Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber  (läst 19540 gånger)

Gille

• -
Rabarber
« skrivet: 08 maj-08 kl 11:38 »
Hur sköter jag rabarber? Klippa eller skära skälkar? Ta bort blommorna som kommer?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kottisgården

• Västerbotten
SV: Rabarber
« Svar #1 skrivet: 08 maj-08 kl 13:02 »
Du bör plocka bort blomstängeln, annars blir smaken träig!
Ang hur du kapar dem, så har vi dragit eller skurit av de bitar vi ska ha.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-08 kl 15:31 »

Massor av gödsel! Sen klarar de nästan vad som helst.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 15:36 »
Jag inbillar mig att det är bäst att bryta loss de stjälkar man ska skörda. Då får man en mer naturlig brottyta jmf. om man skär av en stjäk och lämnar en stump ... fast rabarber är ju inte så känsliga så alla sätt funkar säkert bra.

Blomstjälkar bryter vi bort för att gynna blad/stjälktillväxt och som Anders Plogen säger, ordentligt med höns- eller stallgödsel så växer det så det knakar.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-08 kl 15:57 »
Den vi har växer mycket bra men redan är tre blommor på väg. Ja, o så har älgen varit där o ätit upp bladen! Tänkte ta o skörda de som ser fina ut så får vi se. O ta bort blommorna också då.

Kan man frysa in rabarber? I bit?

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 16:10 »
....
Kan man frysa in rabarber? I bit?

Ja, det går utmärkt och är nog det vanligaste sättet att ta hand om överskottet på. Skär i 1-2cm bitar och frys in i påsar eller plastburkar.

Bäsen

« Svar #6 skrivet: 08 maj-08 kl 23:06 »
Inte skära av rabarber, man tar tag i stjälken och drar rakt upp samtidigt som man vrider åt valfritt håll, på så sätt lossnar den där den skall och angreppsytorna minimeras.

Styckefrysa rabarber tycker jag är det ultimata. 2 cm bitar på en plåt, när de är frysta kan de läggas i en storförpackning vilken fylles på undan för undan. Lättare att ta fram den mängd man vill ha för tillfället än om man fryser in i "klumpar".
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 10 maj-08 kl 10:50 »
Citera
Styckefrysa rabarber tycker jag är det ultimata. 2 cm bitar på en plåt, när de är frysta kan de läggas i en storförpackning vilken fylles på undan för undan. Lättare att ta fram den mängd man vill ha för tillfället än om man fryser in i "klumpar".
Plåt?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-08 kl 11:08 »
Långpanna då  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bäsen

« Svar #9 skrivet: 10 maj-08 kl 22:32 »
Långpanna då  ;)
Jomenvisst, vad gjorde jag utan dig Frances :-*
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-08 kl 22:41 »
Då finge du förtydliga själv  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 12 maj-08 kl 08:26 »
Långpanna då  ;)
Men fryser du dem styckvis först eller vad? Berätta gärna  :D

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-08 kl 08:35 »
Det är ju det som är vitsen med lånpanna, att dom blir, mer eller mindre, styckfrysta!

Bäsen

« Svar #13 skrivet: 12 maj-08 kl 12:15 »
Men fryser du dem styckvis först eller vad? Berätta gärna  :D
Själva vitsen med "styckefrysning" är ju att jag kan ha allt i en stor förpackning/påse och lätt ta den mängd jag vill använda just för ett specifikt  tillfälle.

Styckefrysningen går i praktiken till så att jag tar en plåt/långpanna/bricka i valfritt material och form allteftersom utrymme finns att uppbringa i den för tillfället användbara frysen som står till mitt förfogande.
På plåten/långpannan/brickan i valfritt material lägger jag det som jag vill ha styckefryst jämnt fördelat på ytan utan att bitarna har kontakt med varandra och sedan in i frysen tills det är fruset. Därefter kan jag hälla allt i en stor burk/behållare/påse allt efter tycke och smak. Denna förpackning kan jag fylla på undan för undan tills den är full, då fortsätter jag med en ny.
När jag nu behöver tio bitar rabarber eller ett kg så öppnar jag förpackningen och tar exakt den mängd jag behöver.

Fryser jag in i "klumpar" är jag hänvisad till att ta upp hela klumpen, är den för stor så skall den tinas och resten frysas in igen.
Dessutom går det åt fler burkar/behållare/påsar om jag fryser in i "portioner" jämfört med storförpackningar med "styckefryst". Och fler förpackningar innebär att de tar större plats i frysen än få stora förpackningar.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

sure

« Svar #14 skrivet: 12 maj-08 kl 16:45 »
smart 8)

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 13 maj-08 kl 14:13 »
Citera
Styckefrysningen går i praktiken till så att jag tar en plåt/långpanna/bricka i valfritt material och form allteftersom utrymme finns att uppbringa i den för tillfället användbara frysen som står till mitt förfogande.
På plåten/långpannan/brickan i valfritt material lägger jag det som jag vill ha styckefryst jämnt fördelat på ytan utan att bitarna har kontakt med varandra och sedan in i frysen tills det är fruset. Därefter kan jag hälla allt i en stor burk/behållare/påse allt efter tycke och smak. Denna förpackning kan jag fylla på undan för undan tills den är full, då fortsätter jag med en ny.
Jaha, så enkelt! Nu ska jag ut o skörda lite stänger  :D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-08 kl 11:05 »
Igår plockade jag 13 kilo rabarber...  :P Så jag har lite att göra idag.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

caena

« Svar #17 skrivet: 16 maj-08 kl 22:28 »
13 kg??
jag e sååå avis..
fick mig bara en liiiten bränd rabarberhallonpaj..
men sen e de inte mina rabarber till en början....
och brände den för att jag va trött..

Lars Pers Maria

• -
« Svar #18 skrivet: 18 maj-08 kl 14:11 »
...i mina frysar får jag inte ner en plåt... Men idén är god.

Jag skär av stjälken och det växer hur mycket som helst.

Jag gör skållad saft: häller hett vatten på och låter stå i hink några dagar. Sila och blanda saften med socker. Använd frukten och koka marmelad på. Supergott, särskilt om det varit citron med.

Men paj är inte fy skam... den försvinner så fort, bara...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 18 maj-08 kl 17:53 »
Jag vet inte vad som skulle hända om man gödslade rabarberna...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser