Varför skjuter man räv och grävling? Kan man göra något med dem sedan eller är det bara för att det är roligt att döda djur?
Jag försöker hålla efter grävlingen i gårdens absoluta närhet för att inte riskera allt för stora problem i hönshus, odlingar, kompost och soptunna. Grävlingen är en allätare, ramlar han på fågelbon med ägg eller ungar så äter han dem.
Räven finns det just nu väldigt gott om, den har hämtat sig efter skabbåren. Den kan ju även den vara lite problematisk för tamdjuren, även mindre lamm. Räven tar en väldigt stor andel av rådjurens kid (men även harungar, fältfågel mm), genom att hålla efter räven kan man påverka sin lokala viltstamm något lite.
Skinnen anser jag att man bör ta till vara på, men vinterskinn håller ju en bättre kvalitet än sommarskinnen. Jag har vänner/kollegor som arbetar med att bedömma
ben, de har bett mig ta till vara på de djur jag skjuter. Benen kommer alltså att ingå i vetenskapliga referenssamlingar och användas aktivt i framtiden (ja jag tar till vara på mina hemsklaktade djur på samma sätt).
Så jag har större syften med mina försök att jaga räv och grävling än att bara ha ihjäl dem. Hur andra jägare resonerar är upp till dem.