Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hane tillsammans med hona som får ungar...  (läst 3693 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Hane tillsammans med hona som får ungar...
« skrivet: 10 apr-08 kl 08:21 »
Om man ser bort från just parningen direkt efter...
Vad gör hanen med ungarna?
Dödar han dem?
Jag är ju livrädd att man skall göra en miss någon gång...

Dandelia

• Gäst
SV: Hane tillsammans med hona som får ungar...
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 08:44 »
Han skiter på sin höjd i dom ;D Hanarna överlåter allt det där med ungarna till honan. Jag hade en "överraskningskull" tillsammans med föräldrarna i ca 2-3 veckor innan jag till sist fann boet. Inga problem.

En annan gång tog sej småungarna genom gallret till pappa i boxen bredvid. Jag var livrädd men han bara nosade och ungarna låg ofta tätt intill och gosade. Dom sprang in och ut som dom ville men det hände aldrig nåt. Så länge det handlar om små icke könsmogna ungar har vuxna djur oftast tålamod och bryr sej inte särskilt. Pappan i det här fallet är en lugn och stadig fransk vädur som är mycket social och kärvänlig. Vet inte om det har betydelse. Det såg i vilket fall härligt ut när han låg och bredde ut sej med en unge under vardera öra och en under svansen. Inte ens när dom satt i matskålen tog han nån notis om dom.

/Dandelia

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 09:41 »
jag hade hanen med en hona som födde och det gör jag inte igen...hanen bet ihjäl ungarna.
men det är säkert väldigt olika från kanin t kanin!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 10:08 »
Hej

Jag tycker man absolut ska undvika att ha hane och hona tillsammans när hon ska ha ungar.Förutom då att han vill para sig med honan igen så kan han sprätta runt i boet, krafsa ut ungarna och trampa på dem. Dessutom stressas mamman fruktansvärt.

Jag tycker dessutom inte det är bra att ha paret ihop hela tiden. Jag sätter bara in honan hos hanen under parningsakten och sedan skiljs de åt igen. När honan är färdigparad vill hon inte mer men hanen är ju sugen hela tiden. Det är stressande för honan att inte komma ifrån hanen. Jag vet att många har djuren ihop ända fram till födseln och att det kan gå jättebra. Titta på vildkaninerna hur de lever, de lever för sig själv trots att de ingår i en flock. Det är bara ungdjuren och brunstiga kaniner som umgås mer intimt. Den dräktiga honan lever för sig själv ,gräver bohålan och föder ungarna själv. Hon vill inte ha några hanar i närheten då.

Jag tror det är lite av en myt att vuxna kaninern mår bäst av sällskap. Jag tycker mina verkar lugna och harmoniska när dom bor en och en i burar. Jag har haft vuxna honor i hästboxar men det var ofta det blev lite småbråk, de verkade inte alls trivas ihop. Däremot ungdjuren tycker om det.

Detta är vad jag tycker, var och en får göra vad de ser passar bäst för sina egna djur.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 10:30 »
Dessutom kan honan bli dräktig igen i sin tredje dräktighetsvecka och bära två kullar samtidigt.. måste vara mycket påfrestande.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 11:20 »
Dessutom kan honan bli dräktig igen i sin tredje dräktighetsvecka och bära två kullar samtidigt.. måste vara mycket påfrestande.. :-\

Detta har jag testat med flit nu (sedan det var uppe i tidigare tråd)... bara för att se om det stämmer.
Näpp - här händer inget iaf!

Jag tror det är en skröna...?
Landsflykting i storstan...

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #6 skrivet: 10 apr-08 kl 12:19 »
Ja det var nog bland det mest mystiska jag hört...finns det någonstans man kan läsa om det?

LouiseLJ

« Svar #7 skrivet: 10 apr-08 kl 14:00 »
Detta har jag testat med flit nu (sedan det var uppe i tidigare tråd)... bara för att se om det stämmer.
Näpp - här händer inget iaf!

Jag tror det är en skröna...?

Nej det är ingen skröna, kaniner har "två livmödrar" och kan bli dräktiga med två kullar samtidigt. Oftast elimineras dock ena eller båda kullarna då honan inte kan ge näring åt båda. Jossan sa något om att vägen till den andra livmodern täppts till när kaninen vanligtvis blir dräktig, men i vissa fall funkar det inte och kaninen kan bli dubbeldräktig.

Så här står det i kompendiet man får efter jordbruksverkets kurs:

"Livmodern är ursprungligen dubbelsidig, och detta gäller ännu hos kaninen. Därigenm kan under vissa förutsättningar en överbefruktning inträffa hos kaninen. Andra djur har inte denna dubbelsidighet.  "

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 10 apr-08 kl 14:25 »
Vid slakt får man ibland in dräktiga djur.

Jag har aldrig sett att det bara är foster i det ena livmoderhornet, alltid i båda.

Edgar

Gösta

« Svar #9 skrivet: 10 apr-08 kl 14:44 »
Att honan skulle bli betäckt vid 3:e veckan i sin graviditet låter osannolikt. Som Edgar skriver så har även jag fått in dräktiga honor till slakt (slarv av uppfödaren anser jag). Ungarna ligger som i två pärlband. Har aldrig sett ensidig dräktighet utan enbart dubbelsidig.
Däremot är honan mottaglig samma dag hon föder. Detta gör att hon kan få en ny kull efter 30 dagar. Med tanke på att ungarna ska dia i 5 veckor så är detta förkastligt. >:(
Att hanar skulle medvetat skada ungarna däremot är högst sällsynt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Nataks, Får Forever

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser