Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninstöld  (läst 28617 gånger)

Slättahultarn

SV: Kaninstöld
« Svar #60 skrivet: 14 maj-08 kl 09:32 »
Tror inte man kan skydda sig genom att inte ha adresser offentligt möjligen minska risken men tror DBF får nys om det ändå.
Tror nog jag också får påhälsning nån dag har tänkt starta gårdsbutik med kaninkött samt kyckling mm. en skylt där det står kaninkött kommer ju lysa i ögonen på dom svårt att gömma sig då.
Däremot finns det hund på gårn och ett aluminium basebollrack under sängen. Tänk vilken tillfredställelse att ta dom på bar gärning. Man kanske gör som med kaninerna ett hårt slag bakom öronen och sen sticka dom i halsen.
Undrar om man kan sälja aktivistkött i gårdsbutik!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #61 skrivet: 14 maj-08 kl 09:34 »
Tror inte man kan skydda sig genom att inte ha adresser offentligt möjligen minska risken men tror DBF får nys om det ändå.
Tror nog jag också får påhälsning nån dag har tänkt starta gårdsbutik med kaninkött samt kyckling mm. en skylt där det står kaninkött kommer ju lysa i ögonen på dom svårt att gömma sig då.
Däremot finns det hund på gårn och ett aluminium basebollrack under sängen. Tänk vilken tillfredställelse att ta dom på bar gärning. Man kanske gör som med kaninerna ett hårt slag bakom öronen och sen sticka dom i halsen.
Undrar om man kan sälja aktivistkött i gårdsbutik!!

*Kompis*  :D

Du får gärna bli förste man att försöka så hänger vi andra på sen  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #62 skrivet: 14 maj-08 kl 09:34 »
Först vill jag bara tala om hur otroligt sorgligt och eländigt jag tycker det är med era stulna kaniner!
Hoppas dom kommer till rätta. Vi har ju sett  Djurrättsaktivisters hjältedåd förut där man gått ut med pressmeddelanden om goda hem och sedan har man hittat dessa kaniner ute i skogen, alla medlemmar på Alternativ håller ögon och öron öppna hoppas och tror jag!
  Likadant får vi hjälpas åt att bilda ett litet "Medborgargarde" kanske? Vi är rätt många och sprider vi ut till de vi känner så är det en hel del människor som kollar upp ifall det pågår någon misstänkt aktivitet runt djur i alla former, jag skulle inte känna mig alltför säker på att undgå upptäckt... Så länge dom gav sig på "bara" enskilda "storuppfödare" kanske inte kontaktnätet var tillräckligt stort, men börjar man stjäla "sällskapskaniner" så finns det en massa folk i stugorna som ser.
 Sedan detta med att hålla sina uppgifter hemliga... Vi finns ju med i alla möjliga sammanhang i och med att vi har djurhållning  där allt är offentliga handlingar.
                                             Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sommartorparn

« Svar #63 skrivet: 14 maj-08 kl 09:36 »
Jag tänkte på den medlemslistan igår. Vågar man ha med hela adresser?

Man ska nog nuförtiden vara otroligt försiktig med att lämna ut sin adress, eftersom mycket blir offentligt. I Sverige alltså. T o m gamla synder läggs ut på nätet. Hittade min bror i en lista över f d blåsorkestersmedlemmar. Vad nu det ska vara bra för.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 14 maj-08 kl 09:38 »
Nu har jag tagit bort adressinformation härifrån och från hemsidan. Inte för att jag vet om det hjälper, det lär ju inte vara så svårt att hitta ändå. Och det grämer mig, jag hatar smygande.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #65 skrivet: 14 maj-08 kl 10:05 »
Säkert samma som var i Malmköping hos vår ordförande.. Puckon hela bunten. Nej, jag säger som gamla människor brukar säga, ungdomar idag har alldeles för lite att göra, förr fick de arbeta o då orkade de inte med en massa stolleprov.

Hoppas nån hittar era kaniner. Har ni gått ut i tidningen med det? Ju fler som håller ögonen öppna.. Dessa idioter måste ju ha föräldrar också, även om risken är stor att de har en tragisk bakgrund med lite uppmärksamhet, eftersom de aldrig fått lära sig vett.

Inatt ska Diana vår hund få sova uppe hos kaninerna.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

ninjan

• Alvens
« Svar #66 skrivet: 14 maj-08 kl 11:09 »
Nån som vet hur långt upp dom huserar, eller i vilka områden ungefär.
Nästan så man ångrar att man skrivit alls att man har kaniner.. såå.. jag bara skoja.. det är små mjukisdjur jag har i burarna!!  ::)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Kwack

• Stadsböna som blev torpartant.
« Svar #67 skrivet: 14 maj-08 kl 11:15 »
Som ganska nybliven forumist har jag mest läst med stor glädje och insupit alla era kunskaper men nu måste jag göra mitt första inlägg känner jag! Igår när jag läste om era kaniner och vad ni råkat ut för så blev jag illamående över tanken på hur dessa fanatiker i full förvissning om att de gör rätt frisläpper djur till en säker död, för vi kan väl alla vara överrens om att de inte har hagar och stooora burar klara till alla dessa djur!
När jag sen gick ut till mina djur kände jag att mitt hjärta hade gått sönder om någon hade gjort så här. Jag satt en lång stund med kaffekoppen i handen och försökte verkligen förstå dem som gör så men klarade inte ut det.
Sen inatt vaknade jag av att tuppen skrek till och med tanke på vad jag läst här studsade jag och hundarna upp och ut.
Det var räven! Och jag blev GLAD att det var räven!!! Har väl aldrig hänt innan att han var en bättre gäst! Han hann inte få med sig någon middag och hundarna gjorde sitt jobb! Vilket lugnade ner mig med tanke på tvåbenta predatorer!

Nå, det jag egentligen bara vill skriva var att vi skickar en varm omtanke till er och önskar att vi kunde hjälpa på något sätt!
Jag vet inte var ni finns men behöver ni vaktnätter, bidrag till larm eller hund så! 
Med varma hälsningar
Annelie   
Några av mina bästa vänner är djur! Med dom har jag de bästa diskussionerna.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #68 skrivet: 14 maj-08 kl 12:29 »
Kom att tänka på en sak när jag gick här och funderade.. Hoppas dessa "djurvänner" är medvetna om hur man sköter just gotlandskaniner, de har ju väldigt litet behov av kraftfoder. Skulle vara katastrof om de helt plötsligt får mängder med pellets!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 14 maj-08 kl 12:48 »
Hoppas dom slipper flytta INOMHUS...fy vilken chock innan vinterpälsen är helt borta. För jag antar att dom bodde ute? Håll koll på DBF:s sida (finns säkert en) efter skrytsamma artiklar om "befriandet"! Det kommer säkerligen minst en sån och då dyker det nog upp bilder på era djur med. Om inte, brukar det ibland stå vart kaninerna har "omplacerats" från sitt liv i "slaveri" till ett liv i "frihet"! Att mottagarna kan känna sej stolta över att "ta hand om" stulna (förlåt, BEFRIADE) djur övergår mitt förstånd...

/Dandelia
« Senast ändrad: 14 maj-08 kl 12:50 av Dandelia »

ninjan

• Alvens
« Svar #70 skrivet: 14 maj-08 kl 13:55 »
jag va in och kikade på deras sida, men hittade inget om kaninerna, men det va en bild på en liten flock kaniner med på sidan däremot.

Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #71 skrivet: 14 maj-08 kl 14:00 »
Jag har också glanat igenom en massa sånna sidor idag (har tillgång till alla genom jobbet) men inte sett nåt om just dessa kaninerna,än.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #72 skrivet: 14 maj-08 kl 14:18 »
Tack för allt stöd vi får av er alla!
                      :)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #73 skrivet: 14 maj-08 kl 14:44 »
Fick just en påringning av en journalist på ST.
Han hade fått ett mail från en annan journalist, på EK, hon hade hittat uppgifter på nätet rörande våra kaniner.
"De har befriats eftersom de var avsedda för köttproduktion".

Det blir trots allt en liten notis om det här i lokalblaskan.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

skogstomten

• -
« Svar #74 skrivet: 14 maj-08 kl 14:56 »
Jag skickade ett tips till Uppdrag Granskning idag så får vi se om dom nappar. Uppmanar flera att göra detsamma. Tippsformulär finns på SVT:s hemsida.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

dfee

« Svar #75 skrivet: 15 maj-08 kl 07:41 »
Undrar om de fattar vilken skada de gör. Det finns bara några hundra gotlandskaniner sammanlagt och genom att förstöra genbanker puttar de rasen mot utrotning. Inte särskilt djurvänligt.
Nej det är inte djurvänligt. Men djurrättsaktivister kämpar inte för djurs rätt att ha det bra, utan för djurs rätt att leva utan mänsklig påverkan. Hur nu något sådant skulle gå till.
Men i vilket fall, det är nyttigt att tänka på, dessa människor är absolut INTE ute efter att dom ”befriade” djuren ska få det bra, dom ska bli fria med allt lidande det innebär.

Dandelia

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 15 maj-08 kl 07:56 »
Jaha, som jag trodde..."befriade kaniner", alltså *apropå uppgifterna journalisten hittat*. Befriade?! Tvångsförflyttade, uppslitna från hem och trygghet, fråntagna rätten att föröka sej och leva naturliga liv- kaniner är trots allt gjorda för att göra fler och får många ungar för att flertalet ska bli mat! Men DET har dom visst glömt bort, dom där "djurvännerna"... Fegt att ge sej på hemuppfödare som har schyssta förhållanden för sina djur! Men det är klart, storbondens köttraskor är för stora för att stjäla och kan dessutom stångas ::) Och dom vägrar oftast lämna sina hemomgivningar, har jag för mej. Usch, sorry, blir enormt irriterad över valet av vilka som ska vara "stackare" och "räddas". Lustigt att DBF väljer små, försvarslösa djur som kaniner och hönor ::) Antar att dom själva är rädda stackare...

/Dandelia

Gille

• -
« Svar #77 skrivet: 15 maj-08 kl 08:06 »
På många platser i landet är dessutom kaninen inget naturligt inslag i faunan, och helt enkelt inte tillåtna släppa ut (ingen inhemsk art). De förstör mer än vad de vill veta....
Kaninuppfödare och pelargontant.

Shadow

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 15 maj-08 kl 09:16 »
Är det någon som vet om dessa DBFare har någon som helst kunskap i djurvård och skötsel?
Någon kunskap om hur djuren helst bör hållas har de ju inte!

Iaf inte med tanke på att de tror att vita minkar mår bäst i frihet! Stackarna, hur länge överlever de?!?!

MEN.... om någon DBFare läser detta så berätta gärna för mig om hur man sköter djur och hur de ska vårdas. På rätt sätt, enligt lagen!  :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 15 maj-08 kl 10:54 »
Jag hade inte tänkt debattera det här men jag kan inte låta bli. Här är länken till artikeln i Eskilstunakuriren för den som är intresserad.

http://ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=682802&avdelning_1=102&avdelning_2=371&t=3577934736

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser