Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stan vs. landet  (läst 15209 gånger)

Rosten

• Närke
SV: stan vs. landet
« Svar #60 skrivet: 15 aug-08 kl 21:56 »
Vi får ju också vara med och betala stadens blommor, parkunderhåll, skadegörelse, nedskräpning, rensning av rabatter och tusen andra saker som man borde slopa helt.

AnnyLee

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 16 aug-08 kl 08:16 »
Personligen skulle jag inte klara att bo i stan, för mej blir det en ständig stress när det aldrig är tyst. Och jo, jag HAR bott i stan. Jag GILLAR faktiskt att kräla i trädgårdsland och mocka skit. Förrymda djur är ju däremot inte så skoj, men ingen tvingar en ju att ha vare sig land eller djur bara för att man bor på landet.

Vi har ett stort hus som vi har köpt billigt; hade vi köpt det i stan hade vi fått sätta en 2:a framför köpebeloppet (2 miljoner alltså) och vi kan resa till och från arbetet ganska många gånger på den summan. Faktiskt så är det så att när vi har räknat ihop lån och driftskostnader så bor vi BILLIGARE än t.ex min kusin som har en liten tvåa i ett halvdåligt område i stan. Och jo, han har också resor till arbetet eftersom han jobbar knepiga arbetstider så att det inte finns bussförbindelser som passar vilket gör att han måste åka bil.

Men visst; han behöver inte gräsklippare, krattor, spadarn mm, mm, men (i mitt tycke) heller ingen livskvalité. Kanske inte i hans tycke heller, för han letar hus på landet nu.

Birgit

« Svar #62 skrivet: 16 aug-08 kl 13:52 »
Vi har gratis uppvärming via ved, gratis vatten = egen brunn.
Just nu röjer vi i en mark som varit granskog och som nu är godkänt för återskapande av naturbetesmark. Troligen blir det högsta klassningen där, enligt kontrollanten och då hamnar vi runt 3000:-/ha. Det mesta sker för hand och inga nya maskiner har köpts in. Arealen är 7,5 ha. Dessutom slipper vi gå på gym ;D Fåren är glada = får massor av löv == inga parasitproblem heller ;)
Tänk så kul man har det på landet!

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #63 skrivet: 16 aug-08 kl 14:18 »
Varför skall vi landsortsbor vara med och betala storstädernas vägutbyggnader? Vi får ju bara parkeringsböter om vi själva åker in till städerna.

Nej, omdirigera vägverkets pengar till att bygga bättre landsortsvägar och låt storstadsborna åka tunnelbana eller spårvagn.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 16 aug-08 kl 20:20 »
Varför skall vi landsortsbor vara med och betala storstädernas vägutbyggnader? Vi får ju bara parkeringsböter om vi själva åker in till städerna.

Nej, omdirigera vägverkets pengar till att bygga bättre landsortsvägar och låt storstadsborna åka tunnelbana eller spårvagn.
Bättre att omdirigera vägverkets pengar till att bygga ut kollektivtrafiken i hela landet ... även på landsbygden. Det är definitivt svårare att välja landsbygdsboende med barn och ungdomar i familjen om man också vill minska miljöutsläppen. Jag själv tvingas ha bil för att ta mig till jobbet. Skolbussen går åt fel håll så den kan jag inte åka med.
Inte nog med parkeringsböter, nu måste man ju betala tull också ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Snowy

• -
« Svar #65 skrivet: 20 jul-12 kl 11:39 »
Det där är ju helt upp till var och en var man trivs att bo och vad man prioriterar i livet. Någon skrev att man får mer fritid i en lägenhet, men det hela handlar ju också om vad man gör av med sin fritid. En del kanske gillar att måla hus, klippa gräs och kräla i landet på sin fritid och njuter av den stunden och avkopplingen. Medan andra njuter av att spendera tiden med picknic i en park i stan vid stadens kanal.
Och vissa tycker om både och och ser livsglädje i det.
Det är väl tur att vi är olika :)

Tösen

• Småland
« Svar #66 skrivet: 20 jul-12 kl 12:09 »
Fick höra en gång att... I lägenhet bor man, i hus lever man. Och där har jag sagt mitt :)
Det blir vad du gör det till!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #67 skrivet: 20 jul-12 kl 13:43 »
det är trivsammast på landet tycker jag men det är ju personlig läggning det. men det som måste vara allra bäst är väll att bo på tex ekkerö eller värmdö i en mer lantlig miljö men ha nära till allt ändå. men då kostar ju kåkarna mellan 5-15 miljoner om man ska ha det lite rymligt.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sizz

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 20 jul-12 kl 15:01 »
Vi har gratis uppvärming via ved, gratis vatten = egen brunn.
Just nu röjer vi i en mark som varit granskog och som nu är godkänt för återskapande av naturbetesmark. Troligen blir det högsta klassningen där, enligt kontrollanten och då hamnar vi runt 3000:-/ha. Det mesta sker för hand och inga nya maskiner har köpts in. Arealen är 7,5 ha. Dessutom slipper vi gå på gym ;D Fåren är glada = får massor av löv == inga parasitproblem heller ;)
Tänk så kul man har det på landet!
Vad innebär det att återskapa naturbetesmark?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #69 skrivet: 20 jul-12 kl 17:20 »
(har inte läst hela tråden)
När vi flyttade hit kostade det för oss ungefär 10000 kr/mån att bo i stan (hyra, el, mat, busskort, m.m.)
och vi räknade på att vi skulle behöva ca 10000 kr/mån då vi flyttade till hus (blandannat sophämtning, el, bensin till bilen, disel till traktorn, mat m.m. och sparande som inte fanns på kartan i stan) fast vi har inte gjort oss av med så mkt/månad, möjligen om man räknar med tillfällig utgifter som tex att laga bilen men det har nog inte varit så mkt mer än 10000 i snitt ändå.
om nån av oss skulle få ett jobb i stan så skulle väl bensinkostnaden gå upp men då går ju matkostnaden ständigt neråt eftersom vi odlar egen mat.
ett annat plus är att jag har väl haft ett eller två migränanfall sen vi flyttade hit och jag sover mkt bättre så vi tjänar ju på medeciner också.
så för oss är det riktigt billigt, men då har vi ju sett till att inte vara skyldiga pengar eller så utan vi sparar heldre till saker eller har tur/otur.

TW

• Finland
« Svar #70 skrivet: 21 jul-12 kl 20:37 »
Rapchics uträkningar låter intressanta.

Jag har själv iaktagit att lägenhetsfolk i allmänhet är trälbundna till sina heltidsarbeten medan man som landsbo kan stöda på flera ben och därmed ha bättre säkerhetsmarginaler om arbetsmarknaden sviktar.  Det leder till att man kan leva mera människovärdigt och tryggt. Någon hobby eller bisyssla kan växa till den nya huvudsysslan och man måste inte låna miljoner till utrymmen för att kunna starta eget. Dessutom har man bättre möjligheter att rätta utgifterna efter inkomsterna.
Till exempel skulle jag ha varit dömd till evig arbetslöshet i stan men tack vare att jag bor på landet gick det att starta egen verksamhet och få ett nästan-heltidsarbete att leva på med måttliga investeringar.
Trygghet och möjligheter syns inte i ekonomiska uträkningar men de är mycket värda då det krånglar i livet och det gör det ju oftast.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

krikav

• Hälsingland
« Svar #71 skrivet: 02 aug-12 kl 23:39 »
Med de nuvarande priserna på bostäder i städerna, så vore det ekonomiskt självmord för någon från landet att flytta in.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 11 sep-12 kl 04:04 »
Lite jämförelse summor från mej :
Hus i Vallentuna , norra stockholm m litet stall 11000kr i mån i kallhyra , uppvärmning ved+ el .

Hus i Rejmyre skogarna med stooort stall massa massa , hagar , sjö , lösdrift hönshus två bostadshus + gäststuga , jaktmark , kräftfiske mm mm 13000kr i mån i kallhyra uppvärming kaminer i alla rum dvs ved.

Hus med normal stort stall I kungsör + hagar lösdrift hönshus flera st ,äppellund OCH ligger centralt 8800kr i mån kallhyra uppvärmning pellets a 2500kr i månaden på vintern.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosten

• Närke
« Svar #73 skrivet: 02 okt-12 kl 11:17 »
Med de nuvarande priserna på bostäder i städerna, så vore det ekonomiskt självmord för någon från landet att flytta in.
Iinte om du köper ett renoveringsobjekt och renoverar själv.
Då ökar huset i värde betydligt mera om det ligger i staden.
Vilket gör att du sedan kan säja det med marginal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser