Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu ett steg närmare.  (läst 1967 gånger)

Rosten

• Närke
Ännu ett steg närmare.
« skrivet: 14 jul-08 kl 23:57 »
Idag så fick vi tag på 300 meter fårnät för 500:-
Så nu saknar vi 300 meter till så är ena hagen på gång.

Så inom en snar framtid kommer vi att ha några får också på gården. :)
Men vad skall man välja för ras? :-\
Har läst på men blir bara osäkrare och osäkrare för varje dag som går.
Vi vill ha några lättskötta, snälla, trötta, rymningssäkra, kan gå utomhus på vintern med vindskydd enligt konstens alla regler.
Vad väljer man?

Charlotte

• -
SV: Ännu ett steg närmare.
« Svar #1 skrivet: 15 jul-08 kl 07:30 »
På sista frågan svarar jag: Alla fårraser som finns i Sverige kan gå ut på vintern.
Sedan är det väl mycket upp till tycke och smak och vad man tänkt använda fåren till.
Lycka till som fårägare i alla fall!
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 08:10 »
På sista frågan svarar jag: Alla fårraser som finns i Sverige kan gå ut på vintern.
Sedan är det väl mycket upp till tycke och smak och vad man tänkt använda fåren till.
Lycka till som fårägare i alla fall!
                                 Mvh
                              Charlotte

Dom skall användas som "gräsklippare" på 2 hektar "hästhage"

Birgit

« Svar #3 skrivet: 15 jul-08 kl 08:40 »
Ska du bara ha dem som betesdjur, så vore väl en lantras lämpligast. Det finns flera allmogeraser som är snälla med stängen och lätta att tämja, goda betesdjur, härdiga och friska.
Angående utedrift på vintern kan jag säga att de finullsfår som avlas fram idag har svårt att anpassa sig till utedrift, då deras ull inte står emot väta något vidare. Det förutsätter i så fall att man utfodrar dem i vindskyddet också!!! De kräver också mycket- och bra foder.
Det är enklare att hålla en härdigare ras och kanske några fler får istället.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 09:40 »
Antagligen beror det på vilken sorts vinter man har. Här i norr med kalla torra vintrar verkar alla får kunna vara ute, det är väl värre med slaskiga blöta vintrar. Jag har inte hört om någon häruppe som inte kan ha finullsfåren ute i alla fall.
Ska fåren betäckas och lamma eller "bara" klippa gräs? Är dom bara gräsklippare så är en liten flock baggar kul att ha, dom blir oftast supertama. Jag har kvar en del gamlingar som jag kan vandra med till olika beten flera kilometer bort utan problem.
 Angående snällhet mot stängsel tror jag att det också är väldigt olika från flock till flock... Kolla noga upp hur det verkar vara där du köper djuren, har dom gått i lite "halvtaskiga" hagar och lärt sig smita kan det vara hopplöst med fårstängsel oavsett rasval, tror jag.
                                                      Mvh
                                                  Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jul-08 kl 09:49 »
Titta igenom de olika trådarna här på fårsidan. Här kan du hitta eventuella egenheter som kan förknippas med vissa raser, egenheter/egenskaper som gör det lättare eller svårare/mer arbetskrävande att hålla just den rasen, (även om det naturligtvis finns variationer även inom raserna).

Jag håller f.ö. med Birgit om lantrasernas förträfflighet, speciellt Roslagsfåren naturligtvis ;). Efter många år med fårrymningsproblem har jag äntligen hittat en ras som nöjt håller sig innanför trådarna, äter nätt och fint och som gosar när man känner för det.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-08 kl 11:25 »
Var noga när du sätter upp nätet.Som Charlotta säger så får man problem med rymningar när man har haft fåren hos folk med dåligt uppspända nät .Då börjar de hoppa sedan springer de ner nätet.Då tar jag hem dem sätter de på el i några dagar sedan kan de gå i näthagar igen.
Folk sätter upp nät alldeles för slarvigt,måste vara spänt.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Birgit

« Svar #7 skrivet: 15 jul-08 kl 11:57 »
Håller fullständigt med dig Lars-Göran! Fårnät måste vara spänt, annars finns också risken att smitare fastnar i näten.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 15 jul-08 kl 14:06 »
Titta igenom de olika trådarna här på fårsidan. Här kan du hitta eventuella egenheter som kan förknippas med vissa raser, egenheter/egenskaper som gör det lättare eller svårare/mer arbetskrävande att hålla just den rasen, (även om det naturligtvis finns variationer även inom raserna).
Det är inte lätt att välja ras.
Köpte Fårboken av Anders Jansson och Nina Östman i vintras.
Sen har jag läst på och kollat här på forumet.

Till slut så hade jag valt sort till Oxford Down.
Enligt fårboken en bra sort
Citat:
Rasen anses allmänt vara lugn, fridsam, lätt att hägna in och lämplig för svenska förhållanden mad varierande bete.
Slut citat.

Lätt ju jättebra.
Så jag skickade upp en tråd här och då vart rasen totalt sågad. :o
Så helt plötsligt var jag tillbaka till ruta 1. :-\

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jul-08 kl 14:27 »
Köp Starta med får av Nils-Åke Fag. Finns här på forumet för 100 kr, väl investerade pengar.
http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ters%20bokklubb&secondgroup=Djur#1105
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 15 jul-08 kl 14:30 »
Köp Starta med får av Nils-Åke Fag. Finns här på forumet för 100 kr, väl investerade pengar.
http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ters%20bokklubb&secondgroup=Djur#1105

Då lyckades jag alltså köpa fel bok här på forumet. ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 15 jul-08 kl 16:36 »
Jag håller med om att Starta med får är en mycket bra första bok som fårägare. Har även läst den andra som också var trevlig men, Starta med får innehåller det mesta man behöver veta som ny med får. Bra pris också tycker jag.

Sen håller jag med de andra om att satsa på en lantras och ännu hellre en allmogeras. Jag själv har gotlandsfår som är mycket trevliga men, tycker att roslagsfår verkar vara en trevlig fårras också. Speciellt till det du vill ha dem till. Dessutom så verkar de vara lätthanterliga och det gillar jag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser