Men fryser du dem styckvis först eller vad? Berätta gärna 
Själva vitsen med "styckefrysning" är ju att jag kan ha allt i en stor förpackning/påse och lätt ta den mängd jag vill använda just för ett specifikt tillfälle.
Styckefrysningen går i praktiken till så att jag tar en plåt/långpanna/bricka i valfritt material och form allteftersom utrymme finns att uppbringa i den för tillfället användbara frysen som står till mitt förfogande.
På plåten/långpannan/brickan i valfritt material lägger jag det som jag vill ha styckefryst jämnt fördelat på ytan utan att bitarna har kontakt med varandra och sedan in i frysen tills det är fruset. Därefter kan jag hälla allt i en stor burk/behållare/påse allt efter tycke och smak. Denna förpackning kan jag fylla på undan för undan tills den är full, då fortsätter jag med en ny.
När jag nu behöver tio bitar rabarber eller ett kg så öppnar jag förpackningen och tar exakt den mängd jag behöver.
Fryser jag in i "klumpar" är jag hänvisad till att ta upp hela klumpen, är den för stor så skall den tinas och resten frysas in igen.
Dessutom går det åt fler burkar/behållare/påsar om jag fryser in i "portioner" jämfört med storförpackningar med "styckefryst". Och fler förpackningar innebär att de tar större plats i frysen än få stora förpackningar.