Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galler i pannan  (läst 1848 gånger)

Rosten

• Närke
Galler i pannan
« skrivet: 15 maj-08 kl 21:26 »
Gallret i eldstaden i pannan är slut. Jag kapade till lite plattjärn och byggde ett nytt galler.
Men någon som har koll på hur länge den kan hålla? Då det är gjort i vanligt bonnjärn 8x25mm.
Någon som vet vad det brukar vara för materialbetäckning eller liknade på materialet i gallret.

Byracka

• -
SV: Galler i pannan
« Svar #1 skrivet: 16 maj-08 kl 22:10 »
Gallret i eldstaden i pannan är slut. Jag kapade till lite plattjärn och byggde ett nytt galler.
Men någon som har koll på hur länge den kan hålla? Då det är gjort i vanligt bonnjärn 8x25mm.
Någon som vet vad det brukar vara för materialbetäckning eller liknade på materialet i gallret.

Det viktigaste för att ett roster skall hålla är luft. det skall alltid ligga fritt så att luften kommer åt det underifrån.

Askar man ur så sällan att det ligger inbäddat i aska bränns rostret  förhållandevis fort.

Bra stål att använda är ett rosttrögt stål som corten.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 16 maj-08 kl 23:49 »
Det viktigaste för att ett roster skall hålla är luft. det skall alltid ligga fritt så att luften kommer åt det underifrån.

Askar man ur så sällan att det ligger inbäddat i aska bränns rostret  förhållandevis fort.

Bra stål att använda är ett rosttrögt stål som corten.
Jag funderade på att köpa cortenplåt men var inte säker att själva rostret skulle vara tillverkat av det.
Jag har eldat en gång i pannan med det nya rostret men det var i princip bara näver som jag eldade. Så det var ingen glödbädd som låg och värmde då.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-08 kl 22:49 »
Rostfritt är naturligtvis bra ,men dyrt.
Man bör nästan "känna" någon på en verstad om man skall kunna lösa ut det gallret,i dessa höga stålpristider.

Citat   Luft måste komma in underifrån .
Det tycker alla även jag tills jag byggde min panna .Ett runt rör diameter 450 mm som eldstad inga galler och otroligt nog väldigt lite aska,så det går att klara sig utan galler bara man har luftluckor och bra drag.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser