Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter eller Får  (läst 4904 gånger)

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
Getter eller Får
« skrivet: 30 aug-08 kl 19:58 »
Hej

,
vi har en slänt med stora träd och en massa sly.
vilka är bäst på att hålla slänten fri från sly Getter eller Får
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Getter eller Får
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 20:01 »
Getter är slyätarna nr. 1.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 21:23 »
Det är nog som Gruff säger, getter är kungar/drottningar av slyätarna men de kan vara lite svåra att stängsla in har jag hört, har själv inga personliga erfarenheter utav getter dock.

Ska man ha får för slyröjning så ska man satsa på några utav allmogeraserna, vi har helsingefår och de äter löv i högre utsräckning än gräs när löv finns att tillgå. De har gjort ett så bra slyröjningsjobb nu på bara några veckor att vi funderar på att köpa in 3 till redan i höst (hade annars tänkt att vänta tills efter vintern för att slippa köpa hö) för att röja av ytterligare en hage innan vintern.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 aug-08 kl 07:29 »
Säger som Gruff, att Getter är ju anpassade för att äta sly :)

Och fårraserna äter ju lika mycket sly oavsett ras* (egen erfarenhet).
Så något krav på just allmogefår kan man ju släppa.
*Men en mindre ras (storleksmässigt) bör ju givetvis ha mindre kapacitet att äta sly
än en stor ras.

Jag tycker inte det är någon speciellt bra anledning att skaffa får, bara för att man har lite sly i en hage. Året består av en massa dagar utan sly = utfodring och det är ju dessutom bara första sommaren som det finns sly i hagen..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 08:43 »
Jag har tänkt skaffa får (klövsjö) så då rekomenderar ni att ha dem i slänten som slyröjare till en början för att de är lättare att stängsla in, och senare flytta dem till hagen invid huset där vi tänkt ha dem.
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 08:56 »
*Men en mindre ras (storleksmässigt) bör ju givetvis ha mindre kapacitet att äta sly
än en stor ras.

Jag tycker inte det är någon speciellt bra anledning att skaffa får, bara för att man har lite sly i en hage. Året består av en massa dagar utan sly = utfodring och det är ju dessutom bara första sommaren som det finns sly i hagen..
Jag kan, också av egen erfarenhet, säga att helsingefåren äter betydligt mer sly än ex. kött-raser.

Och man får nog anta att trådstartaren är fullt medveten om att får äter även på vintern och att frågan är ställd som att man vill ha djur men undrar vilka som skulle passa bäst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 31 aug-08 kl 11:15 »
Men, är det inte så att spensligare får äter mer sly, oavsett ras? Så är det med mina getter i alla fall. De nätta norrländska getterna äter slyn och de tunga madamerna från skåne äter gräs.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 31 aug-08 kl 13:11 »
 Jag tycker det beror helt på vad som växer under och runtomkring slyn vad fåren äter oavsett vilken av mina raser som går i hagen.
  Växer det spätt och fint gräs under äter dom hellre det (Åsen eller Finullskorsningar(korsade med någon köttras)) är gräset äldre och tristare så är slyn godare och då äter ALLA av den. Leicesterbaggarna  som jag har skaffat nu har ännu inte varit i någon slyhage, jag får återkomma med rapport sen, däremot har dom putsat av några småbitar med halvgammalt gräs extremt mycket bättre än vad de finsmakande Åsenfåren skulle ha gjort. Allmogefåren är enligt min erfarenhet suveräna på att hitta det näringsrika och plockar i sig det. Korsningsfåren äter "allt" och får i sig näring på det sättet. Korsningsfåren är nöjda och belåtna mycket längre med lite gammalt höstgräs än vad Åsenfåren är.
På vintern äter ALLA av de aspar vi ger dom.
Är det mycket sly är väl getter bäst?
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 31 aug-08 kl 15:25 »
Jag kan, också av egen erfarenhet, säga att helsingefåren äter betydligt mer sly än ex. kött-raser.

Helsingefåren är små små och äter definitivt inte lika mycket sly som större raser.
Om vi nu ska gå in på detaljer Mårten.

Jag har haft Texel, Finull, Gutar, Oxford, Leicester och Helsingefår.
De sistnämda Helsingefåren är inte några sly ätarproffs.

Däremot är dom proffs på att INTE vara kvar i hagarna :(
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

tessiem

« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 17:32 »
Helsingefåren är små små och äter definitivt inte lika mycket sly som större raser.
Om vi nu ska gå in på detaljer Mårten.

Jag har haft Texel, Finull, Gutar, Oxford, Leicester och Helsingefår.
De sistnämda Helsingefåren är inte några sly ätarproffs.

Däremot är dom proffs på att INTE vara kvar i hagarna :(

Vilken tur att vi fick proffs-slyröjare då  ::).. Och inte nog med att de är proffs på att äta sly, de är trevliga & har slutat rymma med!

tessiem

« Svar #10 skrivet: 31 aug-08 kl 17:33 »
Tycker dessutom det är lite tråkigt när folk tar sig en besserwisser-ton. Ärligt talat Rosa tror du inte att TS eller Mårten VET om att får behöver annat än sly??

Säger som Gruff, att Getter är ju anpassade för att äta sly :)

än en stor ras.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 aug-08 kl 17:35 »
Hela den besättning som damen vi köpte dem av var också ena hejjare på att äta sly.. men det kan ju säkerligen vara beroende av vad för slags löv som finns att tillgå, vissa är nog aptitligare än andra. Hallonsnåren försvann omgående till exempel..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 31 aug-08 kl 17:37 »
Djur, som människor är väl individer också.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 31 aug-08 kl 22:36 »
Tycker dessutom det är lite tråkigt när folk tar sig en besserwisser-ton. Ärligt talat Rosa tror du inte att TS eller Mårten VET om att får behöver annat än sly??
Och här kom kavalleriet (citat jag lärt mig i en annan tråd här) ;D
Inte behöver du väl svara åt Mårten det kan han väl göra själv trots att ni bor ihop eller ?

Jag tycker det är otroligt tråkigt när man ska hamna i den där besserwisser debatten
måste man kalla andra det ? Det blir såå tråkig stämning av det.
Jag kallar aldrig någonsin andra nollwissers....

Men till saken
Jag har ingenstans i denna tråd skrivit att TS eller Mårten inte skulle veta att får behöver annat än sly. Så bespara dig att beskylla mig för det.

Hälsingefår är små o fula  ;D :P 8)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 aug-08 kl 22:47 »
 ;D Jag tror jag dör..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vargerik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 aug-08 kl 23:29 »
Getter går hårt åt träd också, förstörelsekraft som en mindre atombomb. Mina as var UPPE i äppelträden och gnagde bark trots att det fanns gott om bete.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 31 aug-08 kl 23:41 »
Så går det när man släpper en massa äppelträd lösa bland getterna!  ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 sep-08 kl 06:27 »
Rosa, det var då ett himla tramsande!
« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 06:54 av _Mårten_ »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 sep-08 kl 06:43 »
Som du ser Grevegården är det inte möjligt att säga A innan någon kommer och ropar B.. Men det har nog med att göra att det är svårt att svara kategoriskt på beteenden hos djur, jag anser iaf att helsingefåren är bra på att "röja" sly och som Charlotte skrev så äter de flesta får sly bara de får gå ett tag. Det som alla är överens om är ju dock att getterna är de riktiga sly-proffsen!

Du skrev att du tänkte köpa klövsjöfår och det tror jag kommer att fungera alldeles utmärkt för at få bort sly, det är nog som sagt bara en fråga om hur länge du har dem kvar i hagen i höst.

tessiem

« Svar #19 skrivet: 01 sep-08 kl 07:36 »
Ärligt talat, kavalleriet? Jag svarade inte åt Mårten utan åt TS och la in mitt veto när du i mitt tycke hade trist ton.

Skiter väl högaktningsfullt i om Mårten är inblandad i debatten eller inte.. Han får svara för sig så svarar jag för mig.

Och här kom kavalleriet (citat jag lärt mig i en annan tråd här) ;D
Inte behöver du väl svara åt Mårten det kan han väl göra själv trots att ni bor ihop eller ?

Jag tycker det är otroligt tråkigt när man ska hamna i den där besserwisser debatten
måste man kalla andra det ? Det blir såå tråkig stämning av det.
Jag kallar aldrig någonsin andra nollwissers....

Men till saken
Jag har ingenstans i denna tråd skrivit att TS eller Mårten inte skulle veta att får behöver annat än sly. Så bespara dig att beskylla mig för det.

Hälsingefår är små o fula  ;D :P 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 3 användare
Dmslr, skogskälla, mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser