Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag ger upp..  (läst 13300 gånger)

Charlotte

• -
SV: Jag ger upp..
« Svar #20 skrivet: 14 sep-08 kl 12:36 »
 Om betet blir sämre så funkar inte fårnät i längden, till slut är det någon som börjar töja och greja. I min lånehage är det fårnät uppsatt efter konstens alla regler men när hösten kommer är det alltid några som börjar smita. Hela sommaren är allt frid och fröjd, sen är  helt plötsligt några ute nån morgon, då är det bara att sätta upp elen innan för stängslet vid "favoritsmitarställena"så håller dom sig inne igen. Jag litar mer på ett riktigt bra elstängsel än på fårnät. Dessutom är det mycket bättre ur säkerhetssynpunkt, och mycket billigare, bara fördelar ;)
                                                  Mvh
                                              Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 13:33 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #21 skrivet: 14 sep-08 kl 13:09 »
Gammalt Holländsk ordspråk:

Vill du lära dig svära? Skaffa får!  ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 14 sep-08 kl 13:24 »
Nu ger jag upp fårfarmar-planerna...  :( Det är fullständigt omöjligt att få fåren att vara på rätt sida stängslet!
Igår fick jag jaga in dem 4 ggr, idag klockan 8 var det dagens första rymmning..

Vah !!!  :o  ::)  det var snabbt vad det läget ändrade sig. 
Det har ju bara gått två veckor sen:

Vilken tur att vi fick proffs-slyröjare då   ::) ..
Och inte nog med att de är proffs på att äta sly, de är trevliga & har slutat rymma med!
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 16:15 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 14 sep-08 kl 14:21 »
Jo jag såg nu att Nordpost hade ett betydligt kraftigare aggregat än det jag köpte för 12 volts batteri.. Det var samma voltantal men nästan 3 ggr högre joule-tal. Ä det inte joulen som är själva laddningsspänningen, dvs det som känns?

Tyvärr var ju priset ganska kraftigt också..  4300:- inkl. moms vilket känns lite segt att köpa bara några dagar efter att man köpt ett nytt.. :)

Lämna tillbaka det andra aggregatet om det är bara några dagar. Säg att det inte motsvarade dina förväntningar och att det är för svagt för ditt stängsel.

Sedan är det så att batteristängsel oftast inte klarar att hålla fåren inne. Det ska vara MÅNGA joule för att gå igenom fårullen även på huvudet.

Oftast behövs det de kraftigaste aggregaten av varje fabrikat för att hålla spänningen tillräckligt hög i trådarna. Speciellt eftersom man med problemfår oftast måste ha fem band eller trådar på pinnarna. Då blir det fort väldigt långa trådar med mycket förluster.....

Jag tycker mig ha sett att Bolestolpar med fem 8-10 mm breda band i fungerar bäst. Men det gäller att man köper de dyrare banden med många trådar invävda i bandet annars får dom inga stötar !! Nederst kan man om dom kryper förstärka med att ha både band och vanlig metalltråd i samma fästhål.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 sep-08 kl 15:01 »
Morsning!
Jag ska göra ett försök med aggregatet.. Jag köpte det ju på Granngården och de är ju återförsäljare för Nordpost har jag för mig.. Så om jag lämnar tillbaka det och säger att jag vill ha ett dubbelt så dyrt så borde de väl inte protesetera.. fast helst hade jag ju vilja ha ett där man kan växla till "statisk" spänning eller iaf sätta upp puls-intervallen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 sep-08 kl 15:02 »
Vah !!!  :o  ::)  det var snabbt vad det läget ändrade sig.
Det har ju bara gått två veckor sen:

Jo, de HAR inte rymt på två veckor.. De höll sig snäll inne i två veckor efter att jag satt på metallhalsbandet då, men nu har de visst kommit på att det går att rymma iaf... 

..och du, jag håller mig bort från dina trådar om du håller dig borta från mina. Du har en ton som jag har ganska svårt för.
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 15:04 av _Mårten_ »

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 sep-08 kl 15:06 »
Men vad har du för joule? det går ju inte å veta om du har ett starkt eller svagt utan å nämna siffror. Själv har jag 7,5 tror jag, sen jag skaffde det har de hållt sig inne.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 sep-08 kl 15:23 »
Men vad har du för joule? det går ju inte å veta om du har ett starkt eller svagt utan å nämna siffror. Själv har jag 7,5 tror jag, sen jag skaffde det har de hållt sig inne.
Hejsan!
Jag skrev nog det tidigare i tråden men det är iaf på 4 joule, det jag fundrar på om jag ska försöka byta till är på 10 Joule, problemet med det aggregatet är att det inte är möjligt att ställa pulsintervallen vilket jag skulle vilja kunna göra..

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 sep-08 kl 15:26 »
4 är nog för lite, låter väldigt klent.  Nytt aggregat är definitivt värt att testa. Jag hade gärna haft 9, då ska tydligen gräset "bränna" under. Kan bli lite mindre gräsröjning också.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #29 skrivet: 14 sep-08 kl 15:56 »
..och du, jag håller mig bort från dina trådar om du håller dig borta från mina. Du har en ton som jag har ganska svårt för.

Jag läser och skriver vart jag vill ;D
Dessutom så var det ett helt normalt inlägg med "bakgrund" av uppgifter ni själva skrivit här. ;D

Vad tar det år dig Mårten.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 14 sep-08 kl 16:01 »
Morsning!
Jag ska göra ett försök med aggregatet.. Jag köpte det ju på Granngården och de är ju återförsäljare för Nordpost har jag för mig.. Så om jag lämnar tillbaka det och säger att jag vill ha ett dubbelt så dyrt så borde de väl inte protesetera.. fast helst hade jag ju vilja ha ett där man kan växla till "statisk" spänning eller iaf sätta upp puls-intervallen.

Statisk spänning eller snabbare pulser är inte tillåtet och skadar djuren om dom fastnar. Och just får är expert på att fastna.......

Sedan tycker jag att du får tåla att ni faller på eget grepp i Rosas inlägg och inte kan du hindra någon från att läsa eller skriva här.
Du får väl se det med lite humor, det är ju lite lustigt att skriva att det inte är något problem alls och sen i nästa tråd skriva att ni ska ge upp fåren för ett vanligt fårproblem som vi alla måste lära oss lösa......

RaggarBonden 8)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 sep-08 kl 16:02 »
Du gör ju självklart som du vill men jag är inte särskilt förjust i din dryga ton..
Om jag vill käbbla så skriver jag i sådana "käbbeltrådar"..

Hur menar du att det skulle vara relevant att våra får höll sig innanför staketet för två veckor sedan? De rymmer ju nu så då spelar det väl ingen som helst roll om de var innanför staketet för 1, 2 eller 75 veckor sedan.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 14 sep-08 kl 16:03 »
Det kan visst ha relevans.. Brunst?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 sep-08 kl 16:05 »
Sedan tycker jag att du får tåla att ni faller på eget grepp i Rosas inlägg och inte kan du hindra någon från att läsa eller skriva här.
Du får väl se det med lite humor, det är ju lite lustigt att skriva att det inte är något problem alls och sen i nästa tråd skriva att ni ska ge upp fåren för ett vanligt fårproblem som vi alla måste lära oss lösa......

Som jag sa så spelar det ingen som helst roll om fåren var innan för staketet för två veckor sedan, jag kan för mitt liv inte begripa varför man måste påpeka detta och understryka det med dryga smile:isar som himlar med ögonen. men jag kanske har fel, det kanske är rätt att vara dryg och irriterande när någon vill ha hjälp.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 sep-08 kl 16:06 »
Det kan visst ha relevans.. Brunst?
Det var då..
Om det har relevans så ska man väl för f--n inte skriva det med en massa gubbar med himlande ögon iaf.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 14 sep-08 kl 16:11 »
Citera
med en massa gubbar med himlande ögon iaf.

..jag gjorde inte det.. >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 14 sep-08 kl 16:12 »
Neeeej.. Jag vet det Frances, det var inte dig jag syftade på.
Jag menade att om nu Rosa vill framföra något vettigt så behöver hon inte göra det med en massa "dryg-smile:isar"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 14 sep-08 kl 16:15 »
Hur menar du att det skulle vara relevant att våra får höll sig innanför staketet för två veckor sedan? De rymmer ju nu så då spelar det väl ingen som helst roll om de var innanför staketet för 1, 2 eller 75 veckor sedan.

Jo men det är just det som är problemet med får. Ena dan går dom lungt och betar nästa morgon har nån av dom kommit på att det är roligare att beta på andra sidan stängslet. Har man haft dem ett par år så vet man det att dom rymmer förr eller senare.

RaggarBonden 8)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 sep-08 kl 16:18 »
Jo så mycket har jag insett..  ;)

Jag vill bara inte ha en massa dryga inlägg som bara är ute efter att förlöjliga det man håller på med.. Det är allt.

Jag har inga problem med att folk påpekar mina fel men jag ser ju helst att man gör det på ett schysst sätt

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 14 sep-08 kl 16:19 »
Neeeej.. Jag vet det Frances, det var inte dig jag syftade på.
Jag menade att om nu Rosa vill framföra något vettigt så behöver hon inte göra det med en massa "dryg-smile:isar"

Du är j-vligt snabb på att dra upp saker i näsan ser jag !! Är det inte så att du själv kan vara ganska dryg i det du skriver ?? Jag har iaf tänkt på det ibland.

Det är ju upp till oss alla att inte försöka misstolka allt vi läser. Man ska vara försiktig i att övertolka smilies !!

RaggarBonden 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
fall, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser