Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag ger upp..  (läst 10913 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Jag ger upp..
« skrivet: 14 sep-08 kl 08:43 »
Nu ger jag upp fårfarmar-planerna...  :( Det är fullständigt omöjligt att få fåren att vara på rätt sida stängslet!
Igår fick jag jaga in dem 4 ggr, idag klockan 8 var det dagens första rymmning..

Elstängsel är ju fullkomligt värdelöst i detta fall eftersom att de inte verkar vara rädda för elen, el ska ju vara avskräckande inte rymmningssäkert genom att vara omöjligt att forcera.. Vi har 4 trådar, 1 på c:a 10 cm, en på 30 cm, 1 på 60 cm och den högsta på 1.1 meter. Vad de gör är att de kör ner huvudet i marken och springer allt vad de orkar, de vet att tråden böjs upp och att de inte hinner få någon stöt. Jag köpte ett starkare aggregat i fredags och ett sådant där metallhalsband med ett spröt på men det hjälpte itte ett jäkla skit..  >:(

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Jag ger upp..
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 09:13 »
Märkligt att det ska vara så svårt. Har du kollat hur mycket den understa tråden ger? Har du mycket undervegetation som ligger mot den understa tråden? Tycker du ska sätta en tråd mellan den första och den andra så att de får 2 trådar på ryggen när de försöker ta sig ut. Större chans att de får en rejäl smäll då.

Grannen har över 340 får i hagen brevid min,de har nästan inget bete kvar och har inte haft på iaf 2 veckor nu men de blir ändå i hagen. Så kan han så kan du ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Jag ger upp..
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 09:16 »
Byt ras ;), eller individer. Har de en gång lärt sig så är det ett beteende som är svårt att ändra. De lär dessutom upp varandra.

Jag har tidigare haft samma problem, de fåren var av Gute eller Gute/rya, men med mina roslagsfår finns inget av detta beteende. De stannar snällt innanför 3 trådar oavsett om strömmen är på eller inte. De äter inte lika glupskt och trots att det finns lockande oslaget gräs på andra sidan tråden så håller de sig där de skall. Och då har jag ändå relativt svårstängslade hagar med stora nivåskillnader och bergigt.
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 09:32 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Jag ger upp..
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 09:22 »
Jag har ett rovdjursstängsel med 5 trådar och ett starkt aggregat på 14 joule. Just nu har jag inget bete heller att tala om heller. Fåren stannar inne trots grönskan på grannens mark.

Se över ditt stängsel. Vad har du för tråd? Ståltråd eller plastband? Plastbanden leder inte ström så bra som ståltråd. Själv har jag hightensile tråd på 2 mm.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Jag ger upp..
« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 09:27 »
Håller med anette i bugared, vad har du för ras ? Köpte du äldre tackor o varför sålde isåfall den förre ägaren dem, kanske för att de lärt sig rymma.
Efter vår första omgång får finull skulle vi aldrig mer ha får. De rymde hela tiden.
Vi hade fårnät o de pressade sönder det eller grävde sig ut under, hur bra bete de än hade.
Nu har vi tyngre djur texelkorsning, håller sig innanför både el o nät. Men ibland lär nån sig att rymma o då blir det installning i box tills slaktbilen kan komma den får inte hinna lära ut sina konster till fler. FÅR ÄR SMARTA.


Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Jag ger upp..
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 09:29 »
Vi har plockat ner alla elstängsel till fåren i sommar och satt upp gammalt hederligt fårstängsel.. innan vi bytte jagade vi får dygnet runt..

Nu är det lugnt och stilla :D

Vi har Gutar, Shropshire och blandraser av kött o päls..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Jag ger upp..
« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 09:36 »
Det är mellan 3000-4000 volt på staketet, understa tråden, aggregatet ger 4 joule vilket var det kraftigaste jag kunde hitta som drevs på batteri. Nedersta tråden är blanktråd resterande 3 trådar är 20 mm band. Vi har haft dem inne under veckan pga att de rymde hela tiden och på fredagen så slog jag allt gräs under staketet, satte på ledartackan metallhalsbandet och satte på det nya aggregatet men det struntade de fullständigt i...

man kanske skulle testa med ytterligare en blanktråd strax ovanför den understa... Sedan kanske man skulle testa att klippa dom..

Kan det vara idé att byta ut ledartackan?

Vad gäller ras så är det Helsingefår, fårnät är inte ett alternativ, vi vill ha hästarna i samma hage så därför är det elband som gäller, plus att fårstängsel skulle ruinera mig om vi satte upp det i hagarna..  :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag ger upp..
« Svar #7 skrivet: 14 sep-08 kl 09:38 »
Skulle precis skriva : Klipp dom ;D Men du hann före själv...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Jag ger upp..
« Svar #8 skrivet: 14 sep-08 kl 09:43 »
Håller med er om att klippa dom om du fortsätter med elen.. det är ju ändå dags nu..

Vi tog bort de två som ledde rymningarna men det fortsatte ändå..

Vi satte ut annons köpes fårstängsel.. vi har hittills satt ca 2km fårstängsel i sommar.. till en kostnad från 0kr-2kr metern och då har en del av det varit helt nytt och i stort sett allt i ganska fint skick.. + en del märlor då.. stolpen hade vi ju redan.. :)



Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Jag ger upp..
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 09:45 »
Har du flera jordspett ?
Annars banka i nåra till . Om du kan sätt jordspetten så blött som möjligt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag ger upp..
« Svar #10 skrivet: 14 sep-08 kl 09:48 »
Klipp fåren! Dom har lärt sig att ullen på ryggen isolerar.
Se sedan till att det är rejäl ström på trådarna och släpp igen.
Kanske kan ni prova och göra en riktigt liten hage med ordentlig ström så ni kan stoppa dom när dom går på i början efter klippningen?
Jag använder elnät när något ljushuvud kommit på att man kan smita då kommer dom snabbt på bättre tankar och slutar.
Eller hålla dom i rep så att dom verkligen hinner få ström innan dom tar fart och sticker under (ni har väl bara några stycken)?
Är det ordentlig stängsel så håller sig får av alla raser inne. Om det inte råder fullständig matbrist förståss, det kan vara slut på maten som får äter även om det ser ut att finnas en del. särsklit mina Allmogefår är finsmakare och äter inte gammalt höstgräs.
Det är en myt att det skulle vara så väldigt raseget tror jag...
Är det däremot taskigt förvuxet bete som det kan bli nu på hösten och  smaklig återväxt på andra sidan och fåren kommer på att ullen gör att dom inte får ström så är det lätt hänt att dom blir hopplösa.
                                       Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 13:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Jag ger upp..
« Svar #11 skrivet: 14 sep-08 kl 09:58 »
Klipp fåren! Dom har lärt sig att ullen på ryggen isolerar.
Se sedan till att det är rejäl ström på trådarna och släpp igen.
Kanske kan ni prova och göra en riktigt liten hage med ordentlig ström så ni kan stoppa dom när dom går på i början efter klippningen?

Jo det kanske man skulle göra! Dra upp en liten fyrkant bara med en helvetes malla i och sedan släppa ut dem nyklippta...  :)
Ska ta och klippa dem i kväll och testa!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Jag ger upp..
« Svar #12 skrivet: 14 sep-08 kl 10:04 »
Jo det kanske man skulle göra! Dra upp en liten fyrkant bara med en helvetes malla i och sedan släppa ut dem nyklippta...  :)
Ska ta och klippa dem i kväll och testa!

Låter vettigt, och sen skulle jag nog rekomendera ett annat aggregat med högre voltantal än 4000. Grannen har ett som går ända upp till 11 000 men är strypt på 7-8. Det håller vad som helst inne säger han :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Jag ger upp..
« Svar #13 skrivet: 14 sep-08 kl 10:16 »
Jo jag såg nu att Nordpost hade ett betydligt kraftigare aggregat än det jag köpte för 12 volts batteri.. Det var samma voltantal men nästan 3 ggr högre joule-tal. Ä det inte joulen som är själva laddningsspänningen, dvs det som känns?

Tyvärr var ju priset ganska kraftigt också..  4300:- inkl. moms vilket känns lite segt att köpa bara några dagar efter att man köpt ett nytt.. :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Jag ger upp..
« Svar #14 skrivet: 14 sep-08 kl 10:19 »
Ingen aning hur det funkar mellan volt och joule, men det bästa i sånnahär lägen är vad jag förstått att ha ett aggregat som ger en smäll varje gång du rör tråden och inte pulsstötar. Vet inte vad ett sånt heter dock.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Jag ger upp..
« Svar #15 skrivet: 14 sep-08 kl 10:32 »
Ingen aning hur det funkar mellan volt och joule, men det bästa i sånnahär lägen är vad jag förstått att ha ett aggregat som ger en smäll varje gång du rör tråden och inte pulsstötar. Vet inte vad ett sånt heter dock.
Ja det har jag letat efter men inte hittat någonstans.. Vore KALAS att ha ett aggregat där man kunde växla mellan dessa lägen ex. när man har släppt in nya djur eller sådana som behöver tuktas lite.. :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Jag ger upp..
« Svar #16 skrivet: 14 sep-08 kl 10:38 »
Ja det har jag letat efter men inte hittat någonstans.. Vore KALAS att ha ett aggregat där man kunde växla mellan dessa lägen ex. när man har släppt in nya djur eller sådana som behöver tuktas lite.. :)

Jag ska kolla upp, har sånna stående i grannens hage med solpaneler, och man blir svimfärdig när man råkar köra emot tråden med gräsklipparen  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Jag ger upp..
« Svar #17 skrivet: 14 sep-08 kl 10:54 »
Jag ska kolla upp, har sånna stående i grannens hage med solpaneler, och man blir svimfärdig när man råkar köra emot tråden med gräsklipparen  :P
Det låter som ett aggregat jag behöver.. :)
Ingen som vet vad sådana aggregat kallas? Jag har sökt lite på Google efter dem men det är ju förbaskat svårt när man inte vet vad man ska söka efter..  :)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Jag ger upp..
« Svar #18 skrivet: 14 sep-08 kl 11:06 »
Vi bytte från el till stängsel och då blev fåren inne. Men förra hösten lånade vi en shettis till sonen och hon tryckte ner nätet med bogen och så hade vi får i hela bygden. När vi kom efter jobb och fåren var på rymmen så lyssnade vi på telesvar och oftast hade någon av grannarna ringt och talat om var de var :) Men ponnyn åkte hem, fåren blev inne + att vi tog bort värsta rymmaren.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: Jag ger upp..
« Svar #19 skrivet: 14 sep-08 kl 11:59 »
Det är ju bara en av tackorna som egentligen ställer till problem, de andra ungtackorna följer bara efter. Problemet är att Julia (problemfåret) är snäll och gosig och jag VILL inte äta upp henne (dessutom är de ju inte gratis & hon är nyinköpt)
Tänkte höra med en granne om vi får köpa hennes gamla fårnät men det känns som ett dåligt alternativ eftersom tanken är att vi ska ha växelbete/sambete och jag VILL inte ha mina hästar på fårnät..
*suck*
jäkla får..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
tuslus, Gamina

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser