Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför använda fel djur i avel??  (läst 8973 gånger)

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #60 skrivet: 07 okt-08 kl 08:28 »
Ni som avlar, har låter ni naturlig kläckning äga rum eller använder ni alla äggkläckningsmaskiner? Genom att använda äggkläckningsmaskiner så försvinner ju det selektionstryck som gör att i slutändan blir dåliga ruvare och dåliga naturliga kläckare.

På sikt leder det ju till att vi kan stå där med hönor som inte kan ruva kläcka själva, som med belgisk blå där kejsarsnitt är vanligt, ett som med vissa kalkonraser som inte kan reproducera sig naturligt.


Hej!
Det stämmer inte helt, mina dv Cochin som har kommit från maskin ruvar, just nu ruvar 3 av dem...
De får ruva när de vill, de är kapabla att ta god hand om sina kycklingar även vintertid.

mvh
Carmen

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #61 skrivet: 07 okt-08 kl 09:06 »
Håller med Carmen
Jag har haft moderna engelska stridshöns.
Antar att de flesta maskinkläcker dem, och har så gjort länge.
Mina har ruvat varje vår och fött upp kycklingar.
Samruvar gärna.
Inte alla hönor men flera.
De finns många hönor inom genbank som inte ruvar,
de borde de ha gjort alla enligt den teorin.
Tycker personligen att det är naturligast och bäst att ha naturruvat.
Hedemorahöns

Pong

  • Inlägg: 596
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #62 skrivet: 07 okt-08 kl 20:53 »
Hej!
Det stämmer inte helt, mina dv Cochin som har kommit från maskin ruvar, just nu ruvar 3 av dem...
De får ruva när de vill, de är kapabla att ta god hand om sina kycklingar även vintertid.

mvh
Carmen

Har jag på något sätt påstått evolution sker direkt? Dina anekdoter visar falsifierar på ingen sätt mitt påstående. Tar du bort selektionstrycket så kommer det ju helt klart påverka utvecklingen. Att bevara raserna handlar väl inte om att bevara raserna, jag ser inte poängen med att ha lantrashöns år 2080 som knappt kan ta han om sin avkomma.

Vissa raser måste man kläcka så tidigt att de inte är ruvningsvilliga än. Men jag låter alltid mina få ruva när de vill. Har ruvande individer av raser där det mesta av ruvlusten avlades bort långt innan jag blev född. Har väl försökt spara döttrar efter såna hönor som ruvat för antalet ruvande hönor har ökat genom åren fast jag kläcker dem flesta i kläckaren. Men även tupparna för den genen vidare så det är ju också viktigt att ha en tupp från ruvande linjer.

För att få fram bra djur måste man ju även öka antalet kycklingar så man kan gallra lite och det kan vara svårt om man bara ska lita på att hönorna fixar det själva. Då måste man kanske använda alla kycklingar som blir i aveln sen och då är man ju tillbaka på ruta 1... Tänk på hur det är i naturen, där överlever ju bara de starkaste och av en del djurslag är det bara nån promille av alla födda. Såg nåt program om sköldpaddor, av den arten var det ca 1 unge en miljon ungar som blev vuxen och kunde föra sina gener vidare. Nu säger jag inte att man måsta kläcka fram flera tusen kycklingar men man kanske ska kläcka fram 20-30 istället för 5-10.

Nej det är inte de starkaste som överlever utan de mest anpassningsbara till rådande förhållanden som överlever. Vad vill du påvisa med sköldpaddsanekdoten. Det handlar om två olika strategier K-selektion och r-selektion. K-selektion handlar grovt om att investera i få och starka individer men det kostar energi och förlusten av enskilda individer är stor. r-selektion handlar grovt om att producera många avkommor men mindre energikostnad och sprider riskerna. Elefanter, människan, eller däggdjur överlag använder sig av K-selektion, medan möss, insekter och maskrosor använder sig av r-selektion.

En metod är ju ju att ta låta hönorna behålla några ruvägg och ser hur de söker ruvningen och kläckningen. Klarar de inte det så tar man inte avkomma från den vidare i aveln.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #63 skrivet: 07 okt-08 kl 21:08 »

Jag tycker faktiskt att det är bra att det finns både ruvande och inte-ruvande raser.
Själv har jag tre mycket ruv-villiga raser, och  det blir bara  FÖR mycket ruvning. Finns ingen möjlighet att låta alla hönorna få kycklingar, vi skulle bli översvämmade av dem. Att ständigt ha  värpredena fulla av hönor som försöker ruva på ägg som ska ätas kräver passning.
Att låta hönor ruva i tomme går, men hon måste skötas lita noga som om hon hade ruv-ägg. Så egentligen skulle det inte vara dumt att ha en ras som aldrig ruvar, de ruvande skulle gott och väl klara av deras förökning också.
Men nu är det ju sså att jag älskar de raser jag har...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #64 skrivet: 07 okt-08 kl 22:19 »
Att kycklingar kläcks i maskin behöver ju inte påverka ruvvilligheten negativt. Man kan till och med tänka sig att avla på ruvvillighet: kläck fram tusen kycklingar, låt dem bli höns, nacka alla som inte vill ruva.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #65 skrivet: 08 okt-08 kl 15:21 »

Ruvvillighet är dessutom lätt att avla fram.Jag gjorde det med mina stora Sussex.Det tog inte många år förrän alla ruvade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #66 skrivet: 08 okt-08 kl 22:28 »
Ruvvillighet är dessutom lätt att avla fram.Jag gjorde det med mina stora Sussex.Det tog inte många år förrän alla ruvade.

Hej!

Inte dåligt, Sonja...kan bara gratulera, de är ju inte kända för att vara ruvilliga precis.  ;D

mvh
Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 4 användare
addebadde, Kristin889, Be, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser