är jag nöjd med. Inga av mina djur har varit så tama!

Har ni tänkt på att det finns så mycket negativ kritik här på forumet?
Många söker sig hit för att lära sig, för att dela med sig en glädje med andra likasinnade. Varför letas det då efter fel hela tiden? Varför all negativ kritik, varför berättar ingen då det har blivit bra?

Kan vi försöka vara positiva?
Det finns ingen större glädje än att få hjälpa eller säga något gott om någon annan, det ger i alla fall mig mycket mer än att vinna pengar t e x
Naiv? Ja, kanske är det så men sådan är jag!

Jag erkänner härmed att jag har köpt superbra ägg/djur av Anders67, mimmimera, Fairy Dreamlands, Tindranu m fl En eloge för dem!  ;D

mvh
Carmen

Margit

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #27 skrivet: 02 okt-08 kl 20:28 »
Hej!

Varsågod Anders67, det minsta jag kan göra är att tala om att jag har köpt bra ägg från dig, jag är mycket nöjd!

Mina dv Silkes kommer från ett par avelsdjur som har fått höga poäng. De blev inte så bra allihop men ack så goá! Riktiga kelgrisar och det är jag nöjd med. Inga av mina djur har varit så tama!

Har ni tänkt på att det finns så mycket negativ kritik här på forumet?
Många söker sig hit för att lära sig, för att dela med sig en glädje med andra likasinnade. Varför letas det då efter fel hela tiden? Varför all negativ kritik, varför berättar ingen då det har blivit bra?

Kan vi försöka vara positiva?
Det finns ingen större glädje än att få hjälpa eller säga något gott om någon annan, det ger i alla fall mig mycket mer än att vinna pengar t e x
Naiv? Ja, kanske är det så men sådan är jag!

Jag erkänner härmed att jag har köpt superbra ägg/djur av Anders67, mimmimera, Fairy Dreamlands, Tindranu m fl En eloge för dem!  ;D

mvh
Carmen

Bra Carmen!  :) 

rina

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #28 skrivet: 02 okt-08 kl 21:30 »
jag vet att det är många som "bara" köper in en ras sen sätter dom igång och avlar som bara den på djuren.... bryr sig inte om att kolla upp alls om det är rätt eller inte. Man måste ju alltid läsa på en ras kolla bilder ställa ut.... eller tala med andra som haft rasen länge..det är ju de vi klubbar finns till för...ibland ordnas ju "provapå utställning " eller som våran klubb gjorde för några år sen tog upp en domare och man fick ta med 2 djur av "sin" ras sen gick domaren igenom djuren man hade vad som bra ..och kanske inte så bra..väldigt nyttigt sen är ju en del färger så att om dom får bra poäng på utställning t.e.x vitsvart columbia den färgen ska man inte avla på dom bästa utställningsdjuren utan avla på dom mera övertecknade djuren os.v. så kan det vara ...lite olika för olika raser...men man ska aldrig para ett "dåligt avelsdjur med att bra djur och tro att det rättar till sig dom får inte ha samma fel t.e.x.Men nåt som man många gånger glömmer bort är ju att först ska dom se rastypiska ut sen ska ju äggen vara i den rätta storleken är rasen ruvvillig ska man ta vara på det  och ska rasen vara lugn jag avlar aldrig på en "hysterisk" stor cochin höna utan hon ska uppfylla alla ...jadå hinner hönan ofta bli två år innan man ser alla grejer och det funkar bra här....vill jag köpa t.e.x en dvärg cochin svart ska jag ju få en sån inte en som ser mer ut som en benbefjädrad med spetsig stjärt.m.m  ;D

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #29 skrivet: 02 okt-08 kl 21:39 »
Hej!

Varsågod Anders67, det minsta jag kan göra är att tala om att jag har köpt bra ägg från dig, jag är mycket nöjd!

Mina dv Silkes kommer från ett par avelsdjur som har fått höga poäng. De blev inte så bra allihop men ack så goá! Riktiga kelgrisar och det är jag nöjd med. Inga av mina djur har varit så tama!

Har ni tänkt på att det finns så mycket negativ kritik här på forumet?
Många söker sig hit för att lära sig, för att dela med sig en glädje med andra likasinnade. Varför letas det då efter fel hela tiden? Varför all negativ kritik, varför berättar ingen då det har blivit bra?

Kan vi försöka vara positiva?
Det finns ingen större glädje än att få hjälpa eller säga något gott om någon annan, det ger i alla fall mig mycket mer än att vinna pengar t e x
Naiv? Ja, kanske är det så men sådan är jag!


mvh
Carmen
Väl" talat "Carmen....Glädjen med att få ha höns och lyckan med att "den lilla fula hönan" blir tam som en knähund eller den icke färgrena hönan som är en superruvare o supermamma försvinner i bland i jakten på den perfekta hönan/tuppen.
Trots att man kläckt fram hundratals kycklingar vid det här laget så blir i allafall jag fortfarande lika glad som ett barn på julafton VARJE GÅNG jag ser en ny liten blöt kyckling i kläckmaskinen eller ett dunigt litet huvud sticka fram under en hönas vinge.
Även jag har köpt jättefina ägg/djur från fr flera här på Alternativ.

Oddsen att få ett kanondjur även efter bra rastypiska föräldrar är väldigt liten. Detta gäller såväl hönor som hundar och hästar mm. Har man ett föräldrapar som är elit/champion/bis etc så ska man inte vara säker på att få bra djur.
Man brukar säga: för att få fram ett kanondjur måste man kläcka minst 100 kycklingar.
Håller med om detta, att skicka efter 10-20 ägg  från en SÄLJARE och hoppas på superdjur är nog att hoppas lite för mycket, även om äggen kommer från väldigt fina och rastypiska djur.MEN å andra sidan så kan dessa djur som du kläckt fram ge enormt fin avkomma i sin tur om dom kombineras med rätt djur.
Å andra sidan kan du köpa in väldigt fina "färdiga" djur som i sin tur inte ger den avkomman du önskar så även det är lite av ett lotteri.
Avel är ofta ett långsiktigt arbete och ju fler år man lägger ner ju större chans att det ger fint resultat och det är ju det som är kul tycker jag iallafall. Att köpa färdiga "perfekta " tar bort halva nöjet ,medans om man jobbat en längre tid med en viss ras/färg plötsligt står där med KANONDJUR i sin hand....WOW det är häftigt det.
Men sisst men inte minst så är jag hönsägare( el om man vill kalla det hönsavlare) främst för min egen skull INTE för att andras dvs hönsen ger MEJ glädje och om dom sen även kan glädja andra...ja då är det en bonus , men inte mitt huvudmål.


Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #30 skrivet: 02 okt-08 kl 22:10 »
mina silverbrahmor kommer från rina och dom blev riktigt fina så dom hoppas jag på till våren.
har även en del fina RIR, welsumer från kaite här på forumet.

Tycker vi ska bli bättre på att ge varandra en elogs istället för skit snack.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #31 skrivet: 02 okt-08 kl 22:48 »
Jag tycker att det är ok att diskutera både positiva och negativa saker.
Att diskutera de negativa sakerna kan ju också hjälpa.
(Då menar jag inte skitsnack utan konstruktiv kritik)
Men det är ju en annan fråga.
Frågan denna tråd handlar om är ju denna:
Citera
nu när jag köpt kläck ägg av visa raser så har kycklingarna inte varit enligt rasstandard och varför sälja ägg av sådana djur som inte håller måttet??
:)
« Senast ändrad: 02 okt-08 kl 22:55 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #32 skrivet: 02 okt-08 kl 23:29 »
Hej!

Jag menar inte alls att man ska sluta ta upp problem, tvärtom, men jag menar att vi kanske också ska tala om att vi får vara med om positiva saker också.

Jag förstår om Fjäderfan blir sur om hon fick fel ras, det skulle jag också bli.
Och det var ju det hon menade egentligen, varför sälja avelsägg när de inte håller vad de lovar?

Men istället ska det spekuleras i huruvida man ska avla eller inte och folk ska lägga sig i hur andra ska eller inte ska göra...det är ju upp till var och en.

Det blir till sist så negativt uppförstorat...en höna av en fjäder...

mvh
Carmen

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #33 skrivet: 03 okt-08 kl 07:45 »
Hej Carmen.

Rubriken lyder: varför använda fel djur i avel?
Och om du läser vad det står i ursprungsfrågan så står det att kycklingarna inte var enl. rasstandard och varför sälja ägg från djur som inte håller måttet?

Jag tycker att det är helt i linje med frågeställningen att diskutera vilka djur man använder i avel.
 
Om fjäderfän menade något annat tänker inte jag spekulera i det får hon själv tala om i sådana fall.

Varför måste det bli negativt uppförstorat, kan man inte bara utbyta åsikter?

Det jag ville säga var egentligen bara att jag tycker att man ska få diskutera detta om man vill. Jag tycker det är intressant att läsa om hur människor tänker om avel. :)
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 14:13 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #34 skrivet: 03 okt-08 kl 08:07 »
Hej!

Jag har sagt tydligt och klart att jag själv ogillar att man lurar andra med att sälja ägg som inte håller vad de lovat.

Avel är upp till var och en, jag ställer inte ut men avlar rent. Men jag skulle aldrig få för mig att tala om för andra vad de ska göra, det är upp till var och en.

Att föra fram något positivt i diskussionerna tycker jag är viktigt för att dem som varken avlar rent eller ställer ut etc inte ska känna att de borde skämmas. Alla skickar inte ägg som inte håller vad de lovar. Det finns dem som inte ens tillåts ha en tupp, hur ska de avla eller ska de inte ha djur alls kanske?

Ex. En bekant fick ägg hemskickade med posten som hade blivit omelett i paketet, istället för att tala om för personen hur hon istället skulle göra så spred min bekant  istället att man inte ska köpa ägg av den här personen. Tycker inte jag är ok, man lär av misstag och måste få rätt att göra fel och jag hade istället talat om hur man skickar ägg. Och det är det jag menar, låt människor få chansen att rätta till sina misstag...

Allt har två sidor och shit happendes!  ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 08:20 av carmen »

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #35 skrivet: 03 okt-08 kl 08:25 »
mina silverbrahmor kommer från rina och dom blev riktigt fina så dom hoppas jag på till våren.
har även en del fina RIR, welsumer från kaite här på forumet.

Tycker vi ska bli bättre på att ge varandra en elogs istället för skit snack.

Jag uppfattade inte ditt inlägg som skitsnack, utan att det flöt ut i att andra tycker att de vet bättre hur de ska göra med andras djur... ;)

Kul att du fick bra djur också!  ;)

mvh
Carmen

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #36 skrivet: 03 okt-08 kl 09:35 »
 ;D
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #37 skrivet: 03 okt-08 kl 10:00 »

 ;D  ::);D ::) ;D ::) ;D ::) ;D
Det är lustigt. När en tråd startas och disskussionerna blir mer än två sidor lång så bytas ofta ämnet. Det är som viskleken. Starta med ordet banan och 25 personer senare så har man ordet plogbil istället.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #38 skrivet: 03 okt-08 kl 11:41 »
Det har ju i och för sig inte med ämnet att göra, men som flera varit inne på, det där med positivt/negativt så är det ju så lätt att ta upp det negativa hela tiden. Det positiva, som ju faktiskt också finns, pratas det inte lika mycket om. Och det är synd.

Ofta har jag sett här i hönsforumet att det är så lätt att hitta fel hos folk, det är så tråkigt, oftast är det ju ren okunskap, och visst, det är BRA att man får veta vad man gör fel, med utfodring, boende, skötsel, om ens djur är sjuka utan att man fattar det etc, men många gånger får folk veta det på så tråkiga, nedlåtande sätt. Det skulle inte förvåna mig om det finns de som inte vågar fråga ens...

Det är ju så överallt i vår värld tyvärr. Det gnälls och skälls på det som är fel, om man t ex klantar till det på jobbet, men hur ofta får man beröm för de saker man gör riktigt bra? Det förutsätts liksom bara...

Men beröm och positiva vibbar betyder så mycket! Man gör helt enkelt ett bättre jobb då. Så jag tycker det är bra om vi kan sprida mer positivitet och glädje och tacksamhet över det som är bra också, inte bara 'ta det för givet'.

Så jag tycker det är jättetrevligt om folk som kläckt kycklingar som blev bra, friska, fina och rätt färger och allt det, skriver om det också. Och de som har friska och pigga höns skriver om det också, man kan lätt tro i 'sjukdomstråden' t ex att alla höns och kycklingar hos alla är sjuka...

Ursäkta mig för att jag klev av ämnet... För att hålla mig till ämnet kan jag ju berätta att de kycklingar som jag köpte som dagsgamla (av en som mig veterligen inte är här på alternetiv) blev jättefina, jag har ingen rasstandard att titta i, men om jag jämför med bilder på internet ser de ut som de ska. Och viktigast av allt, de är jättemysiga och sociala och goa!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #39 skrivet: 03 okt-08 kl 12:58 »
Mycket av det negativa ligger i betraktarens ögon.
Det kan man konstatera om och om igen på detta forum.
Folk läser ofta in saker i inläggen som inte finns där, det är beklagligt.

Jag kan inte se något i denna tråd som ger någon annan en anledning att skämmas över sina djur.
Mest sakliga inlägg om avel och utbyte av åsikter (precis som det ska vara på ett forum) tills här i slutet då. Att man talar om sin åsikt är ju faktiskt inte detsamma som att man vill bestämma över vad andra ska göra.

Jag tyckte att frågan var väl värd att ta upp eftersom det faktiskt är ett ganska vanligt problem.

Jag har haft både blandraser, blandfärgade djur, och icke rastypiska djur och jag har gillat dom alla lika mycket som de rasrena, renfärgade och rastypiska. Och jag tycker att det är helt ok att ha sådana djur. Jag har dock valt att inte avla på de djuren för att sälja eftersom det är min åsikt att det är viktigt att bevara raserna.
Det finns jättemycket bra med "hönslivet" också, många mysiga höns av alla modeller samt trevliga människor men det var ju inte vad tråden handlade om.
  :)
Gotlandskaniner, genbank.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser