Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 47010 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #40 skrivet: 10 feb-10 kl 20:10 »
Jag har dessutom gett mina en hel pallkrage fylld med några dm torv att bada i. Våra annars vita lohmann var svarta idag... =D

Det lär nog hjälpa till att hålla krypen borta också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 01 mar-10 kl 08:32 »
Jag har köpt Frontline i sprayflaska till hönsen och ger dem "ett sprut" i nacken vid behov. Jag tycker att den är enklare att hantera till hönorna, till hundarna kör jag däremot pipetterna.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Therese K

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 01 mar-10 kl 14:50 »
Jag har köpt Frontline i sprayflaska till hönsen och ger dem "ett sprut" i nacken vid behov. Jag tycker att den är enklare att hantera till hönorna, till hundarna kör jag däremot pipetterna.

Japp, precis så har jag med gjort, fast tuppen fick 2 sprut (stor tupp) Och katten pipetter. Funkar hur bra som helst :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

rackarns

• Närke
« Svar #43 skrivet: 02 mar-10 kl 02:38 »
Jag har fortfarande inte kunnat bestämt mig för vilket preparat jag ska använda  ::)
 Vad jag har kunnat se är det bara den lille tuppen som har kryp på sig, men man ska förmodligen behandla alla ändå ?    Rackarns : Vilken styrka använde du ? Det finns tydligen flera men för katt måste det väl vara ?
Man kan väl inte spruta radar på hönsen ?  :o

Oj, har missat denna tråden :)
Jag använder medlet för katter.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #44 skrivet: 11 mar-10 kl 17:48 »
jag har också använt frontline på mina höns ett par gånger, eller rättare sagt en gång på varje flock. Funkat riktigt bra, en droppe bara så är det klart! Ett litet problem är bara: Hur i helsike tänkte de som utformade pipetten????!!! Den är ju så opraktisk som den bara kan bli, lätt att överdosera så var försiktig när ni "applicerar" giftet så det inte blir överdos.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

johe71

« Svar #45 skrivet: 11 mar-10 kl 18:47 »
Hur i helsike tänkte de som utformade pipetten????!!!

de tänkte väl helt rätt :)

det är ju ett medel gjort för katter och hundar. Har du katt så ska varje katt ha en pipett (0,5ml), för hundar finns det olika stora pipetter beroende på hur mycket hunden väger - men doseringen är är fortfarande hela pipetten till ett djur

de kan ju knappats ta hänsyn till dosering för andra djur än det är godkänt för när de utformar pipetten....

_olfi_

• Medelpad
« Svar #46 skrivet: 11 mar-10 kl 19:14 »
Jag hade samma tanke oavsett vilket djur man behandlar, kanske inte den biten om doseringen men om utformningen. I princip halva sidan är öppningen. skumt. Krävs inte mycket för att man själv ska få frontline över halva handen
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #47 skrivet: 30 mar-10 kl 13:57 »
hej,

är det någon som vet om frontline dödar äggen också?? Jag doserade med sprayen idag och alla löss dog på en gång..... som tur är var det bara mina gamla brahmas som var smittade... de värper inget ändå..... Men vet någon om frontline är skadligt för kycklingar?? Jag har några ruvhönor som jag vill behandla....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

May

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 31 mar-10 kl 10:38 »
Hej "earthangel" det funkar bra även om hönan har kycklingar. Du kan även använda Etotal från Lantmännen på ruvhönorna - du ger henne ett "pust" under varje vinge, då får hon lugn & ro att ruva ut kycklingarna och de skadas inte - har använt detta under många år till alla mina ruvhönor. Det är nimt och det funkar -
Lycka till :0)
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #49 skrivet: 31 mar-10 kl 10:40 »
hej,

är det någon som vet om frontline dödar äggen också?? Jag doserade med sprayen idag och alla löss dog på en gång..... som tur är var det bara mina gamla brahmas som var smittade... de värper inget ändå..... Men vet någon om frontline är skadligt för kycklingar?? Jag har några ruvhönor som jag vill behandla....

mvh

Jonathan

Jag vet inte om man vet om det är skadligt för kycklingar, men jag tycker det finns tillräckligt med avskräckande fakta om frontline för att inte vilja testa.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #50 skrivet: 31 mar-10 kl 14:02 »
hej,

alla mår bra idag och lössen är väck..... måste jag ombehandla de eller döds äggen också??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

jerker_s

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 26 aug-10 kl 15:25 »
Fy f..!! Hittade löss på min tupp idag! Har försökt läsa mig till en del och vad jag förstår så är det mer eller mindre normalt på höns...?? Det viktiga är att ha ett ordentligt sandbad åt dem..?? Och naturligtvis hålla så rent som möjligt i hönshuset (vi byter spån så fort det börjar lukta, ca 1 gång i månaden, en bal spån till 5 kvadratmeter och 5 höns och 6 kycklingar..)
Vi har sandbad i uteburen, räcker det eller ska det finnas ett torrt sandbad inne i hönshuset med??
Eller är det någon som förespråkar en behandling, tror vi har frontline, spot-on hemma.. Hur funkar det isåfall med behandling, hur gör man..?

jerker_s

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 26 aug-10 kl 15:32 »
Kan lössen eller andra kryp gå från hönsen  till katt eller tvärtom?

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 26 aug-10 kl 15:41 »
behandla med en droppe frontline, så försvinner lössen.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #54 skrivet: 26 aug-10 kl 16:39 »
Kan lössen eller andra kryp gå från hönsen  till katt eller tvärtom?

Löss är artspecifika. Dom kan naturligtvis krypa över på en katt (eller en människa) av misstag men dom kan inte föröka sig där. Samma gäller kattlöss dom går inte på höns, men dock hund :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 26 aug-10 kl 18:05 »
Tack för svar! Är det bara att droppa en droppe på huden, under fjädrarna? Ska jag behandla kycklingarna med med en droppe?

jerker_s

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 26 aug-10 kl 18:33 »
Nu har jag behandlat kycklingarna med 1,5 proppar och dvärghönorna med 2 droppar och de stora djuren med 3 droppar (tog allt jag hade hemma).. Så nu återstår att se vad som händer..

Åter till frågan: ska man ha sandbad inne i hönshuset eller räcker det att ha ute i buren?

Liro

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 26 aug-10 kl 20:36 »
Du bör ha karenstid på äggen när du behndlar med frontline, vet ej exakt hur länge men minst ett par veckor vad jag förstått, är nog till och med längre, ej heller äta djur som behandlats. Du kan ha aska i sandbadet om du har tillgång till det, annars kan du köpa kiselgur på en hästsportbutik eller kanske att lantmännen har det, blanda i det i sandbadet. Jag har ett sandbad ute och ett inne i en kattlåda, dock dammar det ju en del inne då men jag har gjort som en egen avdelning av hönshuset till det. Etotal pulver är ett medel som man kan använda till löss på höns, är eg till jaktiller men frågar man på lantmännen så rekommenderar dom det, dom säger dock att man ska blanda det i sandbadet men det tycker inte jag eftersonm hönsen då får det i luftvägar och ögon, även detta medel är giftigt men något snällare på karenstiden, jag har 2v för äggen på det medlet. Pudra lite med en sminkborste eller pensel under varje vinge + ett dutt i gumpen, är långtidsverkande som frontline. Man kan även pudra aningens med Etotal i botten på redet, man ska vara mkt försiktig med båda medlena och använda skyddshanskar. Jag har testat ett biologiskt medel som heter Bio Force, det funkar ok, luktar som gul såpa så det finns nog stora likheter med det. Lycka till.

Liro

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 26 aug-10 kl 20:38 »
Kiselgur är ett fossilt ämne bestående av mestadels kiseldioxid så det är helt ofarligt.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 26 aug-10 kl 20:57 »
Då får man altså kasta äggen..:S
Någon som vet hur lång karensen är mer precist?

När du skriver att man ej skall äta djuren som är behandlade, menar du att det under någon tid eller att de aldrig går att äta oavett hur länge man väntar efter behandling..?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser