Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv, vilket märke?  (läst 10371 gånger)

louise

• Gäst
Vedklyv, vilket märke?
« skrivet: 27 maj-08 kl 13:06 »
Ok, nu ger staten mig en vedklyv;), skatteåterbäringen trillar in den här veckan.

Vilket märke är av hållbar kvalitet? Faxe har jag förstått. Men Kellfri då? Andra?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Vedklyv, vilket märke?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 14:38 »
De större modeller från Kellfri känns helt ok, deras små är av samma skrot och korn som biltema och jula.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 19:19 »
Vi har en "Hydralyxan" från Bala Agri. Vi har väl kluvit ca 500 kubik med den och då var den  begagnad och hade flera år på nacken när vi köpte den. Vi är helnöjda!!!

En sådan här är det http://www.blocket.se/vi/14936531.htm?ca=8_s
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-08 kl 10:10 »
Kellfri, 7 ton, 4 kw, helt oanvänd. Nåt å ha?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-08 kl 10:32 »
Vimmerbyklyven, http://www.fagerstromsmaskin.se/ , kostar visserligen mera än Kellfrin, såg jag, men funkar himla bra. I höjdled reglerbar 4-klyvning, fasvändare, och en bra finess; kniven är vändbar om man nu skulle råka ta en redigt vresig 45 cm diameter aspklyka och köra fast den i kniven, så är det bara att vända kniven och den störiga vedbiten bakochfram och trycka loss den!

Oavsett märke så är en rejäl vedklyv en bra investering; jag står inte en sommar till och trälar med en liten "bordsklyv" från Jula ::) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 30 maj-08 kl 13:39 »
Kellfri, 7 ton, 4 kw, helt oanvänd. Nåt å ha?

Ja, det är det.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-08 kl 21:24 »
inte en vedklipp då?
såg att de hade ett demoex på skene järn häromsistens.... (ca 20 kkr ink)

se även: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=12422.0

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 maj-08 kl 22:28 »
Är kellfri billigare än de andra ? Här i finland har de momsfria priser,lika dyrt sen då man lägger momsen till..

Det jag sett av Kellfri så verkar det ganska svaga grejjor.. :(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 31 maj-08 kl 23:14 »
Kelfri är made in china i stor utsträckning och kvaliten varierar från riktigt prisvärd till riktigt uberjävligt uselt.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 01 jun-08 kl 01:54 »
Kellfri's större vedmaskiner verkar vara kopierade efter svenska förlagor (t ex vedklippen), och har såvitt jag sett ok dimensionering.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-08 kl 10:11 »
 nej nej, okej för att staten ger mig lite pengar men inte så mycket som till en vedklipp! Pengarna ska räcka till mer..

Har fått erbjudande om ett demoex av faxe för  7500 istf nypris 10.000. Har egentligen en maxgräns på 5000, men efter att ha följt blocket i ett år vet jag att kvalitetsklyvar för rätt pris inte dyker upp så himla ofta.

Den där Kellfri var intressant (den var såld förresten när jag ringde). Faxe-fabriken testade den och kom fram till att den itne alls tar 7 ton utan "mycket mindre".

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 01 jun-08 kl 10:45 »
Jag köpte en traktorklyv för 4kkr på blocket. Ett hemmabygge, men vilken fart det är på den. Den kan även klyva ekstolp.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 01 jun-08 kl 23:50 »
nej nej, okej för att staten ger mig lite pengar men inte så mycket som till en vedklipp! Pengarna ska räcka till mer..

Har fått erbjudande om ett demoex av faxe för  7500 istf nypris 10.000. Har egentligen en maxgräns på 5000, men efter att ha följt blocket i ett år vet jag att kvalitetsklyvar för rätt pris inte dyker upp så himla ofta.

Den där Kellfri var intressant (den var såld förresten när jag ringde). Faxe-fabriken testade den och kom fram till att den itne alls tar 7 ton utan "mycket mindre".
Faxe är grejjer. ;)
Den klyver det mesta.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 02 jun-08 kl 20:42 »
Är det någon som inte sett vipukirves förut kolla här

http://www.vipukirves.fi/kauppa/catalog/product_info.php?products_id=28&language=en

fungerar inte som en vanlig yxa utan bräcker loss vedbitarna med mycket stor kraft - passar inte vresig ved men jag skulle kapa bort så mkt kvistigt som möjligt för att med LITE handkraft bräcka loss vedpinnar tjugo gånger snabbare än en enkel hydraulklyv
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 02 jun-08 kl 20:48 »
youtube sök på vipukirves

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 02 jun-08 kl 20:51 »
Glöm för all del inte att nämna vad den kostar...

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 03 jun-08 kl 19:30 »
Vipikurvis 190 euro och enligt min bedömning värd varenda en - kommer säkert att ta lång tid innan den blir särskilt vanlig eftersom den är så annorlunda - inte en yxa i egentlig mening - dess funktion är avancerad när kraften i hugget ändrar riktning 90 grader vid anslaget - ger mycket hög energi-effektivitet - vedpinnarna slås loss med stor kraft och kan flyga långt - "yxan" fastnar aldrig - väl värd att studera i detalj

Lingon

« Svar #17 skrivet: 03 jun-08 kl 21:28 »
Håller med skräptanten,Vimmerbyklyven är outstanding.Har haft en i sju år utan problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser