Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36078 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #120 skrivet: 26 jun-08 kl 09:01 »
Ja, ni är skojiga allihop! Som orkar köra exakt samma diskussion med skruvmejseln (och alla andra nick hon har haft) igen.

Är det skruvmejseln, fan också, fetlurad......
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 26 jun-08 kl 10:14 »
Uppvärmingssysten kommer i framtiden att vara en väldigt stor post.

Värmer man huset på fel sätt så ökar kostnaderna med många tiotusentals kronor om året.
ja,mann får väl vara lite smart..

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 26 jun-08 kl 10:20 »
är lite konfunderad över att NI på ett alternativforum FÖRESPRÅKAR banklån....
fattar inte detta,trodde att leva alternativt betydde att klara sig själv.
men vissa här inne har så fjuttiga banklån som 80.000kr på 50år!!! vansinne!!! snacka om att gynna banken.
hehe....

Filip Skräplund

« Svar #123 skrivet: 26 jun-08 kl 10:24 »
jag ÄR lagom sparsam

jaja, men varför måste du predika samma sak om och om igen? live and let live
det är väl tur för dej att andra lånar, annars skulle du inte få nån ränta och då blev det svårare att spara till tugan hugan
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

• -
« Svar #124 skrivet: 26 jun-08 kl 10:39 »
Klart som korvspad, redan från början. hela tråden är ju en exakt kopia av tidigare även om det gått nåt år sen sist....t.o.m. hänvisningen till Rhonda Byrnes "The secret" finns ju med 8).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #125 skrivet: 26 jun-08 kl 10:43 »
Om nån lånar pengar på banken så är det ju inte med avsikten att gynna banken. Man lägger väl för f-n upp lånet så att det passar ens egen ekonomi. Att låna 80000 på 50 år är naturligtvis vasinnigt men du vet ju ingeting om bakgrunden till det lånet eller låtagarens ekonomi.
Sluta vara så jäkla snabb att döma andra och nedvärdera dom.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 26 jun-08 kl 10:51 »
Om nån lånar pengar på banken så är det ju inte med avsikten att gynna banken. Man lägger väl för f-n upp lånet så att det passar ens egen ekonomi. Att låna 80000 på 50 år är naturligtvis vasinnigt men du vet ju ingeting om bakgrunden till det lånet eller låtagarens ekonomi.
Sluta vara så jäkla snabb att döma andra och nedvärdera dom.
men folk har väl råd med mer än 133kr/mån?
80.000kr/50år= 1600kr/år=133kr/mån

80.000kr/3år=26.666kr/år=2.222/mån   borde de flesta ha råd mked anser jag, annars ska man inte skaffa hus!!!!!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #127 skrivet: 26 jun-08 kl 10:54 »
Sedan undrar jag hur mycket lån trådstartarens bostadsrättsförening har.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #128 skrivet: 26 jun-08 kl 10:56 »
Du vet inte särskilt mycket om hur andras ekonomi kan se ut. Det är en strid på kniven för många och då är 2222:- i månaden inte att tänka på.
Jag menar att du kan ju inte utgå ifrån att alla andras ekonomi ser ut som din, eller ens borde se som din !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #129 skrivet: 26 jun-08 kl 11:09 »

Förstod du inte det tidigare?? Tror jag genomskådade det på sidan 2 redan  ::)  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 26 jun-08 kl 11:49 »
hur funkar det i sverige i dag om man bor i sit hus som man har betalat faerdigt och sen sa blir man laat saeja arbetsloes,,tvingar dom en at flytta som jag sett naanstans i naan tidning?
typ man bor "gratis", "bara " driftskostnader och behoever bara til det dagliga,,kan folk bli soc fall fortfarande o bo i skogen utan jobb i sitt billiga betalda hus?

det maaste ju vara billigare at ha ett soc fall i skogen aen ett soc fall inne i stan i dyr hyreslaegenhet?

hoppas jag kan vara skuldfri vid 65 o klara mej paa pensionen,,om det finns naan kvar daa vill saeja.

vad aer en snik bas pension i dag?
aer det naan av er som klarar av att leva paa det?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #131 skrivet: 26 jun-08 kl 11:52 »

hoppas jag kan vara skuldfri vid 65 o klara mej paa pensionen,,om det finns naan kvar daa vill saeja.

Skuldfri vill jag inte vara, jag ska fan se till att jag 0 eller negativ på balansräkningen när jag dör, jag ska leva upp mina egna pengar.

Filip Skräplund

« Svar #132 skrivet: 26 jun-08 kl 11:54 »
Vill du ha socialbidrag måste du sälja kåken först och slösa bort pengarna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #133 skrivet: 26 jun-08 kl 11:59 »

vad aer en snik bas pension i dag?
aer det naan av er som klarar av att leva paa det?

Bortsett från att jag inte vet vad en "snik" är, så kan jag informera Vilse om att hon och jag, som har bott utomlands länge, inte får ut någon hel svensk "bas"- (folk-?)pension. Man ska ha bott i Sverige så och så många år. Fast man kanske får en liten liten bit av kakan om man flyttar hem. Möjligen. Så det är bäst att fixa pensionen på den plats man bor. Överhuvudtaget tror jag inte man ska räkna med mycket till pension, var man än bor. Det kan hända mycket på 20 år. T ex att staten sparar ännu mer än nu. TS har en poäng med att man inte ska dra på sig större skulder än man klarar av. När man går i pension bör huset vara avbetalat. Helst.

Vilse

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 26 jun-08 kl 11:59 »
seriost, om du bor i amotsbodaforsbruksdalgaang och jobbar o betalat ditt hus o blir arbetsloes o utfoersaekrad,,faar du daa inte raett till soc bidrag utan maaste goera dej av med huset o flytta in i laeghenet som aer dyrare foer soc att betala aen loepande utgifter i hus om det aer en kortare period laat saeja under omskolning eller saa?

Filip Skräplund

« Svar #135 skrivet: 26 jun-08 kl 12:05 »
seriost, om du bor i amotsbodaforsbruksdalgaang och jobbar o betalat ditt hus o blir arbetsloes o utfoersaekrad,,faar du daa inte raett till soc bidrag utan maaste goera dej av med huset o flytta in i laeghenet som aer dyrare foer soc att betala aen loepande utgifter i hus om det aer en kortare period laat saeja under omskolning eller saa?

Vet inte exakt vad som gäller i åmotsboda men normalt så får man väl inte socbidrag om man har förmögenhet.
Rätta mej om jag har fel.
Det är också snack om att man ska betala mer för åldringsvård om man har förmögenhet, alltså i princip sälja stugan.

Vilse

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 26 jun-08 kl 12:16 »
jag kollade med foersaekringskassan foer naagra aar sen o fick veta att som svensk medborgare saa faar man alltid ut sin baspension.
baspension var foer 10 aar sen foer min mormor som aldrig hade arbetat ca 4-5.000 kronor,,sen fick hon ansoeka om bostadsbidrag bereonde pa hur mycket hon hade i hyra.
(det finns ingen pension alls daer jag bor och jag raeknar med at vara tillbaka i sverige och jobba ett par aar till innan jag gaar i pension.)
sen har man om jag minns raett sin intjaendae pension i naatt slags pensionssparande i sverige, man valde fonder foer det man tjaenat in om jag minns raett?
saa jag har ju ett antal aar i sverige daer jag arbetat sen et par aar borta och sen naagra jobbade aar igen.

det aer vael samma foer typ naan som varit hemmafru i et par aar utan inkomst??

Vilse

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 26 jun-08 kl 12:21 »
jag hoppas paa att ha hus betalt naer jag blir panschis saa jag kan laegga min pension paa annat aen amorteing o raenta och "bara" koepa ved och betala foer electriciteten och sen leva paa kattmatsburkar (skojar) och at t fortfarnde vara frisk o kunna ha mina egna potatisar o mina egna hoensaegg :)

fasra foer at hamna paa hemmet,foeredrar att kunna vara hemma o skoeta mej sjaelv,,annars far man vael skjuta sej sjaelv :)

Sommartorparn

« Svar #138 skrivet: 26 jun-08 kl 12:44 »
www.forsakringskassan.se/fakta/pension_garp38/

Om du är född efter 1938 ska du ha bott 40 år i Sverige mellan 16 och 64 års ålder för att få ut full garantipension. Se ovan.

Sommartorparn

« Svar #139 skrivet: 26 jun-08 kl 12:55 »
Nu blir det kanske litet OT, men tänk på vad varje plats på ett ålderdomshem eller på långvården (heter visst äldreboende?) kostar. Befolkningen består av så och så många arbetande personer (skattebetalare) och så och så många div. bidragstagare i vuxen ålder. Samt av barn, pensionärer och möjligtvis av personer som varken får bidrag eller betalar skatt. Det kan bli dyrt i framtiden att ge en åldrande befolkning den vård de behöver på de skattepengar som flyter in och de bidrag de har betalat in under årens lopp. I Tyskland är det redan så att man får offra sin förmögenhet och sin inkomst (pension) för att bo på ålderdomshemmet. Och om den inte räcker, får barnen också betala så mycket de har råd med (det finns regler för det).

Det bästa är förstås att orka bo hemma så länge som möjligt och sen dö knall och fall. Bäst för en själv, bäst för familjen och bäst för skattebetalarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser