Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stadsskulden fortsätter att minska  (läst 27179 gånger)

Fordson

SV: Stadsskulden fortsätter att minska
« Svar #40 skrivet: 09 mar-11 kl 07:35 »
Hade övervakningen varit enbart för att motverka brott som en majoritet av svenska folket anser ska vara brottsligt hade det varit en sak, men nu handlar övervakningen mest om att motverka "brott" som en majoritet av svenskarna inte anser borde vara ett brott.

Men sa inte Reinfeltd nånting i stil med "Vi kommer inte att jaga en hel ungdomsgeneration"? Han borde inte sitta som stadsminister, han borde ställas inför rätta, sådana lögner borde vara belagda med hårda straff när de kommer som vallöften och sen görs så otroligt tvärt emot.

OK, du pratar om FRA-lagen/Illegal nedladdning. Helt annan diskussion än statsekonomi.

Just_me

• Småland
« Svar #41 skrivet: 09 mar-11 kl 07:42 »
Förutom de vinster man nu gör på att räntekostnaderna minskar mer än man innan fick i vinst från de sålda verksamheterna, får man lägre räntor på resten av skulden genom den ökade trovärdigheten.

Att valutan då blir starkare gör att den dåligt fungerande lönebildningen blir ett ännu större problem än förut.

Är inte det fortfarande ganska kortsiktigt tänkt?  :-\ Det med att räntesänkningar ger mer än företagen gav...

fishyerik

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 09 mar-11 kl 08:46 »
OK, du pratar om FRA-lagen/Illegal nedladdning. Helt annan diskussion än statsekonomi.

Just det var ju ett svar på andra inlägg, jag drog inte in frågan i diskussionen.  Sen tycker jag ändå att det är en angränsande fråga. Det belyser synen om att det är de stackars rika som måste skyddas fråm allmänheten. Och du kan ju inte hävda att statsekonomin lämnas opåverkad av att folk hamnar i fängelse.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

mikso

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 09 mar-11 kl 09:19 »
Utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar tror jag mer har att göra med ideologiska skäl än med statens finanser. Utförsäljningen av alllmännyttan där kraftigt undervärderade hyresrätter säljs till privatpersoner som sedan kan göra mycket stora vinster är ett annat exempel på hur det gemensamma säljs av och berikar ett fåtal.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #44 skrivet: 09 mar-11 kl 09:28 »
Det er kanskje galt å si at "Stadsskulden fortsätter att minska". Hvis vi ser på grafen, så er det riktigere å si at

Stadsskuldens eksplosive vekst tok et plutselig og uventet tilbaketog.

Lykke til. I et pengepolitisk regime som best kan karakteriseres som gjeldsbasert fiat, er pengemengden (som faktisk er sammenfallende med den totale gjelden) dømt til å øke (dvs. gi inflasjon) inn til systemet kollapser.

Bo

« Svar #45 skrivet: 09 mar-11 kl 10:12 »
Nej, det är fel. Alla tillgodohavanden i en valuta är någon annans skuld i samma valuta. - Inflation beror på att valutans försvarare inte är tillräckligt angelägen om att hålla den värdestabil eller inte vet hur man gör.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 09 mar-11 kl 10:26 »
Den enda anledningen till att Svenska folkets tillgångar säljs ut är att kapitalisterna vill ha flera aktier att leka med.
Utförsäljningen av Svenska folkets tillgångar har inte ett skit med statsskullden att göra.

Sedan har Sverige ett stort problem med att Svenska företag säljs ut, företag som med svenska skattebetalares skattepengar har byggts upp genom bidrag till investeringar, skattelättnader, tillomed bidrag till löner. Hur många miljoner har inte Saab,Volvo, Scanina och andra storbolag fått i bidrag från staten. för att i nästa minut säljas till utländska ( och svenska) kapitalister.

Aldrig någonsin tidigare har kapitalisterna varit så rik som i dag, de torkar sig i röven med 1000-lappar medans utförsäkrade utslitna människor får leva på färsk tallbark från skogen, sverige har vridid den historiska klockan tillbaka med 200år i tiden.

Fredrik Reignfelt har tydligen några celler kvar, eftersom han har begripit att moderaterna måste utge sig för att vara "arbetare", vilket skämt, " arbetarlinjen" för att vinna valet, tyvärr. Nedrustningen av välfärds Sverige har börjat!!!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 09 mar-11 kl 12:38 »
Nedrustningen av välfärds Sverige har börjat!!!

Den har pågått ett bra tag, men nu börjar den ta fart på riktigt... :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 09 mar-11 kl 12:47 »
Nedrustningen av välfärden ligger ganska paralellt i tid med att dom sista arbetarna av den gamla stammen går i pension.  De som har något som helst minne av hur det var innan facket fick tillräckligt med makt för att kunna styra upp arbetarnas rättigheter. De som verkligen minns börjar dessutom dö ut idag. 
Det är så patetiskt att folk tror att arbetarna får det bättre utan att ha facket att luta sig mot. Några enstaka som är bra på att marknadsföra sig får det kanske bättre, en stund. 
Och vad jag vet så står det ingenstans i svensk lag att man måste få lön för utfört arbete?

Förmodligen kommer välfärden att pressas ned till en riktigt dålig nivå innan arbetarna går samman i organiserat motstånd igen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Fordson

« Svar #49 skrivet: 09 mar-11 kl 14:33 »
Nedrustningen av välfärden ligger ganska paralellt i tid med att dom sista arbetarna av den gamla stammen går i pension.  De som har något som helst minne av hur det var innan facket fick tillräckligt med makt för att kunna styra upp arbetarnas rättigheter. De som verkligen minns börjar dessutom dö ut idag. 
Det är så patetiskt att folk tror att arbetarna får det bättre utan att ha facket att luta sig mot. Några enstaka som är bra på att marknadsföra sig får det kanske bättre, en stund. 
Och vad jag vet så står det ingenstans i svensk lag att man måste få lön för utfört arbete?

Förmodligen kommer välfärden att pressas ned till en riktigt dålig nivå innan arbetarna går samman i organiserat motstånd igen.

Ja det stämmer, men facket är ju en del av problemet genom att stå låååångt ifrån sina medlemmar och sko sig själva i alla lägen möjliga.
Min fackliga representant gör ta mig f-n INGENTING. Varken arbetar eller företräder...

Bo

« Svar #50 skrivet: 09 mar-11 kl 15:14 »
I en stor andel av regionerna med snabbast standardtillväxt, finns inga fackföreningar och många tror på ett samband.

Försök att styra lönebilden till något annat än vad marknadslöner skulle ge, ger skadeeffekter i klass med en rejäl naturkatastrof och att ingen märker något, är för att man inte har den alternativa bilden att jämföra med.

fishyerik

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 09 mar-11 kl 15:26 »
Ja det stämmer, men facket är ju en del av problemet genom att stå låååångt ifrån sina medlemmar och sko sig själva i alla lägen möjliga.
Min fackliga representant gör ta mig f-n INGENTING. Varken arbetar eller företräder...

Så du är insatt i förutsättningarna för fackligt arbete, och vad de gör och inte gör?

Du ska veta att det finns en mycket stark korrelation mellan välfärd för mer än en bråkdel av befolkningen och facklig organisation i världen.

Om du anser att din fackliga representant inte gör något så får man först fråga sig om det verkligen är så, och om det är så kan han/hon avsättas/ersättas. Om du är bättre så kan du säkert få uppdraget, det ska ju röstas om med jämna mellanrum.

Det vanligaste fallet när folk har den åsikten som du har är att personen eller nåogon som personen känner vill att facket "ska fixa" rättigheter som inte är rimliga att begära.

Facket är en demokratisk organisation, om facket på din arbetsplats inte fungerar så är det delvis ditt eget fel, medlemmarna måste ta upp de frågor de har med facket, och om de lokala företrädarna inte gör något så gå till avdelningen, och i slutändan kan det vara läge att ta över uppdrag själv om man anser att man kan utföra uppgifterna bättre.

Ett tips för de allra flesta är att först gå facklig grundutbildning för medlemmar så att man får ett hum om vad som gäller, och det innan man gnäller.
Kött är delar av djur!

Fordson

« Svar #52 skrivet: 09 mar-11 kl 15:30 »
Ja, det är ju uppenbart att vi har helt olika syn på saken.
Det blir mitt sista inlägg i tråden.

fishyerik

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 09 mar-11 kl 15:37 »
I en stor andel av regionerna med snabbast standardtillväxt, finns inga fackföreningar och många tror på ett samband.

Jo det är klart, har man dagslöner på enstaka dollar finns utrymme för förbättring.

Försök att styra lönebilden till något annat än vad marknadslöner skulle ge, ger skadeeffekter i klass med en rejäl naturkatastrof och att ingen märker något, är för att man inte har den alternativa bilden att jämföra med.

Jag vet inget exempel på situationer som du pratar om som givit sådana effekter, det enda jag vet har givit sådana effekter är kapitalism och vissa diktaturer.
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 09 mar-11 kl 15:43 »
Ja, det är ju uppenbart att vi har helt olika syn på saken.
Det blir mitt sista inlägg i tråden.

Hoppas att du "stannar" och läser iaf, så att du får lära dig nått, att "vi har helt olika syn på saken" angående facket beror på att jag berättar hur det ligger till, och du skriver vad du tycker. 
Kött är delar av djur!

Rosten

• Närke
« Svar #55 skrivet: 09 mar-11 kl 16:29 »
Facket är en demokratisk organisation, om facket på din arbetsplats inte fungerar så är det delvis ditt eget fel, medlemmarna måste ta upp de frågor de har med facket, och om de lokala företrädarna inte gör något så gå till avdelningen, och i slutändan kan det vara läge att ta över uppdrag själv om man anser att man kan utföra uppgifterna bättre.

Ett tips för de allra flesta är att först gå facklig grundutbildning för medlemmar så att man får ett hum om vad som gäller, och det innan man gnäller.

Men redan idag så gör jag fackets jobb.
Utan att vara medlemm längre.

Varför skall jag tjata mig blå på min fackrepresentant när jag själv kan gå in till chefen och begöra mera lön.
Den hjälp som jag fick frånb facket hade ju gjort att jag skulle svälta ihjäl.
Jag får ju mera i lön när jag förhandlar till mig själv än vad jag skulle få om jag kom in och representerade facket.

Fordson

« Svar #56 skrivet: 09 mar-11 kl 16:45 »
Vad sägs om en separat tråd för denna diskussion? Börjar ju bli ganska off topic.
Föreslår att Fyshyerik startar, han verkar ju brinna för saken.

VolvoBM

• Småland
« Svar #57 skrivet: 09 mar-11 kl 17:52 »
Funderar vilken kategori denna tråden skulle kunna ligga i: Vänster propaganda eller allmänna klagotråden, eller både och?

Om allt är skit, och politikerna är inkompetenta, varför inte slå till o bli politiker själv då? Och fixa alla problem..?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 09 mar-11 kl 18:40 »
Men redan idag så gör jag fackets jobb.
Utan att vara medlemm längre.

Varför skall jag tjata mig blå på min fackrepresentant när jag själv kan gå in till chefen och begöra mera lön.
Den hjälp som jag fick frånb facket hade ju gjort att jag skulle svälta ihjäl.
Jag får ju mera i lön när jag förhandlar till mig själv än vad jag skulle få om jag kom in och representerade facket.

Kan du semesterlagen, föräldraledighetslagen, arbetstidslagen, sjukförsäkringslagen, lagen om anställningsskydd osv. det är en sak att gå in och begära mer pengar i börsen, en annan om tvist uppstår om tex föräldraledighet eller över tid!!!

Vad gör du om din arbetsgivare begär 5 timmar övertid av dig varje dag i ett år frammåt??  lyfter du på hatten och bockar?? nä jag skulle inte tro det.

Om arbetsgivaren vägrar eller hävdar att du redan har fått din rättmätiga semester vad gör du då?? anlitar en advokat??  nä jag vill nog påstå att du tiger och samtycker, är du med i facket , då begär du hjälp därifrån.

Jag har varit facklig ordförande så jag vet vad jag pratar om, och de jobbigaste att ha att göra med är de som inte är med i facket, de såkallade svartfötterna, de vill ha svar på sina fackliga frågor, men de vill inte betala för fackavgiften, ynkligt är vad det är, när jag sedan fick reda på vem han röstade på, ja då fick han dra åt skogen, snyltare som rider på andra ger jag inte ett skit för.

Låt höra nu, tillhör du oxå den kategorin skitar som rider på de andras bekostnad?? förvånar mig inte om du vill avskaffa alla trygghetslagar oxå.

fishyerik

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 09 mar-11 kl 18:53 »
Vad sägs om en separat tråd för denna diskussion? Börjar ju bli ganska off topic.
Föreslår att Fyshyerik startar, han verkar ju brinna för saken.

Facket är hela grunden till våran välfärd, så så himla offtopic är det inte.

Det är väl lämpligt att jag som vet hur det ligger till berättar för er som inte vet när ni uttalar er galet, direkt i samma tråd.

Sen är jag inte särskilt benägen att följa uppmaningar från folk som bevisligen inte kan hålla ord i mer än en timme och 15 minuter.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser