Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spartips / ecotips  (läst 12632 gånger)

jenses

• Gäst
SV: Spartips / ecotips
« Svar #20 skrivet: 03 jul-08 kl 00:18 »
Det är ett leasingbolag som jag köper i stort sätt all min it-utrustning genom, då är priset oftast 20% av nypriset och varorna drygt 1 år gamla.
...och leasingbolaget heter?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 03 jul-08 kl 08:34 »
...och leasingbolaget heter?
captive finance och de finns i linköping.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

GlaTzee

« Svar #22 skrivet: 28 jul-08 kl 20:04 »
  • Köp snålduschande munstycken från t.ex. naturskyddsföreningen (de skickar även med munstycken till vanliga kranen)
  • Använd tygpåse när du handlar
  • Ha grenkontakter med strömbrytare som du slår av varje kväll för att minska standby-elen
  • Handla på Second Hand
  • Sälj dina överblivna saker på loppis
  • Har du bil - kör ecodrivning (samma tanke som när man cyklar. Man använder sig av bilens rullkraft. Dvs, när man cyklar så försöker man rulla så mycket som möjligt och inte som de flesta gasa på för fulla muggar och precis innan rödljuset så bromsar man in. Rulla så mycket det bara går och kör på höga växlar. 5:ans växel i 50 km/h)
  • Köp en tvättboll på designtorget och sluta använd tvättmedel
  • Låna på biblioteket
  • Köp mat som är på sista datum då den oftast är rabatterad

Återkommer med mer när de dyker upp i huvudet.

GlaTzee

« Svar #23 skrivet: 28 jul-08 kl 22:45 »
Kom på en annan sak.
Innan du duschar. Ta ut dig riktigt ordentligt så att du blir riktigt varm. T.ex. hoppa hopprep i 5-10 minuter. Detta gör att du inte behöver använda lika varmt vatten när du duschar och andra fördelar är att när du tränar och blir varm så öppnar porerna sig på kroppen och gör att du i stort sett inte behöver någon tvål. Sedan när du duschat ett tag i det sköna kalla vattnet så sluter sig porerna eftersom kroppen vill skydda sig mot kylan. Detta gör att kroppen inte står vidöppen för att ta emot mikroskopiska skräpartiklar som när man duschat varmt.
Sedan så får man ju sig en träningsstund också :)

teufel

« Svar #24 skrivet: 29 jul-08 kl 14:19 »
Hittade följande site där man kan ge bort, byta eller ta emot andras gamla saker för bara kostnaden att hämta det:

www.utanpengar.se

/Patrick

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 29 jul-08 kl 23:05 »
Jag köpte en slags kopiator i A3 format, den tillverkar en matris på ca 15 sek, sedan sprutar den 140 tryck i minuten. Man kan byta till en annan färg på sekunder.
Det finns en PostScript RIP för Mac, så man kan producera direkt från datorn.
Jag har bla tryckt böcker på 2000 sidor i en upplaga av 80 ex.
Upplösningen är som laserskrivarna var på den tiden 400dpi.
Den är billig i drift, men kostade 165000 år 1995. Jag körde 1000000 kopior på den, den beräknade livslängden är  10 millioner.

Nu har den stått ca 10 år oanvänd, den kan säkert fås igång, men räknas som omodern idag.
Jag har ingen användning för den, den som vill hämta den får den gratis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 29 jul-08 kl 23:17 »
  • Köp snålduschande munstycken från t.ex. naturskyddsföreningen (de skickar även med munstycken till vanliga kranen)
  • Använd tygpåse när du handlar
  • Ha grenkontakter med strömbrytare som du slår av varje kväll för att minska standby-elen
  • Handla på Second Hand
  • Sälj dina överblivna saker på loppis
  • Har du bil - kör ecodrivning (samma tanke som när man cyklar. Man använder sig av bilens rullkraft. Dvs, när man cyklar så försöker man rulla så mycket som möjligt och inte som de flesta gasa på för fulla muggar och precis innan rödljuset så bromsar man in. Rulla så mycket det bara går och kör på höga växlar. 5:ans växel i 50 km/h)
  • Köp en tvättboll på designtorget och sluta använd tvättmedel
  • Låna på biblioteket
  • Köp mat som är på sista datum då den oftast är rabatterad

Återkommer med mer när de dyker upp i huvudet.

Och för alla pengarna man sparar kan man flyga till Thailand !!  ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 29 jul-08 kl 23:26 »
Vad är just ditt tips?

Min umgängeskrets blir galen på mig då jag kan använda samma miljöpappers kaffefilter 5 ggr.. bara hälla ut det gamla ju och köra igen.. smidigt.. sparar pengar och miljö!! ;D

Vi fick en perkulator som inte kräver något kaffefilter alls. :)

Annars är väl det mesta miljövänligt som sparar el och bränsle. Att ta bilen till ett gym måste vara något av det mest tokiga ur miljösynpunkt. När jag bodde i Usa gjorde de flesta så och de använde dessutom en rulltrappa upp till gymmet istället för att ta trappan! ::)

Vitis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 30 jul-08 kl 01:01 »
Men ändå. Om man ser miljöbesparingar som ett sätt att minska sina konsumtion måste man väl fråga sig själv vad man spenderar de sparade pengarna ?

Det man sparat spenderas nån annan stans ... summan = 0.

Enda sättet  att verkligen spara pengar och miljö är att tjäna mindre pengar ... dvs. jobba mindre. Alt. ta ut pengar i kontanter och bränn dem.

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 30 jul-08 kl 06:06 »
Ta ut pengar och "bränna dem" det är väl det som är konsumtion, tom tjäna pengarna ger miljöskador. Dra bara ihop vad som behövs, det som ändå blir över kan sparas, man vet ju inte exakt hur kapabel man är i alla lägen, så det kan vara bra att ha lite ifall man tillfälligt eller en längre tid inte är i form.  Har man inte pengar vid de rätta tillfällena kan livet bli dyrare.

Det bästa sättet ur alla synpunkter och inte bara ur lönsamhet, är att amortera ner ev. lån.
(Det är i verkligheten för många ibland lite äventyrligt att amortera hårt, då möjligheten att låna om man behöver paradoxalt nog kan vara sämre om man inte har skulder, då får man istället försöka spara med avkastning som bankränta)

Tapio

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 30 jul-08 kl 12:40 »
Och för alla pengarna man sparar kan man flyga till Thailand !!  ;)

Halaj!

Bra poänger de sista inläggen här.

Spar-och ecotips krockar ibland och står i motsatsförhållande.

Här kommer några ecotips i samma anda som vitis inlägg:

Gå öht aldrig in på Rusta eller ÖB.

Köp inga billiga strumpor i trepack för 39,90:-, utan gå in på närmaste friluftbutik och köp enpack för 150:- Köp förresten alla dina kläder i friluftbutik. Gärna den där lilla, lilla butiken på en tvärgata så att det blir extra dyrt.

Inga billiga handverktyg och elmaskiner utan proffskvalite på allt. Så håller de länge också.
Och det finns reservdelar!

Köp bara kravmärkt mat. Om du bor i Gbg, så handla all din mat på ekostore. En matkasse springer lätt upp i en tusing där.

Själv försöker jag jobba i den här riktningen, men det är svårt.
Har man varit en fattig sate i många år så går snålränderna inte riktigt ur.

//T

Körven

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 01 aug-08 kl 11:12 »

Man kan andvända toapapper som näsduk,och torka det och sedan andvända det till ändan............Är inte sparförslagen något liknande,det blir aldrig något vettigt av sådant.

Man kan avvara följande.

Den som köper tidnigar Aftonbladet eller Expressen och andra skit tidningar.
Tv och Tv licens........Har inte sett på Tv på två år och saknar det inte.
Hel och halvfabrikat av mat.........Lära sig att laga mat,man kan variera potatis och potatisprodukter i det oändliga.

Ja det finns massor som man kan avvara,men att försöka sig på att ha höns och få billiga ägg tex är dyrare än att köpa i affären.Det gäller förövrigt dom flesta djur det kostar mer än det smakar.Det enda som är förtjänstfullt är att koka sitt eget brännvin.
Safta och sylta och baka är nog ingen större vinst..........Det kan ju vara avkopplande hobby,men någon förtjänst är det inte.

Största förtjänsten är att bo billigt och ha så lite energiutgifter som möjligt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Filip Skräplund

« Svar #32 skrivet: 01 aug-08 kl 22:03 »

Ja det finns massor som man kan avvara,men att försöka sig på att ha höns och få billiga ägg tex är dyrare än att köpa i affären.Det gäller förövrigt dom flesta djur det kostar mer än det smakar.

Hönsskötsel i liten skala borde förbjudas om dom inte kan hållas i maximalt rovdjurssäkra hägn.
Annars fungerar dom mest som åtel och förevändning att decimera rovvilt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #33 skrivet: 03 aug-08 kl 07:15 »
Baka måste vara billiare att göra själv. 25 spänn för en limpa. Huga.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 03 aug-08 kl 09:33 »
Ja och köpelimpan är inte lika bra. Det tar en dag att baka för en månad, och det går att göra en massa medan man väntar på jäsningar och ugn.
Vet att jag sparar på att baka själv, men det främsta skälet är att jag vill ha bröd som inte kan köpas var som helst. Jag har bakat mitt bröd i tjugo år, undantag är när jag har för mycket annat att göra, det inträffar sällan, då jag gör ganska stora bak.

mahe

« Svar #35 skrivet: 04 aug-08 kl 16:09 »

Visst kan man spara mycket genom att baka själv, bara ringa med företagsmobilen etc. Men för många är det fortfarande de stora utgifterna som är lättast att skära ner på och de är samtidigt de som ger de största miljöfördelarna:

- Transporter. Bosätt dig nära ditt arbete eller arbeta hemma. Sälj bilen och cykla eller lifta istället.
- Boende. Förr i tiden bodde man väldigt smått och tätt, vilket optimerade energianvändning och areal för boende. Nu har vi så mycket prylar som behöver förvaras och sitter inne istället för att göra saker ute det fria.
- Mat. Stoppa inte i dig mer än du förbränner. Ät vegetariskt - nyttigast för kroppen, mest klimatsmart och i särklass billigast.

Ekub

« Svar #36 skrivet: 04 aug-08 kl 18:32 »
Hmmmm vet inte om jag håller med om det där med enbart vegetariskt käk...men iaf...varför inte "damma av" örsleven?!  ;D Tänk va många bomullspinnar vi skulle spara  ;D  ;)

Wisteria

« Svar #37 skrivet: 04 aug-08 kl 18:53 »
Ingen tv, (iaf ingen channel tv, hua) inga strumpor på sommaren, inga snabbpizzor; bara hemlagat på billiga råvaror, dyr råvara försöker man fixa själv såsom kött. Om man inte har möjlighet kanske prata med nån bonde i närheten. Inga märkeskläder till barnen vilket föregås av en låååång föreläsning om varumärken och reklam. Skor och kläder som känns bra och håller länge! Varma kläder inomhus på vintern!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #38 skrivet: 04 aug-08 kl 23:40 »
Somliga tycker jag är snål när jag pressar ur det sista ur filpaketen istället för att slänga dem med 1/2 dl kvar. Å andra sidan retar jag upp mig på dem som aldrig skrapar helt rent på tallriken och alltid lämnar en slatt i glas eller koppar.
Om matvaror har råkat passera bästföredatum så betyder det inte att de måste slängas, men man kanske ska vara lite mer uppmärksam än vanligt när man använder dem.

Billiga "krafsprylar" från Rusta, ÖoB och Biltema KAN vara precis rätt för vissa ändamål, men det gäller att ha gott omdöme när man väljer och vrakar. När det gäller elverktyg av billiga märken så lönar det sig att själv ta isär och sätta ihop maskinerna det första man gör efter att ha fått hem dem. Ofta är det rätt obetydliga missar i slutmontering och kontroll som skulle kunna ge totalhaveri när garantin just har gått ut om man inte upptäcker dem i tid. Ibland vill man kanske inte ha dyra verktyg, om man t ex vet att de kommer att användas ovarsamt och förstöras i vilket fall eller om stöldrisken är stor.

Ecodriving - javisst, men man måste ha klart för sig att samma ecodriving-metoder inte fungerar bra på alla bilar. Vissa bilar stänger alltid av bränslet helt vid motorbromsning, andra gör det bara under vissa förhållanden och en del äldre bilar gör det inte alls.
Att segdra på 5:an med stort gaspådrag är mycket ekonomiskt och bra på etanol-Forden jag kör numera, men min gamla VW Golf drar kopiöst med bränsle om man kör på det sättet, speciellt i kyla, på den lönar det sig bättre med högre varvtal och mindre gaspådrag.
Om man kör bil med automatlåda så lönar det sig att lära känna den väl, ta reda på om den t ex har lock-up eller andra bränslebesparande funktioner och hur man i så fall utnyttjar dem på bästa sätt.

GlaTzee

« Svar #39 skrivet: 06 aug-08 kl 19:08 »
Ecodriving - javisst, men man måste ha klart för sig att samma ecodriving-metoder inte fungerar bra på alla bilar. Vissa bilar stänger alltid av bränslet helt vid motorbromsning, andra gör det bara under vissa förhållanden och en del äldre bilar gör det inte alls.
Att segdra på 5:an med stort gaspådrag är mycket ekonomiskt och bra på etanol-Forden jag kör numera, men min gamla VW Golf drar kopiöst med bränsle om man kör på det sättet, speciellt i kyla, på den lönar det sig bättre med högre varvtal och mindre gaspådrag.
Om man kör bil med automatlåda så lönar det sig att lära känna den väl, ta reda på om den t ex har lock-up eller andra bränslebesparande funktioner och hur man i så fall utnyttjar dem på bästa sätt.

Ecodriving handlar mer om att utnyttja den kraft som finns i bilen. Visst kan man hålla på med accelerationstekniker men det som betyder mest är om man planerar körningen och slipper stanna överhuvudtaget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
Aevitas, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser