Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burrig,drar in huvudet,sluter ögonen, Kammen är jätteblek, mager???  (läst 5293 gånger)

ingaplinga

Nu är det dags igen - en höna är sjuk. Hon är en dvärgcochin med två kycklingar på 2 månader. Igår och idag burrar hon upp sig, drar in huvudet och sluter ögonen. Kammen är jätteblek och hon är mager! Hon äter dock fortfarande. Avföringen har jag inte koll på men nu är hon isolerad.

Har gett Esbetree i två dagar då jag trodde det var coccidios. Pratade dock med veterinär idag och sedan körde jag och hämtade medicin mot gapmask.

Vad tror ni?!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Om du har terramycin hemma så testa att ge det... Kan vara någon infektion hon har i kroppen. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ingaplinga

Har Bactrim (flytande) och Terracortil (salva till människor - örat). Kan det vara farligt att mixa för många mediciner?!

ingaplinga

Ohyra finns inte. Gjorde rent hela hönshuset för cirka en månad sedan med Virkon S, skurade och skrubbade rent. Sedan behandlades alla djur med Frontline.

Hur har man koll på bristsjukdomar? Hönsen får Allfor (eller vad det nu heter - helfoder) + lite andra frön + matrester + att de går fritt i trädgården.

Fredrikslund

• Södermanland
då är det nog inte brist på något...

ingaplinga

Men vad kan det vara?! Helt plötsligt bara burrade hon upp sig och satt och blundade. Idag kände jag hur mager hon är... trots att hon äter. Det är så himla trist när djuren är sjuka! :(

Det känns skönt att kunna diskutera här på forumet i alla fall.

Fredrikslund

• Södermanland
jag behandlade mina sebright engång med etotal, och efter det började alla skaka på huvudet som galningar. trodde det var någon sjkdom, men efter 1-2 dagar försvann det. tror det var etotalet som dom hade fått in i lugnorna och tålde inte det på någotvis, för det var precis efter som det började. bahandlade dock alla andra höns samtidigt, men dom var normala ???

ingaplinga

Men är det något mer jag kan göra för min lilla höna? Hon har ju fått medicin mot coccidios och gapmask och är isolerad i varmt rum. Behandlingen med Frontline för cirka en månad går ju inte att "radera".

Jag VILL inte hitta henne död  :-\

ingaplinga

Lilla Sussi har överlevt natten  :)

ingaplinga

Tack för tipset med rapsolja det ska jag testa också. Känns mycket bättre än allt giftigt.

Min höna är inte alls rosslig eller så i halsen. Hon bara magrade av och all energi försvann. Blek om kammen och burrar upp sig. Idag har hon bara ätit lite äggula. Vad gör du med dina hönor för att få dem bättre?!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
har du inte ställt henne på antibiotika(terramycin) så gör det nu..hjälper om det är en infektion..ofarligt om det inte är det, du har maskat och gett sulfa mot cocc, hon har ingen brist..låter som infektion i mina öron..det verkar som om du har ett bra samarbete med din vet..ta upp det här med henne/honom direkt och be om att få ett recept på terramycin inringt..kommer du hursomhelst att ha nytta av nästa gång nån höna blir sjuk och det är det första du bör misstänka när dom blir hängiga..infektion alltså..om det inte är infektion så är det inte mycket annat än det du gjort som du kan prova.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
bactrim är antibiotika/sulfa mot luftvägsproblem och urinvägsinfektioner..terramycin är mer bredspektrigt..det du kan göra är att mixa äggula, a-fil och lite honung och ge det som stödfoder med en tom injektionsspruta direkt i näbben en till ett par ml per gång, håll upp näbben med ena handen och fyll undernäbben med lösningen..låt henne svälja mellan gångerna ca 15-20 ml 3 ggr per dag är lagom..vanlig magnecyl i drickvattnet hjälper till om hon har feber eller lätt inflammation 500 mg/2 L dricksvatten.
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 14:36 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

ingaplinga

Tack alla snälla människor! Nu är det kväll och jag ska genast ut och stödmata Sussie och imorgon ringer jag veterinären och ber om Terramycin.

Supertack  :D

ingaplinga

Hon har överlevt ännu en natt men äter inte idag. Har stödmatat igen och ringt veterinären. Terramycin finns inte längre i droppar och bara jätteförpackning av pulver - någon som har mycket pulver hemma och som vill sälja till mig??! Fick rekommenderat Bactrim som jag har hemma. Nästa försök alltså...

Fredrikslund

• Södermanland
grejen är ju den att om någon skickar idag komer det inte fram förens på måndag och då kan det nog vara försent  :-\

ingaplinga

Men enligt veterinären ska jag ge Bactrim och om jag sedan får Terramycin kanske det hjälper bättre om det är mer "bredspektrum" och tar död på fler bakterier. Bactrim kan kanske hålla henne vid liv några dagar till...

Så jag undrar fortfarande om någon vill sälja lite Terramycinpulver och skicka till mig!

Tack  :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Tycker att du ska köpa en fp terramycin 500 gram räcker ett tag och du kommer att ha nytta av det..det här är inte sista gången dom kommer att bli sjuka och har du det hemma kan du sätta in behandlingen direkt..

ingaplinga

Bactrim är det jag har. Ska kolla om en fp Terramycin går att få då.

News: Sussie har fått rödare kam och åt lite själv när jag släppte ut henne en stund i solen, efter medicinering och tvångsmatning. Hon pickade frön och gräs  ;D ;D

ingaplinga

Lilla Sussie kämpar på. Hon äter dock inte om hon inte är ute med flocken så jag har låtit henne luffa runt lite i trädgården en stund och picka. Kanske inte det bästa men hon får lite livslust och kammen är rödare idag.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
gapar dom och har svårt att andas kan det funka riktigt bra med tylan och spiromycin i kombination..gäller infektion i luftvägarna

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser