Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninstöld  (läst 28367 gånger)

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
SV: Kaninstöld
« Svar #40 skrivet: 12 maj-08 kl 22:59 »
Vet för ett par år sedan i stockholm när det gick runt knäppgökar och skar halsen av massa sällskapskaniner! De lämna dem dessutom bara i burarna! Var ju något orolig varje natt när man gick och la sig med kaninen utomhus =(
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #41 skrivet: 13 maj-08 kl 09:29 »
Ni som har kaniner ute i betesburar löper en stor risk, tyvärr, att råka ut för detta. En vakthund är ingen dum idé. En billigare variant är frigående gäss. De för ett helvetes liv om det kommer främmande.

jag har inte heller så mycket hundvana att jag skulle våga ha en agressiv vakthund, men jag har ochså genbanksgotlandskaniner och har dom ute. kände mig faktiskt inte orolig för dom innan jag läste det här nu.
Jag ser bara ett problem med gässen: skulle man kunna/vilja ha dom ute nattetid ? För annars hjälper det ju inte mycket med dom, tjuvarna lär inte komma på dagtid...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #42 skrivet: 13 maj-08 kl 10:15 »
Okej, för att få slut på diskussionen. Så här säger lagen:

"Kan markägaren utestänga allmänheten?

Vakthundar
Ibland kan markägaren försöka skydda sig genom
att hålla en arg hund på ett område där han vill vara
i fred. Hundar som är benägna att bita människor
får dock inte vara lösa utomhus, om de inte
hålls inom säkert inhägnat område, dit utomstående
inte har tillträde (2 § lagen om tillsyn över hundar
och katter). De får alltså bara springa lösa på
tomter och liknande ställen där inte allemansrätten
gäller. Överträder markägaren förbudet kan han få
böta, och polismyndigheten kan kräva att åtgärder
vidtas mot hunden."

För de som fortfarande undrar så uppfyller jag alla kraven.
Jag bor på enskild mark och min väg ner till huset är min privata.
Området som är inhägnat där hunden springer är även det mitt privata och där har inga utomstående tillträde.
Även kommunen måste be om tillstånd för att få beträda min mark.
Jag har även haft djurskyddsinspektören från kommunen på besök som godkänt staketet,vården av hunden och dess boplats.
Och det har jag på papper ifall nån undrar.

Kan vi diskutera kaninstöld nu och inte mina vakthundars bitande eller icke bitande?
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 10:18 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #43 skrivet: 13 maj-08 kl 12:27 »
Tveksamt om det är aktivister. Jag har ju tyvärr ganska stor kännedom om deras arbetssätt och även då drabbats av dem.
Vid varje tillfälle de har varit inblandade har de klart och tydligt markerat detta med slagord och skadegörelse. Om jag läser ditt inlägg rätt så har inte detta skett.

När djurens befrielsefront stal ett 70-tal kaniner hos mig, var det ingen skadegörelse, inga slagord hos mig. Däremot dök det upp inom kort på "djurrätts"hemsidor. Jag kollar dessa regelbundet, dock inget om Ulrics kaniner hittills.

På dessa hemsidor brukar det heta att kaninerna bor i små, smutsiga burar, har förväxta klor osv. Jag har tillochmed sett samma kaninbild på förväxta klor vid två olika redovisningar av tillslag!?

Edgar
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 12:30 av Edgar »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #44 skrivet: 13 maj-08 kl 12:46 »
Hur förvarar dessa djurrättsaktivister kaninerna då? Har de 70 stora fina burar iordninggjorda som de sedan städar regelbundet eller släpper de bara ut kaninerna nånstans där de inte har möjlighet att överleva i längden (mat, hålor att bo i osv) och rovdjuren tar dem?

Vilka puckon... Jag lider med dig Ulric, hemskt att inte veta vart ens vänner tagit vägen eller hur de har det.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #45 skrivet: 13 maj-08 kl 13:46 »
Jag blir alldeles och fullkomligt iskall när jag läser vad som hänt dig Ulric.

Oavsett vem det är som har stulit kaninerna och ur vilket syfte så är det fruktansvärt, oetiskt och grymt.
Jag hoppas att de ansvariga får stå till svars ...
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #46 skrivet: 13 maj-08 kl 21:56 »
Nu när jag kom gående i mörkret mellan kaninburarna ock lagårn gick det att se en knappt synlig mening på väggen.

TÖMD AV DBF

>:(
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Gille

• -
« Svar #47 skrivet: 13 maj-08 kl 22:16 »
Nu när jag kom gående i mörkret mellan kaninburarna ock lagårn gick det att se en knappt synlig mening på väggen.

TÖMD AV DBF

>:(
>:( *ursinnig*
Kaninuppfödare och pelargontant.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 13 maj-08 kl 22:19 »
Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 13 maj-08 kl 22:43 »
Ligisterna hade alltså skrivit med röd text på vår röda lagårdsvägg, så det syns knappt. ::) Har uppdaterat polisanmälan med denna ledtråd, så nu blir det nog full fart i spaningsarbetet.

Undrar om de fattar vilken skada de gör. Det finns bara några hundra gotlandskaniner sammanlagt och genom att förstöra genbanker puttar de rasen mot utrotning. Inte särskilt djurvänligt.

Gille

• -
« Svar #50 skrivet: 13 maj-08 kl 22:46 »
Nej, de begriper ingenting. De vet inte NÅGOT om djur överhuvudtaget. De är fullkomligt hjärntvättade. Det värsta är att jag bli än mer paranoid...  :-\ Räven kan jag skydda mig emot men människor? Finns inget värre rovdjur...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #51 skrivet: 13 maj-08 kl 23:23 »
Hoppas hoppas dom skäms nu när dom tänker på att det var en genbank dom sabbade..Om dom nu begriper sig på sånt...  ::)  >:(

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #52 skrivet: 13 maj-08 kl 23:35 »
Hoppas hoppas dom skäms nu när dom tänker på att det var en genbank dom sabbade..Om dom nu begriper sig på sånt...  ::)  >:(

Om de inte begriper att vita minkar, vita kaniner och liknande som alltid bott i bur inte har stor chans i det vilda men ändå släpper ut dem till en säker död tror jag de inte har någon susning om genbank heller tyvärr =(
Tänker bara på min förra kanin som blev livrädd så fort hon hamna utanför sin hage (även om man gick med sele). Hon hade inte klarat sig länge om nån knasboll fått för sig att släppa ut henne (dessutom var hon ju angora).
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 14 maj-08 kl 00:23 »
Man blir så jävla förbannad på sånt här...
Går det inte att kontakta dom där knäppgökarna på nåt vis och påtala att dom håller på att förstöra ett viktigt avelsarbete! Om dom nu bryr sig...
Känns som att mina kaniner ska få hänglås på sina dörrar nu... Pappa var smart nog att fixa låsbara dörrar på burarna när han byggde dom.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Margit

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 14 maj-08 kl 01:34 »
Tror ni att DBF har släppt kaninerna lösa någonstans? Eller inkvarteras kaninerna av medlemmarna tro?

DBF borde väl ha lärt sig följderna av sitt "arbete" vid det här laget  :-\ *suck* vilka idioter det finns.

Filip Skräplund

« Svar #55 skrivet: 14 maj-08 kl 03:14 »
Tänk också på vilken information ni lämnar ut på forumet.

Såg att forumets mest rabiate aktivist tittade in några gånger inatt. Det var ett tag sen sist.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Shadow

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 14 maj-08 kl 06:37 »
Men tyvärr är det väl så att de som har genbanker finns i ett offentligt register?
Spelar inte så stor roll då vad man skriver på ett forum, men...... man bör tänka på det ändå.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #57 skrivet: 14 maj-08 kl 07:04 »
Och så tycker man det är konstigt att jag håller ilskna vakthundar...  ::)

Ulva, Ulric, jag är hemskt ledsen för er skull men ännu mer ledsen för kaninernas skull som troligtvis hamnar nånstans där de får felaktig omvårdnad eller släpps ut för att bli föda åt en rävmamma med valpar. Önskar jag kunde hjälpa er på nåt sätt  :-\
« Senast ändrad: 14 maj-08 kl 07:12 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #58 skrivet: 14 maj-08 kl 07:38 »
Och så tycker man det är konstigt att jag håller ilskna vakthundar...  ::)

Ulva, Ulric, jag är hemskt ledsen för er skull men ännu mer ledsen för kaninernas skull som troligtvis hamnar nånstans där de får felaktig omvårdnad eller släpps ut för att bli föda åt en rävmamma med valpar. Önskar jag kunde hjälpa er på nåt sätt  :-\

Vi är också mer ledsna för kaninernas skull än vår.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Gille

• -
« Svar #59 skrivet: 14 maj-08 kl 08:52 »
Men tyvärr är det väl så att de som har genbanker finns i ett offentligt register?
Spelar inte så stor roll då vad man skriver på ett forum, men...... man bör tänka på det ändå.
Jag tänkte på den medlemslistan igår. Vågar man ha med hela adresser?

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser