Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektriska multiverktyg?  (läst 7493 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Elektriska multiverktyg?
« skrivet: 14 apr-08 kl 17:15 »
Hej..
Har planer på att köpa ett multiverktyg, elektriskt då, finns ju lite olika märke att välja mellan, på Clas Ohlson finns det Co/tec och Dremel, vilken av dem är bäst, skiljer sig ju lite i pris. Eller har ni något annat tips?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Elektriska multiverktyg?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 18:09 »
Detta är beroende på hur mycket du vill använda verktyget.
Blir det användad mycket så skulle jag köpa en Dremel.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 12:03 »
Har en FERM från Jula som funkat klanderfritt i ca:5 år, billig och bra. Har en Dremel på jobbet, helt annan känsla men som sagt den kostar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 01 maj-08 kl 19:03 »
Jag brukar tänka så här...

Skall den användas mycket som proffs?  köp ett välkänt märke med erkänd kvalitet och servicenätverk..

Skall jag använda den i 20 minuter för att sen kanske behöva den igen om ett halvår..  Köp billigt eller hyr.
Fördelen med att köpa billigt är att man kan köra en gång till tillsamma pris....
Har den dött efter tredje gången så har den inte kostat nårra stora summor
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-08 kl 23:58 »
Köp billigt. Går det sönder, överväg om det är värt att köpa en dyrare.

Jag har haft både tur och otur med billiga produkter, likväl som med dyra. Några exempel:

Skruvdragare: 199 kr på Jula för sex år sedan. Kanon! Har nog dragit i 10 000 skruvar och borrat 1000 hål med den, och den är still going strong. Batteriet håller hur länge som helst.

Slagborrmaskin: 149 kr på Jula. Har funkat problemfrit i många år nu. Inte använd sådär jätteofta, men när den väl används så kan det vara till lite av varje, inte bara borrning. Luktar dock alltid sådär som bränd elektronik...

Cirkelsåg: 199 kr på Jula. Gick sönder under första projektet, skulle såga genom en regel som hade en kvist. Bytte den mot en likadan. Denna har funkat i fyra år, använd ganska ofta faktiskt.

Slipmaskin modell "mus": Dyr på Bauhaus, typ 750 kr. Funkar sådär. Dåligt batteri och ganska vek överlag. Kunde lika gärna köpt en billig.

Sticksåg: Köptes igår på Mejk lågprisvaruhus i Lindesberg för 149 kr. Skulle såga kattlucka och dörren var lite för tjock. Båda de medföljande bladen gick av, men jag lyckades ändå slutföra arbetet. Maskinen verkar fungera helt ok för mina hobbysågningar.

Hårtrimmer: Jula för 79 kr. Höll i fem år. Klippte mig säkert 50-70 ggr med den. Nästan 1 kr per klippning. Har nu köpt en tysk maskin på Teknikmagasinet för 400 kr. Den är mycket robustare, men ger samma frisyr. :D

Man kan inte alltid hävda "you get what you pay for", får bli min slutsats.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 02 maj-08 kl 00:38 »
Jag har märkt att det inte är något problem att köpa billigt tigersåg, borrmaskin och cirkelsåg. Det som däremot inte ska vara billigt är själva sågbladen och borrstål, för det suger ånglok genom dialysfilter. Till tigersåg ska det vara piranha-blad(styckepris i klass med själva tigersågen, typ 170:-) och till borrmaskinen har jag köpt en låda med 400 borrstål. 10 av varje storlek i rätt hyggligt kvalitet från swedol.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-08 kl 07:47 »
Vi är ju redan långt ifrån ämnet elektriska multiverktyg, så...

Årets ved har jag sågat med den här kinesiska sågen från Rusta:

Skulle egentligen köpa såjord på Plantagen, men den var slut. Rusta ligger bredvid och sålde sågar för 895 kronor. Jag tänkte att för det priset kan det väl vara värt att prova.

Den är helt OK, enkel konstruktion, ingen verktygslös justering av svärdet eller något sådant men det är bara bra tycker jag på en sådan såg. Återstår att se hur den håller.

Jag har också varit med om att köpa verktyg på Rusta som över huvud taget inte går att använda. Det är lite av ett lotteri.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 02 maj-08 kl 09:23 »
Rusta...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #8 skrivet: 02 maj-08 kl 09:38 »
Billiga verktyg kan säkert vara värd pengarna.

Gör man dock ett tungt job med detta och måste man lita på verktyget då är det en renommerad märke som är ofta en bättre val.
Om en sådan verktyg går sönder kan man nästan alltid köpa resevdelar till verktyget, och med ett billigt går det mest inte.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 02 maj-08 kl 09:42 »
Fast oftast kostar en reservdel till ett renomerad märke mer än hela billighetsmaskinen.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #10 skrivet: 02 maj-08 kl 09:51 »
Kanske.....det är också beroende på om man orkar köpa 2 borrmaskiner per år i stället för 1 per 2 år.   :-\

Tänk på miljöproblemet med alla dessa billiga verktyg man släpper i sitt liv.........och de blir oftas inte producerat i miljövänliga fabriker heller.  :(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 02 maj-08 kl 10:09 »
Jag tror inte att makita, metabo och det där gula märket jag alltid glömmer namnet på är såpass miljövänligare i sina fabriker. Jag har märkt att om man inte köper det allra billigaste utan går upp ett snäpp att man oftast har verktyg som iallafall kommer att hålla en bra bit in i min pensionsålder. Visa saker som skruvdragare använder jag däremot så ofta så där har jag köpt en sån där gul som jag inte kommer ihåg märket på. Biltemas bordcirkelsåg är rätt underbar om man köper till en ny kvalitetsklinga, i mitt fall från  piranha. Nu ska jag såga en massa thermowood och det kommer nog att slita en del.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 maj-08 kl 10:18 »
DeWalt.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-08 kl 10:40 »
Vi är ju redan långt ifrån ämnet elektriska multiverktyg, så...

Årets ved har jag sågat med den här kinesiska sågen från Rusta:

Jisses, att den är godkänd för svenska marknaden! Om man greppar där det står "greppa" så blir det nog inte så bra. Rita dit ett "här" efter så är vi nära en riktigt ruskig olycka...

Ja, det där med att man nog bör köpa dyrare kvalitetssågblad, -klingor och borrar har jag märkt. Men det blir sällan av, utan man kämpar på med sina slöa grejer de få gånger man använder vissa verktyg.

Ett sånt där multiverktyg (som tråden handlar om) vill jag förresten ha.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 02 maj-08 kl 20:44 »
Jag tror inte att makita, metabo och det där gula märket jag alltid glömmer namnet på är såpass miljövänligare i sina fabriker.

Kanske inte så mycket miljövänligare men dom håller för mycket stryk.
Min Metabo borrmaskin köptes in 1989. Jag har använt den till allt från 1 mm borrar till hålsåg med diameter 160mm.
Både i verkstaden och i husrenoveringar "se lillstugeprojektet"
Sticksågen från Metabo köptes in begagnad på en pantbanksauktion -90 eller -91.
Elhyveln "Bosch blå" köptes in 2000.
Samma med batteriborrmaskinen "Bosch blå".
Kakelskäraren köptes in till lillstugeprojektet. (2008)

Sågen modell "Bosch Blå" köptes 2002

Genom att inget går sönder och att jag köper något nytt ungefär vart annat till vart fjärde år så får man till slut väldigt gott om verkyg. ;)
Då använder jag ändå sakerna ofta. I allt från små till stora projekt.
« Senast ändrad: 02 maj-08 kl 20:48 av Rosten »

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 02 maj-08 kl 20:58 »
Jag har en Ferm miniborrmaskin inköpt på Ö&B för ett antal år sen, den är lite klumpig men verkar vara av acceptabel kvalitet för enstaka hobbybruk.
Troligen är det ganska lätt att bränna upp såna maskiner, varvet sjunker snabbt om man inte är lätt på handen.
Det gäller att verkligen bara använda den tillverkligt små jobb, för avverkningen är minimal.
Vad jag skulle önska mej är en större sats verktyg till den.
Ska man använda en sån maskin lite oftare skulle jag satsa på Dremel eller Proxxon.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
Fia06, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser