Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 47036 gånger)

johe71

SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #60 skrivet: 26 aug-10 kl 21:09 »
Någon som vet hur lång karensen är mer precist?

nej, eftersom frontline inte är godkänt för användande på livsmedelsproducerande djur så finns det ingen fastställd karenstid (att testa fram en lämplig karenstid är väl en av sakerna som ska ingå när tillverkaren ansöker om ett godkännande)

så här säger fass.se om karenstider

”För preparat, som inte har en fastställd karenstid för djurslaget eller behandlings­sättet i fråga, tillämpas en karenstid på minst 28 dygn vid slakt och minst 7 dygn vid till­vara­tagande av mjölk och ägg för livsmedels­ändamål.” En förutsättning för detta är att den aktiva substansen har ett MRL-värde i enlighet med förordning 470/09/EG.

Det framgår vidare i 3 § av LIVSFS 2009:3 att om en högre dos av ett läkemedel används än vad som anges i de av Läkemedels­verket godkända produkt­resuméerna tillämpas en karenstid som förlängs i proportion till höjningen av doseringen

något att betänka när man väljer vilken karenstid man tänker tillämpa är att följande text står på frontline "Förutsatt att djuret inte schamponeras, kvarstår effekten mot loppor i minst 7 veckor. Skyddet mot fästingar varar i 3-5 veckor." - så uppenbarligen finns det aktiva ämnet kvar i djuret under längre tid...

jerker_s

• Södermanland
« Svar #61 skrivet: 26 aug-10 kl 21:25 »
Tack för tydlig info!

Då borde man ju vara på den säkra sidan om man låter bli att äta äggen i 2-3 månader och för säkerhets skull ej slakta inom 6 månader.. Det borde ju vara ok, eller vad tror ni?

Liro

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 26 aug-10 kl 21:27 »
Jättesvårt att säga men jag tycker det låter rätt ok, det är ju vad man är beredd att utsätta sig för iom att det inte finns en säker info om frontline för höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #63 skrivet: 26 aug-10 kl 22:49 »
På de flesta djur sitter Frontline utanpå huden i hudfettet. Det är därför som effekten försämras om djuret badas.

Upptaget genom huden är mycket litet. Den verksamma substansen har en låg giftighet för människor men en hög giftighet för löss.

Personligen tillämpar jag 2 veckors karens på ägg och 2 månad på slakt om jag har använt frontline.

Kan tillägga att jag av misstag injicerade ca 1ml frontline (ca 10droppar) i handen. Jag hade köpt stora pipetter för hundar över 40kg och drog upp den lilla dos jag behövde till mina katter med en spruta och en kanyl. Då kom den busiga hunden och hoppade på mig så att jag ramlade och tömde innehållet i handen :-\ Kan berätta att det sved så in i  pga av att frontline är löst i alkohol. Jag ringde Giftinformationen som sa att den största risken var att jag skulle få en sårinfektion pga att kanylen inte var steril. Förmodligen hade dock alkoholen i frontlinen steriliserat kanylen för det enda som blev var en svag rodnad som var försvunnen 12 timmar senare.

Av detta har jag dragit slutsatsen att man bör ha karens men man behöver inte vara hysterisk.

Etotal kan jag inte använda då jag blir jätte dålig av det..... Använde det vid ett tillfälle och var tvungen att ha en kompis att städa mitt hönshus och bada alla hönsen....jag fick andnöd så fort jag hanterade hönsen :-\  Men jag är förmodligen överkänslig :-X
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Liro

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 27 aug-10 kl 14:17 »
Det finns ju en massa olika styrkor. Spontant skulle jag väl tänka mig att använda det som är till katt Frontline-vet 100mg/ml men så är det en som heter Frontline comp spot-on också, vilken använder ni?

johe71

« Svar #65 skrivet: 27 aug-10 kl 14:26 »
enligt fass.se

Frontline vet. Spot-on 100 mg Fipronil/ml
Frontline Comp Spot-on 100 mg Fipronil/ml samt 90 mg Metopren/ml

så det är ju uppenbarligen något mer aktivt ämne i den som heter Comp.... (har inte läst på vad eller varför)

det finns även en Frontline vet. spray  2,5 mg Fipronil/ml

Liro

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 27 aug-10 kl 14:33 »
aha, det missade jag, tyckmen har nu läst. Vad jag förstår så tar/hämmar den som heter comp även larver och ägg :) Men är det ngn som testat comp? Tack
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 14:36 av Liro »

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #67 skrivet: 28 aug-10 kl 15:12 »
Ja jag väntade 2 veckor på äggen.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

nina77

• Hälsingland
« Svar #68 skrivet: 13 sep-10 kl 13:38 »
Jag skrev tidigare om att mina höns hade löss, nu verkar det som att det är fjäderätande löss :-(.... JAg har bara sett löss på mina Stora Dorkinghöns. Samt på två nyinköpta dvärgkochinkycklingar. Som bor för sig själva. JAg har städat mitt hönshus, det går inte att sanera eftersom att det är ett gammalt timmat stall.

Jag har efter noga övervägande bestämt mig för att behandla dom med frontline, jag har 23 djur, antar att jag måste behandla allihopa även om jag inte sett lus på alla.  Hur mkt behöver jag köpa?? Vad kostar det. Räcker det med en behandling? Mina små nyinköpta dvärgkochin har kusar i alla storlekar, är så sur för att jag köpte dom innan jag sett efter. Men dom är så söta och alldeles tama så jag vill gärna ha dem kvar. Är så rädd att det finns röda hönskvalster på dom. Det vill jag verkligen inte ha i mitt hönshus. Dödar frontline hönskvalster oxå?

nina77

• Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 13 sep-10 kl 21:53 »
Nu är alla mina 23höns o tuppar frontlinade, så nu blir det äggkarens ett bra tag. Just nu har jag bara 5 som värper, de andra har inte börjat än.
Jag gav dom en dos i nacken och en vid rumpan. Mer till de stora och liten dos till dvärgarna.

Nu hoppas jag att jag bara hittar glada pigga höns i hönshuset i morgon, skulle ju inte kännas så kul om jag gjort dem sjuka av behandlingen.

Liro

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 13 sep-10 kl 22:42 »
Jag har bara gett en droppe i nacken och det räckte för att ha ihjäl lössen, om det har ihjäl röda hönskvalster vet jag inte men jag hoppas innerligt att de får det tufft i alla fall. Vet inte riktigt hur länge man bör ha karens på äggen, jag har haft 2v nu och har slängt 90 ägg...helt sjukt, det kändes inget vidare.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #71 skrivet: 13 sep-10 kl 22:43 »
jag hade karens i en vecka sen åt vi äggen o ingen blev sjuka alls  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anso1971

• Dalarna
« Svar #72 skrivet: 13 sep-10 kl 23:35 »
Man blir inte direkt sjuk av att få i sig frontline i så små doser som ägg från behandlade höns. Det frontline innehåller är hormonstörande vilket innebär att barn som äter dessa ägg skulle kunna tänkas få svårt att få egna barn i framtiden.

Hade jag själv passerat reproducerande ålder så vet jag inte om jag hade brytt mig om att kassera ägg alls, men jag skulle inte ge dem till mina barn.
När vi behandlat har vi slängt äggen i en vecka, sedan har jag försökt ge barnen av äldre lagrade ägg under ytterligare en period.

Ämnets upptagning genom hud på hund och katt (som det är testat på) är väldigt låg, och det finns väl ingen anledning att tro att det skulle vara så mycket högre på höns. Upptagningen oralt är också mycket låg (i de fall en behandlad katt tex skulle slicka sin päls). Så halten i ägg borde vara mycket låg och upptagningen i kroppen efter att ätit äggen reducerar mängden ytterligare.
Men jag vill inte ta risker med mina barn...
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

nina77

• Hälsingland
« Svar #73 skrivet: 14 sep-10 kl 08:28 »
Nu har jag varit ut och släppt ut hönsen, drömde i natt att de låg döda på morgonen :-( Men så var det inte. Alla verkade må toppen och var som vanligt. Jag kollade efter lus på en av dom största och jag hittade knappt någon, de få jag såg var antagligen döende, för de var mkt långsamma. Kollade även mina två småttingar som igår var full av lus och annat skit, det fanns nån enstaka som rörde sig. Igår kunde jag hitta 5 st på samma fjäder. Det låg döda lusar lite här o där i fjäderdräkten. Me like :-) Jag ska kolla de större lite mer nogrannt senare idag när solen kikar fram. NU hoppas jag att de drar ner på värpet så jag slipper kasta så mkt ägg....dom kan väl ta en liten paus nu då?? Tror inte mina andra blomme oh dvärgkohin hade löss heller, har aldrig sett nån på dom. Kollade även igår innan de fick frontline, men för att vara på den säkra sidan så avlusade jag allihopa. De har ju inte börjat värpa än. Så där slipper jag iaf slänga ägg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #74 skrivet: 14 sep-10 kl 08:52 »
Nu vet ja inte om du har hund eller katt men om du har så är ju ägg väldigt fin mat till dem. Och med tanke på att Frontline är godkännt att hälla direkt på hunden eller katten är det nog helt OK att mata djuren med äggen. Så gör åtminstonne jag och mina hundar älskar när det är karens på ägg här hemma  ;)

Om man knäcker äggen går de dessutom att frysa om det skulle vara så att du får många ägg.

Har du inte hund & katt själv så har du kanske någon bekant som skulle uppskatta lite gratismat till sina djur :D

Åtmistone jag tycker inte det känns lika hemskt med karensägg om man kan göra så. Har annars väldigt ont av att slänga mat :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #75 skrivet: 14 sep-10 kl 09:43 »
Bra ide!!
Jag ska göra äggröra till vovven :-) Katterna kan oxå få äggula om de gillar det. Skulle jag kunna göra äggröra till mina halvvuxna kycklingar oxå?? De värper ju inget. Vore ju finfint proteinfoder till dem. Sen kan man ju göra hårinpackning.

Tänkte på en sak, om man bakar en sockerkaka på äggen som antagligen bara innehåller jättelite ämnen från frontline och delar den i 15 bitar, då kan det ju inte bli mkt ämne kvar i varje bit??? Bara en tanke. Men jag vet inte om jag törs. 

Nu vet ja inte om du har hund eller katt men om du har så är ju ägg väldigt fin mat till dem. Och med tanke på att Frontline är godkännt att hälla direkt på hunden eller katten är det nog helt OK att mata djuren med äggen. Så gör åtminstonne jag och mina hundar älskar när det är karens på ägg här hemma  ;)

Om man knäcker äggen går de dessutom att frysa om det skulle vara så att du får många ägg.

Har du inte hund & katt själv så har du kanske någon bekant som skulle uppskatta lite gratismat till sina djur :D

Åtmistone jag tycker inte det känns lika hemskt med karensägg om man kan göra så. Har annars väldigt ont av att slänga mat :-\

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #76 skrivet: 14 sep-10 kl 10:42 »
Vilken styrka använde du till hönorna ? (har själv för hundar upp till 40 kg men det är väl för häftigt)
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

nina77

• Hälsingland
« Svar #77 skrivet: 14 sep-10 kl 11:05 »
Hej!!
Det var den jag använde, till mina 23 höns gick det åt ca 1½ pippett. Jag tömde innehållet i en liten mugg och sen så sög jag upp den mängden varje höna skulle ha i en pytteliten spruta som jag fick på apoteket. den var graderat 0,1ml-1ml. Vätskan i de olika pipetterna är desamma, bara mängden i pipetterna som skiljer sig. Jag doserade 0.2 ml/stor höna och 0.1ml/ liten dvärghöna. Kycklingarna på 10 v fick 1 droppe. Jag satte medel i nacken och bak på gumpen. Jag gjorde detta när hönorna halvsov, så det gick lugnt till väga. De flesta av mina höns är inte så välhanterade och tycker inte om att bli upplyfta. Jag tog hjälp av min sambo som doserade och märkte de som var klara. Vi ritade ett streck med en whiteboardpenna på foten på de som fått frontline. Hela proceduren med alla 23 djuren tog inte mer än 15 minuter.

Vilken styrka använde du till hönorna ? (har själv för hundar upp till 40 kg men det är väl för häftigt)

rackarns

• Närke
« Svar #78 skrivet: 15 sep-10 kl 00:05 »

det är samma styrka i de olika "vikterna" Fronline. Skillnaden är mängden innehåll i pipetten :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #79 skrivet: 15 sep-10 kl 15:07 »
Alla höns mår fortfarande fint. Och det finns inte en levande lus, tycker tom att de ser piggare ut, kammarna är rödare och de kliar sig inte lika mkt. Så härligt att se att de mår bättre. Några fina ägg har det oxå blivit, men de ligger kvar i kartonger i hönshuset, försöker hita användningsområden som inte innebär att äta dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser