Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36059 gånger)

Ekub

SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #40 skrivet: 25 jun-08 kl 19:00 »
Mårten: gården ser jättefin ut!! :) Lycka till med renovering o sånt!!
Vill ha ett liknande projekt själv men det får vänta ett tag...*s*

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 25 jun-08 kl 19:00 »
Sparar man till ett hus som man ännu inte har kallas det spara, sparar man till det hus man bor i kallas det låna.  Är huset riktigt dyrt hinner man inte bo i det om man ska spara till det innan man flyttar in.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dandelia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 jun-08 kl 19:53 »
Hur mycket jag har kvar? Vad betyder det? Kvar?  :P

Jag kämpar för att få allt att gå runt för tillfället. Sitter och betalar gemensamma räkningar ensam, som alltid *morrar*. Men snart slipper jag vara hans privata bank och kan ta rodret igen och DÅ ska jag börja lägga pengar på hög, minsann! ;D Här ska byggas en rejäl krispott att ta till när det kniper! Aldrig mer ångest över obetalda räkningar, plötsliga veterinärkostnader eller uppnådd kreditgräns! Jag ska få tillbaka min BRA ekonomi även om jag aldrig varit och aldrig kommer att bli rik.

/Dandelia

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 25 jun-08 kl 19:54 »
Sparar man till ett hus som man ännu inte har kallas det spara, sparar man till det hus man bor i kallas det låna.  Är huset riktigt dyrt hinner man inte bo i det om man ska spara till det innan man flyttar in.
och alla måste ha dyra hus? svar nej! ;)

Dandelia

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 jun-08 kl 20:00 »
Vi valde hus efter plånboken tack och lov. Vill inte slita ihjäl mej för att betala dyra lån. 250 000 för ett hyfsat hus i härlig miljö på "landet". Perfa! Och det bästa är att han kan ta över det alldeles själv nu, slipper krångla med mäklare och vänta på försäljning. Hade det varit ett dyrt hus hade det inte gått!

/Dandelia

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 25 jun-08 kl 20:22 »
Hur mycket jag har kvar? Vad betyder det? Kvar?  :P

Jag kämpar för att få allt att gå runt för tillfället. Sitter och betalar gemensamma räkningar ensam, som alltid *morrar*. Men snart slipper jag vara hans privata bank och kan ta rodret igen och DÅ ska jag börja lägga pengar på hög, minsann! ;D Här ska byggas en rejäl krispott att ta till när det kniper! Aldrig mer ångest över obetalda räkningar, plötsliga veterinärkostnader eller uppnådd kreditgräns! Jag ska få tillbaka min BRA ekonomi även om jag aldrig varit och aldrig kommer att bli rik.

/Dandelia
vad menar du med att du betalar gemensamma räkningar ensam? har ni separerat eller nåt?
arajag och sambon har separat ekonomi, det är såå skönt, jag bestämmer helt och hållet själv hur mycket jag vill spara varje månad.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 25 jun-08 kl 20:26 »
??? sparande?

Jag ser gården som en sorts sparande, varje slant vi lägger ner här får vi tillbaks den dagen vi vill sälja..Och MYCKET till  ;D
Folk ser så konstiga ut när vi säger att vi inte sparar en endaste krona för övrigt  ;D

Vad vi får över? Över blir det inte en endaste krona nån gång.. när räkningarna är betalda och maten inhandlad köper vi virke, skivor, isolering, spikar mm. för resten  ;D

Och skulle det knipa nån gång säljer vi nån häst eller nåt.. eller hugger lite i skogen..

Vi gör på samma sätt. Finns det en krona kvar på kontot den 23 i månaden så köps den upp direkt.
Inte ett öre finns på kontona just nu. Så i morgon får jag lön och då är det dax att börja köpa mera saker till gården.
Detta lilla projekt blev klart i slutet av september 2007. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24927.0
Lillstugeprojektet blev klart i mitten av april 2008. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34673.0

Om några månader så har vi betalat av dom tillfälliga krediterna.
Men då har nästa projekt redan startat. ;D
"Projekt renovera kök och matrum inklusive vedspis och skorsten."
Så att vi kan använda vedspisen igen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 25 jun-08 kl 20:29 »
Ja vi har separerat. Och fortsätt med egen ekonomi, råder jag dej! Min ekonomi har kraschat då han gått arbetslös och levt på min lön samt sina besparingar, som nu inte finns kvar. Och det är plötsligt mitt fel *ilsken*. Men skit i det, det var inte det tråden handlade om :-[. Hsh, jag har inget kvar i månadens slut utan ligger ständigt back för tillfället. Men det kommer räta upp sej igen! Innan fd hade jag god ordning på min ekonomi och hade nån tusenlapp över varje månad. Det mesta sparade jag men inget finns kvar av det nu pga veterinärräkningar (opererade hundarna). Jo, förresten, lite finns på kontot för jag har långsamt börjat bygga upp min akutpott igen.  :)

/Dandelia

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 25 jun-08 kl 20:31 »
Vi gör på samma sätt. Finns det en krona kvar på kontot den 23 i månaden så köps den upp direkt.
Inte ett öre finns på kontona just nu. Så i morgon får jag lön och då är det dax att börja köpa mera saker till gården.
Detta lilla projekt blev klart i slutet av september 2007. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24927.0
Lillstugeprojektet blev klart i mitten av april 2008. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34673.0

Om några månader så har vi betalat av dom tillfälliga krediterna.
Men då har nästa projekt redan startat. ;D
"Projekt renovera kök och matrum inklusive vedspis och skorsten."
Så att vi kan använda vedspisen igen.

jag har 4kr kvar på lönekontot,och 50kr kvar i plånboken,frysen är full och skåpen är fulla.
inkomsten dimper ner snart oxå.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 25 jun-08 kl 20:34 »
De största utgifterna per månad är de där förbaskade räntorna på lånen, c:a 8000:- + amortering på 2000:-,
Vårt huslån ligger på 11 000:- i månaden. Till det kommer det ett antal småkrediter som just betas av i hyffsad snabb takt.
Amortering 2000:-

Men vi har också en del inkomster på husen så det blir inte så hemskt när alla tillfälliga krediter är avbetade.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 jun-08 kl 20:37 »
Ja vi har separerat. Och fortsätt med egen ekonomi, råder jag dej! Min ekonomi har kraschat då han gått arbetslös och levt på min lön samt sina besparingar, som nu inte finns kvar. Och det är plötsligt mitt fel *ilsken*. Men skit i det, det var inte det tråden handlade om :-[. Hsh, jag har inget kvar i månadens slut utan ligger ständigt back för tillfället. Men det kommer räta upp sej igen! Innan fd hade jag god ordning på min ekonomi och hade nån tusenlapp över varje månad. Det mesta sparade jag men inget finns kvar av det nu pga veterinärräkningar (opererade hundarna). Jo, förresten, lite finns på kontot för jag har långsamt börjat bygga upp min akutpott igen.  :)

/Dandelia

hej! japp vi har separat ekonomi i 3år och kommer så fortsätta för alltid!
man får helt enkelt anpassa sig efter sin inkomst.
jag har inga lån eller krediter och kommer aldrig skaffa mig.ska jag ha nåt sparar jag till det.
jag har varit sjuk i många år och levt på 4.800kr(levde så i 8år)
nu är ekonomi lite bättre med 359kr NETTO om dagen.(475kr innan skatt)
men jag klarar mig.
här kommer en länk som jag tycker du ska kolla på:(hoppas du kan engelska ;)) men den är lätt att förstå.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 25 jun-08 kl 20:39 »
Vårt huslån ligger på 11 000:- i månaden. Till det kommer det ett antal småkrediter som just betas av i hyffsad snabb takt.
Amortering 2000:-

Men vi har också en del inkomster på husen så det blir inte så hemskt när alla tillfälliga krediter är avbetade.
ja, det är frivilligt att skaffa sig utgifter,men jag gör det inte!

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 25 jun-08 kl 20:45 »
ja, det är frivilligt att skaffa sig utgifter,men jag gör det inte!

Men vi har också en del inkomster. Precis som Mårten kommer att ha i framtiden.
Dom kommer också att öka i framtiden.
Så jag tror att det blir hel okej.
Just nu får vi in 6000:-/ i månaden före skatt och underhåll.
« Senast ändrad: 25 jun-08 kl 20:49 av Rosten »

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 25 jun-08 kl 20:50 »
Men vi har också en del inkomster. Som kommer att öka i framtiden.
Så jag tror att det blir hel okej.
Just nu får vi in 6000:-/ i månaden före skatt och underhåll.
det är ju bra! grattis! :)
gissar att du hyr ut ett garage eller en stuga...eller en husvagnsplats...

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 25 jun-08 kl 21:01 »
det är ju bra! grattis! :)
gissar att du hyr ut ett garage eller en stuga...eller en husvagnsplats...

Vi hyr ut en liten "lillstuga" och en villa.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24927.0
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34673.0

Fördelen med detta boende är att vi numera har vedeldning så vi värmer ett stort hus för 500:- i månaden.
Skulle vi ha haft olja så skulle det ha kostat ca 3000:- i månaden.

Vi har också en stor vedeldad verkstad där vi lagar allt. Så där har också kostnaderna sjunkit.
Förut fick vi lämna in bilen ibland då det var för kallt att skruva ute på vintern.

En del av det vi äter kommer från gården så vi får billiga matkostnader.
(saft, sylt, kräm, kött, ägg mm.)
Då vi har 21 000 kvadratmeter mark, ladugård, magasin, loge mm till vårt förfogande.

Så i slutänden bliv detta den billigaste lösningen. Även om det är en fruktansvärd massa pengar i lån.
« Senast ändrad: 25 jun-08 kl 21:17 av Rosten »

Skytten

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 25 jun-08 kl 21:34 »
Varje månad är inte den andre lik, ibland gör jag av med mer än månadsinkomsten, ibland mindre, jag har en buffert, men så fort det finns lite pengar, finns det alltid något man vill göra på huset eller på tomten.(planerna är lite större än vad som är realistiskt, men det brukar gå bra att ge sig på och slutföra orealistiska projekt, om tid och tålamod består).

Jag hade 5200:- i snitt i månaden i fjol, och det lär väl bli detsamma i år, min fru har ungefär 10000:- ut på sitt halvtidsjobb, själv tar jag korta ströjobb för det mesta, i genomsnitt kanske en till enochenhalv dag i veckan.  Jag lägger en hel del tid på att själv skaffa det jag behöver. All ved fixas utan att det betalas ett öre, och någon kubik säljes oxå.  Plank sågas från de träd jag fäller,
och lite enklare snickeriattiraljer har jag skaffat.
Behöver jag t.ex. en dörr, hittar jag ett vrak och tillverkar de delar som behöver bytas.

Våra totala låneskulder är 80000:- och det amorteras på lånet, med ränta är det knappt 2000 i kvartalet. 

Håller oss med två mopedbilar, gamla Amica Luna.

Bäst är att ha så lite räkningar som det går, utan att det blir alldeles för påvert.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 25 jun-08 kl 21:45 »
Vi hyr ut en liten "lillstuga" och en villa.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24927.0
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34673.0

Fördelen med detta boende är att vi numera har vedeldning så vi värmer ett stort hus för 500:- i månaden.
Skulle vi ha haft olja så skulle det ha kostat ca 3000:- i månaden.

Vi har också en stor vedeldad verkstad där vi lagar allt. Så där har också kostnaderna sjunkit.
Förut fick vi lämna in bilen ibland då det var för kallt att skruva ute på vintern.

En del av det vi äter kommer från gården så vi får billiga matkostnader.
(saft, sylt, kräm, kött, ägg mm.)
Då vi har 21 000 kvadratmeter mark, ladugård, magasin, loge mm till vårt förfogande.

Så i slutänden bliv detta den billigaste lösningen. Även om det är en fruktansvärd massa pengar i lån.

ja lillstugan har ni då jobbat med,gud va du är duktig och kan! :o
visst jag är tjej,men är rätt duktig ändå...håller på att riva tapet som bäst i vardagsrummet(sista rummet som ej är gjort)
men det är ändå mycket jobb..
vi kommer  sätta "easy cover" på väggarna.
http://www.durosweden.se/kollektion/easycover.asp?si=15
sedan ska det dit nya lister med,men det blir nog inte så dyrt, det som kommer kosta är 15mm parketten på 25kvm....*aj i plånboken*
 ;)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 jun-08 kl 21:49 »
Varje månad är inte den andre lik, ibland gör jag av med mer än månadsinkomsten, ibland mindre, jag har en buffert, men så fort det finns lite pengar, finns det alltid något man vill göra på huset eller på tomten.(planerna är lite större än vad som är realistiskt, men det brukar gå bra att ge sig på och slutföra orealistiska projekt, om tid och tålamod består).

Jag hade 5200:- i snitt i månaden i fjol, och det lär väl bli detsamma i år, min fru har ungefär 10000:- ut på sitt halvtidsjobb, själv tar jag korta ströjobb för det mesta, i genomsnitt kanske en till enochenhalv dag i veckan.  Jag lägger en hel del tid på att själv skaffa det jag behöver. All ved fixas utan att det betalas ett öre, och någon kubik säljes oxå.  Plank sågas från de träd jag fäller,
och lite enklare snickeriattiraljer har jag skaffat.
Behöver jag t.ex. en dörr, hittar jag ett vrak och tillverkar de delar som behöver bytas.

Våra totala låneskulder är 80000:- och det amorteras på lånet, med ränta är det knappt 2000 i kvartalet. 

Håller oss med två mopedbilar, gamla Amica Luna.

Bäst är att ha så lite räkningar som det går, utan att det blir alldeles för påvert.
på hur många år har du tänkt att betala av lånet?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #58 skrivet: 25 jun-08 kl 21:53 »
Vi lägger av en "fickpeng" och sedan går resten in på vårt gemensamma konto som vi använder för köp av mat, renovering, betala räkningar etc. Sparande sker både från vår enskilda fickpeng (sambon är bättre på att spara än mig så vi tar pengar från hans enskilda sparkonto för renoveringar.... :-[) samt från det gemensamma kontot.

Renoveringspengarna går till detta; hvilaro.blogspot.com

I dag fick jag dock ett brev som gjorde mig oerhört glad :D, vi köpte ju en gammal präsgård och fick efter något år besked om att en "allframtidförsäkring" från Brandförsäkringserket hörde till huset. Kyrkan har alltså någon gång i forntiden betalat in en premie som ska räcka livet ut.
Nu ska Brandförsäkringsverket likvideras och försäkringstagarna får dela på det icke obetydliga belopp som finns kvar vilket kommer att ge en underbart positiv ekonomisk överraskning nästa år!
« Senast ändrad: 25 jun-08 kl 22:15 av Sar »

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 25 jun-08 kl 21:54 »
Ett bottenlån under tomtens taxeringsvärde kan amorteras med 2%. med andra ord 50år och 20 har gått.

Mina arvingar får nöja sig med ett avdrag på  upskattningsvis 20000 på uppskattningsvis 1-2 mille.

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser