Hej
Jag tycker man absolut ska undvika att ha hane och hona tillsammans när hon ska ha ungar.Förutom då att han vill para sig med honan igen så kan han sprätta runt i boet, krafsa ut ungarna och trampa på dem. Dessutom stressas mamman fruktansvärt.
Jag tycker dessutom inte det är bra att ha paret ihop hela tiden. Jag sätter bara in honan hos hanen under parningsakten och sedan skiljs de åt igen. När honan är färdigparad vill hon inte mer men hanen är ju sugen hela tiden. Det är stressande för honan att inte komma ifrån hanen. Jag vet att många har djuren ihop ända fram till födseln och att det kan gå jättebra. Titta på vildkaninerna hur de lever, de lever för sig själv trots att de ingår i en flock. Det är bara ungdjuren och brunstiga kaniner som umgås mer intimt. Den dräktiga honan lever för sig själv ,gräver bohålan och föder ungarna själv. Hon vill inte ha några hanar i närheten då.
Jag tror det är lite av en myt att vuxna kaninern mår bäst av sällskap. Jag tycker mina verkar lugna och harmoniska när dom bor en och en i burar. Jag har haft vuxna honor i hästboxar men det var ofta det blev lite småbråk, de verkade inte alls trivas ihop. Däremot ungdjuren tycker om det.
Detta är vad jag tycker, var och en får göra vad de ser passar bäst för sina egna djur.
Mvh Anette