Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 42816 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-10 kl 14:34 »
Jag har behandlat med frontline en gång och tog då bara en droppe per höna. Det funkade bra. Jag skulle däremot inte använda frontline igen efter att ha läst nå mkt negativt om det.
Alternativen är Etotal eller Flusa som bägge kan köpas på granngården.

Här kan du läsa lite mer om de olika medlen. Karrens på äggen skulle jag rekomendera vilket medel du än väljer.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82674.msg698912#msg698912

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #21 skrivet: 06 feb-10 kl 14:58 »
Tack för svaret !   :)
Kära nån, då gäller det bara att bestämma sig för vilket då.. :-\   ska kolla om det inte finns flusa kvar i lagårn... sebacil har jag också... 

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #22 skrivet: 06 feb-10 kl 19:00 »
Jag vågar faktiskt inte använda medel som Frontline. Enligt rekommendationer från "min" veterinär ska man inte använda Frontline om man har flera hundar eller katter då dom kan få i sig gift när dom leker eller slickar varandra. Jag använder min "gamla" beprövade metod med att slå en jutesäck med släckt kalk på väggarna om jag upptäcker ohyra eller om jag är lite lat, sprutar med Radar speciellt på sittpinnarna.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #23 skrivet: 07 feb-10 kl 20:56 »
Men Radar känns ju inte som nåt djurvänligt alternativ heller?! Lär inte hjälpa mot hönslöss heller då man inte kan ha hönsen inne samtidigt som man sprutar med Radar... och lössen följer ju med hönsen.

Men hur länge ska man undvika att äta äggen?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #24 skrivet: 08 feb-10 kl 13:06 »
Jag har behandlat alla mina inköpta höns med Frontline då de flesta har vart proppade med löss. 1 droppe i nacken och 1 droppe bak i gumpen. Dagen efter har de vart lusfria.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #25 skrivet: 08 feb-10 kl 15:15 »
Men Radar känns ju inte som nåt djurvänligt alternativ heller?! Lär inte hjälpa mot hönslöss heller då man inte kan ha hönsen inne samtidigt som man sprutar med Radar... och lössen följer ju med hönsen.

Men hur länge ska man undvika att äta äggen?

Dom som använder Radar brukar spruta det på hönsen!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #26 skrivet: 08 feb-10 kl 19:35 »
Jag har fortfarande inte kunnat bestämt mig för vilket preparat jag ska använda  ::)
 Vad jag har kunnat se är det bara den lille tuppen som har kryp på sig, men man ska förmodligen behandla alla ändå ?    Rackarns : Vilken styrka använde du ? Det finns tydligen flera men för katt måste det väl vara ?
Man kan väl inte spruta radar på hönsen ?  :o 

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #27 skrivet: 08 feb-10 kl 19:46 »
Jag har fortfarande inte kunnat bestämt mig för vilket preparat jag ska använda  ::)
 Vad jag har kunnat se är det bara den lille tuppen som har kryp på sig, men man ska förmodligen behandla alla ändå ?    Rackarns : Vilken styrka använde du ? Det finns tydligen flera men för katt måste det väl vara ?
Man kan väl inte spruta radar på hönsen ?  :o

Jag köpte Frontline och behandlade igår kväll, jag tog den för de största hundarna då räcker en pipett till många hönor. Jag fick tom halva pipetten kvar... Satte iofs bara en droppe i nacken på hönorna. Ska bli spännande att se ifall det har gett nåt resultat.

Men vet fortfarande inte hur länge jag måste kasta äggen?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #28 skrivet: 08 feb-10 kl 19:49 »
Vad är det för löss ni skriver om?
E de fjäderlöss hjälper inte Frontline.
Frontline hjälper bara till paraciter som biter på hönan.
Frontline e ingen höjdare.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #29 skrivet: 08 feb-10 kl 20:34 »
Vad är det för löss ni skriver om?
E de fjäderlöss hjälper inte Frontline.
Frontline hjälper bara till paraciter som biter på hönan.
Frontline e ingen höjdare.
Frontline sitter främst utanpå huden och tas i ringa mängder upp av blodomloppet. Ohyran behöver alltså inte suga blod för att dö av Frontline utan det räcker att ohyran kryper på huden!!

Jag vet inte om du tänker på Ivomec  som tas upp genom huden. Ivomec fungerar bäst på sådant som suger blod och på inälvsparasiter och benkvalster.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #30 skrivet: 08 feb-10 kl 23:01 »
En höna som kryllade av löss nedanför kloaken igår på dagen är helt lusfri på samma ställe ikväll =) (efter en droppe Frontline)

Nu är det väl egentligen bara att vänta på att äggen ska kläckas och de små j*vlarna ska dö också...  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Eneborgs fjäderfä

  • Inlägg: 51
    • Skåne
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #31 skrivet: 08 feb-10 kl 23:14 »
Frontline. En droppe mellan skulderbladen och en vid sadeln. Behandla alla. Funkar kanon.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #32 skrivet: 08 feb-10 kl 23:25 »
Det går nog inte att säga säkert hur lång karrens man ska ha på äggen eftersom det inte är ett medel för höns och därmed inte finns forskning på det. Minst en vecka i alla fall, kanske två?

Det var en artikel i lanthönsklubbens tidning för nåt år sen eller så där man tyckte sig ha sett samband mellan frontline och missbildningar, eller hur det nu var. Jag kan leta upp den en annan dag, men nån annan kanske mins?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #33 skrivet: 08 feb-10 kl 23:40 »
men nån annan kanske mins?

hittade det här när jag sökte på forumet

I den amerikanska tidskriften ”Journal of Pesticide
Reform” våren 2005 skriver Caroline Cox bl.a. följande
som är värt att tänka på.
Fipronil, det verksamma ämnet i Frontline, verkar
genom att påverka nervsystemet hos insekter. Det
blockerar normala nervfunktioner vilket dödar insekten.
Tester på råttor har visat att fipronil orsakar nervstörningar
såsom ökad aggressivitet, njurskador samt
påverkar kroppens hormonfunktioner. Det sänker halten

halten
sköldkörtelhormon, som kontrollerar ämnesomsättningen.
Det påverkar även könshormonerna, både progesteron
och estradiol. Detta innebär att Frontline stör
både reproduktion och utveckling. T ex fick honråttor
dubbelt så lång tid mellan brunstperioderna och hade
svårare att bli dräktiga. Råtthonor som fått fipronil under
dräktigheten hade ökad fosterdöd, födde mindre
antal ungar som dessutom var små till växten. Hanlig
avkomma från behandlade mödrar tog längre tid på
sig att uppnå könsmognad. Då fipronil är ett nervgift
orsakar det även störningar på nervsystemet under
fosterutvecklingen. Avkomman till behandlade råttor
hade mindre hjärnor än normalt och olika sorters beteendeförändringar.

När man behandlar en hund eller katt med Frontline
droppar man medlet på huden, sedan sprids det långsamt
via fett i huden och hårcellerna. Forskning (på
Murray State University) har visat att efter behandlingen
överförs fipronil från djur till människa om
man klappar djuret. Mängden var störst under första
dygnet, men det fanns fipronil kvar i minst 56 dygn.
Tester sponsrade av fipronil-tillverkare visar att
små mängder fipronil dödar vaktlar, rapphöns och
fasaner. Förgiftningssymptom hos fåglar är ostadighet,
slöhet, diarré och matvägran. När fipronil utsätts
för ljus kan det brytas ner till en molekyl som kallas
fipronil-desulfinyl. Denna nedbrytningsprodukt är
ungefär 10 ggr giftigare än fipronil och tas ännu lättar
upp via huden. Den är dessutom betydligt giftigare för
fåglar än fipronil.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #34 skrivet: 09 feb-10 kl 08:18 »
Man ska alltid ta giftlarm på största allvar!!!  MEN jag blir så trött på varningar som innehåller "små mängder" dödar osv. Vad F-N är små mängder ?!?!? 1 liter är en liten mängd om man jämför med 1 kubikmeter. 1millimol är en liten mängd om man jämför med 1mol. :-\

Själv har jag använt Frontline på höns i samma dos som man ger hund dvs 0,1-0,5 ml/kg höna. Inga djur har dött, inga ökade befruktningsproblem och inte fler missbildade kycklingar. Visst Frontline är giftigt men det är andra bekämpningsmedel också.

Så min emperiska studie visar att 0,1-0,5ml/kg höna inte ens uppnår LD 50 vädet (dvs den dos när 50% av djuren dör). Jag har nog behandlat  över 100 höns och kycklingarutan ett enda dödsfall. Slutsats 0,1-0,5ml/kg är inte en tillräckligt stor mängd för att vara en "små mängder dödar"

Man bör också beakta att ohyra också dödar även om det tar lite tid och krävs ett större antal (för att använda samma svävande terminologi)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #35 skrivet: 09 feb-10 kl 09:00 »
Kanske lite OT men ett tips när man frontlinear sitt djur är att dra upp medlet i en vanlig doseringsspruta. Det blir mindre kladd och man kommer ner bättre i pälsen/dunet, samt att man ser tydligt hur mycket man använt. Snål som jag är ;) köper jag stora pipetter och doserar efter djurets vikt så jag slipper köpa 2 olika svindyra förpackningar för hunden å kissarna.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #36 skrivet: 09 feb-10 kl 19:42 »
Funderade på en sak också... jag köpte de största pipetterna Frontline, men när jag gett varje höna en droppe så hade jag halva pipetten kvar. Vad göra med den?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #37 skrivet: 09 feb-10 kl 22:39 »
Funderade på en sak också... jag köpte de största pipetterna Frontline, men när jag gett varje höna en droppe så hade jag halva pipetten kvar. Vad göra med den?
Tejpa för hålet i förpackningen så att det blir tätt och förvara mörkt och i normal rumstemperatur så håller det i åtminstonne 3 månader. Då kan du använda resten om du får återfall. (eller rättare sagt dina höns får återfall ;))
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #38 skrivet: 10 feb-10 kl 14:50 »
Dom som använder Radar brukar spruta det på hönsen!
Jag sprutar aldrig radar på hönsen utan slänger ut höns vatten och foder och sprutar med radar i hönshuset, låter verka minst en timme sedan vädrar jag noga innan hönsen släpps in. Annars kalkar jag för det mesta. Kalkdammet gör att ohyrans andningsvägar täpps igen och de dör. Jag har också släckt kalk i ströt inne och i gruset i hönsgården. Jag vet inte vilket som är effektivast, men jag kalkar hellre ett par gånger mera än använder gift. Jag tror inte att man helt kan utrota ohyra utan att göra återkommande saneringar. Ohyra sprids ju även med vilda fåglar som kan vara svårt att undvika, speciellt om man har höns som får gå fritt ute.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #39 skrivet: 10 feb-10 kl 19:50 »
Det hade Flusha hemma, så jag gav tuppen en droppe på halsen och i dag fanns det inte ett endaste kryp på honom  ;D  Hoppas de aldrig mer kommer tillbaka...   ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser