Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spartips / ecotips  (läst 12641 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Spartips / ecotips
« Svar #40 skrivet: 06 aug-08 kl 19:14 »
Jag har i stort sätt bara mindre utgifter att spara in, alla stora är eliminerade för ett bra tag sen.
Det blir svårare och svårare.
Matkontot i kronor har varit detsamma i över 15 år, trots att maten gått upp, har jag hittills kunnat kontra, men som sagt det blir inte lättare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 07 aug-08 kl 03:00 »
Jag har i stort sätt bara mindre utgifter att spara in, alla stora är eliminerade för ett bra tag sen.
Det blir svårare och svårare.
Matkontot i kronor har varit detsamma i över 15 år, trots att maten gått upp, har jag hittills kunnat kontra, men som sagt det blir inte lättare.

Du har hittat ett gränsvärde där kurvan planar ut ....

Det är mycket lättare att spara när man har mycket "skräp" i systemet som man kan rensa bort ...

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 12 aug-08 kl 13:28 »
Jag försöker leva efter en massa sunt förnuft och tänker mig ofta för i vardagen.

Spartips, miljötips mm

- Cyklar ofta till jobbet, det finns regnkläder.
- Storhandlar endast. Glöms något tar jag med det nästa gång eller om jag har vägen förbi.
- Månadshämtning på soptunnan.
- Komposterar och källsorterar allt.
- Använder lågenergilampor.
- Vädrar huset via den varmare uteplatsen. Får då "gratis" värme till varmvattnet via frånluftsvärmepumpen.
- Automatisk energisparare på grenuttag. Ja jag kan slå av dom själv men glömmer det hela tiden.  :-[
- Odlar egna kryddor + lite annat.
- Handlar på rean.  ;D
- Bakar hemma, plockar bär.

Filip Skräplund

« Svar #43 skrivet: 12 aug-08 kl 15:01 »
- Automatisk energisparare på grenuttag. Ja jag kan slå av dom själv men glömmer det hela tiden.  :-[

Finns det såna, med timer då?
Jag skaffade fjärrstyrda grenkontakter för att slippa all stand-by-förbrukning, men inte fan kommer jag ihåg att stänga av med dom.
Ser just att fjärrkontrollen ligger och skräpar under datorskärmen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 12 aug-08 kl 16:50 »
Med timer vet jag inte men det kan man säkert fixa med en vanlig timer. Något att tänka på. Timern kan ju slå på det hela vid den tid man brukar se på tv. Fast då får inte timern dra mycket.
Jag har bara en vanlig enkel skarvdosa från Kjell&Co som känner av om jag startar digitalboxen, då startas resten av grejerna. Finns ju mer avancerade uttag som verkligen stänger av allt helt och hållet men den jag har kostade bara 199kr på Kjell&Co.
http://www.kjell.com/?item=39611&path=304000000,325000000,329500000

Filip Skräplund

« Svar #45 skrivet: 12 aug-08 kl 16:56 »
Smart med masteruttag, då slipper man krångla med flera fjärrkontroller.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Elin P

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 13 aug-08 kl 18:17 »
Man kan sluta dricka kaffe, och istället göra egna teer av hallon eller vinbärsblad. Det borde spara både ekonomi och miljö ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 13 aug-08 kl 20:07 »
Hur mycket ska man spara? Det fanns på 60-talet ett recept på enhetsgröten, som gjorde att man kunde leva på 75 öre om dan och få i sig allt man behövde.

Jag har svårt att ersätta kaffe med vinbärste, även om jag mycket väl kan dricka båda.

"Har ni åskledare?"  "Nä men det går väl lika bra med blixtlås!"

Spara in på onödiga saker, eller fixa det på ett bättre sätt är väl ok, men tvätta bort all livskvalite på snålhet, gör ju att man visst överlever, men lever man?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Elin P

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 aug-08 kl 19:04 »
Så sant. Jag menade det inte så allvarligt, faktiskt.
Skulle själv aldrig byta ut kaffet mot te, även om jag gärna dricker te också.

Men om man inte är så jätteförtjust i kaffe, kan det ju vara en idé. Tycker man det är en dålig idé så behöver man ju inte bry sig om den heller... ;)

Gunilla0

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 15 aug-08 kl 09:45 »
Vissa guldkanter kan jag inte avstå ifrån. Jag köper tex den svindyra västerbottenosten. Däremot sparar jag defenitivt mycket pengar på att baka allt kaffebröd själv. Jag ersätter allt köpt godis och allt köpt kaffebröd med eget bakat och sparar hundralappar varje månad. Jag tar med mig eget kaffebröd även när jag går på fik och än har ingen protesterat. Visst finns det mycket smått att spara in på som sammantaget ger stor besparing, men det beror väl på vilken utgångspunkt man har.
Gunilla

Filip Skräplund

« Svar #50 skrivet: 15 aug-08 kl 10:14 »
Jag tar med mig eget kaffebröd även när jag går på fik och än har ingen protesterat.
Gunilla

Det är nog en tidsfråga.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #51 skrivet: 15 aug-08 kl 10:18 »
Jag tar med mig eget kaffebröd även när jag går på fik och än har ingen protesterat.

Jaha, och vad ska fikägarna leva på då? De håller med trevligt lokal som kostar pengar, personal som städar, toaletter och en massa andra saker. Jag tycker det är stöld, men jag är ju jävig.

/sign krögare.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gunilla0

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 15 aug-08 kl 10:58 »
Jag köper deras kaffe och drar med mig ett gäng slösaktiga väninnor som köper deras kaffebröd också. Men jag vet. Det är på gränsen. Fast jag går inte på fik så ofta.
Gunilla

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #53 skrivet: 15 aug-08 kl 17:16 »
Men jag vet. Det är på gränsen. Fast jag går inte på fik så ofta.
Gunilla

Nja, tycker nog att du gått över gränsen här. Har man inte råd/vill inte betala så går man inte ut och fikar - basta! Om du inte går på fik så ofta, så varför inte göra det till en "guldkant" och köpa nå't gott på caféet?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #54 skrivet: 15 aug-08 kl 18:05 »
Jaha, och vad ska fikägarna leva på då? De håller med trevligt lokal som kostar pengar, personal som städar, toaletter och en massa andra saker. Jag tycker det är stöld, men jag är ju jävig.

/sign krögare.

Skulle vara intressant att göra en analys av det där.

Anta att ett café kan servera N antal gäster per dag  har och X antal potentiella fikagäster som är villiga att betala för kaffe och bullar och Y antal fikagäster som är villiga att betala bara för kaffe och  Z antal fikagäster som är villiga att betala för kaffe men vara om bara de får ha med sina egna bullar. Anta för enkelhetens skull att priset på ett fikabröd är lika med priset på en kopp kaffe.

Om X + Y + Z =< N verkar det mest lönsamma vara att tillåta alla sorters cafégäster, medan

Om X + Y + Z > N  verkar det riktiga vara att ge förtur åt X och Y på Z:s bekostnad, även om Y inte är en mer lönsam kund än Z. Cafeägaren kan dock gärna inte förfördela mellan X och Y även om X  är en mer lönsamkund kund än Y, eftersom caféet knappast kan tvinga sina gäster att köpa fikabröd om de bara vill ha kaffe.

Men.....

Nu finns det två okända funktioner här....

Den ena är hur Z reagerar om påtryckningar görs på Z att inte ta med egna fikabröd. Den tänkbara utvecklingen är

Zo) Z går hem. Förlust för caféägaren

Zy) Z tar en kopp kaffe, men inget fikabröd. "Moralisk" seger för affärsägaren, men ingen ekonomisk vinst.

Zx) Z köper en bulle till kaffet. Ekonomisk vinst för caféägaren

Om Funktionen f(Z)[Zo,Zy,Zx] => Zx > Zo , dvs att fler Z-gäster köper en bulle än går hem efter påtryckningar är det ekonomiskt rationellt av caféägaren att ställa detta krav. Om inte kan han kanske göra en "moralisk" vinst, men eftersom han inte kan betala lokalhyran med hjälp av den moralsegern går hans caféverksamhet sämre.

Men....

Nu finns det en annan funktion också.

Anta att också X påverkas av närvaron av Z på två olika sätt

Xx) reagerar inte alls

Xz) reagerar genom att själva ta med bullar nästa gång.

Då gör caféägaren en förlust så snart f(Z)[Xx, Xz] => Xz > 0 , dvs en enda ur X gruppen väljer att ta med egna bullar istället för att köpa affärens.

Vi får då för lönsamhet att kravet

f(Z)[Zo,Zy,Zx,Xx, Xz]  => Zx > (Zo + Xz)

skall vara uppfyllt

Dvs Ett Förbud mot att ta med egna fikabröd måste leda till att antalet egnabrödsfikare som väljer att köpa fikabröd är större än de som går hem sammantaget med gruppen fikabrödsköpare som kan lockas att ta med sig eget bröd hemifrån om de ser andra tillåtas göra det.

Nu är det bara att sammaställa en statistiskt säkerställd relation på beteendet  f(Z)[Zo,Zy,Zx,Xx, Xz]   för att få svaret på vad som är ekonomiskt riktigt, att tillåta eget fikabröd eller inte.

I post-kommunistiska tjeckien gjorde cafétanterna det enkelt för sig. Där motade de bort oss när vi satte oss ner och åt glass inköpt från ett närliggande stånd fast antalet stolar på deras gatuservering var till 90 % tomma.

« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 20:34 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 15 aug-08 kl 20:12 »
Tack för den humoristiska och ekonomiska analysen av caféverksamheten. Det var verkligen kul läsning och jag förstår problemet att beräkna den subjektiva faktorn. Det är ju just det som är charmen men människor, de gör ibland som de vill fast beräkningarna säger annorlunda. Som att ta med egna bullar på caféet. Fortsätt med det, socialt umgänge är viktigare än tomma stolar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Jerker Nordlund

« Svar #56 skrivet: 15 aug-08 kl 20:25 »
Humoristisk....  :-\ ???

Det har ingen kallat mina matematiska ekonomianalyser tidigare.  ;D

Problemet är klassiskt och skulle kunna kallas för Cafeägarens dilemma. Skall man sätt stopp för kunders gratisutnyttjande av ens tjänster eller inte?

En som tar upp detta i dramats form är Michael Ende i bokem om Momo - eller kampen om tiden.. För de av er som inte har läst boken - gör det. Här försöker ett gäng tidsslukande demoner utklädda till rationaliseringsexperter övertyga stans caféägare att han skall kasta ut de kunder som inte är tillräckligt lönsamma för att öka omsättningen i sin lilla serveringslokal. Sensmoralen i boken visade sig vara att om alla försöker spara tid genom att tjäna så mycket pengar som möjligt så förlorar alla till slut det som var viktigast för dem alla - tiden och den otvungna sociala gemenskapen.
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 20:28 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 15 aug-08 kl 20:44 »
Det är ju det här dilemmat alla instanser som drivs med vinst hamnar i, man är inte beredd att göra några som helst investeringar eller uppoffringar för den goda saken utan det krävs vinst i varenda litet moment. Till och med i den offentliga sektorn har de här värderingarna tvingats fram trots att det i ord och beslut ska uppfylla mänskliga mål. Jag gillar människor som vågar utmana gränserna, även om det handlar om något så enkelt som bullar, även om det krävs mer grundläggande förändringar för att få bort vinst- eller tidsjakten. Nog blir det lite absurt ibland när regler ska följas trots att ingen hindras för att reglerna bryts. Det verkar som om en del föredrar tomma bord än nöjda kunder. Eller som på ett tidigare jobb där tidsstudiemän (kallades pingviner p g a sin klädsel) stirrade på oss och noterade varje rörelse och steg vi tog. Varje moment tidsberäknades och så skulle tidsbesparingsplanen verkställas. Sååå omänskligt!!!
Jag har inte läst boken, ska leta på biblioteket. Jag har kanske konstig humor, men visst är en matematisk analys på kaffe, bullar och mänskliga faktorn kul.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Jerker Nordlund

« Svar #58 skrivet: 15 aug-08 kl 21:02 »
Tidsstudiemän...  ::)

Så skall det inte gå till. I Kaizen-modellen tidsstuderar folk sig själva. Det blir mycket effektivare.

Var pengar kommer ifrån

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #59 skrivet: 15 aug-08 kl 22:10 »
Bla bla, ekonomi, dilemma etc.

Tja, jag bjuder som fikägare hellre på bullar än att folk har med sig egna. Snål är jag absolut inte, men det brukar skapa en del problem att låta folk ta med sig egna mackor eller fika. Det är dessutom svårt att först tillåta det lite grann och sedan skapa ett förbud när det börjar gå överstyr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser