Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför använda fel djur i avel??  (läst 8979 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #40 skrivet: 03 okt-08 kl 14:49 »
Ja, det är verkligen spännande hur alla väljer att uppfatta saker som skrivs. Det är väldigt sällan (eller eg aldrig) jag tycker folk är negativa eller på nå't sätt taskiga i det de skriver här på hönsforumet. Det mesta är sakligt och alla verkar hjälpsamma mot alla. Jag gillar inte att använda mej av alla de olika "gubbarna" för att visa vilken sinnesstämning jag skriver i men kanske skulle behöva göra det oftare. Det är ju väldigt svårt att diskutera med nå'n man varken ser eller hör. Man har ju ingen aning om den är glad, ilsken eller ironisk. Jag ahr nog valt att tolka alla som vänligt inställda och hjälpsamma.
Tycker för övrigt att det är kul att läsa hur ni andra ser på det här med avel. Har inte läst nå't i den hrä tråden som inte är passande i ämnet. Att ämnen svänger lite hit och dit gör väl inget. Det är ju fortfarande höns som diskuteras (om ni blundar för mina första rader  ;)) och då får väl ämnesskaparen ställa om sin fråga om folk inte svarar på den utan på en massa annat.
Jag tycker som många andra att folk får ha vilka blandningar och korsningar de vill, så länge man är rak med det och aldrig påstår att man säljer en viss ras eller en viss färg om det inte också är det, vilket borde vara självklart. Det är såklart kul om folk vill satsa på ras/färgrent i sitt avelsarbete för att vi ska kunna bevara alla de olika rasernas egenskaper.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #41 skrivet: 03 okt-08 kl 20:41 »
Hej Rakadero!

Mycket bra skrivet!
Sussextuppen Sune ser väldigt bra ut, har haft rasen o färgen.

  ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 20:43 av carmen »

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #42 skrivet: 03 okt-08 kl 20:46 »
Det är väldigt sällan (eller eg aldrig) jag tycker folk är negativa eller på nå't sätt taskiga i det de skriver här på hönsforumet. Det mesta är sakligt och alla verkar hjälpsamma mot alla.

Hej!

Du bör nog bläddra runt lite o läsa lite mer ... ;)

mvh
Carmen

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #43 skrivet: 04 okt-08 kl 12:37 »
Citera
Jag ahr nog valt att tolka alla som vänligt inställda och hjälpsamma.
Tycker att din positiva inställning är sund.
Tycker att de flesta verkar vänligt inställda och hjälpsamma.
 :)
Gotlandskaniner, genbank.

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #44 skrivet: 04 okt-08 kl 23:01 »
Hej!

Och skygglappar finns också förstås!  ;)


mvh
Carmen

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #45 skrivet: 04 okt-08 kl 23:35 »
Ja, nå'n kan ju kopiera nå't negativt eller taskigt som skrivits här den senaste tiden och skicka till mej som privat meddelande så behöver ingen hängas ut och så får jag se ett ex på nå't så'nt, för jag kan inte komma på nå't själv just nu.
Skämt å sido... Eftersom jag inte uppfattar andra som särskilt negativa medan andra kanske gjort det så blir jag genast rdd för att andra säkert uppfattat mej så'n ibland. Ett påhittat ex: om nå'n sätter in en bild och undrar över om stjärtfjädrarna ser ut som de ska på deras dvkochin så kanske jag utöver att svara på det kommenterar att den har gröna ben och att dvkochin inte ska ha det. Jag gissar att det handlar om en person som vill lära sej mer om typen på sin ras och att den nog skulle vilja veta en så'n sak som att grön benfärg är fel. Men jag kanske ist uppfattas som negativ eller som kaxig som sitter och påpekar fel hos andra. Det är på detta sätt jag menar att det är en tolkningsfråga hur man uppfattar andras inlägg. Jag kanske vill hjälpa nå'n men den kunskap jag har på just det området medan andra kan tycka att jag går över gränsen och påpekar fel.
Jag kanske helt är ute och cyklar nu eftersom jag inte alls vet vad det är detta eg handlar om. Hoppas iaf att ingen tagit illa upp av vad jag skrivit för jag har bara haft för avsikt att hjälpa. Jag gör detta för att nå'n annan förhoppningsvis ska orka skriva ner några rader den gång jag behöver hjälp och startar en tråd. Gissar att jag måste börja använda alla olika smilisar i framtiden (mot min vilja) för att visa att I come in peace...  ;) :)
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #46 skrivet: 04 okt-08 kl 23:50 »
För att återgå till ämnet; ja, det är trist när folk inte är uppriktiga med vad de säljer. Det kan ju såklart handla om okunskap från deras sida, men då får man väl upplysa dem. Jag har själv köpt brahma med enkelkam  :o när jag var yngre och inte riktigt hade koll på rasen. Jag tyckte mest det skulle vara kul att pröva ha några brahmor. När jag sedan läste på om rasen var det inte riktigt lika kul. Jag håller med den som skrev att det även är köparens ansvar. Hade jag läst på bättre innan så hade det ju inte behövt gå som det gick. Jag kanske hade köpt dem ändå för att de var fina och så, men det är en annan sak. Jag tycker som jag skrev tidigare att folk får göra som de vill. Blandraser kan se hur fina ut som helst och vara underbara höns och de förtjänar ett lika bra liv som den finaste utställningshöna. Alla är inte intresserade av utställning och bevarandearbete och då är det ju helt ok med dessa höns. Man måste ju utgå från hur ens intresse ser ut och vad man har för mål med sina höns.
Jag har sålt höns av Chabo tidigare och då berättade ajg alltid att de hade alldeles för långa ben och därför inte kunde ingå i en avelsgrupp om man ville avla seriöst, men att de annars var helt underbara höns och att de ändå tillhörde rasen Chabo. Det rä väl så man får göra även med avelsägg när man ska sälja. Säga att de tillhör en viss ras men inte är ägg att avla på om man vill syssla med utställning. Har för mej att nå'n skrev att de brukade göra så, och det var ju klokt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #47 skrivet: 05 okt-08 kl 09:19 »
Det är alltid ett lotteri att köpa in ägg, kycklingar eller vuxna djur. Man får se det som att man får in lite nytt blod om djuren är renrasiga och sen får man gallra bort vissa djur. Några måste man kanske använda för att inte helt bli utan men då får man gallra hårdare på avkomman sen. Är det vuxna djur är det ju lättare att granska dem innan man köper dem.

Men många köper in för få ägg så de måste använda de hönorna eller tupparns som blir. Det är alltid bättre att köpa fler ägg och sen gallra.

Jag vet inte hur många som avlar på sent befjädrade djur, medicinerade djur med tex Esbetre, såna som växt dåligt, fel färg, avsaknad av benbefjädring på djur som ska ha benbefjädring och tvärtom, med flera fel. Men även såna djur ger ju ett sämre resultat på avkomman sen.

Många har svårt att gallra bort sämre djur av känslomässiga själ. De har kanske haft djuret inne och kämpat på med det för att det ska överleva. Tyvärr blir såna djur inga bra avelsdjur men de hamnar kanske ofta i avelsboxen ändå. Visst kan man ha kvar dessa djur om man vill men de bör flyttas bort under den period som man samlar avelsägg, i synnerhet om man tänker sig att sälja äggen.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #48 skrivet: 05 okt-08 kl 09:21 »
bra sagt nettis. ;D
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

SFK

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #49 skrivet: 05 okt-08 kl 09:52 »
Mycket bra inlägg Nettis!! :)      Gallrades det bland unghönsen bättre skulle vi förmodligen få starka vackra stammar på de flesta raserna så småningom.
Ta bara Silkeshönsen som ett exempel: Avla bara på de med rätt storlek, de stora är idag för små och de små är i regel för stora. Bort med de som har kammar som älgar  och var noga med tådelningen.  Av maranerna lägg bara de MÖRKA fina äggen så har vi snart den rätta skalfärgen tillbaka.  Så kan man hålla på med ras efter ras....vi måste vara rädda om ALLA våra raser, lanthöns som rashöns.   ::)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #50 skrivet: 05 okt-08 kl 10:03 »
Håller med, bra inlägg nettis.  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #51 skrivet: 05 okt-08 kl 21:16 »
Ja, bra inlägg. Welsumer är ju ett bra exempel. Min pappa hade den rasen för 30 år sedan och då var äggen riktigt chokladbruna. Idag verkar det svårt att få tag på welsumer som värper så vackra mörka ägg. Man har väl inte brytt sej om skalfärgen när man lagt ägg till ruvning och när en massa år gått så har skalfärgen förändrats. Det finns säkert welsumer som värper så mörka ägg fortfarande, jag kan inte den rasen så bra, men vet att min pappa blir lite nostalgisk när han pratade om hur vackra de äggen var. De flesta raserna har ju nå't unikt elelr nå'n bra egenskap som man borde försöka behålla och bevara.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #52 skrivet: 05 okt-08 kl 21:30 »
jag har två par welsumer och hoppas nu att äggen dom lägger blir mörka och fina annars så kommer jag inte avla på dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Fairy Dreamland´s

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #53 skrivet: 06 okt-08 kl 00:34 »
En fråga bara...Alla dessa djur som ska gallras bort...vad gör ni med dom?
Slår ni ihjäl dom? Eller säljer dom till andra personer..trots att dom inte duger i avel ???
I såna fall så talas det väl om att det är djur som man inte ska avla på..eller?
För annars så är man ju inte speciellt mån om rastypiska djur..förutom på sin egen stam!!!!

carmen

  • Gäst
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #54 skrivet: 06 okt-08 kl 02:21 »
Hej!

Precis, det är just det som är problemet, de som gallras bort t e x Silkes med röda kammar och dv Silkes som blir alldeles för stora i storlek (speciellt de utifrån) säljs sedan, till oftast nybörjare...

Sedan heter det att dessa nybörjare sprider "fel" djur för att de köper in från olika håll... ::)

Så vilka sprider egentligen defekta djur?

mvh
Carmen

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #55 skrivet: 06 okt-08 kl 07:31 »
om  jag säljer djur som har nån defekt så talar jag om det.


jag brukar nacka tupparna och hönsen slänger jag i värpgården för dom gör ju endå nytta..
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #56 skrivet: 06 okt-08 kl 16:32 »
Djur som inte växer som de ska brukar jag ta bort. Annars om de bara har nåt skönhetsfel så finns det massor med folk här som bara vill ha höns som värper. Många har en annan tupp till så det spelar ingen roll vad de får bara de värper. De säljer ju inga kycklingr sen utan de tar ju alla ägg till mat. Själv kan jag stoppa undan nån höna när jag samlar ägg om jag inte känner igen hennes ägg så jag kan plocka bort dem.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #57 skrivet: 06 okt-08 kl 23:21 »
Ni som avlar, har låter ni naturlig kläckning äga rum eller använder ni alla äggkläckningsmaskiner? Genom att använda äggkläckningsmaskiner så försvinner ju det selektionstryck som gör att i slutändan blir dåliga ruvare och dåliga naturliga kläckare.

På sikt leder det ju till att vi kan stå där med hönor som inte kan ruva kläcka själva, som med belgisk blå där kejsarsnitt är vanligt, ett som med vissa kalkonraser som inte kan reproducera sig naturligt.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #58 skrivet: 07 okt-08 kl 04:20 »
Jag brukar i möjligaste mån låta djuren ruva fram kycklingar själv, Undantaget är när jag beställt avelsägg och då måste rätta mig efter när jag har möjlighet att få äggen.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: varför använda fel djur i avel??
« Svar #59 skrivet: 07 okt-08 kl 07:40 »
Vissa raser måste man kläcka så tidigt att de inte är ruvningsvilliga än. Men jag låter alltid mina få ruva när de vill. Har ruvande individer av raser där det mesta av ruvlusten avlades bort långt innan jag blev född. Har väl försökt spara döttrar efter såna hönor som ruvat för antalet ruvande hönor har ökat genom åren fast jag kläcker dem flesta i kläckaren. Men även tupparna för den genen vidare så det är ju också viktigt att ha en tupp från ruvande linjer.

För att få fram bra djur måste man ju även öka antalet kycklingar så man kan gallra lite och det kan vara svårt om man bara ska lita på att hönorna fixar det själva. Då måste man kanske använda alla kycklingar som blir i aveln sen och då är man ju tillbaka på ruta 1... Tänk på hur det är i naturen, där överlever ju bara de starkaste och av en del djurslag är det bara nån promille av alla födda. Såg nåt program om sköldpaddor, av den arten var det ca 1 unge en miljon ungar som blev vuxen och kunde föra sina gener vidare. Nu säger jag inte att man måsta kläcka fram flera tusen kycklingar men man kanske ska kläcka fram 20-30 istället för 5-10.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser