Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36148 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #80 skrivet: 25 jun-08 kl 23:17 »
varför ska jag betala dina renoveringar? för du vet väl att det är mina sparpengar du lånar?

Jag trodde det var ulrics pengar, inte dina. Sorry, ska se om jag kan byta dem med någon annans pengar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 25 jun-08 kl 23:20 »
Under vissa omständigheter är det bättre att betala av lån, i madrassen sjunker de i värde, men viktigast är inte att inbilla sig att man är fri för man inte har ett lån.
Hur enkelt som helst att ta ett jobb (som jag kan få)  och dra in 5 ggr mer än jag gör idag.
men det är inte riktigt min plan.

Trots min låga inkomst och min modesta låneskuld har jag balans, min fru och jag är i vissa avseenden likt medelsvensson, såtillvida att vi har ett förmögenhetsöverskott på ungefär en mille.
Detta är inte prasslande sedlar utan den miljö vi har till vardags.

det är ALLTID bäst att betala av lån enligt min mening, varför skänka ränta till banken?
jag sparar och har pengarna på ett konto med 4% ränta, det räcker,ewftersom ränta på ränta gör att det växer fort.

klart du är fri om du inte har lån! kan man sitta mer fast än att ha månatliga (höga) utgifter? klart man är fri utan lån,ingen kräver en på pengar och man lever efter de pengar man har,man lurar varken sig själv eller andra att man har mer pengar än man egentligen har!
och kom ihåg,gården är inte din förräns den är SLUTBETALD, tills dess är den bankens.

Rosten

• Närke
« Svar #82 skrivet: 25 jun-08 kl 23:24 »

Värdera din livsenergi - minimera utgifterna

Lär dig att välja livskvalité framför hög levnadsstandard.
Nästan alla kommer att bli ekonomiskt oberoende någon gång mellan nu och när vi dör, frågan är bara när (senast vid 65 års ålder). Att sträva mot att bli ekonomiskt oberoende kräver normalt att man under en viss tid tjänar mer än vad man gör av med.

Att vara ekonomiskt oberoende är att ha tillräckligt . Det är viktigt att känna att man har lite svängutrymme, plats för oförutsedda utgifter.

JA!!!!  Att sträva mot att bli ekonomiskt oberoende kräver normalt att man under en viss tid tjänar mer än vad man gör av med.

Jag var för några år sedan i en väldigt bra ekonomsk situation. Sett  från din sida. Vi hade en ränta på 6400:- om året. ( På den villan som vi nu hyr ut)

Innan vi bytte livsstil.
Kanske kommer jag att byta tillbaka när jag blir äldre. Men just nu trivs jag med mitt nya liv. Betydligt bättre än vad jag trivdes med det förra.
Nu har jag stora lån men allt jag behöver.
Förut hade jag små lån. Men inget av det som jag behövde. Så då försökte jag fylla mitt liv med diverse saker som jag tröttnade på.
Vi var aldrig hemma. Var jag inte på jobbet och jobbade övertid så var vi ute och åkte.
Jag odlade en del men det vart aldrig någon riktig glädje då man inte kunde förvara sakerna till vintern. Utan varje år blev en del av skörden förstört.
Gick bilen sönder så lagade jag den utomhus. Men till slut så tröttnade jag att ligga i snön och skruva på vinter. Så vi började lämna in den. Fast att jag kan det mesta om bilar.

Vi bodde i villa i 17 år och hela tiden gick jag och intalade mig att jag hade ett perfekt liv. För vi hade inga skulden och hade nästan betalat av hela kåken.

Men en dag så fick vi 7 hästar, 15 meter från sovrumsfönstret. Så efter några veckor bröt tjejen ihop pga sin allergi. Så hon ville flytta ifrån mig och grabben då hon inte ville tvinga bort oss från vår drömvilla. Så efter att ha tröstat henne så gick jag in på Hemnet på datorn. Vi åkte och tittade på några kåkar och var med och bjöd på en. Men vi hoppade av då jag tyckte attt det var för dyrt.

Så vi åkte runt och hamnade tillslut på denna gård. Den var t.o.m bättre än den gården som mina föräldrar har. (mitt barndomshem) Så jag vart eld och lågor. Här ville jag bo. Så vi bjöd mest och fick det. Då kom nästa problem. Vi måste sälja villan för att få ner lånen på denna kåk. Efter att ha räknat lite fram och tillbaka på vår ekonomi så kom jag med förslaget att vi renoverar upp villan och hyr ut den. För den ligger bra och kommer att öka i värde i framtiden. (är värderad till 900 000:-)
Så vi flyttade hit. Där det fanns en liten lillstuga också på gården. Problemet var att det var vatten indraget i den så vi var tvungna att hålla varmt i den fast att vi inte bodde i den.(elvärme) Så ny renovering och nu betalar hyrsegästen hyra och värmen. ;)

Här finns en stor jordkällare som vi kan lagra massor av mat i. (16 kvadratmeter)
Ladugård och loge så vi kan ha höns,vaktlar, bin mm som tjejen inte är allergisk mot. På baksidan har vi ett par kaniner också men dit går aldrig tjejen.
Verkstad där jag kan laga bilen på vintern utan att frysa.
Billigt uppvärmning. Vedpanna med tank på 1800 liter.
Vi får plats med massor av frukträd och bärbuskar.

Vi trivs som fisken i rent vatten.
Vi är aldrig ute och far runt med bilen. Utan vi håller alltid på med något tillsammans
Alla vänner kommer också hit för här är det mycket roligare för barnen.

Skytten

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 25 jun-08 kl 23:26 »
Visst kan man driva fundamentalistiska doktriner, mitt ljuva hem får ju bättre respons här än på sin blogg, och besökstatistiken på servern är i högsta grad avvikande från räkneverket, som naturligtvis är länkad till en anna sajt.

Normalmatten säger väl att det knappast är rimligt att ha större utgifter än inkomster, detta ingår förståss i doktrinen (snusförnuft) men när man föreslår att jag ska lägga 100000 i en buffert och amoretera 6000/mån på ett sketlån, och har uppgivit ca 14000 i månadsinkomst, då lyser egotrippen och det fundamentalistiska dokrinerna med sitt klaraste sken, men fördunklar det logiska tänkandet.
Ganska ny på forumet föreställer jag mig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #84 skrivet: 25 jun-08 kl 23:30 »
men viktigast är inte att inbilla sig att man är fri för man inte har ett lån.
Trots min låga inkomst och min modesta låneskuld har jag balans,
Helt rätt.
Mår man bra så är man i balans. det har inget med om skulden är stor eller liten.

Bättre att bo där man trivs än att låssas att man får det bra så fort man är skuldfri

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 25 jun-08 kl 23:33 »
Helt rätt.
Mår man bra så är man i balans. det har inget med om skulden är stor eller liten.

Bättre att bo där man trivs än att låssas att man får det bra så fort man är skuldfri
eller varför inte bo bra,billigt och ha balans på en och samma gång med inga eller väldigt små skulder?
jag skulle då inte må bra att ha lån.,men som sagt alla är vi olika.

Ett badkar har ett litet hål i botten där vatten rinner ut. Vill man fylla badkaret så kan man sätta kranen på max så att vattnet vräker ner, man kanske dessutom måste hälla på extra vatten från andra källor än kranen om man vill ha det fullt. Eller så kan man täppa igen det där lilla hålet i botten av badkaret innan man slår på kranen. Gör man det så kommer badkaret att bli fullt även om du bara låter kranen stå minimum och knappt släppa ut nått vatten alls.

Om du inte har täppt till hålet så kommer det att krävas oerhört mycket större mängder vatten som hela tiden fyller på badkaret för att både uppväga vattnet som rinner ut i botten samt att öka den totala mängden vatten som finns i badkaret.

När det gäller pengar så tror många att det bästa sättet att bli rik är att hela tiden öka intäkterna. Det är delvist rätt, men samtidigt så bryr sig de flesta inte om att täppa till hålen där pengarna rinner ut. Det är snarare som så att nästan alla lever så. De bränner hela tiden alla sina pengar och kämpar ständigt efter nya inkomster.

Vill du bli rik så bör det första du gör att täppa till läckorna i botten där pengarna rinner ut på samma sätt som du hade gjort med badkaret. Ju bättre du täpper till dessa desto snabbare kommer du att bli rik och desto rikare kommer du att bli. Även om du aldrig lyckas få någon “kran” som släpper ut några större mängder pengar.

Det naturligtvis en stor fördel om du ökar mängden pengar som kommer in till dig, men så länge du har stora luckor där samma pengar strax efter rinner ut så kommer du aldrig att bli särskilt rik.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #86 skrivet: 25 jun-08 kl 23:36 »
När det gäller att täppa till hålen så finns det mycket mycket större hål än räntan att täppa i de flesta familjer, amorterar jag mina lån då har jag inte mina produktionsmedel kvar och då blir det inga fler intäkter, det låter inte helt vettigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #87 skrivet: 25 jun-08 kl 23:38 »
Visst kan man driva fundamentalistiska doktriner, mitt ljuva hem får ju bättre respons här än på sin blogg, och besökstatistiken på servern är i högsta grad avvikande från räkneverket, som naturligtvis är länkad till en anna sajt.

Normalmatten säger väl att det knappast är rimligt att ha större utgifter än inkomster, detta ingår förståss i doktrinen (snusförnuft) men när man föreslår att jag ska lägga 100000 i en buffert och amoretera 6000/mån på ett sketlån, och har uppgivit ca 14000 i månadsinkomst, då lyser egotrippen och det fundamentalistiska dokrinerna med sitt klaraste sken, men fördunklar det logiska tänkandet.
Ganska ny på forumet föreställer jag mig.
Låt oss gissa. ;)
"mitt ljuva hem"
Bor i lägenhet.
Har sparat i mindre än 1 år.
Saknar något i livet och tror att man finner det om man blir skuldfri. (Livet är något som förvinner medan man väntar på att det skall komma.)
Har alltid köpt maten i affär.

Skytten

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 25 jun-08 kl 23:41 »
Så resonerar inte en som verkligen är ute efter pengar, han riskerar hellre andras pengar.
Ingen riktigt rik krösos, som inte har ärvt eller gift sig till sina pengar, har förverkligat sin förmögenhet utan att finansiera med lån.

Småspararna har historiskt sett blivit lurade, de som använt finansens hävstång står sig generellt bättre.

Detta ska inte föeväxlas med att lånefinansiera sin löpande konsumtion.

Hur skulle en modern ekonomi fungera om alla sparade och ingen behövde låna.

Banksystemet är till bla för  att den som inte själv kan föränta ett överskott, kan mot betalning överlåta detta åt en som är bättre på det.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 25 jun-08 kl 23:48 »
Så resonerar inte en som verkligen är ute efter pengar, han riskerar hellre andras pengar.
Ingen riktigt rik krösos, som inte har ärvt eller gift sig till sina pengar, har förverkligat sin förmögenhet utan att finansiera med lån.

Småspararna har historiskt sett blivit lurade, de som använt finansens hävstång står sig generellt bättre.

Detta ska inte föeväxlas med att lånefinansiera sin löpande konsumtion.

Hur skulle en modern ekonomi fungera om alla sparade och ingen behövde låna.

Banksystemet är till bla för  att den som inte själv kan föränta ett överskott, kan mot betalning överlåta detta åt en som är bättre på det.

hahaha...jag skrattar ihäl mig, finns massor utav folk som idag är miljonärer som börjat på0kr.
(haha kan inte sluta skratta åt att du tro att man behöver lån eller hög inkomst för att bli rik)
en utav de som blrjade på 0kr var Davwe Ramsey.
han va miljonär dförsta gången när han va 26år,men blev dum med nollor som han själv beskriver det och va pank igen 4år senare....
men han gav sig på det igen och va miljonär vid 40år igen....

ett annat tips: läs boken"the secret" av rhonda byrne.

Filip Skräplund

« Svar #90 skrivet: 25 jun-08 kl 23:56 »
Varför kan du inte vara lite lagom sparsam för egen del, måste alla övergå till den rätta läran innan du blir nöjd?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 26 jun-08 kl 00:02 »
Pratade inte om millonärer det är ju var och varannan som upplevt inflationsperioden på 1980-talet.
Visst kan man hitta exempel som är det bekräftande undantaget.

Mer än varannan millionär i Sverige började med att låna ett störrebelopp för att införskaffa bostad.

Man är närmast tokig om man hellre betalar 6000/mån för att hyra en bostad när samma bostad kan lånefinansieras för mindre, när månaden är slut har man mindre skuld och mer bostad, en hyra går upp mer än räntan, och du får aldrig ett överskott.

Sen kan man givetvis köpa kontant, men då får man fråga mamma eller hoppas hon dör snart, eller betala hyra och spara, knappast i enlighet med sund ekonomi.

Rosten

• Närke
« Svar #92 skrivet: 26 jun-08 kl 00:05 »
Vill du bli rik så bör det första du gör att täppa till läckorna i botten där pengarna rinner ut på samma sätt som du hade gjort med badkaret. Ju bättre du täpper till dessa desto snabbare kommer du att bli rik och desto rikare kommer du att bli. Även om du aldrig lyckas få någon “kran” som släpper ut några större mängder pengar.
Det naturligtvis en stor fördel om du ökar mängden pengar som kommer in till dig, men så länge du har stora luckor där samma pengar strax efter rinner ut så kommer du aldrig att bli särskilt rik.
Jag tror att du har missuppfattat några saker. ;)
Du är på en alternativsida. Jag är rätt säker att dom mesta här vill ha ett alternativt liv med egen odling och djurhållning.
Ingen av dessa funderar på hur man blir miljonär. Utan vill ha ett lyckligt liv.

När du har blivit rik. Då har du blivit 20 år äldre. Är det då du skall börja leva? eller skall du vänta 10 år till? För att få ihop ännu mera pengar.

Förr var jag fixerad vid mycket pengar och låga utgifter. Så det var därför som kåken aldrig blev renoverad när vi bodde i den.
Men var jag lycklig. Var vår familj lycklig?
Tyvärr så trodde vi det.

När vi flydde från kåken pga grannens hästar så var det, det bästa vi gjort.

Kanske kommer jag att bli miljonär i framtiden. Men jag bryr mig inte.
Jag har ett bra liv nu. Det räcker för mig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 26 jun-08 kl 00:06 »
Det finns inte bara ett rätt sätt att inrätta sin ekonomi. Jag trivs inte med att ha lån och är glad att bostaden är obelånad numera. Men när vi i början på 90-talet flyttade från lägenhet till radhus för lånade pengar fick vi både bättre boende och lägre månadskostnad. Dessutom en sparform, amortering, med över 10% ränta.

Lägga pengar på hög tycker jag är sådär. Finns det hål att stoppa dem i är det bättre, så blir de kvar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #94 skrivet: 26 jun-08 kl 00:06 »
Citera
hahaha...jag skrattar ihäl mig, finns massor utav folk som idag är miljonärer som börjat på0kr.

Stämmer bra, känner några personligen..Och en sak har dom påfallande gemensamt, ingen av dom skulle dra sig för nånting och kan i princip vara hur fräcka som helst och gå över lik vid behov..

Jag har ju insett varför jag aldrig kommer att bli miljonär, jag är alldeless för generös  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 26 jun-08 kl 00:15 »
Varför kan du inte vara lite lagom sparsam för egen del, måste alla övergå till den rätta läran innan du blir nöjd?
jag ÄR lagom sparsam

Rosten

• Närke
« Svar #96 skrivet: 26 jun-08 kl 00:16 »
Stämmer bra, känner några personligen..Och en sak har dom påfallande gemensamt, ingen av dom skulle dra sig för nånting och kan i princip vara hur fräcka som helst och gå över lik vid behov..

Jag har ju insett varför jag aldrig kommer att bli miljonär, jag är alldeless för generös  :-[
Men känner du att du har ett sämre liv än dom?

En jobbarkompis skall köpa hus mitt i staden.
Vi är väldigt olika. Han ser fram imot att få gångavstånd till centrum där allt händer.

Jag älskar att kunna gå ut naken och äta frukost när solen lyser.
Att kunna pissa bakom ladugården.
Att titta åt alla håll ute, utan att se en enda person.
Att kunna sitta tyst ute och lyssna på tystnaden.
Att veta att ingen granne har åsikter om vad jag gör just nu.
Att kliva ut 5 steg från huset och se hela stjärnhimmelen.
Att kunna ha djur och odla själv.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 26 jun-08 kl 00:17 »
Pratade inte om millonärer det är ju var och varannan som upplevt inflationsperioden på 1980-talet.
Visst kan man hitta exempel som är det bekräftande undantaget.

Mer än varannan millionär i Sverige började med att låna ett störrebelopp för att införskaffa bostad.

Man är närmast tokig om man hellre betalar 6000/mån för att hyra en bostad när samma bostad kan lånefinansieras för mindre, när månaden är slut har man mindre skuld och mer bostad, en hyra går upp mer än räntan, och du får aldrig ett överskott.

Sen kan man givetvis köpa kontant, men då får man fråga mamma eller hoppas hon dör snart, eller betala hyra och spara, knappast i enlighet med sund ekonomi.
köpa kontant är i allra högsta grad förenat med sund ekonomi! kanske inte för bankerna(men det skiter jag högaktningsfullt i)

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #98 skrivet: 26 jun-08 kl 00:18 »
Efter att ha gjort en snabb koll på nuvarande inflation och räntor så verkar det vara en bra affär att ha lån.

SBAB:s rörliga ränta är 5,42%, efter 30% skatteavdrag blir det ca 3,80%.
Inflationstakten idag är 4%

Så för själva lånet betalar du inte ens kompensation för inflationen just nu, så lånet genererar i praktiken en vinst.  
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

Rosten

• Närke
« Svar #99 skrivet: 26 jun-08 kl 00:18 »
köpa kontant är i allra högsta grad förenat med sund ekonomi! kanske inte för bankerna(men det skiter jag högaktningsfullt i)

Hur gammal är du och hur mycket pengar har du fått ihop?
Du som vet hur man gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser