Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni gjort idag-vad kostade det?  (läst 59977 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: vad har ni gjort idag-vad kostade det?
« Svar #320 skrivet: 10 okt-08 kl 23:47 »
Kimma, den lilla hedonisten, bakar kanske dubbelt så stora och njuter dubbelt så mycket?
varför inte göra både stora och många! ;D

solstrimma

• Gäst
« Svar #321 skrivet: 10 okt-08 kl 23:50 »
Det tror jag absolut att hon gör ;D! Fastän det förstås är lite oansvarigt när hon skulle kunna få ut 40 små bullar och bara njuta hälften så mycket. Många bäckar små...
du kan inte ha hört talas om jäsning.... ;)

solstrimma

• Gäst
« Svar #322 skrivet: 10 okt-08 kl 23:53 »
Ja, faktiskt, han står ju som ägare! Hurra!!!

Nä, Kimma är inte särskilt alternativ. Komma här med sina hemrökta kaniner och tro att hon är något, samtidigt som hon bakar bullar för skamliga 0,694444444.......kr/st!
ja tänk.... ;D

12,50/18=0.69444..
12.50/40=0.3125....
vem vann???
jag fick iallafall billigare bullar,fler bullar och lika sora som kimmas!!
« Senast ändrad: 10 okt-08 kl 23:54 av solstrimma »

Maran

• Gäst
« Svar #323 skrivet: 10 okt-08 kl 23:55 »
Du och jag kanske skulle kunna bli det nya radarparet i Lyxfällan.
Så att vi kan lära andra hur man lever gott för noll kronor. ;D

Javisst, rådet är lika enkelt som självklart: skaffa fler kreditkort!

Maran

• Gäst
« Svar #324 skrivet: 10 okt-08 kl 23:57 »
ja tänk.... ;D

12,50/18=0.69444..
12.50/40=0.3125....
vem vann???

Hur vet du det? Har ni jämfört vem som har störst (bullar, alltså)?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #325 skrivet: 11 okt-08 kl 00:04 »
ja tänk.... ;D

12,50/18=0.69444..
12.50/40=0.3125....
vem vann???

Tror inte det är någon som vill vara med i din tävling. Det är ju du som bestämmer reglerna och sedan ändrar dem när det passar ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

solstrimma

• Gäst
« Svar #326 skrivet: 11 okt-08 kl 00:11 »
Då är vi lika duktiga. ;D
Jag tankade V8an för flera dagar sedan med kontokort så jag betalade inget alls vid tanktillfället. ;D
I dag så åt hela familjen ute. Även då så betalade vi med kontokort och det kostade inget då pengarna dras nästa vecka.

Så det blev noll kronor. ;D

Du och jag kanske skulle kunna bli det nya radarparet i Lyxfällan.
Så att vi kan lära andra hur man lever gott för noll kronor. ;D
du pratar som om vi skulle bli imponerade av att du har en sur V8,och har ett kreditkort,...
snarare tvärtom,tycker synd om dig som inte kan handskas med din lön... :-\

solstrimma

• Gäst
« Svar #327 skrivet: 11 okt-08 kl 00:18 »

Tror inte det är någon som vill vara med i din tävling. Det är ju du som bestämmer reglerna och sedan ändrar dem när det passar ;).
jag som bestämmer reglerna ??? ::)
det är väl självklart om kimma och jag bakar varsin likastor deg för 12,50kr och hon bara gör 18 bullar och jag gör 40bullar,att jag får både fler och de blir billigare.
(kan inte folk enkel mattematik??)

Rosten

• Närke
« Svar #328 skrivet: 11 okt-08 kl 00:19 »
du pratar som om vi skulle bli imponerade av att du har en sur V8,och har ett kreditkort,...
snarare tvärtom,tycker synd om dig som inte kan handskas med din lön... :-\
Bara för att du inte klarar av att sköta ett kreditkort så betyder det inte att alla andra har samma problem. ;)

Sen är ju min V8 billigare i årskostnad än vad din killes V40 är.
Så du borde tala med honom om lite mera långsiktig ekonomiskt tänkande. ;D
Iställer för en vecka i taget.

Han har säkert lån på bilen också. Eller är dom inbakade i lånet på lägenheten. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #329 skrivet: 11 okt-08 kl 00:22 »
det är väl självklart om kimma och jag bakar varsin likastor deg för 12,50kr och hon bara gör 18 bullar och jag gör 40bullar,att jag får både fler och de blir billigare.
Men du får två plåtar på 40 bullar och Kimma får bara en plåt. Så hon kan slå av ungnen tidigare än dig. Så Kimma sparar el.  ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #330 skrivet: 11 okt-08 kl 00:36 »

Och hur vet du hur stor deg Kimma bakar på?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #331 skrivet: 11 okt-08 kl 00:37 »

Kan inte folk stava??

Vilse

• Gäst
« Svar #332 skrivet: 11 okt-08 kl 03:24 »
jag koerde in till stan, 16 km, sa jag foerbrukade vael saadaeringa 3 liter soppa a 1.97 dollar per liter.
gick till bokhandeln foer att loesa in min lottovinst fraan foerra veckan som skulle ge mej 20 dollar, jag fick 74 dollar!
koepte en ny lotto foer 11 dollar, sen var jag i tygaffaeren och koepte tyg foer 25 dollar, gled vidare till new world och count down,,snabbkoep,,koepte lite smaagrejor,,tunnbroedsrulle och dip med lax och dill, ny variant som jag inte sett foerut,,naagra laesk och en liter mjoelk.
har naer jag koer hem fortfarande pengar kvar fraan den ovaentade lotto vinstsumman och en ny lotto foer ikvaell. stor vinst i potten,,tror det aer 30-40 miljoner dollar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #333 skrivet: 11 okt-08 kl 07:21 »
Kimma, den lilla hedonisten, bakar kanske dubbelt så stora och njuter dubbelt så mycket?
Då är jag en trefaldig hedonist för jag gör bullarna 3ggr så stora som receptet råder  ;D
Remember,jag lever ihop med en murare med händer likt dassalock, kan du se dessa dela en solstrimma-miniatyr-bulle?  8)
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 12:50 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

johe71

« Svar #334 skrivet: 11 okt-08 kl 11:43 »

ja, och samma enkla matematik säger att Kimmas bullar är tre gånger så stora som dina....... men visst, nöjer man sig med en bulle stor som ett ballerina-kex så är det klart man ska baka 40 bullar av degen...
personligen så bakar jag heller stora bullar än pyttesmå, även om varje bulle blir några öre dyrare... av den enkla anledningen att jag värderar njutningen av att få sätta tänderna i en stor saftig bulle till en mycket större summa än de få ören man "sparar" av att baka små bullar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #335 skrivet: 11 okt-08 kl 12:54 »
Kimma själv kan inte heller förstå hur 18 stycken 3ggr så stora bullar kan bli dyrare än 40st små på samma deg. Kimma använder ju mindre tid att skära dem,knåda dem och grädda dem. Inte minst spar Kimma på tiden, men även ansträngningen att rulla små bullar med ledbrutna händer samt kan hon stänga av den strömslukande ugnen lite snabbare än om hon gräddat 2 plåtar till som Rosten skriver.
Plus att hon använder mindre mängd mjöl än receptet föreskriver för att hon byter ut 4dl vetemjöl mot 2 dl grahamsmjöl.

Enkel matte!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #336 skrivet: 11 okt-08 kl 12:56 »
Jahap.. Av en deg med en liter mjölk blir det fyra plåtar X 10 bullar = 40 bullar. Och dom är alldeless lagom stora (eller vad säger du Vingklippt ;)) med MASSOR med riktigt smörfyllning.. Knappast särskillt billiga.. men jämfört med butisbakade från Statoil blir det ju billigare ändå ;)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Maran

• Gäst
« Svar #337 skrivet: 11 okt-08 kl 14:19 »
Inte minst spar Kimma på tiden, men även ansträngningen att rulla små bullar med ledbrutna händer samt kan hon stänga av den strömslukande ugnen lite snabbare än om hon gräddat 2 plåtar till som Rosten skriver.
Om du inte betalar elräkningen samma dag som du bakar, så slipper du helt att ta med elkostnaden i din beräkning. Då spelar din besparing med två plåtar ingen roll. Och om du betalar och bakar samma dag, så kommer du garanterat att förlora tävlingen, för solskenstrollet skulle aldrig göra en sådan ekonomisk fadäs, hon ser till att betala en annan dag, och då är din energibesparing åter igen till ingen nytta. Enkel matematik!
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 15:43 av Maran »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #338 skrivet: 11 okt-08 kl 14:19 »
 ;D  ;D  ;D

solstrimma

• Gäst
« Svar #339 skrivet: 11 okt-08 kl 14:20 »
Jahap.. Av en deg med en liter mjölk blir det fyra plåtar X 10 bullar = 40 bullar. Och dom är alldeless lagom stora (eller vad säger du Vingklippt ;)) med MASSOR med riktigt smörfyllning.. Knappast särskillt billiga.. men jämfört med butisbakade från Statoil blir det ju billigare ändå ;)

använder inte en liter mjölk, använder 5dl ;)

100g smör
5dl mjölk
1pkt jäst
1/2tsk salt
1dl socker
1,4liter vetemjöl

fyllning:
smör/kardemumma/socker blandning
eller smör/kanel/socker blandning

smält smöret,tillsätt mjölken.värm till 37grader.
jäst i en bunke.lös jästen med degvätskan och tillsätt salt,socker och nästan allt vetmjöl. jäs 50minuter.
dela degen i 4delar och baka ut 10bullar ur varje del och lägg på plåt.jäs 40minuter.
pensla med ägg och pärlsocker.
grädda mitt i ugnen i 225grader i 8-10minter eller tills de fått lagom färg.

svårare än så är det inte!
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 14:24 av solstrimma »

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser