Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsågen går inte rent  (läst 3747 gånger)

Huggorm

• Gäst
Motorsågen går inte rent
« skrivet: 23 maj-08 kl 10:26 »
Motorsågen fyrtaktar och varvar inte, och vill dö när man släpper gasen. Det kom efter att jag råkade fylla på kedjeolja i bensintanken. Kom på det med en gång och tömde ur oljan, men lite blev ju kvar i tanken. Fyllde på bensin som vanligt, och startade sågen. Gick som den skulle men rykte förstås. Nu, ett par tankar senare, ryker den inte längre men fyrtaktar i stället.

Vad kan felet vara? Igensatt förgasare tänkte jag, men oljan borde väll sköljas bort av bensinen? Det är en husqvarna 340e, runt två år gammal.

Filip Skräplund

SV: Motorsågen går inte rent
« Svar #1 skrivet: 23 maj-08 kl 10:43 »
Samma sak har hänt mej några gånger, men jag har inte haft några problem efteråt.
Men jag har då offrat lite bensin på att skölja tanken några gånger innan jag fyllt fullt.
Kedjeolja är extra klibbig så den löser sig inte lika bra i bensinen som vanlig tvåtaktsolja (tror jag).
Det har ju inte blivit stopp i förgasaren åtminstone, så troligen löser det sig långsamt.
Skölj ur som ovan och prova igen, och hoppas att inte alltför mycket kletat fast i förgasare och ledningar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 11:54 »
Som Filip säger skall man skölja ur tanken,det räcker inte att tömma ut oljan utean efter man tömt ut oljan slår man i en liten skätt (ca. en halv dl.) stänger och skakar. Häll ut bensinen och upprepa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 23:37 »
Kör väll ett par tankar till och ser om det hjälper, annars får jag plocka isär och göra rent förgasaren då. Jag kör med miljövänlig kedjeolja, skulle inte förvåna mig om det är någon slags rapsolja eller liknande, som knappt löser sig i bensin alls...

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 24 maj-08 kl 00:07 »
Jag har gjort ett liknade fel en gång.
Då var det ljuddämparen som kläggade igen. Efter rengörning så funkade allt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-08 kl 18:38 »
Bra tips, skall kolla upp ljuddämparen. I morgon blir det storservice, inklusive rengöring för det behövs verkligen. Idag gick knappt sågen att använda, så något behöver göras.

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 20:38 »

Byt stift och filter.

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 00:10 »
Den här tråden har nåt år på nacken den, men jag undrar ändå hur det gick med sågen?

Misstaget du gjorde lär säkert upprepas av nån annan som då kan använda dina erfarenheter för att åtgärda sin egen såg...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 00:30 »
Jag orkade inte greja med det, så jag lämnade in den hos min lokala husqvarnaverkstad. Dom bytte något i förgasaren, kommer inte ihåg om det var något membran eller liknande. Kostnad omkring 700kr har jag för mig. Sedan han jag köra en eller två tankar med sågen innan den blev stulen   :'(

Intricate

« Svar #9 skrivet: 08 maj-09 kl 07:49 »
Det brukar lösa sig självt efter ett tag men det kan ta tid.

Hootenanny

« Svar #10 skrivet: 08 maj-09 kl 19:15 »
Det brukar lösa sig självt efter ett tag men det kan ta tid.

Genom att den stjäls?  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 maj-09 kl 19:16 »
Det behöver å andra sidan inte ta speciellt lång tid

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 maj-09 kl 19:18 »
Genom att den stjäls?  ;)

Problemet försvinner ju om inget annat...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lillis.

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-09 kl 19:19 »
Problemet försvinner ju om inget annat...

fast tillfredställelse infinner sig inte............

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 maj-09 kl 19:24 »
Jag polisanmälde med serienummer och alltihop i hopp om att den skulle råka dyka upp, men det är väll minimal chans... men grannens stulna fyrhjuling dök upp i alla fall, polisen stoppade någon som körde omkring på den. Där kunde dom via ramnumret se att den stod registrerad på min granne. Problemet var att nya ägaren sa att han hade köpt den i god tro, så då visste polisen inte vem dom skulle lämna den åt. Den har nu stått på Hallsbergs polisstation sedan påsk, och farsen bara fortsätter... vem sa att det inte lönar sig med brott?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 08 maj-09 kl 19:39 »
Men köp i god tro ska ju inte gälla som ursäkt längre har jag hört...fast det finns säkert sätt att slingra sig runt det också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser