Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En komplett beskrivning.  (läst 1655 gånger)

Rosten

• Närke
En komplett beskrivning.
« skrivet: 29 jun-08 kl 15:15 »
Nu har vi läst böcker och hårdläst Alternativ. Ändå så är vi mer osäkra än vad vi var från början.

Så nu behöver jag hjälp. Så snälla förstör inte tråden med diverse olika förkastande av varandras åsikter utan skriv bara hur ni skulle ha gjort.

Vi äger 2 hagar, en på var sin sida om en liten grusväg. (vägen går till granngården och tar sen slut)
Varje hage är på ca 1 hektar. I den ena så finns en stort skärmtak med 3 väggar för lösdrift. I den andra finns ingen bygggnad.
Hagarna består av gräs, klöver mm. Inga  träd eller buskar. Det växer träd utanför hagen så det finns lite skugga i alla fall.

Så nu kommer frågorna.

1. Lämpliga får till "fet" betesmark? Se bild

2. Hur många får är det minsta som man kan ha utan att fåren mår dåligt? (Vi vill ha max 5 får.)

2. Skall jag dela hagarna? Ha dom som dom är nu eller i fler än 2 hagar?
3. Hur kraftigt elaggregat behöver jag?
4. Hur många eltrådar behöver jag. Jag bor ju i ett vargdistrikt men långt ut på gärdena. Så det är nog ingen jätterisk att vi får besök. Däremot har vi gått om räv just nu. >:(

Mårten Swärd

• Gäst
SV: En komplett beskrivning.
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 16:33 »

Hejsan.
Jag är ingen expert i ämnet men detta är iaf vad jag skulle ha gjort i ditt ställe..

1. Lämpliga får till "fet" betesmark?   Det kan jag dessvärre inte svara på..

2. Hur många får är det minsta som man kan ha utan att fåren mår dåligt? (Vi vill ha max 5 får.)
Jag skulle i så fall satsa på 5 får med tanke på storleken på betesmarken.. Eftersom att betet är ganska kraftigt så behöver du nog minst dessa fem får för att få marken nedbetad.

Jag ser ingen anledning att dela upp de ytterligare, med två hagar på 1 hektar vardera och kraftigt bete så kommer du nog bara behöva flytta dem max en gång och då känns en ytterligare uppdelning lite onödig.

3. Hur kraftigt elaggregat behöver jag? Det är ju lite beroende på fråga 4.. Men för att dra en tråd runt 1 hektar så går det ju åt 400 meter, sedan är det ju bara multiplicera det med antalet trådar. På ex. Nordposts hemsida står det sedan ung. hur lång tråd varje aggregat kan serva. Dvs har du 4 trådar spå går det åt 1600m tråd och med en normal undervegetation så räcker ju de flesta aggregat till.
4. Hur många eltrådar behöver jag.
Det verkar variera en hel del, jag har fått svar av folk som har allt från 3 trådar till el-nät. Var runt och kollade lite bland grannarnas hagar och de körde med 3 trådar. Du kanske kan testa med 3 först, det är ju inte så svårt att slänga dit en eller två extra trådar om det skulle visa sig att de är rymmningsbenägna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jun-08 kl 17:50 »
Jag som inte heller är expert har läst att det är lämpligt att hålla parasiterna stångna genom att byta hage åtminstone en gång per säsong och att dessutom inte ha får i samma hage varje år. Det blir minst fyra hagar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jun-08 kl 18:01 »

Frågan är om betet räcker så pass lång att man skulle kunna ha 4 hagar där man då utnyttjar dem vartannat år, det är nog ganska precis att det räcker i så fall. Men det är klart att om det går så är det ju bra men i fårhagarna här omkring går fåren varje år.

Sedan får man ju tänka på att om man vill ha EU-bidrag så måste väl hagarna betas varje år... Och har ni bara får och inget att växla av med så tycker jag nog fortfarande att 2 hagar räcker..

klorofyll

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jun-08 kl 19:38 »
På frågan om vilket som är det minsta antalet får i en trivsam flock,
så skulle jag nog säja att man skulle gott kunna ha tre, men det tror jag är det minsta,
min kvalificerade gissning  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-08 kl 20:07 »
Här är mina svar:

1. Fårras är en smakfråga ;-)

2. Börja med 3-4 tackor och en bagge.
'Man kan ju alltid öka ut, men det är svårare att minska ner mitt i en betessäsong.

3. Dela inte hagarna. Ju mindre hagar, ju lättare att de börjar hoppa.
I vinter hade jag gjort en mycket liten vinterhage med fårnät runt så att de inte går och skiter på det permanenta betet. Det räcker med 20X20 m, skulle jag tro.

4. Får kräver kraftiga aggregat, mycket mer än häst och nöt (eftersom de har så tjock ull). Du bör få ut minst 4500 volt i tråden!

5. Antalet trådar? Minst 3 trådar, beror på hur undervegetationen ser ut - ojämn etc. Ett stängsel är bara så bra som dess svagaste punkt...
Ska du hålla rovdjur ute behövs det 5 trådar.

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 00:38 »

1. Lämpliga får till "fet" betesmark? Se bild
Jag hade skaffat någon lantras.
5 får är en bra flock så det hade jag satsat på. Behövs också om ni ska få allt nerbetat.
Jag hade delat upp hagarna i i alla fall fyra mindre kanske fler. Dels för att få ett högre betestryck och dels för att underlätta parasitbekämpning på naturlig väg. Har ni tänkt slå eget foder? I så fall kan ni låta fåren efterbeta den delen ni slår. Bra sätt att bekämpa parasiter. Genom att ha flera hagar kan ni låta fåren gå där några veckor och sedan släppa över i ny fräsch hage. Om ni har möjlighet så putsa den hagen där fåren precis gått. Det är bra också om ni har vinterhagen (där vindskyddet är) lite mindre. Den behöver inte vara så stor och lämnas stängd hela betessäsongen (putsas med fördel).
3. Hur kraftigt elaggregat behöver jag?
Ett rejält men, det beror lite på hur många trådar du väljer att ha. Jag vill gärna ha 6000 V ut i trådarna. Det ska kännas när de går emot.
4. Hur många eltrådar behöver jag. Jag bor ju i ett vargdistrikt men långt ut på gärdena. Så det är nog ingen jätterisk att vi får besök. Däremot har vi gått om räv just nu. >:(
Jag har tre och fyra trådar i våra stängsel. Fyra trådar i vinterhagen och mot trädgården. Vi har många stengärdesgårdar och över dem har vi bara dragit en tråd. Här finns dock ingen varg men, räv fast räven är kanske mest intresserad av små lamm eller sjuka djur? Vi har blivit av med ett lamm men, han hade varit sjuk och var klenare än de andra lammen. Vi har hästar och kor i hagarna ibland också så jag tror att vi har översta tråden lite högre än brukligt vid fårstängsel.
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 00:40 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #7 skrivet: 30 jun-08 kl 08:05 »
Fårras: Någon mer förädlad lantras kanske? Rya, gotland, finull? De mindre allmogefåren bör nog vara mer än 5 för att hålla efter betet. Beror ju lite på hur du tänkt lösa vinterhållningen?
Antal: minst 5. Det är minimum som rekommenderas för "flock"känslan. De beter sig bättre som flock då.
Delning av bete: större hagar gör att fåren trivs bättre. De vill gärna ströva omkring. Begränsar man dem försöker de ofta ta sig ut. Men beroende på ras och antal kan man dela i tre/fyra delar. För parasithantering/vinterfållor. Till vintern rör de sig inte mycket om du utfodrar dem på ett ställe och då är helt klart bättre att stänga av en bit. Håller du dig med två hagar bör de ut och beta tidigt på våren. 4 cm grässvål. Annars hinner de inte med. Dessutom måste du flytta dem tidigt mellan de olika betena så inte det ena blir för växt. Då äter de dåligt.
Stängsel: El är bra när det fungerar. Rejält aggregat, som nämnts. Har de ull kan de gå emot utan att få stötar. Dessutom måste man hålla efter vegetaion som växer upp under. Fåren betar inte ärna s nära stängslet om de känner av elen. Eftersom du tänker ha detta som permanenta hagar skulle jag ha satsat på att sätta upp ett rejält fårnät. Håller väldigt länge om man köper en kraftigare kvalité och spänner upp det istället. Vi har själva gått från el till nät efter mycket rymningar. Men vi har ca: 20 ha bete. För rovdjur kan man sätta eltråd som komplement. Kanske på utsidan? Vi har boskapsvaktande hundar hos fåren. Räven o korpen får alltså inga lamm som föds ute.

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 01 jul-08 kl 14:54 »
Det är mycket bete för fem får.

Enligt min erfarenhet mår de flesta fårraser bra av "fett" bete.
Ju fetare, dess bättre tillväxt.

Man kan ha bara fem får.

Gör ett par fållor. Det kan vara bra att flytta fåren för att undvika magparasiter, men det finns avmaskning. Är fåren avmaskade när de kommer brukar det ta flera år innan magparasiter, mask,  börjar uppträda.
Precis som någon säger kan det vara bra att göra mindre betesfållor för hårdare betestryck just där. Å andra sidan blir gräset på resten av betet för gammalt då. Jag betar större ytor på en gång. Annars måstem an hålla på och betesputsa och så. Gräs går ju inte att spara, mer än möjligen som hö. När det gått i ax innehåller det mindre näring och blir mindre attraktivt för fåren.

Min erfarenhet är att man allt för ofta har för liten apparat. Köp en på minst 5 mjoule. Tre trådar duger. Man kan dock behöva förstärka med en till om det finns sällsynta delikata saker som pockar på uppmärksamhet nära betet, trädgårdar exempelvis. Nu har du stor betesyta för få får, det bör inte vara några problem.

Bor du där det finns varg kommer saken i en annan dager. Då handlar stängslet om att hålla gråben utanför. Då är det stabilare saker som gäller. Fem-sex riktiga ståltrådar, hårt spända.

Hagarna ser toppefina ut. Bara en sak, bli inte besviken om gräset växer rätt fritt. Fem får förmår inte beta så hårt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 01 jul-08 kl 16:14 »
Hagarna ser toppefina ut. Bara en sak, bli inte besviken om gräset växer rätt fritt. Fem får förmår inte beta så hårt.

Om hagarna räcker till fler får så kan man ju öka antalet senare.
Vill ju inte skaffa för många så att hagarna inte räcker till.
Har sett alldeles för många söndertrampade hästhagar i mina dagar. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
gjutaren, Tur-Johan, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser